Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen nainen, ja minulla kasvaa viiksikarvoja, mistä johtuu?

Vierailija
04.10.2021 |

Olenko muuttumassa mieheksi vielä näillä ikävuosikymmenillä, jolloin on jo vaihdevuodetkin taaksejäänyttä elämää?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En omista pippeliä, ihan olen muutaman kerran synnyttänytkin vauvan tähän maailmaan:) Mutta, mutta: Onko nyt ostettava oma partakone? 

En suosittele, ohuen ohuet haivenesi muuttuvat sillä teräsvillaiseksi sängeksi.

Terveisin partaa jo aika pitkään koneella ajellut mies

Ai sunko teoria on se, että sun miestyyppinen parrankasvu johtuu siitä partakoneesta, ei testosteronista?

Ei ole. Mistä keksit tuon?

No siitä, että kerrot, että koneella ajamalla ohuet haivenet muuttuvat teräsvillaiseksi sängeksi. Eivät muutu. Kun karvan katkaisee partakoneella tai ihan vain höylällä, se näyttää paksummalta ja tuntuu terävältä. Jos sen nyppäisee juurineen (vaikkapa nyt epiloimalla), se vaikuttaa ohuemmalta, koska sen pää on ohut.

Mä oon epiloinut säärikarvojani vuosia. Jos kuitenkin joskus ajelen sääreni, taas näyttävät karvat paksulta ja sänki tuntuu pistelevältä. Oikeasti ajelu ei vaikuta karvan laatuun. Sinun partakarvasi ovat toki paksuuntuneet teini-ikäisen parrankasvuun verrattuna oikeastikin, mutta ei se siitä parran ajamisesta johdu, vaan hormoneista.

En usko. Ne alkoivat paksuuntua sitä mukaa kun aloin ajella aktiivisesti.

Vierailija
22/26 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En omista pippeliä, ihan olen muutaman kerran synnyttänytkin vauvan tähän maailmaan:) Mutta, mutta: Onko nyt ostettava oma partakone? 

En suosittele, ohuen ohuet haivenesi muuttuvat sillä teräsvillaiseksi sängeksi.

Terveisin partaa jo aika pitkään koneella ajellut mies

Ai sunko teoria on se, että sun miestyyppinen parrankasvu johtuu siitä partakoneesta, ei testosteronista?

Ei ole. Mistä keksit tuon?

No siitä, että kerrot, että koneella ajamalla ohuet haivenet muuttuvat teräsvillaiseksi sängeksi. Eivät muutu. Kun karvan katkaisee partakoneella tai ihan vain höylällä, se näyttää paksummalta ja tuntuu terävältä. Jos sen nyppäisee juurineen (vaikkapa nyt epiloimalla), se vaikuttaa ohuemmalta, koska sen pää on ohut.

Mä oon epiloinut säärikarvojani vuosia. Jos kuitenkin joskus ajelen sääreni, taas näyttävät karvat paksulta ja sänki tuntuu pistelevältä. Oikeasti ajelu ei vaikuta karvan laatuun. Sinun partakarvasi ovat toki paksuuntuneet teini-ikäisen parrankasvuun verrattuna oikeastikin, mutta ei se siitä parran ajamisesta johdu, vaan hormoneista.

En usko. Ne alkoivat paksuuntua sitä mukaa kun aloin ajella aktiivisesti.

No kerropa sitten, millä tavalla karvan katkaiseminen voi vaikuttaa sen karvan laatuun. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin kasvaa, ja leuassa, kaulassa, rinnuksilla ja rinnoissa sekä navan seudulla. Hirsutismi, hormoniongelmat joihin en voi syödä e-pillereitä veritulpan sairastaneena.

Tuon lisäksi aknea ja alikehittyneet tissit…. häpeän itseäni enkä kehtaa seurustella tämän vuoksi.

N27

Vierailija
24/26 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan normaalia, että naisillakin kasvaa joitain karvoja naamassa.

Vierailija
25/26 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuosien jälkeen naisella sekä naishormonien, että mieshormonien tuotanto hiipuu, mutta jälkimmäisten hieman vähemmän. Tästä seuraa, että mieshormonia on suhteessa aiempaa enemmän. Ja tämä voi näkyä karvoituksen hienoisena lisääntymisenä, tummumisena ja paksuuntumisena. Erityisesti jos naisella on paljon rasvaa kehossaan, koska rasvakudoksessa osa estrogeenista muuntuu testosteroniksi, ja mitä enemmän rasvakudosta, sitä enemmän muuntumista. Estrogeenikorvaushoitokaan ei välttämättä auta, tai voi itseasiassa vähän pahentaakin asiaa, jos sitä rasvavarantoa on kertynyt, koska sitten on enemmän estrogeenia, mikä muuntuu testosteroniksi rasvassa. Laihtuminen ei enää syntyneitä karvoja poista, parasta "hoitoa" on ennakoiva hoikkana pysyminen.

Toisaalta, harvemmin naiset miksikään karva-apinoiksi sentään muuttuvat, joten kannattaneeko asiasta stressata. Jos nyt kovasti haittaa ja karvojen ajelu/nyppiminen kyllästyttää, niin ainahan voi harkita vaikka laserhoitoa, joka tuhoaa karvatupit, eikä karva enää kasva. Se soveltunee vain pienemmille ihoalueille, ainakin hintansa puolesta.

Vierailija
26/26 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän joko kertakäyttöhöylää tai vahaliuskoja viiksien poistoon. Ovat vaaleita eivätkä kovin pitkiksi kasva, mutta näkyvät turhan selvästi. Myös kulmakarvat vaativat toisenlaista käsittelyä kuin nuorempana. Nekin kasvavat nimittäin pituutta.

Kainaloista karvat ovat hävinneet toisaalta kokonaan. Ilmeisesti karvoituksen määrän pitää olla suht vakio, paikka vain vaihtuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme seitsemän