Rikkaat kaverit
Tutustuin harrastusten kautta kaveriporukkaan, joka kuluttaa vapaa-ajallaan rahaa todella paljon. He ovat kutsuneet minua toisinaan mukaansa baarikierroksille. Tulemme hyvin juttuun, mutta aina välillä paljastun rahavammaiseksi, mikä on mielestäni ikävää ja hankalaa. Olen mukana, mutta en sisäpiirissä. En toki halua tai voikaan olla "sisäpiirissä", mutta satunnainen yhteisillanvietto lienee kaikista hauskaa ja kaipaisin neuvoa miten selittää asia itselleni ja mahd. toisille jotenkin luontevasti.
Kommentit (28)
Mikset voi vaan sanoa, ettei sulla ole varaa?
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 14:12"]Mikset voi vaan sanoa, ettei sulla ole varaa?
[/quote]
Tietävät kyllä, ettei minulla ole varaa kaikkeen samaan ja ovat päällisin puolin ok asian kanssa. Keskusteluissa asia ei haittaa ja ruokapaikkoja valittaessa usein päädytään johonkin kohtuuhintaiseen paikkaan.
Kaverit on tärkeämpiä kuin raha. Mä tarjoan aina jos jollain ei ole varaa, mutta me oltiinkin kavereita jo ennen rikastumista.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 14:05"]Sama ongelma. Vältän välillä tiettyjen tyyppien kanssa hengaamista koska minun oletetaan ostavan samppanjapulloja ym illan aikana seurueelle.
[/quote]
Kuulostaa tutulta. Samoin arvonnat, kuka maksaa ravintolalaskut jne. Sampanjat nyt eivät aivan mahdottomia maksa, mutta vuosikertatavara, erikoisviskit jne koko seurueelle menee äkkiä mahdottomaksi.
Älä juo niiden kuohuviinejä niin sun ei tarvi tarjota takaisin. Itse sanon suoraan ettei mulla ole vara juoda skumppaa ja juon sitä mihin on varaa. Ei siitä kukaan loukkaannu.
Rahaa voi käyttää sen verran kun kukkaro sallii, vähävaraisen 50e on paljon, rikkaalle se ei merkitse mitään.
Yritä olla puhumatta rahasta tai materiastA. Ei kukaan varmaan odota että ostat shampanja pulloja. Jos joku ostaa sinulle, muista kiittää ja puhu mausta ei hinnasta. Vakuuta itsellesi että raha ei ole ihmisen arvo eikä kuluttaminen ole muodikasta. Älä myöskään rupea torumaan uusia kavereita pröystäilystä joka saattaa olla muutoinkin esittämistä uudelle tulokkaalle. Kentues he maksavat luottikortilla itsekkin, älä sorru siihen itse.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 14:18"]Kaverit on tärkeämpiä kuin raha. Mä tarjoan aina jos jollain ei ole varaa, mutta me oltiinkin kavereita jo ennen rikastumista.
[/quote]
Näin se pitääkin mennä. Silti sillä jolle tarjotaan aina tulee kyllä vähän kakkosluokan kansalainen -olo. Moneywise toki näin onkin.
AP
Pyydä baarikierrokselle lainaksi aina pari sataa, yli jääneillä voit lyhentää velasta osan ja seuraavasta palkasta maksat loput :) toinen vaihtoehto on pikavipit joita kaveri suosii paljon mutta niissä on iso korko
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 14:15"]
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 14:12"]Mikset voi vaan sanoa, ettei sulla ole varaa? [/quote] Tietävät kyllä, ettei minulla ole varaa kaikkeen samaan ja ovat päällisin puolin ok asian kanssa. Keskusteluissa asia ei haittaa ja ruokapaikkoja valittaessa usein päädytään johonkin kohtuuhintaiseen paikkaan.
[/quote]
Joten mikä on ongelma?
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 14:23"]Pyydä baarikierrokselle lainaksi aina pari sataa, yli jääneillä voit lyhentää velasta osan ja seuraavasta palkasta maksat loput :) toinen vaihtoehto on pikavipit joita kaveri suosii paljon mutta niissä on iso korko
[/quote]
Nyt mulla menee illassa joitain satasia, joka on ihan ok. Käyn töissä ja tienaan ok hyvin. Osalla tätä porukkaa kuluu kuitenkin jopa kymmeniä tuhansia illassa. Juomien maksaminen ym. ei ole ongelma, vaan se että lähes kaikessa joutuvat ottamaan mut huomioon. "Ai niin.. No sun ei tarvi maksaa." "No, mennäänkin sitten tuonne." Jne.. Olen hidaste, mutta silti kutsuvat mukaan ja on meillä kivaa.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 14:25"][quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 14:15"]
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 14:12"]Mikset voi vaan sanoa, ettei sulla ole varaa? [/quote] Tietävät kyllä, ettei minulla ole varaa kaikkeen samaan ja ovat päällisin puolin ok asian kanssa. Keskusteluissa asia ei haittaa ja ruokapaikkoja valittaessa usein päädytään johonkin kohtuuhintaiseen paikkaan.
[/quote]
Joten mikä on ongelma?
[/quote]
Olen hidaste/este/erityishuomioitava, mikä tuntuu hankalalta. Ehkä jossain sopivassa välissä otan asian puheeksi ainakin kahdenkeskisissä jutteluissa. Puhuminen lienee ratkaisu moneen vaivaan.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 14:29"]
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 14:23"]Pyydä baarikierrokselle lainaksi aina pari sataa, yli jääneillä voit lyhentää velasta osan ja seuraavasta palkasta maksat loput :) toinen vaihtoehto on pikavipit joita kaveri suosii paljon mutta niissä on iso korko [/quote] Nyt mulla menee illassa joitain satasia, joka on ihan ok. Käyn töissä ja tienaan ok hyvin. Osalla tätä porukkaa kuluu kuitenkin jopa kymmeniä tuhansia illassa. Juomien maksaminen ym. ei ole ongelma, vaan se että lähes kaikessa joutuvat ottamaan mut huomioon. "Ai niin.. No sun ei tarvi maksaa." "No, mennäänkin sitten tuonne." Jne.. Olen hidaste, mutta silti kutsuvat mukaan ja on meillä kivaa.
[/quote]
Mitäs kokkelia teidän illanviettoon oikein kuuluu?
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 14:29"]
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 14:23"]Pyydä baarikierrokselle lainaksi aina pari sataa, yli jääneillä voit lyhentää velasta osan ja seuraavasta palkasta maksat loput :) toinen vaihtoehto on pikavipit joita kaveri suosii paljon mutta niissä on iso korko [/quote] Nyt mulla menee illassa joitain satasia, joka on ihan ok. Käyn töissä ja tienaan ok hyvin. Osalla tätä porukkaa kuluu kuitenkin jopa kymmeniä tuhansia illassa. Juomien maksaminen ym. ei ole ongelma, vaan se että lähes kaikessa joutuvat ottamaan mut huomioon. "Ai niin.. No sun ei tarvi maksaa." "No, mennäänkin sitten tuonne." Jne.. Olen hidaste, mutta silti kutsuvat mukaan ja on meillä kivaa.
[/quote]
Kymmeniä tuhansia illassa? Taidat hengata aikamoisten urpojen kanssa :D
Aika moni fiksu ihminen laittaisi esim sijoitusasuntoon sen 9700€ ja juhlisi 300€.
"joutuvat ottamaan mut huomioon. "Ai niin.. No sun ei tarvi maksaa." "No, mennäänkin sitten tuonne."
Noin nousukasmaisen tökeröitä kavereita ei kannata mielistellä. Etsiydy sivistyneempien ihmisten pariin, niin voit paremmin.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 14:33"]
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 14:25"][quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 14:15"] [quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 14:12"]Mikset voi vaan sanoa, ettei sulla ole varaa? [/quote] Tietävät kyllä, ettei minulla ole varaa kaikkeen samaan ja ovat päällisin puolin ok asian kanssa. Keskusteluissa asia ei haittaa ja ruokapaikkoja valittaessa usein päädytään johonkin kohtuuhintaiseen paikkaan. [/quote] Joten mikä on ongelma? [/quote] Olen hidaste/este/erityishuomioitava, mikä tuntuu hankalalta. Ehkä jossain sopivassa välissä otan asian puheeksi ainakin kahdenkeskisissä jutteluissa. Puhuminen lienee ratkaisu moneen vaivaan.
[/quote]
Eli ongelma on sun pääsi sisällä. Kavereillesi on ok, ettei sulla ole varaa. Silti viihtyvät seurassasi, koska kerran pyytävät sua mukaansa. Ei ne sua pyytäisi, jos olisit joku riippakivi ja rajoittaisit heidän hauskanpitoaan.
Hei oikeasti, 10t illassa?? :D En voi sanoa muutakun että lol! Nauti kavereiden seurasta ja ota ilo irti tommosista urpoista jotka kylvää ympärilleen varakkaan ihmisen kuukausipalkan kännipäissään joka viikko :D
Mitä ihmettä teettw, jos saatte 10 000e kulutettua yhteen iltaan? Mitäs jos ehdottaisit joskus ihan aineetonta yhdessä oloa. Reput selkään ja luontoon notskipaukuille. Elämys sekin.
Minuakin kiinnostaa, että mihin teillä menee illan aikana noin paljon rahaa?? Vai juotteko koko illan jotain vuosikertaviinejä??
Sama ongelma. Vältän välillä tiettyjen tyyppien kanssa hengaamista koska minun oletetaan ostavan samppanjapulloja ym illan aikana seurueelle.