Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä kotimaista voisi ostaa joululahjoiksi?

Vierailija
26.11.2014 |

Kun suurin osa Pentkin, Marimekon, Finlaysonin, Iittalan, yms tuotteista teetetään jo halpatuotantomaissa. Lehdessä kuulutettiin, että tukekaa jouluna Suomen taloutta, ostakaa kotimaista, älkää vain tilatko ulkomailta netin kautta. Niin mitäs kotimaista sitä nyt voisi sitten ostaa? Kummilapselle, isälle, äidille, anopille, mummolle, siskolle, ystävälle, miehelle....

Mitään pöytäliinoja, pyyhkeitä, astioita, aamutossuja ei heistä kukaan tarvitse. Itselle ei tule mieleen kuin kirjat. Mutta mitä muuta kotimaista voisi ostaa?

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 13:48"][quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 13:38"]

Miehelle lahjojen ostaminen voi kyllä olla joskus hankalaa, mutta jotain kotimaista ja työllistävää olen keksinyt... Joitain esimerkkejä on Nanson tuotteet, Lumenen kosmetiikka, marttiinin puukot, suunnon kompassit, polarin sykemittari, kalevala korun saga sarja (nythän on se jokin duutsoneiden innoittamakin korusarja), kotimaiset lehdet, kotimainen musiikki, elämyskaupan moottoriurheiluelämykset, fiskarssin tuotteet, Sievin kengät, kotimaiset nahkakäsineet. Kotimaisuusastehan näissä vaihtelee.

[/quote]

Mun mies ei käytä pyjamaa, joten Nansolta sitten jotkut kalsarit. Joo, ei se käytä kyllä Nanson kalsareitakaan, pitää olla Calvin Klein tms. Kosmetiikkaa mies ei käytä, olen joskus ostanut, katsoi kieroon, hän ei ole mikään homo kuulemma. Puukon olen kerran jo ostanut. Sillä on Polarin kallein rannetietokone, jossa on kompassi. Toki se varmaan haluaisi sen uuden mallin, mutta sehän on tosi kallis ja tuskin juurikaan eroaa viime vuoden mallista. Koruja mies ei käytä (syy, kts edellä). Minkä lehden mä voisin miehelle tilata? Sille tulee Auto, Motorn und Sport. Ei sitä kiinnosta joku Suomen kuvalehti tai edes Tiede. Mies ei kuuntele kotimaista musiikkia. Fiskars, mä en oikein keksi, mitä Fiskarsilta voisin ostaa... Mies käytti aiemmassa työssä Sievin kenkiä, nyt sille kelpaa vaan tietyt saksalaiset kengät ja niitä se osti 6 paria lomamatkalta. Nahkakäsineet olen kerran ostanut, ei vaikuttanut ilahtuneelta. Ei se edes käytä käsineitä, ellei pakkasta ole yli 20 astetta.
[/quote] Hankalaahan se lahjominen joskus on ollut, varsinkin nuoremman, merkkitietoisen miehen. Nansolta olen itseasiassa lahjonut jollain vaatteella, vaihtoehtoja ei yleensä ole paljon, mutta nyt tilasin veljelle"mika" -neuletakin. Lehdistä on meidän suvun miehille lähtenyt tyypistä riippuen purjehdusalan letiä, tuulilasi, tekniikanmaailma, koneviesti, mikrobitti ja aarre-lehti.

Vierailija
2/41 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 13:28"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 13:18"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 13:04"]

Käsintehtyjä koruja, kosmetiikkaa, saippuaa tms? Tuolla esim on koottuna erilaista http://kasityokortteli.fi

[/quote]

Mites kynttilä? Sehän sopii jouluun ihan täydellisesti eikä jää saajallakaan nurkkiin pyörimään, kun sen saa ihan luvan kanssa hävittää eli siis polttaa pois.. ;-)

[/quote]

Taas ihan käypä, joskin tylsä lahja kaverille. Mutta mieti nyt, ilahtuuko mieheni, isäni tai äitini saadessaan joululahjaksi kynttilän? Tarkoitus on ilahduttaa, ei vain ostaa jotain ostamisen pakosta. Niin, astmaatikkona isäni ei edes voi polttaa kynttilöitä. Ja äidilläni on migreeni, joten varsinkaan tuoksukynttilät ei tule kyseeseen.

[/quote]

No ne markettien halpishajupommit ei lahjaksi sovi edes ostamisen pakosta. Eikä ne kyllä ole kotimaisiakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Havin kynttilät ovat kotimaisia. Platon lelut ovat kotimaisia. Paaperon vaatteet ovat kotimaisia. 

Vierailija
4/41 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 13:41"][quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 13:33"]Ok, mitäs suomalaisia pelifirmoja on? [/quote]

Tietokone/konsolipuolella Remedy, lautapelipuolella useitakin; Peliko ja Tactic ovat molemmat suomalaisia ja yhä toiminnassa. Lisäksi on pienempiä firmoja, esim. Epäillyt on hieno film noir -tyylinen Helsinkiin sijoittuva lautapeli.
[/quote]

Kiva vinkki oli toi Epäillyt! Googlailin ja harmi että sen verran vanha peli, ettei pikaisti löydy mistään varastosta. Onko kukaan törmännyt lähiaikoina? Verkosta tai Helsingistä kaupoista voisin ostaa.

Vierailija
5/41 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kaipasi äidille jotain ylellistä: Balmuirin huivi. Vaikka noitakaan ei kyllä tehdä Suomessa.

Isälle tai papalle huovuttamalla tehty tölkin ympärille sopiva cooleri. Näitä saa jostain myyjäisistä, netistäkin, mutta en nyt muista firman nimeä. Kotimainen pienyrittäjä kuitenkin.

Vierailija
6/41 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta palveluja suomalaisilta yrittäjiltä, lahjakortteja siis.

Vierailija
7/41 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa suomalainen joulu. Vaikka mitä.

Vierailija
8/41 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tom of Finlandia.

Vierailija
9/41 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 12:43"]

Osta palveluja suomalaisilta yrittäjiltä, lahjakortteja siis.

[/quote]

Meillä kukaan ei oikein tykkää noista lahjakorteista. Olen joskus ostanut esim. kosmetologille tai hierontaan. Ne käytetään nihkeästi sitten, kun on ihan pakko (aika menossa umpeen) ja yleensä ei ole ollut kyseinen paikka sitten lahjan saajan mielestä kovin hyvä kuitenkaan. Eli eivät ole tuntuneet mieleisiltä lahjoilta.

Vierailija
10/41 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 12:54"]

Tom of Finlandia.

[/quote]

Onko niitä taideteoksia jossain kaupan? Tuskin mulla on niihin varaa, jos on. Postimerkit on varmaan painettu Suomessa, mutta eikö ne Finlaysonin Tom of Finland-tuotteet tehdä samoissa paikoissa kuin niiden muutkin tuotteet: Turkissa, Virossa, Venäjällä? Ja haluaisin ostaa jotain hauskempaa kuin pyyhkeitä tai lakanoita, joita kaikilla on jo riittämiin.

Vierailija
11/41 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No entä ruokalahjat. Kotimaisia säilykkeitä, marjaviinejä, juustoja, leivonnaisia, makeisia.

Vierailija
12/41 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 12:46"]

[/quote]

Eh. Etusivu ehdottaa lahjoiksi maukkaita broilerinkauloja (? wtf ?), Sini-astiaharjoja, -rikkalapioita ja -mattoteippiharjaa. Vaikuttaa todella joulun hittilahjoilta.... Hyvää joulua, kummipoika, tässä sulle astiaharja. Isä, laitapa suu makeaksi, otapa tästä broilerinkauloja!

Vierailija
13/41 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 13:01"]

No entä ruokalahjat. Kotimaisia säilykkeitä, marjaviinejä, juustoja, leivonnaisia, makeisia.

[/quote]

Säilykkeitä vanhemmille ja siskolle joululahjaksi? Ainakin isä saa töistä noita ruokakoreja, ne säilykkeet varsinkin jää syömättä. Nuo käy lahjaksi kavereille, muttei esim. miehelle, lähimmille sukulaisille, jne. Ja kotimaiset marjaviinit, mitä olen ostanut, on järjestään kamalaa kuraa, ei ne pärjää oikeille viineille. Juomatta ovat jääneet.

Vierailija
14/41 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsintehtyjä koruja, kosmetiikkaa, saippuaa tms?
Tuolla esim on koottuna erilaista
http://kasityokortteli.fi

Vierailija
15/41 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille Orthexin pulkat

Vierailija
16/41 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 13:02"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 12:46"]

[/quote]

Eh. Etusivu ehdottaa lahjoiksi maukkaita broilerinkauloja (? wtf ?), Sini-astiaharjoja, -rikkalapioita ja -mattoteippiharjaa. Vaikuttaa todella joulun hittilahjoilta.... Hyvää joulua, kummipoika, tässä sulle astiaharja. Isä, laitapa suu makeaksi, otapa tästä broilerinkauloja!

[/quote]

Pistin lahjakoneen ehdottamaan kovaa pakettia miehelle. Tulokset:

jääraappa, lumilapio, rikkasetti, kynttilä foliovuoassa, pullaa, pussilakana (mikä kovapaketti se on?), koiran kalkkunamakkaraa (entä, kun ei ole koiraa kellään?), lattiakuivain, saunan pesusetti, joulukranssi suodatinpusseista (häh?), matto, uistin (joskus olen noita ostanut, ei aina viitsisi samaa lahjaa antaa), kaiuttimet (kiva, mutta liian kallis), potkukelkka (kun on niitä jo), kirkasvalokuulokkeet (turhake), puolapuut (ok kummipojalle, mutta taas liian kallis 500 euroa), kaikenmaailman tekstiileitä (kiitos, kukaan ei halua niitä enää, ne ei ilahduta, kun on jo tarpeeksi), kännykän aurinkolaturi (idea hyvä, mutta arvostelujen mukaan lataus Suomessa kesällä kestää 2 vrk eli ei oikein toimi), keittiö (joo, ostan vanhemmille keittiöremontin...).

Ei noista mikään oikein nyt iske. Ja jos iskee, niin on liian kallista.

Vierailija
17/41 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 13:06"]

Lapsille Orthexin pulkat

[/quote]

Joista tulee paha mieli, kun ei ole lunta kuitenkaan.

Vierailija
18/41 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsintehtyjä koruja, kosmetiikkaa, saippuaa tms? Tuolla esim on koottuna erilaista http://kasityokortteli.fi

[/quote]

Korut ok äidille, siskolle, kaverille. Tosin olen melkein joka vuosi ostanut jonkun korun, kun en ole muuta keksinyt, joten sikäli tylsä. Äiti käyttää vain kallista merkkikosmetiikkaa, siskolla ja kaverilla (ja mulla) niin herkkä iho, että voidaan käyttää vaan tiettyjä apteekin tuotteita - tylsähköä ehkä saada Sebamediä joululahjaksi. Isä käyttää sitä dödöä ja saippuaa, mitä äiti on saunaan ostanut, ei se arvosta kosmetiikkaa. Saippua ei minusta ole mikään joululahja.

Vierailija
19/41 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mites kynttilä? Sehän sopii jouluun ihan täydellisesti eikä jää saajallakaan nurkkiin pyörimään, kun sen saa ihan luvan kanssa hävittää eli siis polttaa pois.. ;-)

Vierailija
20/41 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä ulkomaalaista ostaisit lahjaksi? Mietitään kotimainen vaihtoehto yhdessä.

Kummilapselle suomalaisen pelifirman peli, isälle Fiskarsin kirves, äidille kirja, anopille jalkahoito, mummolle kotisiivous, siskolle leffalippuja, ystävälle artesaanisuklaata, miehelle Pelagon fillari....