Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teetätin oppikoulun pääsykokeeni laskutehtäväosion 5. luokkalaisella lapsenlapsellani ja tulos oli järkyttävä

66-vuotias mummo
04.10.2021 |

Hän ei osannut laskea käsin kuin kaksi tehtävää oikein. (Olisi kuulemma pystynyt parempaan suoritukseen, jos olisi saanut käyttää puhelimen laskinta.)

Kommentit (422)

Vierailija
141/422 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen laskuesimerkki: "Asunnossa on kaksi huonetta, joista toinen on 5 m pitkä ja 3 m 50 cm leveä, toinen 4 m 50 cm pitkä, mutta 4 m leveä. Kuinka suuri on huoneiden pinta-alojen erotus?" ap

Ja miksi tätä ei saisi laskea laskimella? Koska saadaksesi laskimesta ulos oikean tuloksen, sun täytyy ymmärtää mitä oot laskemassa, ja sen mekaanisen toimituksen nyt voi tehdä miten vaan. 

Kysytääs näinpäin, miksi tämä pitäisi laskea laskimella. Minä laskin tämän päässäni nopeammin, mihin olisin laskimella pystynyt.

Vierailija
142/422 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli koulussako käytetään nykyään alusta asti laskinta, eikä ole sitä vaatimusta, että pitää paperilla näyttää miten päätyi vastaukseen?

Kyllä, vastaus riittää nykyään.

Ei riitä. Pitää "laskea auki".

Ei pidä. Mun lapsi on viidennellä ja kaikki laskut tehdään iPadilla tai oppimisalustalla, vastaus riittää. Yksi matikan kirja oli viime vuonna, siihen ei saanut tehdä merkintöjä eikä vihkoja ole enää käytössä. Niillä on lasku näytöllä (esim. 21x30+6) ja paikka vastaukselle. Nappi ”valmis, tarkista” ja sit ohjelma kertoo menikö oikein vai väärin.

Kyllä viimeistään lukiossa pitää laskea laskut "auki".

Juu, toki, mutta eihän nää sit osaa jollei vanhemmat ole opettaneet.

Ysillä on valtakunnallinen matikan koe ja siihen kyllä viimeistään harjoitellaan. Koko ysiluokka.

Hyvä sit harjoitella, kun yhdekseän vuotta on kikkailtu laskimella 😅

No etpä sinäkään osaa laskea vaikka olet miten erinomainen.

Jos ysiluokka harjoitellaan niin montako vuotta sitä ennen on käyty koulua? KAHDEKSAN.

Eskarista kuullut koskaan? Ja kyllä, eskarissa työnnetään laskin käteen heti, kun laskut on vaikeampia kuin 1+1

No nyt on noloa selittelyä!

Vai selittelyä. Sähän tässä selittelet sitä, että lapset käy yhdeksän vuotta koulua oppimatta mitään.

Laskutaidon puutteiden lisäksi sulla uupuu myös lukutaito...

Voi voi, sattuiko nyt kovin sieluun, kun et päässytkään näpäyttämään ja ollutkaan oikeassa? Ota vaikka joku youtube-video esiin ja pura tunteesi sitä kautta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/422 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Luonnonmehua oli saatavissa litran ja puolen litran pulloissa. Kauppias tilasi kumpiakin pulloja yhtä monta. Niissä oli yhteensä 120 litraa mehua. Kuinka paljon mehua sisälsivät hänen tilaamansa isommat pullot yhteensä?" ap

Vierailija
144/422 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä koulussa ei muka opeteta laskemaan allekkain ja jakokulmaa? Tai sitten oli se joku muu tapa joka korvasi jomman kumman noista ja jota en osaa, mutta lapsi laski sillä :D 

Minä en muista millä luokalla jakokulma tuli, allekkain laskut taisi tulla kolmosella. 

Minä en osaa laskea päässä ollenkaan. En osannut edes lapsena (kun niitä laskimia ei siis ollut käytössä), matematiikan kokeessa sain muuten hyvät pisteet, mutta päässälaskuista jos sain kolmesta yhden oikein oli se jo hyvä tulos. Olen opetellut ulkoa tyypillisimmät laskut eli 5+8 = 13, 6+7 = 13 jne, mutta jos minun pitää laskea 56+89 olen jo pulassa. Puhumattakaan jos mennään satasiin, 678 - 387 = ei mitään hajua. Onneksi on laskimet ja myöhemmin opiskeluaikoina opettaja, joka sanoi, että kunnon insinööri ei laske mitään päässä, vaan kaiken laskimella ja kolmeen kertaan. 

Vierailija
145/422 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Luonnonmehua oli saatavissa litran ja puolen litran pulloissa. Kauppias tilasi kumpiakin pulloja yhtä monta. Niissä oli yhteensä 120 litraa mehua. Kuinka paljon mehua sisälsivät hänen tilaamansa isommat pullot yhteensä?" ap

80 litraa

Vierailija
146/422 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko kellään vanhemmalla laittaa tänne esimerkkejä nykypäivän 4. luokan matematiikan sanallisista tehtävistä? Voisi vähän vertailla.

Mun nuorin lapsi on nyt lukion ekalla. Itse kävin viimeisten joukossa oppikoulua.

Ihan samanlaisia ne tehtävät ainakin mun kaikilla lapsilla oli kuin itselläni aikoinaan. Mieheni on käynyt peruskoulun ja hän oli tahkonnut jotain omituisia joukko-oppilaskuja kuulemma.

Ja ihan on vihkoon laskettu kaikki, kaikista on vaadittu että lasketaan joka laskun vaihe näkyviin ja kokeissakin on mennyt virhepisteitä jos jokin vaihe on puuttunut.

Nyt lukiossa on läppärit eikä tämä ainakaan tunneilla tee vihkoon merkintöjä. Eka koe oli ja siihen harjoitteli paperilla.

Tätä "jotain omituista joukko-oppia" opetetaan nykyään yliopistossa. :) Tulee ekalla matikan peruskurssilla Helsingissä (jos lukee matikkaa pää- tai sivuaineena).

Vierailija
147/422 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vaikeita laskuja tämän päivän nelosluokkalaiselle. Kuvittelisin.

Vierailija
148/422 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko mummo 66 vee nyt kiireesti hommata oman elämän? Sitä eläkkeelle jäämisen tyhjiötä ei ole asiallista täyttää lapsensa perheen asioilla. Kiitos.

Sinähän omituinen olet kiittelysi kanssa. Minun lapsenlapseni kyselevät jatkuvasti millaista oli kun kävin koulua ja pääsin ylioppilaaksi. Millaisia tehtäviä oli ja onko minulla vielä sen ajan koulukirjoja. Ovat kovasti uteliaita millaista oli ennen. Pitäisikö mielestäsi jättää kertomatta ettei vaan sekaannu lapsien perheen asioihin? Itsekin kyselin aikoinaan omalta mummiltani kaikenlaista entisistä ajoista ja olin hiiren hiljaa mummin kertoessa. Minulla on Spes Patriae ja se on lastenlapsilla ahkerassa käytössä heidän käydessään.

Tosin ihmeellistä on, että eivät osaa tuosta noin vaan prosenttilaskua. Kaupassa jos on alennus vaikka 20% tavaran ollessa 120 euron hintainen, eivät osaa laskea päässä millään.  

Vierailija
149/422 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajat on toiset. Sinäkään tuskin osaat tehdä sujuvaa powerpoint-esitystä, vaikka osaat piirtää paperille.

Mutta silti onhan se huolestuttavaa, että ei perusjuttuja osata.

Turha silti nöyryyttää lasta. 

PowerPoint on ikivanha, miksi luulet ettei mummot sitä osaa? Lisäksi ohjelmista helpoin ja myös typerin. T. 57- vuotias ohjelmistokehittäjä, jonka mielestä tuollaiset laskut ei kuulu vanhentuneeseen tietoon.

Vierailija
150/422 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskuesimerkki: "Eräässä kilpailussa oli ensin juostava kaupungin läpi, josta kertyi matkaa 4 km 300 m ja sen jälkeen kierrettävä puistolenkki 12 kertaa. Juostavan matkan koko pituudeksi tuli 28 km. Kuinka pitkä oli puistolenkki?" ap

Varmaan siellä pääsykokeessa sai aikanaan käyttää kynää ja paperia? Oliko helmitaulukin käytössä?

Pitää olla melkoinen matematiikkanero, että tuon päässä laskee.

Sanalliset tehtävät eivät ole koskaan olleet päässälaskuja missään kokeissa.

Vierailija
151/422 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajat on toiset. Sinäkään tuskin osaat tehdä sujuvaa powerpoint-esitystä, vaikka osaat piirtää paperille.

Mutta silti onhan se huolestuttavaa, että ei perusjuttuja osata.

Turha silti nöyryyttää lasta. 

Kyllä kuusvitonen osaa powerpoint-esityksen tehdä.

Vierailija
152/422 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskuesimerkki: "Eräässä kilpailussa oli ensin juostava kaupungin läpi, josta kertyi matkaa 4 km 300 m ja sen jälkeen kierrettävä puistolenkki 12 kertaa. Juostavan matkan koko pituudeksi tuli 28 km. Kuinka pitkä oli puistolenkki?" ap

Varmaan siellä pääsykokeessa sai aikanaan käyttää kynää ja paperia? Oliko helmitaulukin käytössä?

Pitää olla melkoinen matematiikkanero, että tuon päässä laskee.

Sanalliset tehtävät eivät ole koskaan olleet päässälaskuja missään kokeissa.

Ehkä niistä PISA-pisteistä kertoo tarpeeksi tämä kommentti, kun kutsut "matematiikkaneroksi" niitä, jotka laskevat peruslaskentaa päässä. Ihan oikeasti?

Vierailija
153/422 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko mummo 66 vee nyt kiireesti hommata oman elämän? Sitä eläkkeelle jäämisen tyhjiötä ei ole asiallista täyttää lapsensa perheen asioilla. Kiitos.

Sinähän omituinen olet kiittelysi kanssa. Minun lapsenlapseni kyselevät jatkuvasti millaista oli kun kävin koulua ja pääsin ylioppilaaksi. Millaisia tehtäviä oli ja onko minulla vielä sen ajan koulukirjoja. Ovat kovasti uteliaita millaista oli ennen. Pitäisikö mielestäsi jättää kertomatta ettei vaan sekaannu lapsien perheen asioihin? Itsekin kyselin aikoinaan omalta mummiltani kaikenlaista entisistä ajoista ja olin hiiren hiljaa mummin kertoessa. Minulla on Spes Patriae ja se on lastenlapsilla ahkerassa käytössä heidän käydessään.

Tosin ihmeellistä on, että eivät osaa tuosta noin vaan prosenttilaskua. Kaupassa jos on alennus vaikka 20% tavaran ollessa 120 euron hintainen, eivät osaa laskea päässä millään.  

Ilmankos he kyselevätkin kovasti isoäitinsä kouluaikojen perään. ;)

Vierailija
154/422 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä kiitellyt. Minä haukuin.

Mikään ei ole rasittavampaa kuin mummeli jolla ei ole omaa elämää ja joka on siksi rajaton häirikkö.

Vierailija
155/422 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"7 kg 50 g – 875 g – 1 kg 167 g" ap

Vierailija
156/422 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"731 220:46" ap

Vierailija
157/422 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"680x704" ap

Vierailija
158/422 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"9 km:12 m" ap

Vierailija
159/422 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"15 mk – (3 mk 75 p:15)" ap

Vierailija
160/422 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"15 mk – (3 mk 75 p:15)" ap

Mikä hemmetin lasku se tämä on? Mitä tässä oikein kysytään? Ja miten tämä ennen kaikkea lasketaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kolme