IS: Petra, 33, asuu hotellissa Helsingissä ja maksaa siitä 900 euroa kuukaudessa: ”Miksei elämässä voisi olla vähän luksusta?”
Ei mun mielestä paha summa hotellissa asumisesta kun siivouskin kuuluu hintaan parin viikon välein. Ei sitä yksiötä Helsingistä paljon tuota halvemmalla edes saa.
Kommentit (348)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä että muualla on halvempaa jos työpaikka on Helsingissä. Ja jos sattuu asumaan kävelymatkan päässä työpaikasta niin ei mene rahaa työmatkoihinkaan. Voisiko joku halvoista vuokrista vaahtoava kertoa paljon heillä menee kuukaudessa liikkumiseen (julkisilla tai sitten auton vuosikulut jaettuna 12:lla)?
Luuletteko tosiaan, että Helsinki on ainoa paikka jossa työpaikka voi olla kävelymatkan päässä? Vähemmän menee rahaa liikkumiseen melkein missä tahansa muualla, kun normaalituloinenkin voi asua pyöräilymatkan päässä keskustasta. Silloin kun minä opiskelin, ei mennyt rahaa liikkumiseen ollenkaan kun kävelin tai pyöräilin kaikkialle. Kaksion vuokra oli alle 700e/kk. Sittemmin olen ostanut auton, mutta sen kyllä tarvitsisin harrastusten takia ja siksi että pääsisin käymään vanhempieni luona, vaikka miten asuisin Helsingissä. Ja siellä sen ylläpito vasta kallista olisikin kun jo pelkkä autopaikka maksaa maltaita.
Toki jossain aidosti maalla kuluu autoiluun paljon rahaa. Voi vaan ehkä tulla yllätyksenä, että myös kehä kolmosen ulkopuolella on ihan kaupunkeja ja taajamia ja jopa joukkoliikennettä.
Se pointti taisi olla että pk-seudulla ei tarvitse autoa mihinkään. Ja kyllä joukkoliikenne on ihan eri tasolla pk-seudulla kuin maalla ja pienemmissä kaupungeissa. Ja turku ja tampere lukeutuvat näihin.
Kyllä kaikilla minun pk-seudulla asuvilla tutuilla on auto, ja sitä käytetään jopa ihan päivittäisiin työmatkoihin, kun etäisyydet on niin pitkiä ja joukkoliikenne hidasta, varsinkin jos työpaikka sattuu olemaan muualla kuin keskustassa. Ja lasten harrastuskuskauksiin, isompiin kauppaostoksiin, reissaamiseen...
Itse en tarvitse autoa. Kiitos Hgin hyvät liikenneyhteydet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingin kaupungin vuokra-asunto, keskivuokra 11 €/neliö
Tuo on todella kallis noi pieneksi yksiöksi, jopa törkyhintaisilla Lumolla ja Sadolla on halvempia yksiöitä.
Ja kun maksat vuokran päälle huonekalut, sähkön, veden, netin, saunan, kuntosalin ja siivoojan, niin onko edelleen halvempaa?
Ja kotivakuutuksen. Sitä ei tarvita hotellissa asuessa.
Yhtälailla tarvitset vakuutuksen niille omille tavaroillesi hotellissakin.
Eipä ole kuule mikään pakko, mutta vuokra-asunnoissa yleensä on kotivakuutus oltava.
Mitä omia tavaroita tuolla muka on sellaisia, jotka edes kannattaisi vakuuttaa?Kannettava tietokone, puhelin, kamera?
En ole vakuuttanut niitä erikseen, aivan turhaa.
Ok. Joku toinen toki saattaa haluta vakuutuksen esimerkiksi parin tonnin läppäriin ja kameraan.
Yleensä noita myyvät firmat myy myös niitä vakuutuksia, niissä on paremmat ehdot kuin kotivakuutuksessa esim ei omavastuuta ollenkaan. Ottaa sitten semmoisen niille laitteille jotka tarvitsee. Jos on paljon niitä laitteita voi toki tulla halvemmaksi ottaa kotivakuutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä että muualla on halvempaa jos työpaikka on Helsingissä. Ja jos sattuu asumaan kävelymatkan päässä työpaikasta niin ei mene rahaa työmatkoihinkaan. Voisiko joku halvoista vuokrista vaahtoava kertoa paljon heillä menee kuukaudessa liikkumiseen (julkisilla tai sitten auton vuosikulut jaettuna 12:lla)?
Luuletteko tosiaan, että Helsinki on ainoa paikka jossa työpaikka voi olla kävelymatkan päässä? Vähemmän menee rahaa liikkumiseen melkein missä tahansa muualla, kun normaalituloinenkin voi asua pyöräilymatkan päässä keskustasta. Silloin kun minä opiskelin, ei mennyt rahaa liikkumiseen ollenkaan kun kävelin tai pyöräilin kaikkialle. Kaksion vuokra oli alle 700e/kk. Sittemmin olen ostanut auton, mutta sen kyllä tarvitsisin harrastusten takia ja siksi että pääsisin käymään vanhempieni luona, vaikka miten asuisin Helsingissä. Ja siellä sen ylläpito vasta kallista olisikin kun jo pelkkä autopaikka maksaa maltaita.
Toki jossain aidosti maalla kuluu autoiluun paljon rahaa. Voi vaan ehkä tulla yllätyksenä, että myös kehä kolmosen ulkopuolella on ihan kaupunkeja ja taajamia ja jopa joukkoliikennettä.
Se pointti taisi olla että pk-seudulla ei tarvitse autoa mihinkään. Ja kyllä joukkoliikenne on ihan eri tasolla pk-seudulla kuin maalla ja pienemmissä kaupungeissa. Ja turku ja tampere lukeutuvat näihin.
Kyllä kaikilla minun pk-seudulla asuvilla tutuilla on auto, ja sitä käytetään jopa ihan päivittäisiin työmatkoihin, kun etäisyydet on niin pitkiä ja joukkoliikenne hidasta, varsinkin jos työpaikka sattuu olemaan muualla kuin keskustassa. Ja lasten harrastuskuskauksiin, isompiin kauppaostoksiin, reissaamiseen...
Itse en tarvitse autoa. Kiitos Hgin hyvät liikenneyhteydet.
Eikä kaikki tarvitse autoa muissakaan kaupungeissa, jos ei satu olemaan tarvetta kulkea muualla kuin siinä kaupunkialueella, eikä tarvitse kantaa painavia tavaroita. Pienemmissä paikoissa ei välttämättä tarvitse edes bussikorttia, kun pyörällä pääsee helposti kaikkialle. Mutta kuvitelkaa vapaasti, että Helsinki on ainoa paikka jossa tämä on mahdollista.
Voisi olla mielenkiintoista kokeilla tuollaista vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Maksaako kela asumistuen? Ei kiinnostaisi asua hotellissa.
Ei maksa. Niin jutussa sanottiin.
Vierailija kirjoitti:
Missä se luxus oli?
Luksusta oli asua sinkusti Helsingin Katajanokalla jugend-talojen keskellä lähellä merta. Se on tänä päivänä Suomessa luksuksen määritelmä. Nauttia nähtävyyksistä ja kauniista arkkitehtuurista ainakin ulkona liikkuessaan. Kokemus, elämys, päivittäisessä arjessa. Konmarittajan luksuselämää. Mahdollisuus käydä kahvilla vintage-mekossa ratikkapysäkin vieressä. Kaupunkilaiselämä on lähtökohtaisesti suurta luksusta ainakin alemmuuskompleksiselle maalaiselle. Joku pitäisi sitä normaalina elämänä, alemmuudentuntoinen maalainen luksuksena, ihanan hipsteriä.
Onko asumistuen saaminen nykyään niin normi, että siitä pitää jankata joka kommentissa? Oikeastiko kaikkien yksiössä asuvien lähtökohtaisesti oletetaan saavan asumistukea? Ei kai sitä nyt sikakalliissa Helsingissäkään saa kuin ihan pienituloisimmat työssäkäyvät, keskituloiset maksaa vuokransa ihan itse ja ilmeisesti kyseisellä henkilöllä on ihan hyvät tulot kun voi tuon 900e/kk asumiseen laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä se luxus oli?
Luksusta oli asua sinkusti Helsingin Katajanokalla jugend-talojen keskellä lähellä merta. Se on tänä päivänä Suomessa luksuksen määritelmä. Nauttia nähtävyyksistä ja kauniista arkkitehtuurista ainakin ulkona liikkuessaan. Kokemus, elämys, päivittäisessä arjessa. Konmarittajan luksuselämää. Mahdollisuus käydä kahvilla vintage-mekossa ratikkapysäkin vieressä. Kaupunkilaiselämä on lähtökohtaisesti suurta luksusta ainakin alemmuuskompleksiselle maalaiselle. Joku pitäisi sitä normaalina elämänä, alemmuudentuntoinen maalainen luksuksena, ihanan hipsteriä.
Ja vielä maalaista todennäköisemmin tuota pitää luksuksena joku lähiöasukki itähelsinkiläisestä neukkukuutio-yksiöstä, jonka vuokrasta Kela maksaa suurimman osan. Maalla asuvat yleensä arvostaa luontoa ja asumisen väljyyttä ja siksi ovat valinneet sen maaseudun.
Ai, kun kuulostaa ihanalta. Vaihtaiskohan mun kanssa vaikka jonkin talviviikon. Hän saisi tehdä eksoottisia lumitöitä ja lämmittää oikeaa puulämmitteistä saunaa vaikka joka päivä. Puita on riittävästi, ei tarvi hakata. Siivota saa, vaikka imuroida. Valitettavasti on tiski- ja pyykkikoneet, mutta voihan sitä käsinkin molempaa tehdä, jos tahtoo.
Itse kävelisin ympäri Katajanokkaa ja ratikalla ajelisin milloin minnekin. Kävisin teatterissa ja elokuvissa yms. Ties vaikka metsästäisin vanhoja tuttuja, jotka eivät ole laittaneet osoitteitaan salaisiksi. Menisin rimputtaan ovikelloa: "Eiks oo kiva nähdä näin 40v kuluttua?"
DD
Minäkin olen reissannut työn puolesta ja nukkunut hotelleissa, ja tosiaan se hotellikuolema iskee aika nopeasti varsinkin talvella, kun ei huvita lähteä pimeällä ja kylmällä vieraaseen kaupunkiin katselemaan, eikä ole ketään tuttuja. Mutta onhan se aivan eri asia olla työmatkalla vieraassa kaupungissa, kuin asua hotellimaisesti siinä omassa tutussa kaupungissa, nähdä iltaisin kavereita ja käydä vaikka siinä lempparikahvilassa tai kirjastossa tai mistä nyt tykkääkään, ja sisustaakin sitä huonetta oman maun mukaan. En minä nyt nää tuossa suurtakaan eroa verrattuna yksiössä asumiseen, paitsi siivous ja nuo laajemmat yhteiset tilat jotka voi olla kivakin juttu. Varmasti sopii hänen elämäntilanteeseensa hyvin.
Tuo sopisi mulle. Hotellissa on turvallinen olo, ja kiva kun on ihmisiä ympärillä, mutta silti oma rauha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten te tästäkin saatte riidan niin että pitää koittaa saada loukattua toisia mahd paljon? Joku tykkää, joku ei.
Ite asuisin mielelläni hotellissa, mutta sen huoneen pitäisi oikeasti näyttää ja tuntua hotellihuoneelta, ei joltain asuntolayksiöltä, kuten noissa kuvissa. Toki se maksaisi sitten enemmän. Mutta en mäkään ymmärrä mitä se luksus tuossa oli, verrattuna tavalliseen yksiöön.Jep, just näin. Käyttäköön Petra rahansa miten haluaa, se on ihan fine. Ihmetyttää vain tuossa jutussa hehkutettu luksus, kun tuo huone näyttää ihan tosi surkean ankealta. Ennemmin se näyttää erittäin köyhän ihmisen ankealta asunnolta kuin miltään luksukselta. Mutta jos se hänelle käy, mitä sitten. Lehtijuttu oli vain outo, tai ennemminkin typerä tuon luksus-sanan kanssa, kun tuo on niin kaukana luksuksesta kuin vain mahdollista.
Se, mikä sulle on luksusta, on toiselle arkea. Mulle ainakin olisi luksusta, jos joku kävin siivoamassa mun kämpän kahdesti viikossa.
Joo se voisin olla luksusta, mutta tuollakin käy kahden viikon välein. Ei kahdesti viikossa.
Mo harva tuolla Nolissa varmaan vakituisesti asuu kuitenkaan. Mutta jos esim. tarvitsee asuntoa Helsingistä vaikka 3-4 kuukaudeksi niin tuohan on mainio ratkaisu. Varsinkin kun ottaa täysin kalustetun studion niin ei tarvitse mitään huonekaluja, keittiötarvikkeita ja pyykkikonetta rehata mukana. Pakkaa vaan vaatteensa ja menoksi. Tuskin niitä edullisia ja hyväkuntoisia yksiöitä on paljon tyrkyllä keskustassa varsinkin jos kyse on parin kk tai puolen vuoden asumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingin kaupungin vuokra-asunto, keskivuokra 11 €/neliö
Tuo on todella kallis noi pieneksi yksiöksi, jopa törkyhintaisilla Lumolla ja Sadolla on halvempia yksiöitä.
Ja kun maksat vuokran päälle huonekalut, sähkön, veden, netin, saunan, kuntosalin ja siivoojan, niin onko edelleen halvempaa?
Ja kotivakuutuksen. Sitä ei tarvita hotellissa asuessa.
Yhtälailla tarvitset vakuutuksen niille omille tavaroillesi hotellissakin.
Eipä ole kuule mikään pakko, mutta vuokra-asunnoissa yleensä on kotivakuutus oltava.
Mitä omia tavaroita tuolla muka on sellaisia, jotka edes kannattaisi vakuuttaa?Kannettava tietokone, puhelin, kamera?
En ole vakuuttanut niitä erikseen, aivan turhaa.
Ok. Joku toinen toki saattaa haluta vakuutuksen esimerkiksi parin tonnin läppäriin ja kameraan.
Yleensä noita myyvät firmat myy myös niitä vakuutuksia, niissä on paremmat ehdot kuin kotivakuutuksessa esim ei omavastuuta ollenkaan. Ottaa sitten semmoisen niille laitteille jotka tarvitsee. Jos on paljon niitä laitteita voi toki tulla halvemmaksi ottaa kotivakuutus.
Ei kotivakuutusta mihinkään hotellihuoneeseen saa.
Vierailija kirjoitti:
No mitäpä luulet, saako hotellimajoitukseen asumistukea?
Jännä miten jonkun radom ihmisen asuminen meni osalla ihan tunteisiin. Kai jokainen saa asua missä itse haluaa ja mikä on sillä hetkellä elämäntilanteeseen sopivaa. Mutkun MINÄ ja MINUN elämäni on aina se paras...juu niin onkin mutta ei kaikki muut ole kuin MINÄ. Ei ole pakko kenenkään muuttaa Noliin ym joten voi relata.
Tuohan on suositeltava asumismuoto. Ei ainakaan rahat valu Kojamolle.
Oikeusasiamiehen pitäisi ottaa kantaa, miksi Kela ei maksa asumistukea tähän asumismuotoon. Kysymys on minusta ihmisten eriarvoisesta kohtelusta. Miksi Kela ja valtio toimii näin?
3 / 6 / 9 /
6 / 6 / 6
3+3=6
9 on väärinpäin 6
0 ei tarkoita mitään symboliikassa.
"YOU WILL OWN NOTHING AND BE HAPPY"
Tuo on vaivatonta asumista. Haluaisin kyllä isomman huoneen ja enemmän säilytystilaa. Yksiökin riittäisi mutta pitäisi olla alkovi sänkyä varten. Tilapäisesti tuo on ihan ok. Plussaa kuntosalista ja sijainnista.