Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saisin sterilisaation ennen kuin mies vasektomian.

Vierailija
05.10.2021 |

Iän takia. Täytän 30 1,5 v ennen miestä.

Ongelma on etten halua. Vasektomia on miehelle pienempi toimenpide kuin sterilisaatio naiselle. Lisäksi jotenkin koen että kun vastuu ehkäisystä on tähän mennessä ollut minun hartioillani (e-pillerit), on miehen aika kantaa kortensa kekoon.

Tämä tarkoittaa että joudutaan ehkäisemään hormonaalisesti yli vuoden pidempään kuin tavallaan olisi pakko. En tiedä enää mitä mieltä olen mistäkin. Mies on siis ihan suosiolla aikanaan menossa vasektomiaan, mutta ei vaikuta olevan siitä mitenkään erityisen innoissaan kuitenkaan.

Miten muut ovat hoitaneet nämä sterkka-asiat? Oliko itsestäänselvää kumpi menee vai keskusteltiinko asiasta pitkään?

Kommentit (86)

Vierailija
41/86 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuoden voit käyttää hyvin kondomeja yhdistettynä varmoihin päiviin (eli ei yhdyntaa edes kumin kanssa kun on riskipäivät). Eikä oikean kokoiset kondomit oikein käytettynä kyllä kovin helposti rikki mene, mielestäni pelkosi on aika turha.

Vähän epäilen että vuosikausien pillerirumban jälkeen kierto hakeutuisi vuodeksi lopettamisen jälkeen niin säännölliseksi, että varmojen päivien laskeminen olisi toimivaa.

Ja itse olen saanut hajalle useamman kumin joten niihin en kyllä ainoana ehkäisynä uskaltaisi luottaa.

Ap

No toki jos ei viitsi opetella niinkin yksinkertaista asiaa kuin kumin oikea käyttö, niin mikäs siinä...

Kyllä sitä on ihan oikein käytetty. Ja vaikka ei olisikaan, en todellakaan ottaisi riskiä raskaudesta vain siksi että opettelisin uutta asiaa. :D

Ap

Vierailija
42/86 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun täytin 30, hain seuraavana päivänä lähetteen. Vähän oli lääkärillä nurisemista, mutta kirjoitti kuitenkin.

Aika tuli reilun puolen vuoden päähän. Ajoin itse sairaalaan, toimenpide ei ollut kivulias. Kerran-pari semmoista epämukavaa paineen tunnetta. Ei mitään "vedet silmissä hammasta purren" hommaa.

Ajoin takaisin kotiin apteekin kautta (2 purkkia Buranaa). Työnantajalle soitin vielä seuraavan päivän saikkua ja sitten menin töihin. Ei mitään kovin fyysistä kuitenkaan ihan heti. Tiettyjä nostoja vähän välttää

John Wayne -kävelyä oli silloin tällöin parin viikon ajan. Tiukat alushousut auttavat asiaa.

Paras päätös ikinä. Olisipa sen saanut aikaisemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/86 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun täytin 30, hain seuraavana päivänä lähetteen. Vähän oli lääkärillä nurisemista, mutta kirjoitti kuitenkin.

Aika tuli reilun puolen vuoden päähän. Ajoin itse sairaalaan, toimenpide ei ollut kivulias. Kerran-pari semmoista epämukavaa paineen tunnetta. Ei mitään "vedet silmissä hammasta purren" hommaa.

Ajoin takaisin kotiin apteekin kautta (2 purkkia Buranaa). Työnantajalle soitin vielä seuraavan päivän saikkua ja sitten menin töihin. Ei mitään kovin fyysistä kuitenkaan ihan heti. Tiettyjä nostoja vähän välttää

John Wayne -kävelyä oli silloin tällöin parin viikon ajan. Tiukat alushousut auttavat asiaa.

Paras päätös ikinä. Olisipa sen saanut aikaisemmin.

Olet siis ilmeisesti mies?

Ap

Vierailija
44/86 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies kävi kun täytti 30. Siitä on nyt vasta 3 vuotta, mutta on kyllä kaduttu asiaa. :(

Meinasi melkein tulla erokin kun meni syyttelyksi, että kumpi nyt halusi ja miksi meni näin. En olisi ikinä uskonut, että kävisi näin kun odotettiin sitä ensin monta vuotta, että pääsin pillereistä eroon. Ehkä se pillereidenkin lopetus vaikutti mun hormoneihin ja rupesin haluamaan lasta?

Vierailija
45/86 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mies kävi kun täytti 30. Siitä on nyt vasta 3 vuotta, mutta on kyllä kaduttu asiaa. :(

Meinasi melkein tulla erokin kun meni syyttelyksi, että kumpi nyt halusi ja miksi meni näin. En olisi ikinä uskonut, että kävisi näin kun odotettiin sitä ensin monta vuotta, että pääsin pillereistä eroon. Ehkä se pillereidenkin lopetus vaikutti mun hormoneihin ja rupesin haluamaan lasta?

Voihan mies yrittää perua vasektomian jos hänkin on muuttanut mielensä? Ei tietenkään aina onnistu.

Tuo on kyllä hyvä pointti että ehkä pillerit kannattaa lopettaa ennen kuin mitään lopullisia päätöksiä tehdään. Kyllähän ne vaikuttavat naiseen aika kokonaisvaltaisesti.

Samoin kun sanotaan että ennen naimisiinmenoa olisi järkevää olla vuoden tai pari ilman pillereitä. Saattaa molempien mieli muuttua kun naisen hormonitoiminta palautuu normaaliksi.

Ap

Vierailija
46/86 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain sterilisaation kun ikää oli 29v, lapsia oli kylläkin jo kolme. Kärsin raskauksien aikana korkeasta verenpaineesta, enkä halunnut enää lapsia.

Kävin kerran tk-lääkärillä, kirjoitti heti lähetteen eteenpäin. Miehen mielipidettä ei kyselty. Aika tuli parin kuukauden päästä. Aamulla sairaalaan ja illalla kotia. Itse sterilisaatiosta en varmasti olisi ollut kipeä, mutta samalla löydettiin paha endometrioosi ja lääkäri poisteli niitä pesäkkeitä. Tavallisella buranalla kuitenkin selvisin ja seuraavana päivänä olin jo suht ok.

Loppujen lopuksi oli helppo toimenpide, enkä kadu yhtään. Eipä tarvitse miettiä mitään ehkäisyjä enää. Omasta puolestani en voi kuin suositella.

Vierailija
47/86 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan mies yrittää perua vasektomian jos hänkin on muuttanut mielensä? Ei tietenkään aina onnistu.

Tuo on kyllä hyvä pointti että ehkä pillerit kannattaa lopettaa ennen kuin mitään lopullisia päätöksiä tehdään. Kyllähän ne vaikuttavat naiseen aika kokonaisvaltaisesti.

Samoin kun sanotaan että ennen naimisiinmenoa olisi järkevää olla vuoden tai pari ilman pillereitä. Saattaa molempien mieli muuttua kun naisen hormonitoiminta palautuu normaaliksi.

Ap

Se purku pitää tehdä yksityisellä, maksoi noin 10000 euroa kun sitä selvitettiin ja oli aika iso riski, ettei onnistuisi. Päätettiin siis jättää se kortti katsomatta.

Vierailija
48/86 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menin itse heti kun täytin 30 kun tiesin jo 15-vuotiaana etten halua lapsia enkä ole tähän päivään mennessä halunnut (ikää nyt 48). (Mieheni oli 42 silloin ja hänellä kaksi lasta, mutta tämä on oikeastaan sivuseikka siinä, että minä halusin sterilisaation, mutta ei mieskään halunnut enempää lapsia). Lääkärit yrittivät kaikkea kummallista, kuten: Mitä jos mies vaihtuu (ja haluatkin lapsen)? Öö, no sitä parempi, että se steri on tehty minulle, jos mies vaihtuu. Minä siis olen se, joka tietää, ettei halua lasta. Missään tapauksessa eikä kenenkään kanssa.

Suosittelen, että sinä teet sen sterin. Ei sitä voi toisen puolesta päättää ja mieshän ei mene lääketieteelliseen toimenpiteeseen kuin pää kainalossa. Sitä paitsi teille voi todellakin tulla vielä ero ja sittenhän se ehkäisy lähtisi miehen mukana?

Vierailija
49/86 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Se purku pitää tehdä yksityisellä, maksoi noin 10000 euroa kun sitä selvitettiin ja oli aika iso riski, ettei onnistuisi. Päätettiin siis jättää se kortti katsomatta.

Totta. Aika iso summa potentiaalisesti hukkaan heitettyä rahaa.

Harmi että teille kävi noin.

Ap

Vierailija
50/86 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä menin itse heti kun täytin 30 kun tiesin jo 15-vuotiaana etten halua lapsia enkä ole tähän päivään mennessä halunnut (ikää nyt 48). (Mieheni oli 42 silloin ja hänellä kaksi lasta, mutta tämä on oikeastaan sivuseikka siinä, että minä halusin sterilisaation, mutta ei mieskään halunnut enempää lapsia). Lääkärit yrittivät kaikkea kummallista, kuten: Mitä jos mies vaihtuu (ja haluatkin lapsen)? Öö, no sitä parempi, että se steri on tehty minulle, jos mies vaihtuu. Minä siis olen se, joka tietää, ettei halua lasta. Missään tapauksessa eikä kenenkään kanssa.

Suosittelen, että sinä teet sen sterin. Ei sitä voi toisen puolesta päättää ja mieshän ei mene lääketieteelliseen toimenpiteeseen kuin pää kainalossa. Sitä paitsi teille voi todellakin tulla vielä ero ja sittenhän se ehkäisy lähtisi miehen mukana?

Tuokin on aivan totta. Minä en kuitenkaan ole se joka miehen puolesta päättää, vaan hän menee kyllä vasektomiaan minusta riippumatta.

Ja saanhan minä sterilisaation itsellenikin myöhemmin jos ero tulisi.

Ap

Vierailija
51/86 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on noin tuuliviiri niin hyvä että tuli sterilisaatio tehtyä. Tehän voisitte muuttaa mieltä sen lapsenkin suhteen jos sellaisen olisitte tehneet. Pahempi katua tehtyä lasta kuin sterilisaatiota.

Vierailija
52/86 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teidän iässä kannattaa harkita useamman kerran vasektomiaa,

Elämäntilanteet voi muuttua radikaalisti ja mieli muuttua.

Sterilisaatioon mennään vasta kun ei halua lapsia enää ikinä. Siihen ei vaikuta elämäntilanteet eikä mikään. Niitä ei haluta missään tilanteessa.

Vierailija
53/86 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset laitata kuparikierukkaa?

Vierailija
54/86 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miksi näistä asioista on näin paljon epäselvyyttä? Mies voi pakastaa spermaansa ennen vasektomiaa. Se on muutenkin hyvä ottaa talteen nyt kun sperma on vielä hyvälaatuista. Ja sterilisaatio maksaa kaikille päiväkirurgisen maksun.

Vierailija
55/86 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei mitkään hormoniehkäisyt sopineet, kävin kaikki pillerivaihtoehdot läpi, renkaat yms mitä silloin oli vaihtoehtoina . Sterilisaatiota ei parikymppisenä millään saanut, mutta kuparikierukan sain itselleni taisteltua kymmenen vuoden hormoniongelmien jälkeen.

Minulla on nyt toinen kierukka menossa, mahdollisesti riittää vaihdevuosiin asti (toivottavasti). 

Oletko miettinyt kuparikierukkaa varteenotettavana vaihtoehtona? Itselleni sopii hyvin, kuukautiset ei sen runsaammat kuin ilman ehkäisyä (huom - pillereiden aikana "vuoto" ei ole oikeat kuukautiset) ja vaikka asennus onkin pirun kivulias ei se kestä kuin silmänräpäyksen kerran kymmenessä vuodessa.

Vierailija
56/86 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teukka kirjoitti:

Näin päin kätsympää koska mies voi vaihtaa nuorempaan jossain vaiheessa

Kyllähän kolmekymppisellä miehellä on ihan oikeasti vielä vuosikymmeniä aikaa hankkia lapsia. Siksi on minusta outoa painostaa miestä vasektomiaan, jos ei itse halua raskautua. Tulee väkisin mieleen, että nainen yrittää sitouttaa miestä itseensä vasektomialla, jotta mies ei enää voi muuttaa mieltään ja perustaa perhettä jonkun muun naisen kanssa.

Vierailija
57/86 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätäkin olen miettinyt mutta olen lukenut liikaa huonoja kokemuksia kierukoista. Kivulias asennus, epäsäännölliset ja ehkä kivuliaat menkat, tiputteluvuoto..

Harkitsisin uudestaan mikäli haluaisin lapsia vaikka muutaman vuoden päästä, mutta koska en halua, sterilisaatio on järkevin ratkaisu. Sitä tässä mietin että miehen vai minun.

Ap

Vierailija
58/86 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miksi näistä asioista on näin paljon epäselvyyttä? Mies voi pakastaa spermaansa ennen vasektomiaa. Se on muutenkin hyvä ottaa talteen nyt kun sperma on vielä hyvälaatuista. Ja sterilisaatio maksaa kaikille päiväkirurgisen maksun.

Mihin sitä spermaa tarvitaan jos ei halua lapsia?

Ja eipä näistä jutuista ainakaan netistä löydy kovin yhtenäistä tietoa mistään.

Ap

Vierailija
59/86 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teukka kirjoitti:

Näin päin kätsympää koska mies voi vaihtaa nuorempaan jossain vaiheessa

Kyllähän kolmekymppisellä miehellä on ihan oikeasti vielä vuosikymmeniä aikaa hankkia lapsia. Siksi on minusta outoa painostaa miestä vasektomiaan, jos ei itse halua raskautua. Tulee väkisin mieleen, että nainen yrittää sitouttaa miestä itseensä vasektomialla, jotta mies ei enää voi muuttaa mieltään ja perustaa perhettä jonkun muun naisen kanssa.

En minä miestäni panostamalla vasektomiaan saisi vaikka yrittäisin. Hän on aikuinen mies jolla on ihan oma tahto.

Ap

Vierailija
60/86 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätäkin olen miettinyt mutta olen lukenut liikaa huonoja kokemuksia kierukoista. Kivulias asennus, epäsäännölliset ja ehkä kivuliaat menkat, tiputteluvuoto..

Harkitsisin uudestaan mikäli haluaisin lapsia vaikka muutaman vuoden päästä, mutta koska en halua, sterilisaatio on järkevin ratkaisu. Sitä tässä mietin että miehen vai minun.

Ap

Tämä on ihan helppoa. Jos sinä et halua lapsia, sinä teet sterilisaation. Jos mies ei halua lapsia, tekee hän sterilisaation. Jos kumpikaan ei halua lapsia niin tehkää kumpikin sterilisaatio.