Onko KUKAAN vastannut tarjoilijalle ”Ei maistu” kysymykseen ”Maistuuko?”
Tulipa tässä ravintolassa istuskellessa mieleen. Miksihän nuo tarjoilijat kysyvät tuon kysymyksen hetken päästä kun ruoka on tullut eteen? Aivan kuin kerjäisivät verta nenästään.
Onko kukaan koskaan vastannut ”ei”? Mitä sitten tapahtui - miten tarjoilija vastasi?
Kiinnostaa myös tietää tarjoilijoiden näkökulma. Mitä olette vastanneet jos ja kun asiakkaat vastaavat ”ei maistu?”
Kommentit (62)
Kerran sain niin ala-arvoisen Caesar-salaatin, että oli pakko sanoa, että nyt ei maistunut. Kerroin myös miksi ei: Salaatti oli pussista kaadettua jäävuorisalaattia, ehkä teelusikallinen parmesanraastetta, 5 krutonkia ja jääkylmää kanaa, joka oli ulkonäöstä päätellen joko pussista tai sitten se oli keitetty. Soosia oli myös ehkä max teelusikallinen ja koko salaatti oli niin pieni että olisi naurattanut jos ei olisi itkettänyt että sinne meni 16e. En tainnut saada edes mitään hyvitystä. No sinne paikkaan en mennyt toiste.
Kerran erehdyin vastaamaan. Kypsänä tilattu pihvi oli epätasaisesti leikattu, lopputuloksena osittain kypsä ja osittain raaka pihvi.
Tarjoilija kielsi tilanteen kokonaan.
Älkää kysykö, jos ette halua kuulla tulosta.
Olen sanonut "al dente" kasviksista, että ovat ihan umpi raakoja. Sain ilmaisen kahvin.
Vierailija kirjoitti:
En kehtaa sanoa, koska olen kasvatettu kiltiksi. En vaan mene uudestaan tällaiseen ravintolaan, jos on huono ruoka.
Itse moitin kerran annosta, kun se oli mielestäni pieni. Tarjoilija kommentoi, että olisit syönyt enemmän salaattia, sillä vatsa täytetään.
Itse huomautin, että pihvin kypsyysaste on eri kuin se mitä tiladin, mutta kerroin ettei haittaa. Tarjoilija vähensi laskusta 30%.
Olen aina kuvitellut tämän olleen ilmiselvä asia: ei tarjoilija tule juttelemaan huvikseen, on heillä muutakin tekemistä!
Välikysymys (maistuuko, tarviiko jotain, lisää juomia) on osa asiakaskokemusta ja tällä varmistetaan, että asiakkaalla on kaikki hyvin. Ruoka on yksi ravintolan kulmakivi ja jos se epäonnistuu, on kokemus lähes 100% varmasti epäonnistunut. Tämän vuoksi ravintola haluaa tietää, miten ruoka maistuu, jotta tilanne saadaan vielä korjattua jos on tapahtunut virheitä. Ruokailun jälkeen on turha alkaa tyhjän lautasen kanssa valittamaan.
Toimin itse ennen tarjoilijana ja kyllä, on tullut myös "ei maistu" -vastauksia. Nämä on sitten selvitelty ja tilanteen mukaan asiakkaalle hyvitetty. Olen myös itse valittanut, muutaman kerran lähettänyt virheellisen annoksen takaisin ja muutaman kerran antanut palautetta (kylmä ruoka), mutta pitänyt annoksen omasta tahdostani. Kaikkeen olen aina hyvityksen myös saanut.
Olen kutsunut tarjoilijan ja lähettänyt ruuan keittiöön.
Olen myös vaihdattanut viinilasin, jonka reunassa oli edellisen asiakkaan huulipunat.
En koskaan sano noin suoraan, mutta en koskaan kehu, jos en oikeasti tykkää. Kun tarjoilija tulee, niin kohautan olkapäitä ja sanon ok, josta hänen pitäisi osata päätellä. Mitään he eivät siihen totea.
Missä päin Suomea tarjoilijat kysyy "Maistuuko" . Tällä Tampereella ei ainakaan koskaan kysy vaan he kysyvät sen hienosti kiertoilmauksin. Ja kyllä kerran olen sanonut että "teidän kalakokki tais olla lomalla tänään" kun oli niin mauton tonnikala. Yleensä kyllä aina sanon että oli tosi hyvää että kiitos vaan.
- Pekka Mulqvist, Lukihäiriyden ammattilainen, tasa-arvon kannattaja, puolueisiin kuulumaton.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina kuvitellut tämän olleen ilmiselvä asia: ei tarjoilija tule juttelemaan huvikseen, on heillä muutakin tekemistä!
Välikysymys (maistuuko, tarviiko jotain, lisää juomia) on osa asiakaskokemusta ja tällä varmistetaan, että asiakkaalla on kaikki hyvin. Ruoka on yksi ravintolan kulmakivi ja jos se epäonnistuu, on kokemus lähes 100% varmasti epäonnistunut. Tämän vuoksi ravintola haluaa tietää, miten ruoka maistuu, jotta tilanne saadaan vielä korjattua jos on tapahtunut virheitä. Ruokailun jälkeen on turha alkaa tyhjän lautasen kanssa valittamaan.
Toimin itse ennen tarjoilijana ja kyllä, on tullut myös "ei maistu" -vastauksia. Nämä on sitten selvitelty ja tilanteen mukaan asiakkaalle hyvitetty. Olen myös itse valittanut, muutaman kerran lähettänyt virheellisen annoksen takaisin ja muutaman kerran antanut palautetta (kylmä ruoka), mutta pitänyt annoksen omasta tahdostani. Kaikkeen olen aina hyvityksen myös saanut.
Minusta tuo hyvittämiasia on vaikea. Minä saan harvoin ravintolassa todella hyvää ruokaa. Eihän se kokin vika ole, vaan omien makunystyröideni.
Tarjoilija ei tiedustele maistumista huvikseen, "small talkina", tai siksi että häntä henkilökohtaisesti kiinnostaisi asiakkaan mielipide. Sitä kysytään ihan yksinkertaisesti siksi, että se on ainoa tapa varmistaa, että annos on oikein valmistettu, ns. virheetön. Tässä asiakkaalle annetaan tilaisuus kertoa esimerkiksi pihvin olevan kypsyydeltään muuta kuin oli tilattu, ruoka on liian suolaista/suolatonta, joku raaka-aine ei ole valmistettu oikein tai muuta sellaista. Kaikki eivät uskalla huikata tarjoilijaa paikalle itse jos annoksessa on jotain vikaa, ja kysymällä asiaa voi ravintola madaltaa asiakkaan kynnystä antaa palautetta. Jos annos ei miellytä, etsitään sille aina syy ja virheelliset annokset korjataan/valmistetaan uudestaan.
Tarjoilija ei loukkaannu tai henkilökohtaisesti harmistu siitä, että annos ei maistu. Hänen työhönsä kuuluu varmistaa, että asiakkaan annos on laadultaan ja maultaan sitä mitä pitääkin. Tarjoilijan työvuoro ei siis mene pilalle siitä, että annos lähtee takaisin keittiöön. Se taas harmittaa, että asiakas ei ravintolassa ollessaan kerro edes kysyttäessä jos joku on pielessä, vaan laittaa esimerkiksi jälkeen päin huonon palautteen jossa kerrotaan ruoassa olleista virheistä, jotka olisi voinut korjata jo ruokailun aikana. Kertokaa siis tarjoilijalle aina mikäli annoksessa on jotain huomautettavaa. Mitään "kokin kostoa" ei ole olemassakaan, vaan nämä tilanteet ovat jopa itsensä kehittämisen paikkoja työntekijälle.
Tietenkin kysymisessä on myös myynnillinen mahdollisuus: pöydässä käydessään tarjoilija voi vilkaista josko asiakas ottaisi lisää juotavaa tai jotakin muuta lisätuotetta.
Olen sanonut montakin kertaa ja palauttanut annoksen keittiöön.
Kyllä muutaman kerran on tullut sanottua, että ei ollut mitenkään kummoinen. Pihvi väärin kypsennetty tai annos on ollut niin pliisu maultaan. On ollut jopa jäistä lasagnea.
Kyllä jokainen palaute on rakentavaa. Siitä oppii ja kehittyy.
Ja jos olet syömässä ja maksat siitä, et ole tyytyväinen niin kyllä siitä saa ja pitää sanoa.
Muistaakseni ei kysytty silloin kun olen oikeasti saanut pahaa ruokaa. Tosin ryhmätilaisuus molemmilla kerroilla joten sekin selittää miksi osa ehtinyt jäähtyä. En maksanut itse kumpaakaan joten silloin en varmaan olisi viitsinyt valittaakaan. Itse maksaessani en muista että olisi erityisen pahaa koskaan saanut, heikkolaatuista mutta ei varsinaisesti pahanmakuista.
Ruoasta ei saa valittaa, olkaa kiitollisia siitä että saatte pävittäin syödäksenne!
Kertaakaan en ole lähettänyt takaisin ruokaa.
Kerran ruoka tuli eri lisukkeella kuin millä tilasin.
Totesin tämän, mutta sanoin, että voin pitää annoksen niin ei mene hukkaan.
Hyvä lisuke tämä toinenkin oli.
Toivat sitten vielä pienessä kulhossa sitä alkuperäistä lisuksetta minulle mikä oli mukavaa.
En ehkä ikinä noin lyhyesti, mutta useammankin kerran olen vastannut jotain tyyliin "ei oikein maistunut, koska..."
Tottakai, mitä ne hyötyy palautteestajos se on valhe? Useimmiten ruoka maistuu, mutta, jos ei, niin sitten kerron miksi ei. Kyllä ne ottaa palautteen vastaan, ei se niitten tarjoilijoiden tekemää ruokaa ole.
Vain kerran olen todella pettynyt palautteen vastaanottoon. Tällöin oli kyse allergisesta reaktiosta, jonka sain. Kysyin mitä kastikkeessa oli, koska ei mainittu listalla minua allergisoivaa ainesosaa. Tarjoilija ei uskonut, eikö suostunut tarkistamaan. Lopulta kävi poissa minuutin ja tuli sanomaan, että kokki sanoi ettei ollut tätä ainesosaa annoksessa. Ok, sit sain reaktion jostain, mitä ei ainakaan tiedetty annoksessani olevan. Ei pahoittelua, ei kysymystä miten voin, vain lasku.
Muihin ravintoloihin olen mennyt myöhemminkin vaikka ruoka ei olisi ihan priimaa ollutkaan, tuohon yhteen en.
Olin aikoinaan töissä ravintolassa, jonka ravintolapäällikkö oli epävarma hätäilijä. Joka kerta kun asiakas huomautti jotain ruuasta tähän ”maistuuko” kysymykseen, niin tämä hössöttäjä kuittasi koko laskun niille: juomat, alkuruuat, pääruuan ja käski vielä viemään irishcoffeet pöytään!
Sillä seurauksella että prkle juttu levisi ja asiakkaat alkoi syömääm alku-pää-alkudrinkki-viinipullo-settejä ja valittivat sitten jostain sen pääruuan viimeisen pihvinpalan kohdalla: ja vips, koko lasku kuitattiin. Itun idiootti.
En uskalla valittaa js lähettää takaisin, koska pelkään sitä "kokin kostoa", vaikka onkin takuulla täyttä urbaanilegendaa vain.
Jos en tykkää, sanon sen vasta syötyäni, maksan laskun, enkä mene toiste.