Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä kotimaista voisi ostaa joululahjoiksi?

Vierailija
26.11.2014 |

Kun suurin osa Pentkin, Marimekon, Finlaysonin, Iittalan, yms tuotteista teetetään jo halpatuotantomaissa. Lehdessä kuulutettiin, että tukekaa jouluna Suomen taloutta, ostakaa kotimaista, älkää vain tilatko ulkomailta netin kautta. Niin mitäs kotimaista sitä nyt voisi sitten ostaa? Kummilapselle, isälle, äidille, anopille, mummolle, siskolle, ystävälle, miehelle....

Mitään pöytäliinoja, pyyhkeitä, astioita, aamutossuja ei heistä kukaan tarvitse. Itselle ei tule mieleen kuin kirjat. Mutta mitä muuta kotimaista voisi ostaa?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkälle iholle sopii suomalainen Mia Höytö Cosmetics -luonnonkosmetiikka. Such trendy.

Vierailija
22/41 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 13:18"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 13:04"]

Käsintehtyjä koruja, kosmetiikkaa, saippuaa tms? Tuolla esim on koottuna erilaista http://kasityokortteli.fi

[/quote]

Mites kynttilä? Sehän sopii jouluun ihan täydellisesti eikä jää saajallakaan nurkkiin pyörimään, kun sen saa ihan luvan kanssa hävittää eli siis polttaa pois.. ;-)

[/quote]

Taas ihan käypä, joskin tylsä lahja kaverille. Mutta mieti nyt, ilahtuuko mieheni, isäni tai äitini saadessaan joululahjaksi kynttilän? Tarkoitus on ilahduttaa, ei vain ostaa jotain ostamisen pakosta. Niin, astmaatikkona isäni ei edes voi polttaa kynttilöitä. Ja äidilläni on migreeni, joten varsinkaan tuoksukynttilät ei tule kyseeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 13:26"]

Herkälle iholle sopii suomalainen Mia Höytö Cosmetics -luonnonkosmetiikka. Such trendy.

[/quote]

Ei muuten sovi. Ostin tuota itselleni viime syksynä, oli Stockalla heidän oma konsultti suosittelemassa. Kasvot helahti ärtyneen punaisiksi. Mulle käy vaan apteekin tuoksuttomat voiteet, niin monet muut olen kokeillut, että en viitsi enää laittaa rahoja kankkulan kaivoon.

Vierailija
24/41 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 13:24"]

No mitä ulkomaalaista ostaisit lahjaksi? Mietitään kotimainen vaihtoehto yhdessä.

Kummilapselle suomalaisen pelifirman peli, isälle Fiskarsin kirves, äidille kirja, anopille jalkahoito, mummolle kotisiivous, siskolle leffalippuja, ystävälle artesaanisuklaata, miehelle Pelagon fillari....

[/quote]

Ok, mitäs suomalaisia pelifirmoja on? Ennen oli Peliko, mutta se teki konkurssin. Isä ei tarvi enää yhtään työkalua. Äiti ei oikein lue enää kirjoja, olen monena jouluna ostanut, lukematta ne jää, vaikka olisi itse toivonut. Anopille on jo kerran ostettu jalkahoito, jos nyt jotain muuta, kuin noita lahjakortteja. Mummo ei halua vieraita ihmisiä siivoomaan, on yritetty ostaa hänelle kotisiivousta ENNEN joulua, mutta ei vieraita päästetä sisälle, pitää siivota ensin. :) Leffaliput siskolle on mielikuvitukseton, sorry. Artesaanisuklaa ystävälle ok. Miehellä on jo 2000 euron fillari, käyttiköhän sitä 5 kertaa tänä vuonna, jos mulla olisi rahaa Pelagon fillariin, ostaisin itselle. :)

Vierailija
25/41 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko tosiaan kertoa, mitä ulkomaalaista olisit ostamassa? Vaikuttaa nimittäin siltä, että olet vain päättänyt ettei suomalaisia lahjoja tule löytymään, mutta et kommentoi mitä muuten ostaisit. Vähän vaikea lähteä arpomaan, kun ei tunne perhettäsi...

Vierailija
26/41 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

OK, en mä tiedä, mitä ulkomaistakaan ostaisin lahjoiksi... Legoja ehkä kummipojalle, kuten kai joka joulu. Siskolle voisin ostaa objektiivin kameraan, onkohan ne ihan kamalan kalliita... Mutta muuten, ei mitään käsitystä. Selätin kaverille? Onkohan se ihan turha?

Vierailija
27/41 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelle lahjojen ostaminen voi kyllä olla joskus hankalaa, mutta jotain kotimaista ja työllistävää olen keksinyt... Joitain esimerkkejä on Nanson tuotteet, Lumenen kosmetiikka, marttiinin puukot, suunnon kompassit, polarin sykemittari, kalevala korun saga sarja (nythän on se jokin duutsoneiden innoittamakin korusarja), kotimaiset lehdet, kotimainen musiikki, elämyskaupan moottoriurheiluelämykset, fiskarssin tuotteet, Sievin kengät, kotimaiset nahkakäsineet. Kotimaisuusastehan näissä vaihtelee.

Vierailija
28/41 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 13:33"]Ok, mitäs suomalaisia pelifirmoja on? [/quote]

Tietokone/konsolipuolella Remedy, lautapelipuolella useitakin; Peliko ja Tactic ovat molemmat suomalaisia ja yhä toiminnassa. Lisäksi on pienempiä firmoja, esim. Epäillyt on hieno film noir -tyylinen Helsinkiin sijoittuva lautapeli.

Vierailija
29/41 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti rakastaa yllätyksiä. Kyllä, rakastaa korujakin, mutta hänellä on niitä jo aika paljon. Olisi ihanaa keksiä hänelle jotain kaunista ja ylellistä, mutta MITÄ. Äiti käyttää vain Chanelin kosmetiikkaa, tykkää Burberrystä (muttei niistä huiveista), mutta ei silti haluaisi mitään kallista lahjaksi.

Isä harrastaa sähköjunia ja remontointia. Mutta sillä on työkaluja jo kaikki nurkat täynnä. Ja niitä sähköjuniakin huoneellinen. Ja niiden junien pitää olla jotain vanhoja, 40-50-lukujen juttuja, sellaista on tosi vaikea ostaa, kun ei tiedä itse niistä mitään. Isä pitää myös antiikista. Mutta niillä on kotona kaikki paikat jo täynnä, todella vaikea ostaa.

Viime vuonna ostettiin äidille jugend-valokuvankehykset antiikkiliikkeestä ja isälle digivalokuvakehys.

Miehelle on supervaikea ostaa mitään. Pitäisi olla yllätys ja jotain kallista. Kyllähän se toki ilahtuisi kaiuttimista, mutta sitten pitää olla 7 kaiutinjärjestelmä ja yhden kaiuttimen hinnaksi tulee sellainen rapiat 2000 euroa minimissään, että kelpaisi. Viime vuonna ostin ilmankostuttimen, sellaisen hienon teknisen. Ei edes avannut laatikkoa.

Siskoakin olisi kiva ilahduttaa. Viime vuonna tilasin Saksasta tähdenmallisen valaisimen, se oli nappilahja. Mitä tänä vuonna... Olisin ostanut hattivatti-valaisimen, olisi ollut kotimainen, mutta oli liian kallis.

Ystävälle ostin viime vuonna Marimekon olkalaukun. Hän rakastaa tummaa suklaata, tekee käsitöitä.

Vierailija
30/41 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 13:35"]

OK, en mä tiedä, mitä ulkomaistakaan ostaisin lahjoiksi... Legoja ehkä kummipojalle, kuten kai joka joulu. Siskolle voisin ostaa objektiivin kameraan, onkohan ne ihan kamalan kalliita... Mutta muuten, ei mitään käsitystä. Selätin kaverille? Onkohan se ihan turha?

[/quote]

Suomalaisia leluja on yllättävän paljon myynnissä: http://www.suomi-lelut.fi/

Objektiiveja ei Suomessa valmisteta, niiden hinnat ovat noin 150 eurosta ylöspäin riippuen mallista. Ihan sokkona et objektiivia voi ostaa.

Selätin taitaakin olla kotimainen. 

Vierailija
31/41 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä itse käyn läpi noita joulumyyjäisiä. Sieltä olen löytänyt ihan trendikkäitä itse tehtyjä tuotteita mm kummilapsille (esim tupsupipo, huovutetut lapaset, jopa pojalle sopivat kämmekkäät särmikkäillä kuvoilla, säärystimet, meikkipussukka,  erikoisia ruokiakin kuten kuusenkerkkäsiirappia yms yms). Pitää vaan osata ajatella saajan persoonaa.

Vierailija
32/41 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 13:38"]

Miehelle lahjojen ostaminen voi kyllä olla joskus hankalaa, mutta jotain kotimaista ja työllistävää olen keksinyt... Joitain esimerkkejä on Nanson tuotteet, Lumenen kosmetiikka, marttiinin puukot, suunnon kompassit, polarin sykemittari, kalevala korun saga sarja (nythän on se jokin duutsoneiden innoittamakin korusarja), kotimaiset lehdet, kotimainen musiikki, elämyskaupan moottoriurheiluelämykset, fiskarssin tuotteet, Sievin kengät, kotimaiset nahkakäsineet. Kotimaisuusastehan näissä vaihtelee.

[/quote]

Mun mies ei käytä pyjamaa, joten Nansolta sitten jotkut kalsarit. Joo, ei se käytä kyllä Nanson kalsareitakaan, pitää olla Calvin Klein tms. Kosmetiikkaa mies ei käytä, olen joskus ostanut, katsoi kieroon, hän ei ole mikään homo kuulemma. Puukon olen kerran jo ostanut. Sillä on Polarin kallein rannetietokone, jossa on kompassi. Toki se varmaan haluaisi sen uuden mallin, mutta sehän on tosi kallis ja tuskin juurikaan eroaa viime vuoden mallista. Koruja mies ei käytä (syy, kts edellä). Minkä lehden mä voisin miehelle tilata? Sille tulee Auto, Motorn und Sport. Ei sitä kiinnosta joku Suomen kuvalehti tai edes Tiede. Mies ei kuuntele kotimaista musiikkia. Fiskars, mä en oikein keksi, mitä Fiskarsilta voisin ostaa... Mies käytti aiemmassa työssä Sievin kenkiä, nyt sille kelpaa vaan tietyt saksalaiset kengät ja niitä se osti 6 paria lomamatkalta. Nahkakäsineet olen kerran ostanut, ei vaikuttanut ilahtuneelta. Ei se edes käytä käsineitä, ellei pakkasta ole yli 20 astetta.

Vierailija
33/41 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 13:38"]

[/quote]

Mun mies ei käytä pyjamaa, joten Nansolta sitten jotkut kalsarit. Joo, ei se käytä kyllä Nanson kalsareitakaan, pitää olla Calvin Klein tms. Kosmetiikkaa mies ei käytä, olen joskus ostanut, katsoi kieroon, hän ei ole mikään homo kuulemma. Puukon olen kerran jo ostanut. Sillä on Polarin kallein rannetietokone, jossa on kompassi. Toki se varmaan haluaisi sen uuden mallin, mutta sehän on tosi kallis ja tuskin juurikaan eroaa viime vuoden mallista. Koruja mies ei käytä (syy, kts edellä). Minkä lehden mä voisin miehelle tilata? Sille tulee Auto, Motorn und Sport. Ei sitä kiinnosta joku Suomen kuvalehti tai edes Tiede. Mies ei kuuntele kotimaista musiikkia. Fiskars, mä en oikein keksi, mitä Fiskarsilta voisin ostaa... Mies käytti aiemmassa työssä Sievin kenkiä, nyt sille kelpaa vaan tietyt saksalaiset kengät ja niitä se osti 6 paria lomamatkalta. Nahkakäsineet olen kerran ostanut, ei vaikuttanut ilahtuneelta. Ei se edes käytä käsineitä, ellei pakkasta ole yli 20 astetta.

Vierailija
34/41 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 13:47"]

No mä itse käyn läpi noita joulumyyjäisiä. Sieltä olen löytänyt ihan trendikkäitä itse tehtyjä tuotteita mm kummilapsille (esim tupsupipo, huovutetut lapaset, jopa pojalle sopivat kämmekkäät särmikkäillä kuvoilla, säärystimet, meikkipussukka,  erikoisia ruokiakin kuten kuusenkerkkäsiirappia yms yms). Pitää vaan osata ajatella saajan persoonaa.

[/quote]

Kun meillä ei kukaan ole sellainen viherpiipertäjä, että osaisi arvostaa jotain kuusenkerkkäsiirappia. :( Ainoa, jonka tiedän, että voisi ilahtua tuollaisesta käsityölahjasta on ihminen, joka tekee ne kuitenkin mieluiten itse...

Vierailija
35/41 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paccas tekee mm. hienoja rukkasia. Sinituote on suomalainen... tai osta siivouslahjakortti! Lapuan kankurit tekee ihania pellavatekstiilejä.

Vierailija
36/41 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 13:47"]

[/quote]

Niin nuo pussukat on meillä sellainen kestovitsi. Että kun myyjäisissä on aina kymmenittäin pussukanmyyjiä. Niin kuinka monta pussukkaa voi yksi ihminen tarvita? Koruja olen joskus ostanut myyjäisistä lahjaksi. Ja lyijylasitöitä.

Vierailija
37/41 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta mielummin ulkomaista niin et tule vahingossa tukeneeksi Stubbin-Kataisen mamubisneksiä

Vierailija
38/41 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 13:51"]

Paccas tekee mm. hienoja rukkasia. Sinituote on suomalainen... tai osta siivouslahjakortti! Lapuan kankurit tekee ihania pellavatekstiilejä.

[/quote]

Oikeasti, kuka haluaa siivoustarvikkeita joululahjaksi? Lahjakortit on jo nähty. Rukkasia voin harkita, mutta niissä pitäisi olla joku juju, nuo on ihan perusrukkasia, ei mitään hauskoja kuvioita tms. Tekstiilejä ei tarvi enää kukaan, kaikilla on jo. Ja kun meillä ei kukaan tykkää saunoa, niin joillekin peppualusille ei oikein ole tarvetta, vaikka kivoja ovatkin.

Vierailija
39/41 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 13:41"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 13:33"]Ok, mitäs suomalaisia pelifirmoja on? [/quote]

Tietokone/konsolipuolella Remedy, lautapelipuolella useitakin; Peliko ja Tactic ovat molemmat suomalaisia ja yhä toiminnassa. Lisäksi on pienempiä firmoja, esim. Epäillyt on hieno film noir -tyylinen Helsinkiin sijoittuva lautapeli.

[/quote]

Sopiiko se lapsille?

Vierailija
40/41 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostakaa suomalaisten pienyrittäjien tuotteita, ei niitä nyt ole noin vaikea löytää kuin esitätte! Monen ison firman tuotteet tulevat ulkomailta ja siksi ovat halvempia, mutta onko pakko ostaa aina jotain "suurta" lahjaksi, vain siksi että halvalla saa.