Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tämä "joulun viettämistä"?

Vierailija
26.11.2014 |

Arvoisa Aihe vapaa -raati, ratkaiskaapa tämä erimielisyys minun ja mieheni välillä. Kyse ei tällä kertaa ole mistään vakavasta vaan ainoastaan siitä, mitä tarkoitetaan, kun puhutaan "joulun viettämisestä". Tosiasioita:

- olemme joulunajan kahdestaan kotona ja nautimme pitkästä viikonlopusta 

- käymme joulupäivänä lounaalla miehen vanhempien luona

- emme kokkaa mitään perinteisiä jouluruokia vaan kokeilemme reseptejä, joille ei ole syksyn mittaan löytynyt aikaa

- emme osta kenellekään joululahjoja

- emme omista joulukoristeita

- emme tee erityistä joulusiivousta

- emme lähetä joulukortteja

- emme kuuntele joululauluja

- emme katso jouluohjelmia

- emme osallistu mihinkään uskonnollisiin tilaisuuksiin

- saatamme käydä katsomassa joulurauhan julistusta, jos on kiva sää

- olemme jo syöneet torttuja ja juoneet glögiä

- olemme käyneet joulumarkkinoilla

- saatamme toivottaa hyvää joulua muille

Tuntuu, että on melkein mahdoton olla täysin joulun ulkopuolella, kun suurin osa kaikista ihmisistä kuitenkin joulua viettää. Mutta voisiko tuon perusteella sanoa, ettemme vietä joulua? Jos kyllä, mikä on ratkaisevaa? Jos ei, miksi ei?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 17:33"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 17:25"]

Jotenkin tosi yliyrittämiseksi menee. Sen ymmärtää että ei ole mikään joulufanaatikko, mutta vielä nolompaa on mennä noin pitkälle joulun neutraloimisessa. Taidatte olla joku teinipariskunta, ihan perusuhmaa normistoa vastaan.

[/quote]

Ei me mitenkään joulua neutraloida, eikä tässä ketjussa ole kyse siitä, onko joulun viettäminen oikein vain väärin. Minua vain kiinnostaa kuulla, mitä käyttäytymistä teidän mielestänne ihmiseltä odotetaan, jotta hänen voi sanoa viettävän joulua. Riittääkö esimerkiksi vieraassa joulupöydässä istuminen vai pitääkö hiljentyä joulun sanoman äärellä? -ap

[/quote]

Ei munkaan mielestä tuossa mitään "yliyritetä", jos nyt vaan vietetään ihan normaalia vapaapäivää vaikka kalenterissa lukee "joulu".

Enemmän kai monet perheenäidit yliyrittää sen vimmaisen joulunvalmistelunsa kanssa, ja sitten ollaan naama mytyssä jos joku asia ei menekään niinkuin hän on joulunviettosuunnitelmissaan kaavaillut. Tai saa mieheltä liian halvan lahjan.

Vierailija
22/39 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 17:34"]

Ihan samanlainen kuin meidän joulu.

Siivooja tekee joulusiivouksen, mun äidille ostan lahjan. Torttuja ei syödä kumpikaan ikinä. Perinteisiä jouluruokia ei meillä ole, anopin luona käydään syömässä kinkut ja laatikot. Mies käy sukulaisten haudoilla äitinsä kanssa. Syödään hyvon ja otetaan viiniä, saunotaan varmaan - eli periaatteessa ihan normi vapaapäivät lukuunottamatta nyt tota haudoillakäyntiä.

[/quote]

Sanoisitko, että te vietätte joulua vai ette vietä? -ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 17:37"]

Samanlainen joulu on meilläkin mieheni kanssa. Eikä tuossa ole mitään pakonomaista, en vain tunne kiinnostusta noihin joulujuttuihin. Ihanaa, jos joku saa niistä iloa, mutta meille eivät ole tärkeitä. Synttäreitä taas tykkään juhlia kuninkaallisesti.

[/quote]

Vietättekö te mielestänne joulua, vai onko kyse vain siitä, että tuolloin sattuu olemaan joulun takia ylimääräisiä vapaapäiviä? -ap

Vierailija
24/39 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattuu olemaan vapaapäiviä.

Vierailija
25/39 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 17:30"]

Jos ette halua viettää joulua, älkää noteeratko sitä mitenkään. Ei tarvii erikseen miettiä mitä jättää tekemättä ,kun ei tee mitään.

[/quote]

Pakko sitä joulua on noteerata ainakin sen verran, että tietää ostaa kotiin ruokaa pyhien ajaksi ja että joulukuussa ei kannata marketeissa pahemmin pyöriä. Myös postin kulku saattaa viivästyä, matkustaminen on kalliimpaa ja muut ihmiset stressaavat paljon tavallista enemmän.

Vierailija
26/39 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 17:39"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 17:34"]

Ihan samanlainen kuin meidän joulu.

Siivooja tekee joulusiivouksen, mun äidille ostan lahjan. Torttuja ei syödä kumpikaan ikinä. Perinteisiä jouluruokia ei meillä ole, anopin luona käydään syömässä kinkut ja laatikot. Mies käy sukulaisten haudoilla äitinsä kanssa. Syödään hyvon ja otetaan viiniä, saunotaan varmaan - eli periaatteessa ihan normi vapaapäivät lukuunottamatta nyt tota haudoillakäyntiä.

[/quote]

Sanoisitko, että te vietätte joulua vai ette vietä? -ap

[/quote]

No, emmä tiiä. Ei varmaan varsinaisesti vietetä mutta tiedostetaan että on joulu.

Vierailija
27/39 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta viikonloppuakin vietetään, eikä tehdä mitään. Joulun aika on kaikkien pakko "viettää" jotenkin, ellei satu aatonaattona kuolemaan.

Vierailija
28/39 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään joulun viettämistä tuo...

Vierailija
29/39 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minusta tuo on joulun viettämistä, kun kuitenkin noteeraatte joulun. Eli olette jo syöneet joulutorttuja ja juoneet glögiä, toivotatte muille hyvää joulua, käytte joulurauhan julistuksessa ja joulumarkkinoilla. Toki Suomessa joulun totaalinen unohtaminen tai sen täydellinen viettämättömyys on mun mielestä jokseenkin mahdotonta, eli on tuo tietysti suomalaiseksi jouluksi hyvin vaatimattomasti vietetty, jos näin voi sanoa. 

Vierailija
30/39 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ei kai joulua tarvitse viettää jollain tietyllä lailla. Kyllähän kaikki viettää juhannustakin, vaikkei tekisi mitään ihmeellistä. 

Vierailija
31/39 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette vietä joulua. Tuo voisi tapahtua ihan minä päivänä tahansa.

Vierailija
32/39 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 17:57"]

Toisaalta viikonloppuakin vietetään, eikä tehdä mitään. Joulun aika on kaikkien pakko "viettää" jotenkin, ellei satu aatonaattona kuolemaan.

[/quote]

Hyvä pointti. Pyhäät eivät myöskään ole veljiä keskenään. Itsenäisyyspäivän viettämiseksi riittää, että katsoo Linnan juhlia. Ei tarvitse sytyttää kynttilöitä tai lukea perheelle isovaarin kirjeitä sodasta. Juhannuksen viettämiseksi ei vaadita tuotakaan vähää. Riittää, ettei ole töissä. Joulun viettämisestä voidaan sen sijaan olla erimielisiä. -ap

Vierailija
33/39 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
34/39 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koetko ap itse, että vietätte joulua? Ei kai ole yhtä oikeaa tapaa viettää tai ei viettää joulua. Tärkeintä on kai se, mitä itse ajattelette asiasta.

Vierailija
35/39 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 16:22"]

Koetko ap itse, että vietätte joulua? Ei kai ole yhtä oikeaa tapaa viettää tai ei viettää joulua. Tärkeintä on kai se, mitä itse ajattelette asiasta.

[/quote]

Aloitusviestissäni mainitsen, että kyse on leikkimielisen erimielisyyden ratkaisemisesta yleisöäänestyksellä. -ap

Vierailija
36/39 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä te vietätte joulua: tortut, glögi, rauhan julistus, markkinat, toivotukset.

Vierailija
37/39 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
38/39 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsetunto kuntoon. Mitä merkitystä on toisten mielipiteillä? Osalle on tärkeää viettää perinteistä joulua ja osa luo omat tapansa. Joillekin on parasta olla jouluna töissä. Itse toivon joku joulu voivani olla vapaaehtostyössä hurstimaisessa toiminnassa, kunhan leipätyöstäni saisin olla vapaalla.

Vierailija
39/39 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 16:41"]

Itsetunto kuntoon. Mitä merkitystä on toisten mielipiteillä?

[/quote]

Kyse ei ole itsetunnosta vaan siitä, että minua kiinnostaa, mitä muut ihmiset pitävät "joulun viettämisen" kriteereinä. Kannattaa lukea ketju ennen kommentointia. -ap