Ulosotto ja vuokran maksu
Osaisiko joku selittää minulle miten on mahdollista, että ulosotto vie niinison osan palkasta, ettei jää varaa maksaa vuokraa?
Exäni lakkasi maksamasta elareita, joten hain ne kelan kautta (olin jo kertaalleen joutunut hakemaan päätökset maksuista oikeuden kautta), ja ne menevät tietty ulosottoon exällä. Nyt kertoi, että menossa kämppä alta maksamattomien vuokrien takia (ei tarkentanut paljon niitä oli maksamatta), koska ei kuulemma ole varaa maksaa vuokraa, kun uo vie niin paljon.
Itselläni ei ole mitään kokemusta tällaisista asioista ja mietinkin miten tuollainen on mahdollista. Osaako joku avata minulle asiaa?
Ja exän palkka vaihtelee tosiaa vuorojen määrien mukaan, jos sillä merkitystä.
Kommentit (63)
taas nähdään mihin johtaa kun ei osata edes lyhyistä lyhyintä matematiikkaa, oppivelvollisuus niin kauan että matematiikasta hyväksytty arvosana ja iästä riippumatta, sovitaanko näin
Jos ei ole omaisuutta eikä säästöjä tilillä ja ulosoton takia ei jää tarpeeksi rahaa vuokranmaksuun eikä ole ylikallis asunto, Kelalta voi hakea toimeentulotukea.
Taas yksi hyvä esimerkki siitä, että kakaroita ei Suomessa kannata tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole omaisuutta eikä säästöjä tilillä ja ulosoton takia ei jää tarpeeksi rahaa vuokranmaksuun eikä ole ylikallis asunto, Kelalta voi hakea toimeentulotukea.
Voi myös etsiä sateenkaaren toisesta päästä padallisen kultaa.
Vierailija kirjoitti:
Ulosotossa olevalle jää aina suojaosuus, jolla pystyy elämään, jos käyttää rahansa järkevästi. Mutta jos henkilö asuu esimerkiksi tulotasoonsa nähden liian isossa asunnossa, tai ei osaa hakea asumistukea, tai rahat menevät tupakkaan, bensiiniin ja lähiökuppilaan, niin on ihan mahdollista että rahat eivät riitä.
Olet oikeassa. Polttoaine on nykyään aivan liian kallista.
Niin hullulta, kuin se kuulostaakin, niin ulosottovelallinen voi saada toimeentulotukea. Tosin ei siinä tilanteessa, jos tosiaan asuu liian kalliissa kämpässä tms.
viet ulosotolla exältä elareita, ja ihmettelet miksi ulosotto vie niin paljon exältä??????????
Vierailija kirjoitti:
Taas yksi hyvä esimerkki siitä, että kakaroita ei Suomessa kannata tehdä.
...kun niillä ei tienaakaan ilman vaivaa, vaan joutuu rahastamaan exää ulosoton avulla?
Se todennäköisesti pitää paikkansa että asumistukea ei saa, koska se lasketaan bruttotulosta, mutta perustoimeentulotukea kyllä saa, mikäli tuloissa ja hyväksyttävissä menoissa vajetta. Toimeentulotuessa huomioidaan se nettopalkka, joka ulosmittauksen jälkeen jää käteen. Kuulostaa siis siltä että huijaa sinua.
Mahdollista saada toimeentulotukea, kun uo menee suoraan palkasta. Se kannattaa selvittää.
Kannattaa myös käydä velkaneuvojalla, onko mahiksia päästä velkajärjestelyyn tai ottaa yhteys Takuusäätiöön, saisko sitä kautta sopivamman lyhennyksen.
Yritin ehdottaa miehelle, että menisimme lastenvalvojalle sopimaan nollasopimuksen, jolloin häneltä ei ainakaan perittäisi enää uo:n kautta enempää, mutta ei vastaa mitään ehdotukseeni.
Voiko oikeasti olla kyse siis vain siitä, että yrittää kerätä jotain säälipisteitä.. Olen ymmälläni.
Mitä hemmettiä sinä jonkun ketkun asioista piittaat. Jos sinun on tarvinnut kelan kautta hakea elarit, ei se äijä ilmeisesti halua vapaaehtoisesti maksaa mitään. Omasta lapsestaan. Että yhteiskunnan maksettavaksi sitten vaan. Niinkö? Koita nyt löytää selkärankasi. Oikein vuoden isä siinä sinulla.
Mun exä pysty ihan hyvin maksamaan asuntonsa vuokran ja maksamaan elareita vaikka osa palkasta ulosottoon menikin. Sitten kun hänen päihdeongelmansa paheni, niin lähti kämppä alta ja elaritkin jäi maksamatta siihen asti kunnes kela maksoi.
Sun exä ei osaa hoitaa omia asioitaan. Voi olla päihde/mielenterveysongelmaa tms siinä taustalla, mutta jotakin hän on ihan itse sössinyt enkä tarkoita ulosottoon mennyttä velkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ulosotossa olevalle jää aina suojaosuus, jolla pystyy elämään, jos käyttää rahansa järkevästi. Mutta jos henkilö asuu esimerkiksi tulotasoonsa nähden liian isossa asunnossa, tai ei osaa hakea asumistukea, tai rahat menevät tupakkaan, bensiiniin ja lähiökuppilaan, niin on ihan mahdollista että rahat eivät riitä.
Se suojaosuus on alle 700 euroa. Sillä ei kyllä pysty oikeasti elämään mitenkään isoilla kaupunkiseuduilla ja varsinkaan pääkaupunkiseudulla, kun siitä pitää maksaa vuokra. Ja asumistuen osalta on kovin hyvä muistaa se, että sehän sitten kivasti lasketaan bruttotuloista, siis tuloista ennen ulosottolaskelmaa.
Näitä kun lukee niin onnekas ja onnellinen olen kun lapsia ei ole ja sinkku olen. Ei varmasti sinua yhtään lohduta. Ei ole mukava kenenkään exän kanssa vääntää jostain elatusmaksuista ja lasten hoidosta. Minun kohdalla en halua lapsia enkä varmasti niitä tule tekemään tänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla vaihtelevat tulot, ja jos palkasta saan käteen 850, voi jokainen päätellä, että on haastavaa maksaa vuokra ja muut tarpeelliset kulut, toisena kuukautena tilanne on helpompi, jos palkasta tuleekin käteen peräti 1100. Vuokra on 600.
Eikö ulosoton kanssa muka ole mahdollista sopia jonkinlaista sopimusta? Että sinne ilmottaisi aina tulossa olevan palkan suuruuden ja se otettaisiin huomioon? Kuulostaa pöyristyttävältä, ettei asioita saisi sovittua, jonka seurauksena joutuu vielä entistä enemmän pulaan.
Ei ole. 1/3 palkasta lähtee. Toimeentulotukea voi hakea, jos ehdot täyttyy.
Ei lähde kolmasosaa, jos palkka on pieni ja on huollettavia.
Voitte tarkistaa omin silmin täältä: https://asiointi2.oikeus.fi/ulosotto/#/maksukieltolaskuri
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtääkseni kela perii joka tapauksessa? Meillä exällä pienet tulot, kela maksaa elarit miniminä ja kela perii exältä ja kun hän ei pysty maksamaan, ne menee ulosottoon.
Tohon halusin vielä sanoa omasta kokemuksesta, että kun itsellä oli työtä vähän niin ja näin niin tehtiin lastenvalvojalla sellainen sopimus elareista, että kela maksaa ne mutta ne ei mee ulosottoon koska olin varaton. Keskimääräinen kk palkka oli niin pieni, sain oman asunnon ja safkan ostettua. - Olen siis tuo velkajärjestely jutun kirjoittaja. :) Tämä siis minulle käynyt aikaisemmin. -M31
Sinulla oli siis pienten tulojen vuoksi nollasopimus elareista. Sen voi aloittajankin ex hakea, mutta aloittaja ei saa edes Kelalta elatustukea, jos hyväksyy sen, että ei tarvitse maksaa. Se on exän asia hakea nollasopimusta. Ei aloittajan, jonka on pidettävä lapsensa puolta kynsin hampain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se suojaosuus on alle 700 euroa. Sillä ei kyllä pysty oikeasti elämään mitenkään isoilla kaupunkiseuduilla ja varsinkaan pääkaupunkiseudulla, kun siitä pitää maksaa vuokra. Ja asumistuen osalta on kovin hyvä muistaa se, että sehän sitten kivasti lasketaan bruttotuloista, siis tuloista ennen ulosottolaskelmaa.
Ulosotto katsotaan toimeentulotuessa välttämättömäksi menoksi. Suojaosuuteen vaikuttaa huollettavien ja itse maksettujen elatusapujen määrä. Muistaakseni yhden huollettavan vuoksi suojaosuus on n. 30€/päivä, eli jotain 900€/kk + puolet sen ylittävästä osasta. Mitä suurempi palkka, sitä suurempi myös suojaosuus. Ulosotosta voi saada vapaakuukausia sen jälkeen, kun on maksanut vuoden.
Jos vaikka mammiksen sijaan ottaisit yhteyttä sinne ulosottoon.
Ei juma oikeesti tätä ihmisten asioiden hoitoa.
Ymmärtääkseni kela perii joka tapauksessa? Meillä exällä pienet tulot, kela maksaa elarit miniminä ja kela perii exältä ja kun hän ei pysty maksamaan, ne menee ulosottoon.[/quote]
Tohon halusin vielä sanoa omasta kokemuksesta, että kun itsellä oli työtä vähän niin ja näin niin tehtiin lastenvalvojalla sellainen sopimus elareista, että kela maksaa ne mutta ne ei mee ulosottoon koska olin varaton. Keskimääräinen kk palkka oli niin pieni, sain oman asunnon ja safkan ostettua. - Olen siis tuo velkajärjestely jutun kirjoittaja. :) Tämä siis minulle käynyt aikaisemmin. -M31