13-vuotias lukee ääneen
13-vuotias lapsi lukee vieläkin kaiken ääneen. Siis jos lukee kokeisiin tai mitä tahansa. Lapsi on siis kutosella. Lukuaineiden kokeista tulee huonoja numeroita, viimeksi 6-. Minusta vaikuttaa siltä, että ei oikeasti siis sisäistä lukemaansa, vaan se on mekaaninen suoritus, kun ei pysty lukemaan hiljaa mielessään.
Vinkkejä? Tukiopetuksissa käy sen mukaisesti mitä koulusta kulloinkin on tarjolla. Huolettaa vaan, kun yläasteella asiat vaikeutuu aika paljon, että alkaako tulla sitten jo nelosia.
Kommentit (18)
Vierailija kirjoitti:
Ehkä lapsi on auditiivinen oppija ja sisäistää helpommin kuulemansa asiat ja siksi lukee ääneen.
Se voi toki olla, mutta kun ei siis tunnu silti oppivan, ja sehän tässä huolettaakin. Lukee kokeisiin monena iltana, eli määrästä ei pitäisi olla kiinni.
Lukee myös siis fiktiivistä kirjaa ääneen. Ei siis tosiaan osaa lukea mielessään.
Ap
Millaiset kokeet? Monivalintaa vai pitääkö kirjoittaa vastaukset? Esim sukulaislapsi sai huonoja numeroita koska on hidas kijoittamaan, eli oppi oli mennyt perille, sen ulos saaminen oli vain hidasta. Numerot nousi kun sai lisäaikaa vastata kokeissa. Opettaja sentäs tajusi että ne vastaukset mitä oli ehtinyt kirjoittaa olivat oikein ja vastauksia oli suunnilleen sama määrä, joten aika oli se ongelma.
Voit olla ihan oikeassa ettei lapsesi sisäistä lukemaansa, usein vanhempi osuu arviossaan oikeaan. Ehkä se että hän kirjottaisi käsitellyistä aiheista omin sanoin opetusmateriaalia auttaisi sisäistämään. Sitähän sanotaan että on sisäitänyt asian vasta kun osaa opettaa sen toiselle.
Jonkinlainen hahmotus- tai lukihäiriökin voi olla taustalla. Jopa korvissa tai silmissä oleva vika voi olla syy ongelmaan.
Lukihäiriö ja tai lievä autismi? Yritä saada apua terveysaseman ja koulun kanssa, jotta pääsee mahdollisimman pian tuen piiriin. Mieheni lukee nyt vielä aikuisenakin ääneen tekstiä ja se raastaa hermoja vaikka kuin rakastaa. Koulussa kiusataan etkä tiedä sitä jos ei lapsi kerro. Kaikkea hyvää teille!
Vastauksien kirjoittamista, mutta ei mitään erityisen pitkiä vastauksia nyt esimerkiksi viime kokeessa ollut, ihan yhden kahden sanan juttuja suurin osa. Siis tyyliin mainitse mitä asioita kasvi tarvitsee, ja sitten oli neljä tai viisi lyhyttä riviä joihin piti kirjoittaa vesi, auringonvalo jne.
Lapsi on myös kirjoittanut itse kappaleesta tärkeitä asioita, ja lukenut sitten niitä, mutta lopputulos on ollut ihan yhtä huono.
Opettaja ei tässä mitään suurempaa ongelmaa näe, laittaa matikan tukiopetukseen kun sekin menee huonosti, mutta eihän lukuaineista ole mitään tukiopetusta, joten huonoilla numeroilla vaan mennään koko ajan. En tiedä, kuka tässä siis on väärässä, mutta itse olen sitä mieltä, että jos jo ala-asteella tulee kutosia, pitäisi asiaan tarttua paremmin.
Ap
Jotenkin en usko että tuo on mikään ongelma. Kyllä se sitten ku tulee luettavaksi jotain paksuja romaaneja koulussa ni lukutapakin varmaan muuttuu :) Huvittavaa et oon yli 30 ja viime aikoina ku on ollut pitkään valtavasti stressiä (ylikuormittava työ) ni huomasin et ku luin kotona pieniä pätkiä ääneen ni se jäi jotenkin eri tavalla mieleen.
Miten hän lukee koulussa? Ei siellä varmaan voi ääneen lukea koko aikaa. Entä vieraita kieliä, lukeeko niitäkin ääneen? Eipä siinä taida muu auttaa kuin harjoittelu, tunti päivässä sarjakuvia, sanomalehteä tai kirjaa. Lukee vaikka aluksi niin, että liikuttaa huulia mutta ilman ääntä.
Jep, lapsen lukemisen kritisointihan se parantaa lukuintoa. /sarkasmi
Mun kuudesluokkalaisen pitäisi edelleen lukea lukuläksyt ääneen vanhemmille ja vanhempien kuitata. Eli ehkä opettajat pitää sitä jotenkin hyvänä, että lukee ääneen. Tai sitten lapseni opettaja luulee opettavansa eka-tokaluokkalaisia.
Mutta tuskin siitä ääneen lukemisesta on mitään haittaa. Monesti varsinkin väsyneenä asiat jää paremmin mieleen, jos ne lukee ääneen.
Kyseletkö kokeisiin? Osaako lapsi asiat?
Minä kyselen tarkasti koealueen aina.
Minulla oli lukihäiriö ja luin ääneen ja nauhoitin lukemani. Tein tätä vielä 13-vuotiaana. Tämä oli käytäntö kun kävin tukiopetuksessa lukihäiriön takia. Piti itse kuunnella miten lukee ja yrittää korjata virheet. Minulla oli vaikeuksia nimenomaan lukuaineissa. Muista aineista sain kymppejä. Tutkituta että lapsellesi ei ole lukihäiriötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä lapsi on auditiivinen oppija ja sisäistää helpommin kuulemansa asiat ja siksi lukee ääneen.
Se voi toki olla, mutta kun ei siis tunnu silti oppivan, ja sehän tässä huolettaakin. Lukee kokeisiin monena iltana, eli määrästä ei pitäisi olla kiinni.
Lukee myös siis fiktiivistä kirjaa ääneen. Ei siis tosiaan osaa lukea mielessään.
Ap
jos on auditiivinen oppija niin ääneen lukemalla sisäistää toki enemmän kuin hiljaa lukemalla, mutta ei läheskään niin hyvin kuin kuuntelemalla. Jos mahdollista voisi opiskella äänikirjojen avulla tai laittaa tekoäly lukemaan tai vaikka nauhoittaa sen oman ääneen lukemisen ja sitten kuunnella nauhoite. Tai voit pyytää lasta selittämään sinulle mistä hänen juuri lukemansa kappale kertoi. Tällöin myös huomaat itse sisäistikö lapsi lukemastaan mitään.
Vierailija kirjoitti:
Jep, lapsen lukemisen kritisointihan se parantaa lukuintoa. /sarkasmi
Voit jättää sarkastiset kommenttisi laittamatta, kun eivät ne edes osu. Lapselle en ole tätä kritisoinut, tämä on vain oma huomioni. En edes välittäisi asiasta, jos se ei mielestäni olisi yksi osa-alue tässä huonossa koulumenestymisessä. Siis lähinnä yksi merkki siitä, että oppimisessa on jotain pielessä.
Ap
Ääneen lukeminen on valtavan paljon hitaampaa, pakko se on oppia lukemaan mielessään kun tekstit muuttuvat pidemmiksi.
Vierailija kirjoitti:
Kyseletkö kokeisiin? Osaako lapsi asiat?
Minä kyselen tarkasti koealueen aina.
Kyselen, ja ei osaa. Sehän tässä onkin, että en usko tämän olevan mikään sellainen, että koetilanteessa vain olisi ongelmia, vaan lapsi ei ihan oikeasti ole oppinut asioita, vaikka lukee koealueet moneen kertaan. Nytkin luki tuohon kokeeseen useampana iltana, ja niin, että luki osan koealueesta yhtenä iltana, osan seuraavana jne. Eli ei ole siitäkään kyse, että lukisi "liikaa" yhdellä kertaa.
Kyselyvaiheessa käydään asioita laajalti vielä läpi, koitan selittää asioita auki, keksiä muistisääntöjä jne. Mutta mikään ei tunnu tehoavan.
Ap
Huomasin itse ala-asteella aikoinaan että sisäistän koulukirjojen tiedon paremmin kun luen ääneen. Pidän mahdollisena että minulla on jotain tarkkaavuuden ongelmaa.
Minulla koulumenestys parantui vuosien mittaan. Olin yläasteella hitusen parempi koulussa kuin ala-asteella, lukiossa parempi kuin yläasteella, ja yliopisto-opinnoissa sain lähes pelkästään kiitettäviä arvosanoja tenteissä. Minulla meni aikaa että aloin tuntea itseäni oppijana ja ymmärtää mikä toimii ja mikä ei. Eli ei se aina mene niin että ala-asteen jälkeen arvosanat vain huononevat.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Jaha, kuka eka ?
Kuka eka mitä?
Ap