Nuorten aikuisten sosiaalisista taidoista
Olen hämmästynyt siksi, ettei nykyään nuorilla aikuisilla ole niin sanotusti kotikasvatuksen verran sosiaalisia taitoja. Kun toivotan esimerkiksi hyvää viikonloppua niin jokunen vastaa ”ok” ja suurin osa välttää katsomasta minuun ja on kuin ei olisi kuullutkaan.
Ovatko nämä nuoret nykyään ihan siellä huoneessaan omissa oloissaan vai miksi ihan peruskohteliaisuuteen kuuluva dialogi on hakusessa? Toki ala voi vaikuttaa mutta ei se ainakaan vielä kymmenen vuotta sitten tehnyt ihmisistä mykkiä. Eikö perheissä keskustella?
On huolestuttavaa, että opiskelevat nuoret aikuiset potevat yksinäisyyttä ja masentuvat. Ne sosiaaliset taidot, toisten huomioonottamisen ja sen ymmärtäminen ettei kaikilla ole taka-ajatusta mielessä jos tervehtii tai kysyy kuinka viikonloppu on mennyt.
En tiedä, kuinka nuoret ikuiset ovat itse ajatelleet tämän ongelman ratkaista. Eihän kukaan uskalla tulla seuraan eikä yritä edes tutustua jos toiselta tulee vastaukseksi yksitavuisia sanoja tai mykkyyttä. Minä en nyt hauku tässä ketään vaan yritän herätellä ihmisiä.
Teidänkin lapsenne ovat joskus nuoria opiskelijoita ja jäävät kokemaan yksinäisyyttä ihan sosiaalisten taitojen puutteen vuoksi. Ei vaadi paljoa opetella tervehtimään, kuuntelemaan muita ja vastaamaan yksinkertaisiin kysymyksiin. Sosiaaliset taidot vähentävät kitkaa ihmisten väliltä. Sen lisäksi hyvillä sosiaalisilla taidoilla on merkitystä parinvalinnassa.
Kommentit (65)
Edellä siis kontakti toiseen ihmiseen hyvä, mutta sanavarasto kiltisti sanottuna suppeanpuoleien. Joku julkkisko opettaa osan hokemaan koko ajan tuota ”jes”-sanaa?
Vierailija kirjoitti:
Erikoista, sillä itse olen huomannut aivan päinvastaisen ilmiön ainakin pääkaupunkiseudulla. Asiakaspalvelun ym taso on noussut hurjasti, ja useimmat näistä hyvistä ystävällistä sekä asiakkaan huomioivista asiakaspalvelijoista ovat juuri niitä nuoria aikuisia. Esimerkkinä siis työelämästä.
Sama huomio, olen töissä nuorten aikuisten parissa ja ihan kymmenen viime vuoden aikana muutoksen on huomannut. Ujommatkin osaavat nykyään jutella sentään jotain, tietysti aina on joku oikeasti estynyt mutta noin niinkuin yleisessä kuvassa. Sellaista rohkeutta tullut enemmän, ja se on tosi mukava nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Suomen kieleen on tullut uusi yleissana ”jes”, joka voi tarkoittaa montaa asiaa:
- Haluaisin kilon sisäfileetä.
- Jes!
- Sitten puoli kiloa valmiita kaalikääryleitä.
- Jes!
- Kiitos!
- Jes!Kassalla: 45,30€, onko kanta-asiakaskorttia?
- On kortti, vetaisen sen laitteen läpi ennen maksamista.
- Jes!
- Kiitos ja hyvää päivänjatkoa!
- Jes!
Tämän huomasin erityisesti ruotsinkielisellä rannikolla. Kaikki oli ”jes!”. Ei ole yleistä täällä pohjoisemmassa.
Suomen kieleen on tullut uusi yleissana ”jes”, joka voi tarkoittaa montaa asiaa:
- Haluaisin kilon sisäfileetä.
- Jes!
- Sitten puoli kiloa valmiita kaalikääryleitä.
- Jes!
- Kiitos!
- Jes!
Kassalla: 45,30€, onko kanta-asiakaskorttia?
- On kortti, vetaisen sen laitteen läpi ennen maksamista.
- Jes!
- Kiitos ja hyvää päivänjatkoa!
- Jes!