Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko KUKAAN vastannut tarjoilijalle ”Ei maistu” kysymykseen ”Maistuuko?”

Vierailija
05.10.2021 |

Tulipa tässä ravintolassa istuskellessa mieleen. Miksihän nuo tarjoilijat kysyvät tuon kysymyksen hetken päästä kun ruoka on tullut eteen? Aivan kuin kerjäisivät verta nenästään.

Onko kukaan koskaan vastannut ”ei”? Mitä sitten tapahtui - miten tarjoilija vastasi?

Kiinnostaa myös tietää tarjoilijoiden näkökulma. Mitä olette vastanneet jos ja kun asiakkaat vastaavat ”ei maistu?”

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laittanut kypsän pihvin takaisin, kun tilattu medium-. Kerran jälkiruoassa oli joku pieni muovikääreen pala. Otin sen sivuun ja söin, mutta valitin. Sain jälkkärin ilmaiseksi ja erikoiskahvin päälle.

Vierailija
22/62 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarjoilija kysyi maistuiko ja vastasin, että ei maistunut. Tarjoilija ei kysynyt mitään, vei vaan annoksen pois. En käy siinä ravintolassa enää, ruoka oli todellakin amatöörimäisesti tönkkösuolattua.

Jos tarjoilija olisi keskustellut asiasta, niin ehkä olisin jäänyt asiakkaaksi.

Minkä ihmeen takia et pyytänyt tarjoilijaa paikalle jo maistettuasi ensimmäisen annoksen sitä tönkkösuolattua ruokaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse aika huono antamaan palautetta. Vaikken yhtään tykkäisi niin yleensä en siitä mitään kommentoi. Muistuu mieleni kuitenkin yksi kerta jolloin yritin antaa kriittistä palautetta ystävällisesti.

Olin syönyt saman annoksen samassa paikassa aiemminkin ja ensimmäisellä kerralla pidin siitä, mutta toisella kerralla se ei ollutkaan makuuni. Ajattelin että tarjoilija ymmärtäisi kun kerroin että ruoka oli erilaista kuin aiemmin. Tähän tarjoilija puolestaan kysyi että oliko ruoka nyt parempaa kuin edellisellä kerralla. Tähän itse totesin sitten että oli… eli en ole hyvä antamaan palautetta.

Vierailija
24/62 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse aika huono antamaan palautetta. Vaikken yhtään tykkäisi niin yleensä en siitä mitään kommentoi. Muistuu mieleni kuitenkin yksi kerta jolloin yritin antaa kriittistä palautetta ystävällisesti.

Olin syönyt saman annoksen samassa paikassa aiemminkin ja ensimmäisellä kerralla pidin siitä, mutta toisella kerralla se ei ollutkaan makuuni. Ajattelin että tarjoilija ymmärtäisi kun kerroin että ruoka oli erilaista kuin aiemmin. Tähän tarjoilija puolestaan kysyi että oliko ruoka nyt parempaa kuin edellisellä kerralla. Tähän itse totesin sitten että oli… eli en ole hyvä antamaan palautetta.

Kas tässä täydellinen esimerkki miksi täällä kaikki maksaa törkeästi ja laatu paskaa.

Vierailija
25/62 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka oli hyvää, mutta tilaamani mojito oli aivan hirveää. Se maistui pelkältä viinalta, pohjalla lillui pari hassua mintunlehteä ja mitätön siivu limeä. Eihän sitä saanut alas. Ilmoitin tarjoilijalle, joka toi valtavan vesilasin jotta voisin lantrata sitä drinkkiäni. En oikein ymmärtänyt mikä ihmeen ratkaisu tuo oli, ja ei se vesi mitään auttanut. Taisi olla joku harjoittelija. Pyysin toisen ohikulkevan tarjoilijan paikalle, joka vei mojiton pois ja pahoitteli asiaa. Ei tarvinnut maksaa vedestä eikä drinkistä.

Vierailija
26/62 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koitan tarjoilijattaren reiden sisäpintaa.

Vierailija
27/62 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävimme hääpäivänä kaupunkimme ns. paremmassa ravintolassa.

Pihvi oli ylisuolattu. Kun sanoin siitä, tarjoilija vain nauroi, että kokki varmaan rakastunut ja juo enemmän.

Vähän hölmistyin kyllä. Mutta pyysin silti uuden annoksen, koska pihvi oli niin tulipalosuolainen, ettei sitä millään voinut syödä.

Tarjoilija lähti osoittaen ilmiselvästi, että olen vain kitisevä narttu.

Kun toi annoksen, pyysi anteeksi kokin puolesta, koska kokki oli maistanut pihviä ja todennut, että syömäkelvoton se on.

Joten koki oli ammattitaitoinen, tarjoilija ei.

Emme ole kylä käyneet jälkeen päin kyseisessä ravintolassa juuri tuon takia, että jos annos on virheellinen, en kaipaa tarjoilijan vitsejä siihen päälle ja ilmeilyä

Vierailija
28/62 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse huomautin kerran pihvin koosta, kommentiksi tuli, että vatsa täytetään raasteella ja leivällä. Se ketjuravintola on sillä paikkakunnalla lopettanut.

Toisella kertaa tilasin medium-pihvin ja pöytään tuotiin kypsä. Olin sitä mieltä, ettei tarvitse vaihtaa, tarjoilija vähensi annoksen hinnasta laskussa 30% pyytämättä.

Vierailija
29/62 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran Unkarissa sanoin, että ruoka oli itse asiassa aika pahaa. Kiireesti kiikutti laskun eteen, johon oli tietysti laskettu automaattisesti tarjoilulisä 15%. Näin saa aina tippiä vaikka tarjoaa paskaa ruokaa.

Vierailija
30/62 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ruoassa on joku vika, ei jäädä odottamaan, että tarjoilija tulee kysymään, maistuuko. Vika tarkoittaa, ettei tuote täytä palvelulupausta, ei sitä, että syödessään huomaa, ettei tykkääkään esimerkiksi korianterista.

Se, että tarjoilija käy kysymässä, maistuuko, on osa asiakaskokemuksen luomista. Ravintolaa kiinnostaa, maistuuko. Mutta se ei ole se paikka, kun ilmaistaan tyytymättömyyttä. Tyytymättömyys ilmaistaan heti, kun on maistettu ruokaa. Silloin kutsutaan tarjoilija paikalle ja keskeytetään syöminen siihen saakka, että hän saapuu.

Juuri näin. Viimeisin minulla oli kun lounasravintolassa kanan rintapalat olivat sisältä täysin raakoja.

En kai minä nyt kiltisti syö annosta loppuun ja valita jälkikäteen. Heti pitää sanoa kun jotain on vinossa, vaikka suomalaisena tunnistan kyllä asian vaikeuden.

Vierailija
31/62 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilasin lohta ja parsaa, mutta ruoastani oli unohtunut annokseen kuuluneet parsat.

Pyysin, että annokseen lisätään parsaa.

Ystävällinen tarjoilija toi lautaselleni keon erittäin hyviä parsanvarsia. 

Aina kannattaa sanoa.

Vierailija
32/62 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakkaana ärsyttää tarjoilijan maistuuko kysymys kun kesken lauseen ystävälle.

Kyllä kertoo paljon paikasta koska me ollan siellä viihtymässä ja kesken meidän keskustelun ja lauseen tarjoilija urkkii: Maistuuko?

Tehnyt usein mieli sanoa ettei maistu.

Vierailija
33/62 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoilijana itseäni ärsyttää, että on tarkkaan määritelty "hyvitykset".

Eli käytännössä mitään ei saa antaa ilmaiseksi eikä myös antaa alennuksia. Vaikka mielestäni joissakin tapauksissa sellainen olisi oikeutettua. Esim. kahvin tarjoaminenkin pitää hyväksyttää esihenkilöltä ja yleensä se ei käy.

Liian usein näissä tilanteissa tulee sitten heitettyä jotain surkeaa läppää ja tekisi mieli vajota maan rakoon.

Kyseessä hyvin menestynyt ja suosittu ravintola.

Vierailija
34/62 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa paikoissa tuo on retorinen "small talk" tyyppinen kysymys, johon kuuluu vastata kyllä maistuu. Eli lähinnä ärsyttävää ylimääräistä asiakkaan häirintää.

Kerran erehdyin tuossa yhteydessä mainitsemaan, että epätasaisesti leikattu pihvi oli toisesta päästä kypsä (kuten olin tilannut) ja toisesta päästä raaka. Huomasin asian liian myöhään eli olin aloittanut syömisen tuosta kypsästä päädystä.

Tarjoilija sattui juuri kyselemään maistuuko kun totesin pihvin loppuosan verestävän ihan kunnolla.

Tarjoilija päätyi inttämään kanssani pihvin kypsyydestä ja siitä pitää heti ilmoittaa jne.

Lopputuloksena ei käydä ko. ravintolassa enää.

Vierailija
35/62 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monissa paikoissa tuo on retorinen "small talk" tyyppinen kysymys, johon kuuluu vastata kyllä maistuu. Eli lähinnä ärsyttävää ylimääräistä asiakkaan häirintää.

Kerran erehdyin tuossa yhteydessä mainitsemaan, että epätasaisesti leikattu pihvi oli toisesta päästä kypsä (kuten olin tilannut) ja toisesta päästä raaka. Huomasin asian liian myöhään eli olin aloittanut syömisen tuosta kypsästä päädystä.

Tarjoilija sattui juuri kyselemään maistuuko kun totesin pihvin loppuosan verestävän ihan kunnolla.

Tarjoilija päätyi inttämään kanssani pihvin kypsyydestä ja siitä pitää heti ilmoittaa jne.

Lopputuloksena ei käydä ko. ravintolassa enää.

Samat fiilikset. Parempi kun ei kyseltäisi, jos kerran en palautetta kuunnella ja korjata asiaa. Taidan seuraavan kerran valittaa kysyttäessä, vaikka olisinkin tyytyväinen ruokaan - ihan testimielessä.

Vierailija
36/62 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen lähettänyt takaisin keittiöön. Oletan että siellä on ammattilaisia paikalla.

Tarjoilijan naaman näyttelyä en sitten tarvitse lainkaan, siis yhtään.

Vierailija
37/62 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vastannut yhden tähden ravintolassa. Liika suola on vaan liikaa - ravintolan onneksi en ollut m-firman tarkastaja.

Vierailija
38/62 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini valittaa usein tarjoilijalle, jos syömme ravintolassa. Itse en ole valittanut koskaan.

Vierailija
39/62 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi järkevää, että tarjoilijat opetettaisiin paitsi kysymään maistuiko, niin myös vastaamaan kielteiseen vastaukseen jotenkin järkevästi.

Vierailija
40/62 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymykseen maistuiko voi vastata:

"P-skalle, ja menen myös."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän viisi