Vietetäänkö teillä Lihatonta lokakuuta?
Tämä on ilmeisesti joku uusi trendi, että lokakuussa ei syötäisi lihaa. Vietätkö lihatonta lokakuuta? Itse en ole tullut ajatelleeksi koko asiaa.
Kommentit (158)
Kyllä taidetaan viettää, koska mies ei tänäkään vuonna ymmärtänyt oma-aloitteisesti tuoda kahvikupillista vuoteeseen ja toivottaa hyvää syntymäpäivää. Prkle. Yksinkertainen ja ennalta toivottu asia, joka vuosi mennyt pieleen tähän mennessä..ollaan oltu yhdessä jo kuitenkin 8.vuotta.
Sanan varsinaisessa merkityksessä Kyllä kirjoitti:
Kyllä taidetaan viettää, koska mies ei tänäkään vuonna ymmärtänyt oma-aloitteisesti tuoda kahvikupillista vuoteeseen ja toivottaa hyvää syntymäpäivää. Prkle. Yksinkertainen ja ennalta toivottu asia, joka vuosi mennyt pieleen tähän mennessä..ollaan oltu yhdessä jo kuitenkin 8.vuotta.
Ikävä kuulla miehesi toiminta syntymäpäivän suhteen. Kyllähän tuo lihaton lokakuu voisi toimia muistinystyröitä virkistävästi. Itse olen oman rakkaani kanssa ollut yhdessä 27 vuotta ja syntymäpäivänä aina muistanut kahvit, leivokset, kukat ja pienet hieronnat (olen itse siis suhteen miespuolinen). Jokaisella on tietysti oma tapa toimia, mutta kyllähän sen elämänkumppanin tulee tulla ykkösenä ja toimia kuten toivoo itseä kohdeltavan. Ja varsinaiseen ketjun kysymykseen vastaten, lihaa menee kuukaudesta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai, ei meillä syödä tapettujen eläinten ruumiita ikinå.
Me puolestamme emme syö eläviä eläimiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vietän, niin kuin muinakin kuukausina. Huvittaa tämä ihmisten pakkomielle puputtaa ruumiita päivittäin, mutta omatpa ovat verisuonitautinne.
Tämän ylimielisen asenteen takia kukaan ei tykkää vegaaneista.
Mitä ylimielistä on faktojen kertomisessa?
Suomessa syödään paljon paljon kuolleita eläimiä ja täällä kuollaam sydän- ja verisuonitauteihin.
On se jännä, että on ylimielinen jos sen sanoo ääneen?
Kyse on siitä miten asiat ilmaisee.
No ei ole.
Totta kai sekasyöjiä pitää herätellä siihen, että laput silmillä syövät jotain navettaeläimiä, jotka eivät saa elää lajinmukaista elämää ja sitten tapetaan liian aikaisin, jotta suomalaiset saa syödä ruumiita.
Ja todellakin Suomessa syödään liikaa kovaa rasvaa ja punaista lihaa, kyllä senkin saa sanoa kaunistelematta.
Kumpi seuraavista uppoaa mielestäsi kuulijaan paremmin?:
Syö vaan ruumiita ja verisuonet paukkuu nönnönnöö!!
vai
Lihansyönnillä tiedetään olevan yhteys sydän- ja verisuonisairauksien syntyyn.
Itse en jää hetkeksikään kuuntelemaan mitä muuta sanottavaa nönnöttelijällä on.
Elikkä lihaani saa haukkua vegaania sumeilematta ja raivota vegaanivihaa mutta vegaani ei saisi antaa samalla mitalla?
Sorry, mutta ei tule kauppoja. Täältä pesee samalla mitalla nönnönnöö! Ja minua ei todellakaan säälitä yhtään kun sairastut paksusuolen syöpään tai sydänsairauksiin, päinvastoin nautin!
Ei toki kaikki sekasyöjätkään anna kovin hyvää kuvaa itsestään. Se aika massiivinen joukko ja mukaan mahtuu monenlaista kulkijaa. Auttaako se kuitenkaan sinun asiaa jos annat samalla mitalla takaisin?
Kyllä siitä tulee minulle hyvä olo kun puolustaudun ja pidän rajani. Olen oppinut siihen vasta viime vuosina, monta vuosikymmentä sain olla lihansyöjien raivon ja ivan kohteena. Vegaanin ei tarvitse olla lihaanin likasanko. Enkä tarvitse kenenkään apua.
Asiallisille keskustelijoille kerron lisää ja vinkkaan hyviä reseptejä niin kuin tuossa aikaisemmassa viestissä ja kerron kiinnostuneille miten oma kasvissyöntipolkuni eteni. Ensin 10 vuotta lakto-ovona ja sitten vasta vegaaniksi. Olen itsekin ollut lihansyöjä ja tiedän että lihaan kun on tottunut niin siitä on vaikea irrottautua, itselleni se oli ainakin yhtä vaikeaa kuin tupakoinnin lopettaminen. Mutta sitten kun uudet tavat sisäistää ja löytää uudet herkut niin ei enää kaipaa vanhaa, ei lihaa eikä tupakkaa ei sitten millään.
Itse kun olin lihaani niin kärsin siitä että en voinut olla syömättä lihaa, tuli todella huono omatunto ja tuntui todella musertavalta tietää että itse on aiheuttamassa eläinten kaltoinkohtelua. Nykyisin ruokavalioni tuottaa minulle onnea, miten ihanaa on kun voi syödä maukasta ruokaa jonka eteen eläinten ei tarvitse kärsiä.
Sekasyöjänä olen saanut näitä "puolustautuvia" vastauksia osakseni vaikka olen yrittänyt pitää keskustelun asiallisena. En ole mikään äärilihaani, vaan olen jopa kokeillut kasvisruokavaliota muutaman kuukauden ajan. Minulle ei vain sovi monet kasviperäiset proteiininlähteet terveydellisistä syistä, joten ruokavalion noudattaminen on jo siitä syystä liian hankalaa. Olen silti ollut avoin keskustelemaan asioista ihan yleisellä tasolla vegaanien kanssa, mutta se on ollut mahdotonta, koska he ovat jo muodostaneet mielipiteensä minusta ennakkoon. Tästä syystä minullekin on myöhemmin syntynyt ennakkoasenne vegaaneja kohtaan. Ennakoiva puolustautuminen on vain hyökkäämistä, joten kannattaisi hieman laskea suojamuuria jos haluaa löytää ne, jotka ovat valmiita ja halukkaita kuulemaan kantasi.
Suurimmalla osalla vegaaneista ystävät, perhe, lähipiiri, työkaverit jne. eivät ole vegaaneja. Suurin osa vegaaneista on joskus itsekin syönyt liharuokia. Minulla ei ainakaan ole mitään kummempaa ennakkoluuloa lihaa syövistä ihmisistä. Heitä kun on varmaan 95% kaikista tapaamistani ihmisistä ja myös suurin osa parhaista ystävistäni, jotka ovat ihania ihmisiä. Usein kuitenkin vieraammassa porukassa jo se että kieltäytyy syömästä liharuokia koetaan hyökkäävänä. Pupunruokavitsejä saa kuunnella vuodesta toiseen. Yritän parhaani olla ystävällinen ja ymmärtävä kaikille, mutta pelkkä olemassaoloni usein ja loukkaa ihmisiä. Siitä on vaikea lähteä joustamaan joustamatta kokonaan periaatteistaan. Jos en tuputuksesta huolimatta ota palaa kakkua tai jos kysyttäessä kerron syitä kasvissyönnilleni, se otetaan henkilökohtaisena loukkauksena. Olen huomannut että ainoa tapa olla vegaani loukkaamatta ketään, olisi mukautua joka kerta milloin mihinkin tarjoiluihin ja olla kertomatta kysyttäessäkään periaatteistaan. Tosin silloin en olisi enää vegaani.
Mietitäämpä tarkemmin asiaa vielä, että loukkaakohan kenties muita olemassaolosi vai kenties se, mitä mukanaolosi muilta vaatii. Vaatiiko se kenties isänniltä erillisen aterian kokkausta sinulle tai vaatiiko se kenties kaikkien syömisten muuttamista sinun ideologiasi mukaiseksi? Vaatiiko se koko porukalta kenties ravintolan valitsemista sinun ideologiasi mukaan? Ja kovasti se myös riippuu siitä, että miten kertoilet niistä syistäsi kasvissyönnillesi, toisin sanoen kerrotko syiden sillä tavalla neutraalisti olevan eettisiä vai tuleeko sieltä saarna eläimien kärsimyksistä kesken ruokailun. Kukaan ei oikein pidemmän päälle jaksa seurassaan niin raskaita ihmisiä, jotka katsovat tarpeelliseksi saarnata ideologiaansa toisille.
Kylään otan aina omat eväät mukaan. Vegaanista ruokaa saa nykyään lähes joka ravintolasta. Jos porukka haluaa mennä vain liharuokaa tarjoavaan pihviravintolaan, niin ymmärrän kyllä vihjeen siitä, että minun seuraani ei kaivata. Kyllähän silloinkin on kyse heidän ideologiastaan, jos halutaan väkisin juuri sinne.
Olen tehnyt periaatepäätöksen etten koskaan ota itse ruokavaliotani puheeksi. Mutta jos joku kysyy syytä vegaaniuteeni, niin pitää kestää myös epämiellyttävä vastaus. En pidä saarnaa, mutta en lähde valehtelemaan jostain allergiasta ja mahavaivoista suojellakseni kuulijan egoa.
Jos tämä tekee minusta vaikean ihmisen, niin sitten olen sitä sinun mielestäsi, ja sille ei nyt oikein voi mitään. Kuten aiemman viestini pointti olikin, on yksinkertaisesti mahdotonta olla vegaani ärsyttämättä tiettyjä ihmisiä.
Minusta tuo on vähän uhriutuva asenne. Hyvä pihviravintola on itsessään kokemus, ja sinne mennään sellaisella porukalla joka sen haluaa kokea. Kukaan tuskin valitsee pihviravintolaa vain siksi, ettei kaveriporukan vegaani pääsisi mukaan. Yhtä lailla vuorikiipeilemään mennään niiden kanssa, jotka siihen kykenevät ja haluavat. Se ei tarkoita, että pyörätuolissa oleva tai korkeita paikkoja pelkäävä ystävä olisi yhtään vähemmän rakas. Vegaani on sentään valinnut omat rajoitteensa, ja olisi väärin odottaa muiden jättävan haluamiaan asioita tekemättä tämän yhden ihmisen ideologian takia. Myöhemmin voi sitten tehdä yhdessä muita juttuja.
Joka tapauksessa seuransa saa valita. Minulle tärkeimmät ihmiset valitsevat aina sellaisen ravintolan jossa on myös kasvisvaihtoehto tarjolla. Oikein soittavat etukäteen ja tilaavat. Olen kyllä tottunut katsomaan vierestä kun muut syövät tai ottamaan pelkkää perunaa mutta ehkä se näille itselleen tuntuu kiusalliselle.
Tässäpä onkin juuri se pointti, että jos muu porukka haluaa kokea joskus myös sen kunnollisen pihviravintolan, joka on erikoistunut siihen ja joista usein löytyy ne parhaat pihvit. Silloin saatetaan jättää se vegaani kutsumatta. Ei siinä taustalla ole mitään sen suurellisempaa. Se on totta, että ei sillä tavalla halua syödä, että yhdelle ei tarjonnasta löydy mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vietetä lihatonta lokakuuta, just syötiin eilen kaadetun vasan maksaa ohuina fileinä paistettuna. Itse kasvatettujen perunoiden, porkkanoiden ja sipulien kera, itse kerättyjen puolukoiden kanssa, hieman itse kerättyjä suppilovahveroita paistettuna lisukkeena.
Kasvatetaan perunat omaksi ja lasten perheiden tarpeeksi, liha metsästetään suurimmaksi osaksi itse, kesällä kesäkanat, jotka kuopivat maata ulkona isolla aidatulla alueella ja tuottavat munat, kalastetaan, syödään ja pakastetaan siiat ja kuhat, kerätään marjat ja sienet. Olen miettinyt millainen on oma ruokajalanjälki verrattuna vegaaniseen ravintoon. Todennäköisesti pienempi kun niin iso osa ruuasta tulee suoraan luonnosta, ei kuljetusmatkoja, ei kastelua, ei juurikaan lannoitusta (suoraan vakoon tai kylvövanaan ripottelen ihan vähän), riisin kasvatus, soija ym. vaativat huomattavasti enemmän kastelua, lannoitusta ja niitä pitää kuskata pitkiä matkoja. Eli lihansyöjän hiilijalanjälki ei välttämättä suurempi kuin kasvissyöjän?
Muistanko ihan väärin, vai oliko tästä joku tutkimus, että metsästys käsittää niin käsittämättömän paljon autolla ajoa sun muuta, että se on ihan tasoissa joidenkin tuotantolihojen syönnin kanssa? Omalla veneellä kalastavana en epäile tuota väitettä sekuntiakaan...
Tuleehan sitä autolla ajoa, jos lähdetään Helsingistä Savukoskelle metsästämään. Tätä pitävät paikkakuntalaisetkin vääränä, siis lappilaiset. Eri asia, kun se savukoskelainen ottaa aseen kaapista ja lähtee kävellen metsään, tai ehkä veneellä Kemijoen toiselle puolelle soutaen. Autoa tai muuta kulkuvälinettä tarvitaan siinä vaiheessa, kun isompi saalis pitää tuoda metsästä pois. Oikeasti maalla metsästävillä ovat metsästysmaat sen verran lähellä, että ei tule hullun paljon autolla ajoa.
Ei, mutta lahnatonta vietetään.
Meillä on lantrinkiton lokakuu. Kirkasta vedetään raakana, jos vedetään.
Meillä vietetään lihallista lokakuuta monessa mielessä... ;)
Tänään ruokana aivan ihanaa nyhtöpossua.
Eilen oli kaverin synttärit ja siellä grillattiin kaikkea ihanaa! Olihan siellä myös grillikasviksia ja ihania salaatteja.
Tipaton tammikuu on myös vieras käsite. Elämästä pitää nauttia.
Miettikää että maapallolla elää 4 miljardia märehtijää ihmisen takia.....
Tää nyt on vähän ohis mutta mua ärsyttää t o d e l l a paljon kun nämä vegaanit viljelee sanaa "lihaani"!
Se ei prkl ole suomenkielinen sana!!! Liaani on, ja liaani kasvaa viidakossa.
Mutta asiaan. Ei vietetä, kanaa, lihaa ja kalaa syödään normaalisti kaiken muun lisäksi.
Kukahan tänkin hullutuksen on keksinyt? Ihan kun maailma pelastuisi sillä että joku promille maailman ihmisistä (suomi) on kuukauden syömättä lihaa... 🤦♂️
Vierailija kirjoitti:
Tää nyt on vähän ohis mutta mua ärsyttää t o d e l l a paljon kun nämä vegaanit viljelee sanaa "lihaani"!
Se ei prkl ole suomenkielinen sana!!! Liaani on, ja liaani kasvaa viidakossa.Mutta asiaan. Ei vietetä, kanaa, lihaa ja kalaa syödään normaalisti kaiken muun lisäksi.
Kukahan tänkin hullutuksen on keksinyt? Ihan kun maailma pelastuisi sillä että joku promille maailman ihmisistä (suomi) on kuukauden syömättä lihaa... 🤦♂️
Minäkin Inhoan lihaani-termiä. Varmaan maailmasta löytyy joku hullu joka syö pelkkää lihaa, mutta muut lihaakin syövät on sekasyöjiä.
Lihattoman kuukauden tarkoitus ei ole pelastaa maailmaa hetkessä, vaan saada ihmiset ajattelemaan omaa lihankulutustaan ja kokeilemaan kasvisvaihtoehtoja, joita voi myöhemminkin sisällyttää ruokavalioon. Toinen tarkoitus on herättää keskustelua.
Täysin lihattomaan ruokavalioon siirtyminen kertaheitolla kuukaudeksi on kuitenkin sekasyöjälle vaikea tehtävä, ja voi olla terveydelle epäedullista. Harva osaa suoralta kädeltä syödä oikein, että saisi kaiken tarvitsemansa ravinnon kasvisruoalla, ja vatsakin voi mennä pahasti sekaisin niin suuresta ja äkillisestä muutoksesta. Joku "kasvispainoitteinen kesäkuu" voisi olla monille houkuttelevampi ja helpompi toteuttaa. Ei nytkään ole tietenkään pakko olla 100 % kasviperäisellä ruokavaliolla osallistuakseen, vaikka nimi onkin aika ehdoton.
Vierailija kirjoitti:
Miettikää että maapallolla elää 4 miljardia märehtijää ihmisen takia.....
Saa elää jatkossakin.
Vierailija kirjoitti:
Lokakuussa ei myöskään sitten paneskella, te himon riivaamat!
Seksitön syyskuu meni jo...
Meillä vietetään lihaisaa lokakuuta. Saatan välissä tosin syödä kasvisruokaa vaihtelun vuoksi ihan omasta halustani, mutta kaikki tällaiset hassunhauskat teematempaukset jotka käytännössä ovat yhteiskunnan ohjaamaa painostusta tietyntyyppiseen ruokavalioon saavat minulta kipakat pakit.
Ei, mutta munaton marraskuu on.
Omakotitalossa maalla asuvan hiilijalanjälki on aina moninkertainen kerrostalossa kaupungissa asuvaan vegaaniin verrattaessa. Vegaanikin voi olla fennovegaani ja se olisikin kaikista ekologisinta jos teitä sellainen kiinnostaa. Yleensä vegaani kuitenkin ryhdytään eläinoikeussyistä, ei ympäristösyistä.
Suomessa on mahdollista tuottaa monenlaisia kasvituotteita, papuja, linssejä, kaura- herne- härkäpapuproteiineja ja esim. kauramaitoa. Ulkomailta tuotettu kasvismaito on aina monta kertaa ekologisempaa kuin eläinmaito, siitä pitävät lehmien pierut huolen. Että sikäli kasvismaitoja on turha mollata epäekologisiksi.