Koska sisustatte joulua kotiin?
Minä laitan joulukuusen,joulukoristeet ja jouluvalot marraskuun puolivälin tienoilla. Odotan enskuuta todella paljon että pääsee sisustamaan asuntoa tunnelmalliseksi ja jouluiseksi.
Entä koska te?
Kommentit (87)
Aatonaattona. " Jouluvalot " ulos pikkujoulujen aikaan ja pois kun illat alkaa olla valoisia.
Ei kotona tuollaisia asioita aikatauluteta, meillä eletään muutenkin fiiliksen mukaan.
Mulla perjantaiaamuna fiilis lämmittää sauna, nakotettiin lauteilla heti aamukahvin jälkeen.
Koti on paikka, jossa ei tarvitse suorittaa.
Minä aloitin joulun laittamisen jo juhannuksena
Laitan kuusi 23.12. ja otan pois trettondedag jul. Kuten myös muut joulu tuotteet. Ulkovalot asetan marraskuu puoliväli. Ne menevät varastoon kun koittaa kevät ja kevätmieli.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on roikkunut joulukoristeen tapainen sotku kattolampusta jo vuodesta 2006
Mulla vuodesta 2010 😂
Fiiliksen mukaan. Joulukuun ensimmäisellä viikolla haetaan koristelaatikot ja laitellaan pikkuhiljaa. Ensimmäiset koristeet saattaa olla jo marraskuussa jos ostan jotain uutta. Pistän siis suoraan esille. Kuusi tulee viimeisenä jossain vaiheessa jouluviikkoa. Kerätään joulu pois myös fiiliksen mukaan. Aika usein ennen uutta vuotta.
Joulukuun alussa koristeet (myös ulkovalot) ja pois loppiaisena (paitsi valot saa olla helmikuulle).
Nyt on jo keittiön ikkunassa valosarja, mutta ne ei mielestäni ole kovin jouluiset. Olohuoneen ikkunaan laitan valokranssin pyhäinpäiväksi. Itsenäisyyspäiväksi ovikranssi, sohvatyynyn päälliset ja muita jouluisia sisustustavaroita. Varsinaiset joulukoristeet, kuusi yms aikaisintaan viikkoa ennen aattoa, yleensä jouluaattoa edeltävänä viikonloppuna, riippuu siitäkin kuinka on töissä ennen joulua.
Laitan kuusta lukuun ottamatta koristeet ensimmäisenä adventtina tai sitä edeltävänä vapaapäivänä, jos joudun silloin töihin. Ensimmäisenä adventtina joka tapauksessa alkaa joulun vietto eli silloin juodaan ensimmäiset glögit torttujen ja piparkakkujen kanssa. Kuuen koristelu on lasten (nyt jo aikuisia) hommaa ja sen he tekevät aatonaattona. Koristeet riisutaan pois loppiaisena tai sen jälkeisenä vapaapäivänä.
Mutta; onko teillä muilla sama ongelma kuin minulla? Joulukoristeet ovat valkoisia, vihreitä, punaisia ja hopeanvärisiä, mutta itsenäisyyspäivänä kodin pitäisikin olla sini-valkoinen. Olen toistaiseksi ratkaissut ongelman poistamalla keittiön ja olohuoneen pöydän joulukoristeet k.o. päiväksi ja kattanut pöytään sinisen pöytäliinan, valkoiset astiat ym., mutta en ole kokonaisuuteen tyytyväinen. Miten olette ratkaisseet ongelman? Vieraita tulee siis juhlimaan sekä ensimmäistä adventtia että itsenäisyyspäivää ellei työt pilaa elämää.
Itsenäisyyspäivänä olen monesti aloittanut joulun fiilistelyn.
Pari pv ennen joulua ajattelin aloittaa.
Aikaisintaan 1.11. Joulukoristeet pois ennen uutta vuotta, jolloin laitan ihan erilaisen koristelun.
Pari kynttelikköä ensimmäisenä adventtina,muuta en laita,en välitä joulusta.
Vierailija kirjoitti:
Laittaisin kotiini jotain jouluista mutta ikävä kyllä minulla ei ole siihen varaa. Koitan saada jouluiloa jostain muualta.
Hei, nyt on hyvä aika hankkia luonnosta pihlajanmarjoja, käpyjä, puolukan ja mustikanvarpuja, sammalta.. ym.ym. Netissä paljon ohjeita erilaisiin kransseihin ja asetelmiin.
Sitten kun huvittaa. Yleensä huvittaa laittaa jouluvaloja joskus ekan adventin tienoilla ja siitä pikku hiljaa enemmän. Kuusi laitetaan muutama päivä ennen aattoa.
Valoja laittelen pitkin syksyä ja marraskuun lopulla tai joulukuun alussa sitten varsinaisia joulukoristeita. Kuusi koristellaan vähän fiiliksen mukaan, yleensä jouluviikolla. Koristeet saa olla loppiaiseen tai Nuutinpäivään, valot otan pois sitten kun alkaa illat olla valoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittaisin kotiini jotain jouluista mutta ikävä kyllä minulla ei ole siihen varaa. Koitan saada jouluiloa jostain muualta.
Hei, nyt on hyvä aika hankkia luonnosta pihlajanmarjoja, käpyjä, puolukan ja mustikanvarpuja, sammalta.. ym.ym. Netissä paljon ohjeita erilaisiin kransseihin ja asetelmiin.
Hei, nyt on hyvä aika etsiä se maanomistaja, joka antaa tuohon kaikkeen luvan.
Katso jokamiehenoikeudet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, nyt on hyvä aika etsiä se maanomistaja, joka antaa tuohon kaikkeen luvan.
Katso jokamiehenoikeudet.
Meillä on omaa metsää.
Ihanaa, joulu tulossa! Kolmet valot vasta laittanut ja pari uutta joulukoristetta ostanut. Joulu!