Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Petra, 33, asuu hotellissa Helsingissä ja maksaa siitä 900 euroa kuukaudessa: ”Miksei elämässä voisi olla vähän luksusta?”

Vierailija
03.10.2021 |

Ei mun mielestä paha summa hotellissa asumisesta kun siivouskin kuuluu hintaan parin viikon välein. Ei sitä yksiötä Helsingistä paljon tuota halvemmalla edes saa.

https://www.is.fi/menaiset/ilmiot/art-2000008302876.html

Kommentit (348)

Vierailija
301/348 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siivous 2 kertaa viikossa eli 8 kertaa kuukaudessa. Saisitteko muka 150eurolla kyseisen palvelun? Tuskin. Lähinnä 2 kertaa kuukaudessa. Eli ihan hyvä diili. Ja vielä se sali yms päälle.

Itse asun omistusasunnossa 4kmn päässä Helsingin keskustasta, mutta voisin harkita kyseistä järjestelyä mikäli olisin samassa tilanteessa kuin artikkelin nainen.

Siinä luki kyllä kerran kahdessa viikossa... eli ei kahdesti viikossa/8 kertaa kuussa.

Melko ankea ja vanhanaikaisen näköinen huone kyllä. En tiedä onko se kylmänvärinen valaistus vai ikkunalaudattomat ikkunat ilman verhoja, tyhjät seinät.. Siis kiva että itse tykkää ja tyylinsä kullakin, sisustaa miten lystää.

Kerran kahdessa viikossa tarkoittaa kyllä samaa kuin joka toinen viikko/ 2 kertaa kuukaudessa.

Vierailija
302/348 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta olisi kurjaa asua hotellissa ja ne mielikuvituksettomat aamiaispöydät tulevat korvista ulos.

Millainen aamiaispöytä sinulla on kotona? Oman kokemuksen mukaan hotellien aamiaiset ovat kyllä monipuolisempia mitä itsellä on. 

Mitä hittoa te jankkaatte hotelliaamiaisista, kun tuohon diiliin eivät aamiaiset kuulu?

Jossakinhan se aamiainen pitää syödä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/348 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä että muualla on halvempaa jos työpaikka on Helsingissä. Ja jos sattuu asumaan kävelymatkan päässä työpaikasta niin ei mene rahaa työmatkoihinkaan. Voisiko joku halvoista vuokrista vaahtoava kertoa paljon heillä menee kuukaudessa liikkumiseen (julkisilla tai sitten auton vuosikulut jaettuna 12:lla)?

Luuletteko tosiaan, että Helsinki on ainoa paikka jossa työpaikka voi olla kävelymatkan päässä? Vähemmän menee rahaa liikkumiseen melkein missä tahansa muualla, kun normaalituloinenkin voi asua pyöräilymatkan päässä keskustasta. Silloin kun minä opiskelin, ei mennyt rahaa liikkumiseen ollenkaan kun kävelin tai pyöräilin kaikkialle. Kaksion vuokra oli alle 700e/kk. Sittemmin olen ostanut auton, mutta sen kyllä tarvitsisin harrastusten takia ja siksi että pääsisin käymään vanhempieni luona, vaikka miten asuisin Helsingissä. Ja siellä sen ylläpito vasta kallista olisikin kun jo pelkkä autopaikka maksaa maltaita.

Toki jossain aidosti maalla kuluu autoiluun paljon rahaa. Voi vaan ehkä tulla yllätyksenä, että myös kehä kolmosen ulkopuolella on ihan kaupunkeja ja taajamia ja jopa joukkoliikennettä.

Se pointti taisi olla että pk-seudulla ei tarvitse autoa mihinkään.  Ja kyllä joukkoliikenne on ihan eri tasolla pk-seudulla kuin maalla ja pienemmissä kaupungeissa. Ja turku ja tampere lukeutuvat näihin.

Joo. Pääkaupunkiseudulla ei tarvitse autoa, jos on valmis kantamaan kaikki tavaransa ja kuluttamaan tuntikausia liikkuessaan julkisilla. Liikenne toimi ainakin omina opiskeluaikoina jotenkin Helsinkikeskeisesti. Jos halusi mennä vaikka Espoosta Vantaalle, joutui käytännössä kiertämään Helsingin kautta. Silloin ei tarvinnut varoa kuin satunnaisia juoppoja ja ratikassa ei välttämättä kannattanut istua, koska penkki saattoi olla kostea.

Mutta nykyään taitaa olla lisävaivana jengit ja neulojaan sinne tänne piilottelevat narkit. Ja viime ajoilta vielä korona.

Minulle pitäisi maksaa aika huomattava summa, että suostuisin muuttamaan Helsinkiin. Mutta sellaista summaa ei löydy, jolla tähän asumiseen liitettäisiin pakko joukkoliikenteen käytöstä.

Vierailija
304/348 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta olisi kurjaa asua hotellissa ja ne mielikuvituksettomat aamiaispöydät tulevat korvista ulos.

Millainen aamiaispöytä sinulla on kotona? Oman kokemuksen mukaan hotellien aamiaiset ovat kyllä monipuolisempia mitä itsellä on. 

Mitä hittoa te jankkaatte hotelliaamiaisista, kun tuohon diiliin eivät aamiaiset kuulu?

Jossakinhan se aamiainen pitää syödä.

No mites vaikka siinä asunnossa?

Vierailija
305/348 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On keittiö, on pyykkikone ja ei ole kokolattiamattoa.

Missään kohtaa jutussa ei sanota mitään pyykkikoneesta tuolla "hotellissa" a.k.a. asunnottomien asuntolassa. Puhutaan "kodinkoneista" joten voihan se sisältää pyykkikoneen. Tai olla sisältämättä.

Asunnottomien asuntolalta tuo silti näyttää.

Tuntuisi kyllä oudolta, jos ei ole pyykkimahdollisuutta pitempiaikaiseen vuokraukseen. Tuohan on tosi iso asia. 

Lukekaa hotellin omilta sivuilta. Jokaisessa studioasunnossa on pyykkikone, lisäksi löytyy pesutupa, jossa voi pestä ja kuivata isompaa pyykkiä.

Vierailija
306/348 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella normaali hinta Helsingissä. Erona se, että tuo ei ole normaalikämppä vaan hotelli.

Njaa, no sitten voisin korjata, että eipä ole helsinkiläisiä älyllä pilattu jos tuollaisia hintoja maksavat pienistä huoneista.

Asuntojen kysyntä Hesassa säilyy, kun sinne ja maahamme pumpataan muslimeita ja muita ulkomaan varattomia loppuelämän täysihuoltoon.

Vierailija
307/348 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siivous 2 kertaa viikossa eli 8 kertaa kuukaudessa. Saisitteko muka 150eurolla kyseisen palvelun? Tuskin. Lähinnä 2 kertaa kuukaudessa. Eli ihan hyvä diili. Ja vielä se sali yms päälle.

Itse asun omistusasunnossa 4kmn päässä Helsingin keskustasta, mutta voisin harkita kyseistä järjestelyä mikäli olisin samassa tilanteessa kuin artikkelin nainen.

Siinä luki kyllä kerran kahdessa viikossa... eli ei kahdesti viikossa/8 kertaa kuussa.

Melko ankea ja vanhanaikaisen näköinen huone kyllä. En tiedä onko se kylmänvärinen valaistus vai ikkunalaudattomat ikkunat ilman verhoja, tyhjät seinät.. Siis kiva että itse tykkää ja tyylinsä kullakin, sisustaa miten lystää.

Kerran kahdessa viikossa tarkoittaa kyllä samaa kuin joka toinen viikko/ 2 kertaa kuukaudessa.

Niin? Miksi mulle tätä kommentoit?

Korjasin edellisen kommentoijan, joka luuli että siivous on kahdesti viikossa eli 8 kertaa kuussa. Kirjoitin, että jutussa sanottiin 'kerran kahdessaviikossa'. Sitä en sitten jatkanut rautalankaa vääntämällä enää, että miten muilla tavoin voi ilmoittaa asian 'kerran kahdessa viikossa'.

Vierailija
308/348 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka iso tuollainen studio on? Aika kallista kuitenkin. Itse maksan 830€/kk Etelä-Haagassa 32 m2 suuruisesta yksiöstä. Ei mikään uudemmanpuoleinen, mutta tilavampi kuin tuollainen studio ja mieluummin siivoan kotini itse. En todellakaan haluaisi, että joku siivooja tulisi penkomaan tavaroitani. En uskaltaisi pitää mitään arvokasta esillä.

Varmaan ihan mukavaa, kun on tuollaiset yhteiset tilat jossa tavata halutessaan ihmisiä. Muuta hyvää en keksi.

Vierailija
309/348 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä asun alle kilometrin päästä tuosta naisesta ja maksan 72 neliön asunnosta 2650 euroa kuukaudessa. Ja erikseen siivoojasta 220 euroa kuukaudessa. Ei kuulu myöskään vesi, netti ym vaan kaikki erikseen. Tyhmää heittää keskusteluun viissenttisensä jos ei ole asunut keskustan lähistöllä. 

tse vasta todella tyhmää onkin maksaa 3000e kuussa asumisestaan.

Eiköhän tuossa ollut mukana lainanlyhennys ja vastike. Tuskin vuokrakolo.

t. Toinen alle kilsan päässä asuva, parin tonnin kulut joka kk

Vierailija
310/348 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun Kalliossa vuokralla 650€/kk, kotiovi avautuu puistoon. Voisin harkita tuota hotellia, siivous ja kuntosali 👌

Ehkä vanhempana jossain muualla, jopa maalla. Nyt en todellakaan halua hirttäytyä asuntovelkaan.

Yrittäjä

Miten sulla on noin halpa vuokra? Kaikki Helsingin vuokra-asunnot, joita katsoo ovat 800€/kk ylöspäin. Paitsi ehkä joku jostain Kontulan ostarin läheisyydestä yök.

Vierailija
311/348 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siina on keittio ja kaikki. Kylla se netti, sahko, punttis,siivous laskun tekee. Eli onhan tuossa luksusta.

Sinkkuna muuttaisin kylla. Ja ne hotellien sangyt!

Ja maksaisit tuota 900e/kk? Kuin että lyhentäisit sillä omaa asuntoa ja jos ei miellytä, myyt sen pois ja saat takaisinkin jotain??

Helsingissä yksiö maksaa 200 000 euroa. Harvalle pankki myöntää noin suurta lainaa ja sitten tarvittaisiin se käsiraha.

Se käsiraha ei ainakaan jää säästöön 900 euron huoneesta…

Mutta 900e kolmiosta jää?

Ei sitten käynyt mielessä, ettei kaikki halua isoja asuntoja?

Vierailija
312/348 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten te tästäkin saatte riidan niin että pitää koittaa saada loukattua toisia mahd paljon? Joku tykkää, joku ei.

Ite asuisin mielelläni hotellissa, mutta sen huoneen pitäisi oikeasti näyttää ja tuntua hotellihuoneelta, ei joltain asuntolayksiöltä, kuten noissa kuvissa. Toki se maksaisi sitten enemmän. Mutta en mäkään ymmärrä mitä se luksus tuossa oli, verrattuna tavalliseen yksiöön.

Jep, just näin. Käyttäköön Petra rahansa miten haluaa, se on ihan fine. Ihmetyttää vain tuossa jutussa hehkutettu luksus, kun tuo huone näyttää ihan tosi surkean ankealta. Ennemmin se näyttää erittäin köyhän ihmisen ankealta asunnolta kuin miltään luksukselta. Mutta jos se hänelle käy, mitä sitten. Lehtijuttu oli vain outo, tai ennemminkin typerä tuon luksus-sanan kanssa, kun tuo on niin kaukana luksuksesta kuin vain mahdollista.

Se, mikä sulle on luksusta, on toiselle arkea. Mulle ainakin olisi luksusta, jos joku kävin siivoamassa mun kämpän kahdesti viikossa.

Vierailija
313/348 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä sijainti vieläpä tuossa Katajanokalla

Vakava kysymys: mikä Katajanokan sijainnissa on hyvää? Kirjaimellisesti pussinperä, jonne tai josta pääsy on välillä mahdotonta muuten kuin kävellen. Ja kävellenkin on pitkä matka mihin tahansa Kauppatorin lukuunottamatta.

Vierailija
314/348 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukutaitoa pliis kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pieni laskelma omilla menoillani:

Vuokra 750€

Vesimaksu 24€

Sähkö noin 20€

Netti 30€

Pelkästään näillä ollaan hinnassa 824€. Jokainen tietää, että 76 eurolla ei saa 2 kertaa viikossa siivousta JA kuntosalia kuukaudeksi.  

Tulisi siis huomattavasti halvemmaksi tuo hotelliratkaisu kuin ostaa kaikki huonehintaan kuuluvat palvelut tämän asunnon kulujen päälle. 

Siivous KERRAN kahdessa viikossa eli kaksi kertaa kuukaudessa

Minä maksan 42 neliöisen kaksioni siivouksesta 160 e/kk samalla välillä. Espoossa.

Miten joku ei saa kaksiotaan siivottua… montakohan kertaa kuussa siellä pitää käydä? Käykö hön peittelemässä sut iltaisin myös?

Kyllä minä saisin sen siivottua, mutta koska inhoan siivoamista ja minulla on varaa maksaa siitä että joku muu tekee sen puolestani niin miksi ei?

Vierailija
315/348 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosaaressa saman kokoinen yksi hitusen alle 400 euroa. Ei se sijainti, laatu tai mukavat naapurit vaan hinta. Ei luksusta mutta palkan jälkeen rahaa jää säästöön ja muutaman vuoden kuluttua voin katsella omaa asuntoa.

Vierailija
316/348 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärtänyt mikä tuossa on se luksus? Siivousko? Siivouspalveluja saa ostettua ihan normaaliin yksiöönkin.

Luksusta olisi ollut valmis aamiainen huoneeseen.

Vierailija
317/348 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuo voi olla ihan kiva vaihtoehto tuohon elämäntilanteeseen. Kun on ero tullut, eikä oikein tiedä mitä haluaisi. Tuohon on ollut helppo muuttaa kun on kalusteet valmiina eikä ole ihan niin yksinäistä. Tuskin tuokaan tuolla kovin kauaa tulee asumaan. Ei se tosin erityisen luksukselta minustakaan vaikuta, mutta no, ehkä se on sitä hänelle. Ja kuulostaahan se coolille, se on myös tärkeää tietylle ihmistyypille :)

Luksusta on monenlaista. Tuossa se tulee varmaankin elämisen helppoudesta ja huolettomuudesta. Ei ole eron jälkeen tarvinnut tehdä äkkinäisiä päätöksiä, saati hankintoja kun kaikki sängystä ja petivaatteista lähtien tulee talon puolesta. 

Vertailu muun asumisen kuluihin:

Vuokra 800 e

Nopea netti vähintään 20 e

Vesimaksu 20 e

Kotivakuutus alkaen 15 e

Saunamaksu 15 e

Sähkö 20 e

Kuntosali 30 e

Siivouksen arvo ehkä 100 e

Pyykkitupamaksut x e

Huonekalut, kodintekstiilit jne. x e

Kyllähän tuossa jopa hieman voi säästää. Jos työpaikka kävelymatkan päässä, säästö on jo ihan hyvä. 

Vierailija
318/348 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa ei ole kyllä järin suurta järkeä, että Kela ei korvaa tällaisesta asumismuodosta mitään. Toki asumistuen jakautumisesta ylipäätänsä voi olla montaa mieltä, mutta siihen nähden epäloogista, että Kela kuitenkin maksaa koko ajan iloisesti asuntosijoittajien, suurten vuokrayhtiöiden ja muiden voittoa tavoittelevien tahojen taskuun. Mikä tekee hotellista vuokranantajana niin erilaisen bisneksen kuin muista?

Asumistuki asumistuki asumistuki? Ihanko oikeasti se on se normaali? 

Vierailija
319/348 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on niin ihana juttu, että pani elämäni sekaisin. Olen aina haaveillut, että saisi asua hotellissa, 24m2 riittäisi minulle. Palvelut kiinnostavat sekä yleiset tilat. Myös aamiainen ja lounas kiinnostavat. Tuo kattoterassi kasvihuoneineen oli ihan luksusta, samoin spa ja kuntosali. Vitsi, kun löytäisin itselleni mieluisan hotellihuoneen. Viihdyn ihmisten kanssa, täällä niitä olisi. Arvostan myös turvallisuutta ja ovimikkoja ja infopistettä.

Vierailija
320/348 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä että muualla on halvempaa jos työpaikka on Helsingissä. Ja jos sattuu asumaan kävelymatkan päässä työpaikasta niin ei mene rahaa työmatkoihinkaan. Voisiko joku halvoista vuokrista vaahtoava kertoa paljon heillä menee kuukaudessa liikkumiseen (julkisilla tai sitten auton vuosikulut jaettuna 12:lla)?

Luuletteko tosiaan, että Helsinki on ainoa paikka jossa työpaikka voi olla kävelymatkan päässä? Vähemmän menee rahaa liikkumiseen melkein missä tahansa muualla, kun normaalituloinenkin voi asua pyöräilymatkan päässä keskustasta. Silloin kun minä opiskelin, ei mennyt rahaa liikkumiseen ollenkaan kun kävelin tai pyöräilin kaikkialle. Kaksion vuokra oli alle 700e/kk. Sittemmin olen ostanut auton, mutta sen kyllä tarvitsisin harrastusten takia ja siksi että pääsisin käymään vanhempieni luona, vaikka miten asuisin Helsingissä. Ja siellä sen ylläpito vasta kallista olisikin kun jo pelkkä autopaikka maksaa maltaita.

Toki jossain aidosti maalla kuluu autoiluun paljon rahaa. Voi vaan ehkä tulla yllätyksenä, että myös kehä kolmosen ulkopuolella on ihan kaupunkeja ja taajamia ja jopa joukkoliikennettä.

Se pointti taisi olla että pk-seudulla ei tarvitse autoa mihinkään.  Ja kyllä joukkoliikenne on ihan eri tasolla pk-seudulla kuin maalla ja pienemmissä kaupungeissa. Ja turku ja tampere lukeutuvat näihin.

Kyllä kaikilla minun pk-seudulla asuvilla tutuilla on auto, ja sitä käytetään jopa ihan päivittäisiin työmatkoihin, kun etäisyydet on niin pitkiä ja joukkoliikenne hidasta, varsinkin jos työpaikka sattuu olemaan muualla kuin keskustassa. Ja lasten harrastuskuskauksiin, isompiin kauppaostoksiin, reissaamiseen...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kaksi