Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saisin sterilisaation ennen kuin mies vasektomian.

Vierailija
05.10.2021 |

Iän takia. Täytän 30 1,5 v ennen miestä.

Ongelma on etten halua. Vasektomia on miehelle pienempi toimenpide kuin sterilisaatio naiselle. Lisäksi jotenkin koen että kun vastuu ehkäisystä on tähän mennessä ollut minun hartioillani (e-pillerit), on miehen aika kantaa kortensa kekoon.

Tämä tarkoittaa että joudutaan ehkäisemään hormonaalisesti yli vuoden pidempään kuin tavallaan olisi pakko. En tiedä enää mitä mieltä olen mistäkin. Mies on siis ihan suosiolla aikanaan menossa vasektomiaan, mutta ei vaikuta olevan siitä mitenkään erityisen innoissaan kuitenkaan.

Miten muut ovat hoitaneet nämä sterkka-asiat? Oliko itsestäänselvää kumpi menee vai keskusteltiinko asiasta pitkään?

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset laitata kuparikierukkaa?

Tätäkin olen miettinyt mutta olen lukenut liikaa huonoja kokemuksia kierukoista. Kivulias asennus, epäsäännölliset ja ehkä kivuliaat menkat, tiputteluvuoto..

Harkitsisin uudestaan mikäli haluaisin lapsia vaikka muutaman vuoden päästä, mutta koska en halua, sterilisaatio on järkevin ratkaisu. Sitä tässä mietin että miehen vai minun.

Ap

Tämä on ihan helppoa. Jos sinä et halua lapsia, sinä teet sterilisaation. Jos mies ei halua lapsia, tekee hän sterilisaation. Jos kumpikaan ei halua lapsia niin tehkää kumpikin sterilisaatio.

Ei me oltaisi parisuhteessa jos toinen haluaisi lapsia.

Tuo on tietenkin vaihtoehto että molemmat käyvät sterkassa, mutta tuntuu vähän liioittelulta kun toisen sterkka riittää ehkäisemään raskauksia.

Ap

Vierailija
62/86 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teukka kirjoitti:

Näin päin kätsympää koska mies voi vaihtaa nuorempaan jossain vaiheessa

Kyllähän kolmekymppisellä miehellä on ihan oikeasti vielä vuosikymmeniä aikaa hankkia lapsia. Siksi on minusta outoa painostaa miestä vasektomiaan, jos ei itse halua raskautua. Tulee väkisin mieleen, että nainen yrittää sitouttaa miestä itseensä vasektomialla, jotta mies ei enää voi muuttaa mieltään ja perustaa perhettä jonkun muun naisen kanssa.

En minä miestäni panostamalla vasektomiaan saisi vaikka yrittäisin. Hän on aikuinen mies jolla on ihan oma tahto.

Ap

Älä jaksa lässyttää. Totta kai mies ottaa parisuhteessa sun mielipiteen huomioon, ja kun sä uhriutuen esität joutuneesi vuosikausien ajan KÄRSIMÄÄN e-pillereiden haitoista, niin kyllä sillä on vaikutusta miehen päätökseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä minä (N) menin, asiassa ei ollut mitään ongelmaa. Sehän oli terveyshyötyä myös minulle.

Mitä terveyshyötyjä?

Ap

Munasarjasyövän riski pienenee merkittävästi, kun johtimet poistetaan.

Samoin synnyttäminen. Kun väittää jotain olisi hyvä lisätä lähde.

Yhdistelmäehkäisypillerien käyttö pienentää riskiä sairastua munasarjasyöpään. Riski on sitä pienempi, mitä kauemmin ehkäisypillereitä käytetään. Myös raskaus ja imetys suojaavat: kolme tai useampia lapsia synnyttäneillä riski on puolet pienempi kuin niillä, joilla ei ole lapsia. Sterilisaatio, munanjohtimien poisto ja kohdunpoisto vähentävät riskiä noin kolmanneksella. Toisaalta lapsettomuus ja endometrioosi ovat munasarjasyövän riskitekijöitä.

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00156

Hmm, eivät kai synnyttäminen ja munanjohdinten poisto sulje pois toisiaan tai edes liity toisiinsa mitenkään? En ymmärrä pointtiasi. Mutta tässä nyt yksi lähde: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5865096/

Ap lienee vela? Jos ei olisi, olisi suurella todennäköisyydellä maininta lapsista ja lapsiluvun täyttymisestä. Silloin tuosta on turha tuulettaa, koska toinen lisää riskiä ja toinen vähentää.

Eikös tästä nimenomaan voi vetää johtopäätöksen, että jos et synnytä, niin silloin juuri ne tuubat kannattaakin suuremmalla syyllä poistaa?

Toki ap tekee ihan itse päätöksensä.

Luitko myös että "Riski on sitä pienempi, mitä kauemmin ehkäisypillereitä käytetään."  Kun itse aikanani hain strilisaatiota, lääkäri painotti että leikkaus sinänsään on aina riski. Kohdallani päädyttiin kierukkaan leikkauksen sijaan.

No nyt tulit kyllä kierukkakiimaisen lääkärin höynäyttämäksi. Kierukassa vasta niitä ongelmi onkin, voi Jeesus sentään.

Vierailija
64/86 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teukka kirjoitti:

Kyllähän kolmekymppisellä miehellä on ihan oikeasti vielä vuosikymmeniä aikaa hankkia lapsia. Siksi on minusta outoa painostaa miestä vasektomiaan, jos ei itse halua raskautua. Tulee väkisin mieleen, että nainen yrittää sitouttaa miestä itseensä vasektomialla, jotta mies ei enää voi muuttaa mieltään ja perustaa perhettä jonkun muun naisen kanssa.

En minä miestäni panostamalla vasektomiaan saisi vaikka yrittäisin. Hän on aikuinen mies jolla on ihan oma tahto.

Ap

Älä jaksa lässyttää. Totta kai mies ottaa parisuhteessa sun mielipiteen huomioon, ja kun sä uhriutuen esität joutuneesi vuosikausien ajan KÄRSIMÄÄN e-pillereiden haitoista, niin kyllä sillä on vaikutusta miehen päätökseen.

Tietenkin otamme molemmat parisuhteessa toistemme mielipiteen huomioon.

Mies haluaisi että lopetan pillerit mutta minä en halua lopettaa, sillä haitat ovat omissa silmissäni pienemmät kuin raskauden alkamisen riski. Mies siis odottaa nyt vasektomiaa jotta voisimme molemmat siirtyä turvalliseen ehkäisyyn.

Ap

Vierailija
65/86 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovin mielellään olisi lääkäri minullekin kirjoitellut lähetettä steriin, kun kerroin hankaluuksista ehkäisyn kanssa (ei ole muita vaihtoehtoja tarjolla kuin kuparikierrukka tai kondomi, ja minulla on luomuna muutenkin tosi runsaat menkat ja kondomit kirvelee aivan järkyttävästi). En kuitenkaan jaksa kaikkien muiden operaatioiden lisäksi joita jo olen reilun vuoden aikana käynyt läpi ja joita on vielä tulossakin, ottaa enää jonoon yhtään operaatiota lisää. Miehen vasektomiaa ei taas millään haluta edes ottaa puheeksi.

Vierailija
66/86 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

voit vapaasti silpoa ja mutiloida itseäsi. 

miestäsi et siihen pakota 

Vierailija
67/86 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovin mielellään olisi lääkäri minullekin kirjoitellut lähetettä steriin, kun kerroin hankaluuksista ehkäisyn kanssa (ei ole muita vaihtoehtoja tarjolla kuin kuparikierrukka tai kondomi, ja minulla on luomuna muutenkin tosi runsaat menkat ja kondomit kirvelee aivan järkyttävästi). En kuitenkaan jaksa kaikkien muiden operaatioiden lisäksi joita jo olen reilun vuoden aikana käynyt läpi ja joita on vielä tulossakin, ottaa enää jonoon yhtään operaatiota lisää. Miehen vasektomiaa ei taas millään haluta edes ottaa puheeksi.

Aika jännä. Mä olen kuullut vaan niitä tarinoita joissa sitä sterkkaa pihdataan vaikka edellytykset täyttyisivät. Naisilta siis varsinkin, miesten kokemuksia en ole niin montaa kuullutkaan.

Ap

Vierailija
68/86 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä miten voisinkaan. Ihan itse hän on siihen menossa.

Ap

Vierailija
69/86 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä minä (N) menin, asiassa ei ollut mitään ongelmaa. Sehän oli terveyshyötyä myös minulle.

Mitä terveyshyötyjä?

Ap

Mitä höpiset, ei naiselta poisteta munanjohtimia sterilisaatiossa.

Mutta itse kysymykseen, menin itse (N) sterilisaatioon, koska en halunnut enää lapsia.  Jätin siis miehelle mahdollisuuden hankkia lapsia jos jostakin syystä meille tulisi ero ja hän haluaisi vielä lisääntyä uuden kumppanin kanssa.

Vierailija
70/86 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä terveyshyötyjä?

Ap

Mitä höpiset, ei naiselta poisteta munanjohtimia sterilisaatiossa.

Mutta itse kysymykseen, menin itse (N) sterilisaatioon, koska en halunnut enää lapsia.  Jätin siis miehelle mahdollisuuden hankkia lapsia jos jostakin syystä meille tulisi ero ja hän haluaisi vielä lisääntyä uuden kumppanin kanssa.

Nykyään suuri osa sterilisaatioista tehdään nimenomaan poistamalla munanjohtimet.

Vierailija
71/86 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

niin että haluat miehesi tekevän turhan operaation? et edes rakasta miestäsi. 

Vierailija
72/86 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teukka kirjoitti:

Kuka on muka painostanut miestä vasektomiaan? 

Vierailija
73/86 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mitenkä turhan? Tiedätkö mikä sterilisaatio on ja miksi se tehdään?

Ap

Vierailija
74/86 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

miksi et sitten silvo itse itseäsi? 

Vierailija
75/86 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Tässä sitä juuri pohdin että pitäisikö, kun saan sterkan ennen miestä. Mies menee vasektomiaan joka tapauksessa että siltä kannalta tuntuu turhalta mennä isompaan operaatioon itse reilun vuoden takia.

Ap

Vierailija
76/86 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Tässä sitä juuri pohdin että pitäisikö, kun saan sterkan ennen miestä. Mies menee vasektomiaan joka tapauksessa että siltä kannalta tuntuu turhalta mennä isompaan operaatioon itse reilun vuoden takia.

Ap

eli miestä voi silpoa, mutta sinua ei? haista paska 

Vierailija
77/86 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ap

eli miestä voi silpoa, mutta sinua ei? haista paska 

Et ilmeisesti osaa lukea.

Molempia voi, mutta kun mies menee operaatioon kuitenkin niin voi olla että minä en mene. Luultavasti en.

En minä voi miehen vasektomiaa estää, eikä minulla toki siihen mitään syytä olisikaan.

Ap

Vierailija
78/86 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä olin ehdoton lapsilukuasiassa, miehellä ei lapsia ole, jotin luonnollisesti minä olin se, joka homman hoiti heti 30-vuotiaana. Laparoskopiasta 1 pv sairaslomaa, eikä sitäkään olisi tarvittu. Oli helpotus kuparikierukan jälkeen.

Vierailija
79/86 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tiesin, että lapsiluku on täynnä minun osaltani, joten hakeuduin toimenpiteeseen. Ei tätä tarvinnut sen kummemmin miettiä, tiesin että vaikka mitä tapahtuisi niin haluan sterin itselleni. Helppo homma, munanjohtimet poistettiin kokonaisuudessaan ja olin 3 päivää sairaslomalla.

Vierailija
80/86 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmannen lapsen syntymän jälkeen ilmoitin miehelle että saa luvan käyvä vasektomiassa. Mies varasi yksityiselle ajan ja lääkäri ei suostunut antamaan lähetettä! Oli puhunut että naiselle se on helpompi toimenpide, miehelle suorastaan vaarallinen ja ehdottomasti pitää tehdä naiselle jos kerta jne. Olin kyllä järkyttynyt. Mies oli ihan ihmeissään mutta ilmeisesti salaa myös tyytyväinen kun ei ”tarvinnut” mennä ronkittavaksi.

Pelkäsin uutta raskautta niin paljon että varasin itselleni ajan, en ymmärrä miksen ollut lujempana ja laittanut miestä toiselle lääkärille. En kuitenkaan jaksanut odottaa kun aikaa ei alkanut kuulumaan joten asennutin kierukan.