Näyttääkö 35-vuotias vielä nuorelta?
Milloin vanheneminen alkaa näkyä jollain tavalla?
N27
Kommentit (65)
Riippuu geeniperimästä ja elintavoista. Vaatteilla, hiuksilla ja meikillä voi tietenkin virkistää olemusta. Myös oma asenne ja esimerkiksi ilmeet (hymy) ja ryhti vaikuttavat ulkoseen olemukseen. Ikää en osaa määrittää noin yleisellä tasolla, mutta omalla kohdallani rupsahtaminen tapahtui ehkäpä jo ennen tuota 35 ikää (voipi olla, että yöheräilystä johtuvat väsymyksen merkit jäivät päälle). Henkiseen ikää vaikuttaa varmasti esimerkiksi vastuu lapsista, työstä ja kodinhoidosta sekä mahdollisista muista vastuutehtävistä (ns. aikuisten velvollisuudet).
Tyttömäisyys ja freesiys ovat tuolloin jo kadonneet, mutta ei kolmevitonen nyt mikään kurppa vielä ole, jotkut tosin rupsahtavat jo kolmekymppisinä. Ylipaino, tupakka, stressi, valvominen, kananpersetukka, huonosti istuvat vaatteet jne vanhentaa lyylin ku lyylin.
Yksilöllistä.
Mun 20+ työkaverit on luulleet mua 35-vuotiaana alle kolmikymppiseksi. Kolmikymppiset taas ymmärtävät, että olen kolmikymppinen. Ihan geeneissä koko juttu. Tietysti auttaa, jos ei juo alkoholia kuin sieni ja polta askia tupakkaa päivässä.
Riippuu varmasti siitäkin miten itsestään huolehtii. Olen 35v nainen. Useasti ihmiset yllättyvät kuullessaan ikäni. Viimeksi työkaveri luuli 27- vuotiaaksi.
Kuitenkin... jokainenhan meistä vanhenee, enkä sitä kauhulla odota. Uskon siihen, että ikääntyä voi myös tyylillä. :)
Olen 35 ja monet ystäväni ovat parin viime vuoden aikana vanhentuneet selvästi ja huomaan saman itsestäni. Juuri sellainen freesiys on kadonnut, ryppyjä alkaa tulla, valvominen saa zombien näköiseksi, kun joskus opiskeluaikoina ei näkynyt missään jne. Monilla kyllä pienet lapset, mikä tuntuu vanhentavan tehokkaasti.
Ohi aiheen, mutta kysymys miehille: voiko nelikymppinen näyttää kauniilta?
Mulla (36 v) on päiviä joina näytän vielä nuorelta (tarkoitan n. 30-vuotiaalta "iättömältä", joka lasketaan "nuoreksi naiseksi" ja ei voi olla varma alkaako ikä vielä kakkosella) ja päiviä joina näytän mielestäni nelikymppiseltä akalta (ja nimenomaan siis huonossa mielessä).
Kyllä minusta Mette Mannonen näyttää nuorelta, mutta tuo naapurin rouva joka on vähän Metteä nuorempi näyttää reilusti yli 50v. Riippuu tapauksesta.
Olen 34 ja multa kysytään usein Alkossa papereita. Huom. omasta mielestäni en näytä nuorelta, enkä ole myöskään mitenkään hyvännäköinen - nuorelta näyttäminen ja kauneus eivät ole sama asia. En muista, mikä ohjeistus Alkossa on paperien kysymiseen, mutta Alkon myyjät ovat siis hämmästelleet ikääni, kun ovat sen ajokortista tarkastaneet, ovat siis pitäneet minua reippaasti nuorempana. Eli ilmeisesti 35-vuotias voi näyttää vielä nuorelta.
Voiko nelikymppinen näyttää kauniilta? Todellakin! Ja ison osan siitä tekee se, kuinka käyttäydyt kun luulet että kukaan ei katso sinua :) Oletko ystävällinen ja iloinen, onko pilkettä silmäkulmassa.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 12:00"]
Riippuu varmasti siitäkin miten itsestään huolehtii. Olen 35v nainen. Useasti ihmiset yllättyvät kuullessaan ikäni. Viimeksi työkaveri luuli 27- vuotiaaksi. Kuitenkin... jokainenhan meistä vanhenee, enkä sitä kauhulla odota. Uskon siihen, että ikääntyä voi myös tyylillä. :)
[/quote]
Kyllä se useimmille silti ainakin tilapäisesti kriisinpoikasen aiheuttaa, kun päivä päivältä huomaa lisää ryppyjä ja ennen pirteä ja skarppi ilme muuttuu roikahtaneeksi ja surulliseksi. Minä esimerkiksi en koskaan pitänyt itseäni ulkonäkökeskeisenä ihmisenä, ja kuvittelin ettei rupsahtaminen olisi minulle raskasta, kun identiteettini ei nuorempanakaan perustunut kauneuteen (ihan tavis olen aina ollut ulkoisesti).
Mutta kyllä se pääsi yllättämään kuinka nuorena ja kuinka nopeasti se rupsahdus tuli. Sitä oli aina ajatellut että sitten kypsänä viisikymppisenä tyynesti hyväksyy harmaat ja rypyt elämänkokemuksen merkkinä, mutta sitä olikin 37, pienten lasten äiti, ja yhtäkkiä alkaa näyttää mummolta. Lisäksi se yllätti miten se ikääntyminen ei olekaan vaan niitä ryppyjä ja harmaita vaan sellainen yleinen roikahdus, joka teki perusilmeen vihaisen ja surullisen näköiseksi. Suupielet, silmänurkat, posket, kaikki roikahti alaspäin samoin kuin tietty tissit ja takapuoli. Kyllä siihen muutokseen hetki meni sopeutua, että minä nyt näytän tältä.
t. 2
Kyllä. Etenkin jos on pysynyt nuorekkaana koko ajan eikä ole laihduttanut pari vuotta sitten 25 kiloa. Vanheneminen on kuitenkin nurkan takana, esimerkiksi sairastuminen pidemmäksi aikaa, jolloin ei saa liikuntaa, voi vanhentaa kuin monta vuotta yhdessä talvessa.
Rod Stewartin Maggie May laulussa sanotaan totuus: " The morning sun when it's in your face really shows your age". Baarissa ja kännisen miehen silmin monet naiset näyttävät viehättäviltä ja nuorekkailta. Kerran oli tv:ssä dokkari miten humalassa monet naiset alkavat näyttää paremmalta kuin selvinpäin katsottuna. Nuoret pojat imartelevat iäkkäämpiä naisia baareissa, koska pesää saa todennäköisesti näiltä.
Itse olen aina ollut ikäiseni näköinen. Minulla on hyvä iho, mutta suurin ongelmakohta kaula, se paljastaa iän. 40-vuotiana oli vielä suht.koht. hyvän näköinen. Mutta 45 v. jälkeen rupsahtaminen alkoi yhdessä yössä. Tunnen monia 30 v. naisia, jotka ovat "vanhentaneet" itsensä 10 v. vanhemman näköisiksi. Kyse ei ole rypyistä vaan tyylistä, etenkin ylipainosta, jotkut alkavat tätiytyä 25 v. jälkeen.
Jos joku 20-22v poika tapaa baarissa hyvänäköisen 35v naisen ja luulee 25v, syy siihen on se, että he eivät tunne ketään sen ikäistä, he luulevat että 35v ovat ikäloppuja, jotka ei käy baareissa ja myös he eivät tiedä, että 35v nainen voi näyttää nuorelta. Myös hämärä tila vähentää kauneus virheitä yökerhoissa ihmiset näöyttää pparemmilta ennen valomerkkiä, kuin jälkeen. Jos tällaisen nuorelta 25v naiselta näyttävän naisen laittaa oikeasti 25v näköisen viereen, ero on aina iso.
Tapaan työssäni ihmisiä, pääasiassa naisia ja saan useimmiten tietää heidän ikänsä.
Arvailen usein mielessäni heidän ikänsä. Tosi usein veikkaan, että tämä on 45-50v, mutta nainen onkin tyyliin 34. Ihmiset ovat todella vanhan näköisiä. Rupsahdus tuntuu tapahtuvan 30-35v välillä. Se johtuu siitä, että itsestä ei enää pidetä huolta eikä välitetä, miltä näyttää. Rupsahtaminen on myös alakohtaista. Esim terveydenhuollon parissa työskentelevät ihmiset rupsahtavat nopeammin (yötyö, työympäristön meikittömyys ?) kun taas asiakaspalvelussa työskentelevät ovat selkeästi hehkeämmän ja nuoremman näköisiä ja ovat kiinnostuneita ulkoisesta olemuksestaan.
Meillä oli lukiossa luokanvalvoja, nainen 46v, joka oli tosi nuoren näköinen. Luokkakuvassa meni istumaan eturiviin muiden joukkoon ja kotona vanhemmat yrittivät arvata, kuka se opettaja oikein on.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 10:32"]
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 10:15"]
Naisen iho (etenkin kasvoissa) on yleensä ohuempi kuin miehen tästä johtuu se, että naisille tulee helpommin ryppyjä. Jos nyt sattuu olemaan siinä onnellisessa asemassa kuin esim äitini (76v) ja minä (54v) niin voi omata myös paksun ihon ja säästyy rypyiltä pitkään. Esim huuliryppyjä ei vielä ole kummallakaan eikä paljon muutakaan , silmäryppyjä äidillä muutama. Tämä ei sitten koske juonteita mutta kyllä niitäkin tulee vähemmän.
[/quote]
Mulla on paksu ja rasvainen iho, mutta mua se ei ole suojellut rypyiltä, vain sellaisilta ohuilta juonteilta. Niitä minulla ei ole yhtään, ei edes silmien alla. Mutta sen sijaan sellaisia oikein syviä ilmeryppyjä on kyllä muodostunut otsalle, suusta nenään ja kaulalle ihan kunnolla, ja tuntuu että ne on erityisen syviä ja karmean näköisiä koska se "rullalle" menevä nahka on paksua.
[/quote] Elikkä tarkoitat juurikin juonteita. Se on vähän erijuttu ja jos ihmisellä on ikäänkuin "liikaa nahkaa" nmiin etenkin otsaan ja kaulaan tulee silloin noita juonteita. Sille ei voi oikein mitään.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 11:54"]Jotkut näyttää, jotkut ei. Useimmilla selkeä rupsahtaminen tapahtuu jossain ikävuosien 35-45 välillä. Mulla kävi 37-vuotiaana ihan vuoden aikana täysi transformaatio melko samannäköisestä kuin olin 25-vuotiaana kunnon ryppyiseksi ja harmaahiuksiseksi tantaksi :(
[/quote]
Aamen. Näin myös minulla.