Miksi te erityislasten vnhemmat ette laita lapsia erityisluokille tai -kouluihin?
Siis silloin kun sellaisia on tarjolla , kaikkiallahan ei ole. Mun lapsen luokalla on adhd-diagnoosin saanut lapsi ollut monta vuotta ja melkoinen riesahan sellainen muille lapsille on, mutta ei se ole lapselle itselleenkään kivaa kun kiusataan vuodesta toiseen. Luulisi että olisi parempi olla erityisluokalla jossa samanlaisia kavereita eikä ainoana silmätikkuna luokassaan. Siis MIKSI vanhemmat ei anna lupaa erityisluokalle siirtoon?
Kommentit (30)
Ja ainakin esy-opetuksessa on paljon sellaisia lapsia jotka eivät ole mitään kullanmuruja, ja joukossa tyhmyys tiivistyy... ADHD-lapsi pikkurikollisten seurassa on aika ikävä juttu lapsen kannalta, siinä kun seura tekee kalstaisekseen ja ylivilkkaasta tulee helposti ylivilkas graffiteja piirtelevä ryyppäävä myymälävaras. Normaaliluokalla ehkä mielenkiinnon kohteiksi valikoituu jotain muuta kuin epäsosiaalinen käytös
erityisluokia on VÄHÄN. Ne ovat kaukana ja niihin on hirveä tunku. Sitten on vielä niinkin, että kaikki erityisluokat eivät sovi kaikille. Esim adhd-lapsille ei välttämättä sovi sellainen erityisluokka, jossa kaikilla on joku mukautettu opetussuunnitelma, kun lapsen äly riittäisi hyvinkin normaalin opetussuunnitelman seuraamiseen. Turha pilata lapsen tulevaisuutta sillä. Myöskään käytöshäiriöisten erityisryhmä ei välttämättä ole hyvä adhd tai vaikka aspergerille: ongelmat vain kasvavat kun ympärillä on häiriköitä ja koviksia.
Minä olen itse kierrellyt opettamassa ala-asteluokkia lyhytaikaisissa sijaisuuksissa. Ne integroidut adhd- ja aspergertapaukset eivät yleensä edes aiheuta mitään ongelmia. Heillä on avustaja joka vie heidät käytävään tekemään tehtäviä rauhassa silloin kun ne sen muun luokan tavalliset herrantertut pitävät sellaista meteliä että kukaan ei pysty töihin. Ongelma on yleensä se saimajasmiina joka meikkaa tapakenkissä ja se aatuwaltteri joka yrittää piirtää kaverin kynällä kaverin kirjaan ja pulpettiin ja takaraivoon ja joilla EI ole minkäänlaista diagnoosia.
Moni ei edes anna sitä lausuntoa lapselle jolla saataisiin resursseja siine kouluun. En ymmärrä miksi sitä pitää kysyä vanhemmilta. Koulun tulisi itse saada päättää siitä asiasta. jos lapsi tarvitsee tukea ja apua on se hänen saatava!
Ei erityisluokka tarkoita merkintää todistukseen. Silloin kun lapsi opiskelee normaalin opetussuunnitelman mukaan, mitään merkintää ei tule mihinkään. Mutta jos lapsi, vaikkapa adhd, tmv opiskelee mukautetusti, silloin todistuksessa on merkintä. Onkos nyt selvä?
Ei todistuksessa meinaan mainita missä luokassa opetus tapahtunut. Toisekseen erityisluokassa voi noudattaa ihan normaalia opetussuunnitelmaa eli saada yhtä laajat opinnot kuin normaalissa luokassa.
Itse uskon että jätetään normaalin luokkaan vanhempien ennakkoluulojen takia. Mikä ei kyllä ole lapsen etu. Lapsi saisi parempaa ja hänelle suunnattua opetusta juuri erityisluokassa. Normaaliluokka ei pysty sitä hänelle tarjoamaan.
Oma lapseni on erityisluokassa mutta osallistuu joihinkin tunteihin normaalin luokan kanssa. Lapsellani ei ole oppimisvaikeuksia vaan on keskitasoa parempi.
Erityiluokassa paljon parempi työrauha kuin normaaliluokassa ja voi opiskella enemmän omaan tahtiinsa. Tietenkin tämäkin voi vauhdella eri luokkien sisällä mutta näin meillä.
Sinussa paistaa juuri tuo ennakkoluulo.
Oma lapseni siis erityisluokassa ja 14 vuotias. Ei ole koskaan varastanut, maistanut alkoholia, polttanut tupakkaa, luuhannut ostarilla jne.
Se siitä nuorisorikkolis-teoriastasi..
Erityiluokka on nykyään ihan eri juttu kuin ennenvanhaan tarkkis
Meillä tytär on ollut sekä päivähoidossa että koulussa erityisryhmässä. Vaikka hänelle suositeltiin molemmissa normaalia ryhmää, en ole katunut valintaa.
Hän on liian usein huonompi, häiriköi liian usein, ei tee tehtäviään liian usein, on open silmätikku liian usein jne.
Eka viesti jossa niistä luen on tuo jossa sanotaan että tyhmät luulevat että merkintä jää.
" Merkinnän" tuleminen tai puuttuminen ei poista sitä tosiasiaa että esim niinkin isossa kaupungissa kuin Tampereella, erityisopetusryhmiä on pääsääntöisesti (Kissanmaankoulun autismiluokkaa ja paria dysfasialuokkaa lukuunottamatta) VAIN OPPIMISHÄIRIÖISILLE. Eikä edes millekään lukihäiriöisille vaan tosiaan kognitiivisesti poikkeaville, jotka eivät pysty seuraamaan normaalia opetussuunnitelmaa. Sinne ei edes oteta adhd-tapauksia. Ja jos sinne pannaan adhd-tapaus joukkoon, hänenkin standardinsa ja vaatimustasonsa laskevat, vaikka muodollisesti seurattaisiinkin samaa opetussuunnitelmaa. Se sulkee monta tietä aikuisena vaikkei missään paperissa lukisi yhtään mitään, ihan vain siksi, että raasuparka ei ole oppinut tarpeeksi.
se on syy, miksi useat vanhemmat eivät hae erityispaikkaa lapselleen. Täälläkin moni valittaa et ei uskalla laittaa vaikka tarjottais koska voi tulla merkintä! Vaikka kyseessä on kuinka lapsen etu, vanhemmat pelkäävät leimautumista. t. se joka kirjoitti tyhmyydestä.
rikollisilla teillä, ja sinne samoille poluille ADHD-poika niiden perässä on menossa. Seura kun tekee kaltaisekseen... Ensimmäisen kerran elämässään lapsella on kavereita ja ne sattuvat olemaan esyluokan häirikköpoikia jotka ovat harrastaneet laittomuuksia ekaluokkalaisesta lähtien. Ja nyt on sitten meidän lapsesta tulossa samanlainen kun kaveripiirissä sellaiset touhut on normaaleitä ja poika haluaa kuulua joukkoon, typerä kun on eikä tajua että kaikkeen ei tarvitse mennä mukaan
Diagnosoituja, mutta vanhemmat eivät halua heitä erityisluokalle, koulusta sitä on yritetty.
Ompa se sitten kiva kun muutkaan eivät opi mitään kun open aika menee häiriköiden kanssa. Ei varmaan sairaallekkaan ole kiva istua open pöydän vieressä ja olla koko ajan silmätikkuna. Mitään avustajaa ei luokassa ole, se auttaisikin asiaa jonkun verran.
EN LAITA , NO
- KOSKA ESIM. PUHEHÄIRIÖISELLE ON HAITAKSI OLLA LUOKALLA JOLLA KAIKILLA PUHEESSA VIKAA , EI KUULISI 6 TUNNIN AIKAN KUIN OPETTAJAN NORMAALIA PUHETTA - EI KUNTOUTTAVAA
- TUKITOIMIA EI TARVITSE SOVELTAA VAIN ERITYISLAPSIIN VAAN NORMAALISSA LUOKASSA KAIKILLE , VOI KÄYTTÄÄ KUVIA , MALLITTAMISTA , PIIRTÄMISTÄ - NIISTÄ EI OLE HAITTAA KENELLEKÄÄN - ENEMMIN HYÖTYÄ
- ERITYISLUOKASSA LAPSI EI OLE USEASTI KOSKETUKSISSA OMAN ELINYMPÄRISTÖNSÄ LAPSIIN JA NÄILLE LAPSILLE NIMENOMAAN SOSIAALISEN YMPÄRISTÖN KANSSA TOIMIMINEN ON VAIKEAMPAA
erityislapset vaikka todistuksissa olisi merkintä niin he voivat hakea jatko-opintoihin joustavassa valinnassa eikä se leimaa heitä
Tosin olen käsittänyt et ADHD lapset ajautuvat muutenkin helpommin epäsosiaalisiin juttuihin kuten rikollisuus.
Joka tapauksessa oma lapseni ei ole ajautunut rikollisiin puuhiin. Hänen kaverinsa eivät tosin ole erityisluokalta vaan harrastuksen parista.
Uskon kyllä siihen että seura tekee kaltaisekseen, mutta juuri siksi lapsen seura pitää aikuisen valita tarkoin jo pienenä ja löytää ne keinot miten lapsi pidetään erossa " huonosta" seurasta.
En syytä sinua mitenkään kasvattajana, teille vaan käynyt noin, meille ei.
Oman lapseni moraali todella korkea, ei hyväksy kaverikseen rikollista tai muuta vastaavaa. Ehkäpä juuri se on meidän pelastus.
Itse olin " tarkkiksella" yläasteen, eikä siitä ole mitään mainintaa missään, olen opiskellut sen jälkeen ihan normaalisti ja töitäkin saanut omalta alaltani. Luulen, että myös kuntien säästäminen vaikuttaa tällä hetkellä siihen, että erityisluokille ei edes pääse, vaikka olisi tarvetta.
mutta tälläkin paikkakunnalla ON luokkia nimenomaan KESKITTYMISHÄIRIÖISILLE lapsilla jollaisia adhd lapset nimenomaan ovat, mutta SILTI lapsi on tavallisessa luokassa ilman avustajaa ja kaverien jatkuvan nälvimisen ja fyysisenkin kiusaamisen kohteena. Eikö hän kerro kotona millaista koulussa on vai eikö vanhemmat vaan välitä? Ap
- ERITYISLUOKASSA LAPSI EI OLE USEASTI KOSKETUKSISSA OMAN ELINYMPÄRISTÖNSÄ LAPSIIN JA NÄILLE LAPSILLE NIMENOMAAN SOSIAALISEN YMPÄRISTÖN KANSSA TOIMIMINEN ON VAIKEAMPAA
Tälle mielipiteelle täytyy vaan nauraa :)) Ei se mikään ERITYISKOULU ole, vaan LUOKKA.
jos lapsi pärjää normaalissa luokassa avustajan kanssa, hänen paikkansa ei edes ole erityisluokassa.
ne lapset vaan erityisluokkaan jotka eivät normaali luokkaan sopeudu syystä tai toisesta.
T: erityisluokkalaisen äiti