Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saisin sterilisaation ennen kuin mies vasektomian.

Vierailija
05.10.2021 |

Iän takia. Täytän 30 1,5 v ennen miestä.

Ongelma on etten halua. Vasektomia on miehelle pienempi toimenpide kuin sterilisaatio naiselle. Lisäksi jotenkin koen että kun vastuu ehkäisystä on tähän mennessä ollut minun hartioillani (e-pillerit), on miehen aika kantaa kortensa kekoon.

Tämä tarkoittaa että joudutaan ehkäisemään hormonaalisesti yli vuoden pidempään kuin tavallaan olisi pakko. En tiedä enää mitä mieltä olen mistäkin. Mies on siis ihan suosiolla aikanaan menossa vasektomiaan, mutta ei vaikuta olevan siitä mitenkään erityisen innoissaan kuitenkaan.

Miten muut ovat hoitaneet nämä sterkka-asiat? Oliko itsestäänselvää kumpi menee vai keskusteltiinko asiasta pitkään?

Kommentit (86)

Vierailija
21/86 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies meni. Toisaalta hän on kuusi vuotta vanhempi kuin minä, joten meillä ei tullut tuollaista ylimääräistä odottelua. Oli kuitenkin ehkä reilua, että hän meni, kun minä olin jo käynyt läpi kolme raskautta ja synnytystä. 

No joo, vähintäänkin reilua. Mutta eihän miehen olisi tarvinnut iän puolesta odottaakaan, eikö sterkan kriteeri ole joko 30 v ikää tai kolme lasta?

Olispa mullakin vanhempi mies. :D

Ap

Niin tosiaan, olihan meillä ne kolme lastakin. Silti lääkäri nyrpisteli nenäänsä kun kerroimme asiamme. Ei millään olisi halunnut kirjoittaa lähetettä. Vetosi siihen, että olemme niin nuoria ja elämäntilanteet saattavat muuttua. Ajatteli selvästi, että eroamme ja mies haluaa lapsia sitten uudessa liitossa. Kyllähän minä ymmärrän lääkärin ajattelutavan, moni eroaa ja mieli muuttuu. Laki on kuitenkin laki, joten hiukan ärsytti se vastaanhangoittelu. 

Oli muuten yksi elämämme parhaita päätöksiä. 

Vierailija
22/86 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän iässä kannattaa harkita useamman kerran vasektomiaa,

Elämäntilanteet voi muuttua radikaalisti ja mieli muuttua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/86 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oot 30v etkä ymmärrä, ettei reilu vuosi ole aika eikä mikään?

No missä suhteessa on ja missä ei. Pelkään pillereiden aiheuttamaa veritulppariskiä. Siltä kantilta katsottuna vuosi on pitkä aika.

Ap

Vierailija
24/86 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mies ollut jo lääkäriin yhteydessä? Pitääkö olla 30v, että pääsee toimenpidejonoon? Jos ei, niin varatkaa paikka jo nyt.

Meillä mies kävi, ei ollut mitään epäselvyyttä tässä. Hänelle helpompi homma, joten ei tarvinnut edes neuvotella. Onhan se toimenpiteenä tietysti vähän epämiellyttävä, mutta olenpa tässä itsekin mm. synnyttänyt kolmesti ja yhden sektiolla, joten eiköhän se ollut kantaa se korsi siihen kekoon hänelläkin.

Ei ole ollut, mutta hyvä kun sanoit. Täytyy selvittää. Kuvittelin että jonoon pääsee vasta kun on 30, mutta voihan olla että jonottaa saa jo aiemmin.

Ap

Vierailija
25/86 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä minä (N) menin, asiassa ei ollut mitään ongelmaa. Sehän oli terveyshyötyä myös minulle.

Mitä terveyshyötyjä?

Ap

Munasarjasyövän riski pienenee merkittävästi, kun johtimet poistetaan.

Samoin synnyttäminen. Kun väittää jotain olisi hyvä lisätä lähde.

Yhdistelmäehkäisypillerien käyttö pienentää riskiä sairastua munasarjasyöpään. Riski on sitä pienempi, mitä kauemmin ehkäisypillereitä käytetään. Myös raskaus ja imetys suojaavat: kolme tai useampia lapsia synnyttäneillä riski on puolet pienempi kuin niillä, joilla ei ole lapsia. Sterilisaatio, munanjohtimien poisto ja kohdunpoisto vähentävät riskiä noin kolmanneksella. Toisaalta lapsettomuus ja endometrioosi ovat munasarjasyövän riskitekijöitä.

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00156

Hmm, eivät kai synnyttäminen ja munanjohdinten poisto sulje pois toisiaan tai edes liity toisiinsa mitenkään? En ymmärrä pointtiasi. Mutta tässä nyt yksi lähde: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5865096/

Vierailija
26/86 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies meni. Toisaalta hän on kuusi vuotta vanhempi kuin minä, joten meillä ei tullut tuollaista ylimääräistä odottelua. Oli kuitenkin ehkä reilua, että hän meni, kun minä olin jo käynyt läpi kolme raskautta ja synnytystä. 

No joo, vähintäänkin reilua. Mutta eihän miehen olisi tarvinnut iän puolesta odottaakaan, eikö sterkan kriteeri ole joko 30 v ikää tai kolme lasta?

Olispa mullakin vanhempi mies. :D

Ap

Niin tosiaan, olihan meillä ne kolme lastakin. Silti lääkäri nyrpisteli nenäänsä kun kerroimme asiamme. Ei millään olisi halunnut kirjoittaa lähetettä. Vetosi siihen, että olemme niin nuoria ja elämäntilanteet saattavat muuttua. Ajatteli selvästi, että eroamme ja mies haluaa lapsia sitten uudessa liitossa. Kyllähän minä ymmärrän lääkärin ajattelutavan, moni eroaa ja mieli muuttuu. Laki on kuitenkin laki, joten hiukan ärsytti se vastaanhangoittelu. 

Oli muuten yksi elämämme parhaita päätöksiä. 

Tätä samaa olen kuullut monilta. Osa lääkäreistä ei myöskään kirjoita lähetettä ellei puoliso ole mukana suunnittelukäynnillä, vaikka laki sanoo ettei puolison mielipidettä tarvita.

Ap

Vierailija
27/86 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teidän iässä kannattaa harkita useamman kerran vasektomiaa,

Elämäntilanteet voi muuttua radikaalisti ja mieli muuttua.

Harkittu on jo vuosia, nyt on enää laki tiellä tässä asiassa.

Ap

Vierailija
28/86 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä minä (N) menin, asiassa ei ollut mitään ongelmaa. Sehän oli terveyshyötyä myös minulle.

Mitä terveyshyötyjä?

Ap

Yhdistelmäehkäisypillerien käyttö pienentää riskiä sairastua munasarjasyöpään. Riski on sitä pienempi, mitä kauemmin ehkäisypillereitä käytetään. Myös raskaus ja imetys suojaavat: kolme tai useampia lapsia synnyttäneillä riski on puolet pienempi kuin niillä, joilla ei ole lapsia. Sterilisaatio, munanjohtimien poisto ja kohdunpoisto vähentävät riskiä noin kolmanneksella. Toisaalta lapsettomuus ja endometrioosi ovat munasarjasyövän riskitekijöitä.

Hmm, eivät kai synnyttäminen ja munanjohdinten poisto sulje pois toisiaan tai edes liity toisiinsa mitenkään? En ymmärrä pointtiasi. Mutta tässä nyt yksi lähde: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5865096/

Ap lienee vela? Jos ei olisi, olisi suurella todennäköisyydellä maininta lapsista ja lapsiluvun täyttymisestä. Silloin tuosta on turha tuulettaa, koska toinen lisää riskiä ja toinen vähentää.

Vierailija
29/86 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No missä suhteessa on ja missä ei. Pelkään pillereiden aiheuttamaa veritulppariskiä. Siltä kantilta katsottuna vuosi on pitkä aika.

Ap

Niin no itse en ole ikinä käyttänyt hormonaalista ehkäisyä enkä käyttäisi eli ymmärrän täysin jos joku ei halua sitä käyttää, mutta jos sinä olet jo sille tielle lähtenyt niin mitä se vuosi enää siinä painaa?

Jos oikeasti olet alkanut pelkäämään, niin lopeta pillerit ja käyttäkää kumia se reilu vuosi (mikä on tosi lyhyt aika).

Vierailija
30/86 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä terveyshyötyjä?

Ap

Ap lienee vela? Jos ei olisi, olisi suurella todennäköisyydellä maininta lapsista ja lapsiluvun täyttymisestä. Silloin tuosta on turha tuulettaa, koska toinen lisää riskiä ja toinen vähentää.

Eikös tästä nimenomaan voi vetää johtopäätöksen, että jos et synnytä, niin silloin juuri ne tuubat kannattaakin suuremmalla syyllä poistaa?

Vierailija
31/86 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä terveyshyötyjä?

Ap

Juu, olen vela. En ole sterilisaation terveyshyötyjä edes miettinyt, ainoastaan sen ehkäisyominaisuutta. Kyllähän tosiaan pilleritkin pienentävät syöpäriskiä, mutta toisaalta taas lisäävät mm. veritulppariskiä.

Ap

Vierailija
32/86 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Niin no itse en ole ikinä käyttänyt hormonaalista ehkäisyä enkä käyttäisi eli ymmärrän täysin jos joku ei halua sitä käyttää, mutta jos sinä olet jo sille tielle lähtenyt niin mitä se vuosi enää siinä painaa?

Jos oikeasti olet alkanut pelkäämään, niin lopeta pillerit ja käyttäkää kumia se reilu vuosi (mikä on tosi lyhyt aika).

Kai se on odotettava ja toivottava ettei osu sen vuoden aikana omalle kohdalle.

Kumi tietty on vaihtoehto, mutta oman kokemukseni mukaan ne hajoavat yllättävänkin usein. Jälkiehkäisyjen napsiminen innostaa vielä vähemmän kuin e-pillereiden käyttö.

Ap

Vierailija
33/86 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä terveyshyötyjä?

Ap

Eikös tästä nimenomaan voi vetää johtopäätöksen, että jos et synnytä, niin silloin juuri ne tuubat kannattaakin suuremmalla syyllä poistaa?

Toki ap tekee ihan itse päätöksensä.

Luitko myös että "Riski on sitä pienempi, mitä kauemmin ehkäisypillereitä käytetään."  Kun itse aikanani hain strilisaatiota, lääkäri painotti että leikkaus sinänsään on aina riski. Kohdallani päädyttiin kierukkaan leikkauksen sijaan.

Vierailija
34/86 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin päin kätsympää koska mies voi vaihtaa nuorempaan jossain vaiheessa

Vierailija
35/86 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teukka kirjoitti:

Näin päin kätsympää koska mies voi vaihtaa nuorempaan jossain vaiheessa

Näin päin eli miten päin? :D

Nainen sterkkaan?

Ap

Vierailija
36/86 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies kävi. Sai asian hoidettua viikossa ensimmäisestä puhelusta laskettuna yksityisellä lääkäriasemalla. Maksoi tonnin, tämä siis vuosi sitten. Siellä ei kysytty ikää, eikä vaimon mielipidettä (mutta meillä on kyllä kolme lasta). Kysyttiin vain, onko mies varma siitä, että haluaa vasektomian ja kun kerran oli, niin asian hoidettiin siinä samalla.

Vierailija
37/86 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies kävi. Sai asian hoidettua viikossa ensimmäisestä puhelusta laskettuna yksityisellä lääkäriasemalla. Maksoi tonnin, tämä siis vuosi sitten. Siellä ei kysytty ikää, eikä vaimon mielipidettä (mutta meillä on kyllä kolme lasta). Kysyttiin vain, onko mies varma siitä, että haluaa vasektomian ja kun kerran oli, niin asian hoidettiin siinä samalla.

Tonnilla en miestä saa sterkkaan vaikka mitä tekisin. Aivan liian kallista, eli kunnalliselle on mentävä.

Iällähän on tosiaan väliä vain jos lapsia on 0-2. Kolmen lapsen vanhempi saa sterkan vaikka olisi alle 30.

Meillä ei kummallakaan ole lapsia.

Ap

Vierailija
38/86 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden voit käyttää hyvin kondomeja yhdistettynä varmoihin päiviin (eli ei yhdyntaa edes kumin kanssa kun on riskipäivät). Eikä oikean kokoiset kondomit oikein käytettynä kyllä kovin helposti rikki mene, mielestäni pelkosi on aika turha.

Vierailija
39/86 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuoden voit käyttää hyvin kondomeja yhdistettynä varmoihin päiviin (eli ei yhdyntaa edes kumin kanssa kun on riskipäivät). Eikä oikean kokoiset kondomit oikein käytettynä kyllä kovin helposti rikki mene, mielestäni pelkosi on aika turha.

Vähän epäilen että vuosikausien pillerirumban jälkeen kierto hakeutuisi vuodeksi lopettamisen jälkeen niin säännölliseksi, että varmojen päivien laskeminen olisi toimivaa.

Ja itse olen saanut hajalle useamman kumin joten niihin en kyllä ainoana ehkäisynä uskaltaisi luottaa.

Ap

Vierailija
40/86 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän epäilen että vuosikausien pillerirumban jälkeen kierto hakeutuisi vuodeksi lopettamisen jälkeen niin säännölliseksi, että varmojen päivien laskeminen olisi toimivaa.

Ja itse olen saanut hajalle useamman kumin joten niihin en kyllä ainoana ehkäisynä uskaltaisi luottaa.

Ap

No toki jos ei viitsi opetella niinkin yksinkertaista asiaa kuin kumin oikea käyttö, niin mikäs siinä...