Olen 26-vuotias. Pohdin, että mitä jos en tule täyttämään elämässäni yhteiskunnan normeja. .
En ole koskaan ollut ihan normaali. Elämäntapani ovat olleet paheksuttuja ja olen niistä oppinut. En nyt tarkoita mitään huumeiden käyttöä mutta olen viettänyt pitkän tovin elämästäni kyllä nauttien aamuun asti hyvässä seurassa.
Miehet ovat olleet erikoisia tapauksia. Olen ollut tietynlaisella tuuliajolla ja vasta nyt tuntuu, että voisin alkaa aikuistumaan pysyvästi.
Pidän elämästäni ja virheiden tuomasta ponnistelujen selviytymisestä ja seesteisyydestä tällä hetkellä. Olen kasvanut paljon henkisesti ja nautin olostani suurimmaksi osaksi vaikka menen vieläkin joissakin asioissa tietä pitkin, jota toiset voivat ihmetellä.
En omista mitään, en ole töissä tällä hetkellä. Minä vain olen ja opin uusia asioita koko ajan. Idylli perhe-elämä ja ruuhkavuodet ovat täysin utopiaa, toisin kuin entisillä ystävilläni. Suurin osa ikäisistäni ainakin ympärilläni on perheellisiä ja töissäkäyviä.
Haluaisin kyllä joskus elää kauempana kaupungista omakotitalossa rauhallisella alueella ja perustaa perheen, olla lasten kanssa ja pitää grillijuhlia tai syksyisiä illanistujaisia koreeksi katetussa pöydässä, perheen kanssa lautapelejä pelaten ja nauraen.
Silti se on todella kaukainen unelma.
En ole ollut laiska. Minulla on useita erittäin hyviä työtodistuksia, olen ollut äärimmäisen tunnollinen työssäni ja palanut kerran loppuun. Nyt teen uusia juttuja ja havittelen työelämään takaisin pääsyä. Se on hyvin lähellä ja olen onnellinen uudesta ammatista johon tulen valmistumaan.
Tunnen itseni kuitenkin vielä niin nuoreksi ja samaan aikaan koen, että vastuuni aikuistumiseen olisi nyt, pitäisi jo ryhtyä toimeen. Haluaisin kokea niin paljon kaikkea vielä ilman suurempaa vastuuta ja olla "vapaa" mutta myös saada jo elämään jotain pysyvämpää sisältöä.
Tuntuu, että elämä on oikeasti nyt vasta alkanut kun nuoruusvuosien ongelmat ovat takanapäin. Olen traumojen kanssa kasvanut ja vasta nyt omilla jaloillani myös sisäisesti. Aika tuntuu niin rajalliselta. Voi kun saisin vielä kokea niin paljon kaikenlaista ja oman perheen sekä vakityön. Pelkään, että tulee kiire.
Kommentit (5)
Miksi pitää yrittää täyttää jotain yhteiskunnan normeja? Miksi ei vain elää omannäköistä elämää (mitä se sitten kullekin on) ja kohdella muita hyvin?
t. samanikäinen
Sun ikäiset on perheellisiä? Asutko Pohjanmaalla. Mä en tunne yhtään perheellistä 26-vuotiasta.
T. Tyttö Espoosta
Tekstini voi olla ristiriitaista. Minulla on niin paljon kaikenlaisia ajatuksia enkä ihan vielä tiedä mitä todella haluan ja millaista elämää havittelen. Siitäkin pelonsekainen tunne välillä, että lähestyn kolmeakymppiä ja pitäisi jo alkaa suuntaamaan "jonnekin".
Suurimmaksi osaksi kuitenkin koen rauhaa ja onnea sisimissäni ja luotan, että elämä kantaa. Koen kiitollisuutta tässä hetkessä.
Tulevaisuuden ajattelu saa kuitenkin hetkeksi jännittymään.
Mietin myös nykyistä kumppaniakin. Rakastan häntä mutta en tiedä onko hän ei mies jonka kanssa minun kannattaa ajatella tulevaisuutta. Intuitoni varoittelee ja samalla on tunne, että se voisi kuitenkin toimia. Annan ajan kulua vain tässä tapauksessa.
Pitäisi kuitenkin ehkä tehdä päätöksiä eikä "leikkiä" eri ajatuksillani.
ap
Niin.
Mitä sitten?
En minäkään ole täyttänyt ainoatakaan yhteiskunnan normia ja silti saan täällä olla ja elää. Ei kukaan tule mulle sanomaan, että pitää elää toisella tavalla tai pakottamaan muuttumaan. Saan olla, tehdä mitä haluan ja jos haluan niin kaikki tämä myös kustannetaan minulle. Eikä mitään tarvitse tehdä vastineeksi.
Turha tuollaista miettiä. Elä niin kuin haluat. Jokainen tapa on yhtä hyvä.
Aikuistuminen ei tarkoita yhteiskunnan odotuksiin alistumista. Jos todella olet kasvanut henkisesti, ymmärrät ettei elämäntarkoitusta/sisältöä oteta ulkoaohjattuna.
Tee elämästäsi omannäköisesi! Tavoittele itsellesi tärkeitä asioita itsesi takia, älä yhteiskunnan normien!
Olet nuori, kaikki on hyvin.