Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tein tarkan laskelman työtön vs. työssäkäyvä perhe.

Vierailija
26.11.2014 |

2 aikuista ja 2 lasta.

http://aijaa.com/xSSqnA

(saa tarkentaa, toimeentuloasiakkailla kai jotain "omavastuu" prosenttiosuuksia, mutta en selvittänyt. Ei kai merkittäviä.)

Kommentit (161)

Vierailija
141/161 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä on mulle ikuisuusvitutus aihe. Oltiin aikanaan tovi työttömiä "sosssupummeja" ja joka helvetin irvileuka oli tollasta ap.n laskelma- humpuukkia esittämässä.  Kun pesukone hajos, niin sanottiin, etä hae sossusta! Ei ne saatana anna! kun piti saada talvivaatteet lapsille kenkineen ja villavälihaalareineen, ei ne saatana anna! Ei tilattu hesaria, Ei maksettu nettiä, niinkuin te työssäkäyvät suht suppean maailmankuvan ihmiset kuvittelette. ei maksettu hammaslääkärilaskua. Silmälaseja en saanut läheskään aiemman veroisina. Kun oli halvin mahdollibnlinssi ilman heijastuksen estoa, niin käytännössä näkö huononi"sossun rilleillä"  siinä silmässä missä minulla on myös vahva hajataitto.

Kerran mies ajoi kovassaa pakkasessa horkkakuumeessa POLKUPYÖRÄLLÄ päivystykseen, jonne sitten saman tien tipahti. ei ollut taksirahaa, eikä sossulle numeroa, että laittaisivat limusiinia tulemaan. Ambulanssi ei suostunut hakemaan kuumeista perustervettä miestä, jolla oli hengenahdistusta. Keuhkokuume.

elämä oli kyllä varsin ankeaa tuolloin. nyt ollaan molemmat töissä (netto yht alle 4000e) ja rahaa on yllin kyllin aiempaan tilanteeseen verrattuna. Saadaan tarvittaessa lainaakin, kun on työpaikat.

Eräs pahin aiheesta lässyttäjäkaveri jäi työttömäksi. Yritti saada Mersulleen perushuoltoa merkkikorjaamoon sossusta!! Ei saanut. tuli muuten yllätyksenä sille sekin, että sossun rahoilla ei istutakaan joka ilta kapakassa. Ei sieltä saakaan lisää jos rahas juot. Oli vilpittömästi ollut tässä uskossa koko elämänsä.

Vierailija
142/161 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 09:23"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 09:19"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 08:55"]

Nyt on laskettu ihan mitä sattuu. Kyllä työtön maksaa kaikesta saman kuin työssäkäyvä. Ainoa poikkeus on vuokra, johon saa asumistukea mutta sekin kattaa vain osan vuokrasta. Sossuun ei pääse (joudu) jos on ollut tilillä rahaa tai on edes jotakin myymötöntä varallisuutta. Vaikka sitten se auto. Työttömiä ollaan oltu 3 vuotta ja työmarkkinatuki x2 + asumistuki on ainoa tulomme. Työmarkkinatuesta pitää maksaa verotkin! Kunnalliset hammashoidot, lääkäri, lääkkeet, silmälasit, vakuutukset, satunnaiset bensat, sähköt, vaatteet, olemattomat joululahjat, kaurapuurot, ... Kaikki pitää maksaa tasan itse!

[/quote]

Mistä se sinun työmarkkinatukesi mahtaa tulla? Josta siis maksat osan vuokrasta ja jopa ne verotkin? Olisko ihan työssäkäyvien veronmaksajien ansiota, että sinulle verovaroista niitä summia maksetaan? Et sinä tasan itse mitään maksa. Muut maksavat sinun elämisesi.

[/quote]

Montakohan työmarkkinatukea minäkin olen itselleni kymmenen vuoden työnteolla maksanut? Laskeppas.

[/quote]

Sinun kymmenen vuoden työntekosi verotuloilla on hädin tuskin (jos ollenkaan) maksettu sinun lapsuus- ja nuoruusaikasi terveydenhuolto, lapsilisät, päivähoito ja koulutus. Puhumattakaan kaikesta muusta, johon verovaroja käytetään, sinunkin hyväksesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/161 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 09:11"]

Työnteon kannattamattomuus realisoitui minulle vasta nyt, kun olen hoitanut tätini asioita. Tätini on ikänsä tehnyt raskasta, pienipalkkaista työtä. Yksinhuoltajana ei ollut varaa ostaa omaa asuntoa vaan asui vuokralla poikansa kanssa. Nuukailemalla ihan kaikesta hän pystyi kuitenkin säästämään pahan päivän varaa. Ei uusia vaatteita, ei lomamatkoja ja ruuat tarjouksesta alusta asti itse tehtyinä. Täti sairasti jos jonkunlaista kremppaa ja asuu nyt hoitokodissa. Poika joutui huonoille teille ja kuoli kolmekymppisenä, siksi minä nyt hoidan tätini asioita. Pahan päivän säästöt kuluivat sairasteluun ja nykyisin pienestä eläkkeestä menee tietyn prosentin mukaan hoitomaksua. Eli omaisuutta ei ole ja käteen jää todella vähän ylimääräistä. Samassa hoitokodissa asuu myös kyliltä tuttu mies, joka ei ole koskaan ollut töissä. Tuet ovat kuluneet viinaan. Molemmat saavat täysin saman hoidon, samat ruuat ja samanlaisen asunnon. Kannattiko tätini siis kuluttaa elämänsä raskaassa työssä pihistellen rahoja, jos lopputulos on tämä? Miksi kenenkään kannattaisi tehdä pienipalkkaista työtä, jos saman saa tekemättä yhtään mitään? 

[/quote]

Anteeksi töykeyteni, mutta on ihan oma valinta miten elää. Kokonaisuudessaan pienipalkkainen asiansa hoitava perusterve ihminen elää mielekkäämpää elämää kuin sossun rahoilla juova terveytensä pilannut ihminen. Ei tämän elämän tarkoitus ole haalia mammonaa kuolinvuoteelle. Ja väittäisin, että aika pitkän pennin tätisi luovutti elättäessään aikuista raikulipoikaa. Vastaavaa sivusta seuranneena tiedän, että yksi hulttio poika saa alle kuukaudessa kurkusta alas pienitulosen viiden vuoden säästöt.

Vierailija
144/161 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 01:34"]

Voihan se työssäkäyväkin heivata autot ja alkaa kulkea bussilla niin säästyy pitkä penni.

[/quote]

Jos asuu paikkakunnalla, jossa julkinen liikenne toimii, tai sitä on edes olemassa!!! Tervetuloa kehä3:n ulkopuoliseen todellisuuteen, pösilö!!

Vierailija
145/161 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutetun ja hyvässä työssä olevan velan laskelma:

http://aijaa.com/rvD7Bs

Monesti saa olla tyytyväinen lapsettomuudestaan.

Vierailija
146/161 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos te noin paljon kadehditte työttömiä, niin teillä on valinnan vapaus jäädä työttömäksi! Pääsee nämä työttömät töihin. Mutta kun ei, pitää leikkiä marttyyria, vaikka ei ole minkään sortin kokemusta oikeasta työttömyydestä. Ap:n laskelmakin perustuu vain siihen, jos MOLEMMAT aikuiset perheessä ovat työttömiä. Jos on vaan toinen, niin toimeentulotukeakaan ei tule. Mutta ettehän te sitä tiedä. Toivokaa vaan, ettei puolisonne jää työttömäksi, sillä sitten te työssäkäyvät, jotka valitatte pienestä palkastanne, joudutte puolisonne elättämään. Oli sitten avo- tai aviopuoliso.

T. Nykyisin työssäkäyvä, entinen työtön, joka usein iltaisin itki huomista päivää, kun mietti millä eletään, millä maksetaan laskut ja miten selvitä eteenpäin.

Vierailija
147/161 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 01:24"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 01:15"]

Kertokaas missä sossusta saa kaikki mukuloiden lahjat ilmaiseksi niin muutan siihen kaupunkiin heti. Tai ilmaiset kylpyläreissut. Vähän kyllä kaivattas miehen kanssa jo jotain rentoutumista.

Näyttäkää myös kirpparit, joista ihan varmasti löytyy koko perheelle vaatteet (myös lasten toppahaalarit) kahdellakympillä.

terveisin yksi "sossupummi"

[/quote]

No en tiedä, tuleeko se juuri sossust, mutta olen ymmärtänyt että työttömillä on mahdollisuus saada jouluna jotain lahjakortteja tai joululahjoja jostain keräyksistä lapsilleen. Ajattelin tähän 100 euron hyödyn. Sitten ajattelin tähän 500 euron kylpylämatkan, jonka työtön voi saada tuetuista lomista, mihin kaiketi tulot vaikuttavat, ja sosiaalitoimiston ajattelin maksavan omavastuuosuuden harkinnanvaraisena. Palkansaajaperhe maksaa joka pennin itse.

Toi vaateraha oli suhteellinen, ei se palkansaajakaan saa 1200 eurolla vuodessa kaikkia vaatteita uutena, kuten ei varmasti kirpparikävijälläkään riitä 240 euroa vuodessa. Mutta ajattelisin, että kirpparivaatteet ovat hinnaltaan keskimäärin 1/5 uusien hinnoista.

-ap-

[/quote]

Miksei se töissä käyvä voi käydä kirpputoreilla tekemässä vaatehankintoja? Minä ainakin käyn, sillä maailmassa on liikaa rojua ja kirppiksiltäkin löytää hyvää tavaraa/vaatetta! Tai miksi se töissä käyvä ei voi ostaa tarjouksesta ruokaa? Onko se -30% lappu joku häpeä siinä tuotteessa? Mielummin minä sellaisen ostan ja estän näin edes vähän sitä kaupan hävikkiä, kun en nappaa sitä "tuoreinta" pakettia aina.

Vierailija
148/161 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 09:31"]

Nyt on laskettu ihan mitä sattuu. Kyllä työtön maksaa kaikesta saman kuin työssäkäyvä. Ainoa poikkeus on vuokra, johon saa asumistukea mutta sekin kattaa vain osan vuokrasta. Sossuun ei pääse (joudu) jos on ollut tilillä rahaa tai on edes jotakin myymötöntä varallisuutta. Vaikka sitten se auto. Työttömiä ollaan oltu 3 vuotta ja työmarkkinatuki x2 + asumistuki on ainoa tulomme. Työmarkkinatuesta pitää maksaa verotkin! Kunnalliset hammashoidot, lääkäri, lääkkeet, silmälasit, vakuutukset, satunnaiset bensat, sähköt, vaatteet, olemattomat joululahjat, kaurapuurot, ... Kaikki pitää maksaa tasan itse!

[/quote]

Mistä se sinun työmarkkinatukesi mahtaa tulla? Josta siis maksat osan vuokrasta ja jopa ne verotkin? Olisko ihan työssäkäyvien veronmaksajien ansiota, että sinulle verovaroista niitä summia maksetaan? Et sinä tasan itse mitään maksa. Muut maksavat sinun elämisesi.

[/quote]

Montakohan työmarkkinatukea minäkin olen itselleni kymmenen vuoden työnteolla maksanut? Laskeppas.

[/quote]

Sinun kymmenen vuoden työntekosi verotuloilla on hädin tuskin (jos ollenkaan) maksettu sinun lapsuus- ja nuoruusaikasi terveydenhuolto, lapsilisät, päivähoito ja koulutus. Puhumattakaan kaikesta muusta, johon verovaroja käytetään, sinunkin hyväksesi.

[/quote]

Mä olen kyllä syntynyt suomessa, mutta olin alle kaksivuotias kun muutettiin pois täältä. Takaisin tultiin ku olin 17. Opiskelin, tein töitä sinä aikana enimmän osan ajasta, sen jälkeen olin töissä kunnes vähän aikaa sitten jäin työttömäksi kuten moni muukin. En ihan silleen hirveästi ole täällä ollut teidän veroriesana.

Vierailija
149/161 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 09:31"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Eikös täällä ollu puhe työttömien eduista? Ei lasten. Ja jos tuolle linjalle lähetään niin miksi minä maksan sinun lastesi elatusta?

Vierailija
150/161 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 09:40"]Jos te noin paljon kadehditte työttömiä, niin teillä on valinnan vapaus jäädä työttömäksi! Pääsee nämä työttömät töihin. Mutta kun ei, pitää leikkiä marttyyria, vaikka ei ole minkään sortin kokemusta oikeasta työttömyydestä. Ap:n laskelmakin perustuu vain siihen, jos MOLEMMAT aikuiset perheessä ovat työttömiä. Jos on vaan toinen, niin toimeentulotukeakaan ei tule. Mutta ettehän te sitä tiedä. Toivokaa vaan, ettei puolisonne jää työttömäksi, sillä sitten te työssäkäyvät, jotka valitatte pienestä palkastanne, joudutte puolisonne elättämään. Oli sitten avo- tai aviopuoliso.

T. Nykyisin työssäkäyvä, entinen työtön, joka usein iltaisin itki huomista päivää, kun mietti millä eletään, millä maksetaan laskut ja miten selvitä eteenpäin.
[/quote]

Ja tiedättekö, ei ole YHTÄÄN ikävä sitä aikaa, kun oli työtön. Ostan edelleen -30% tuotteita, käyn kirpputoreilla ja ostan huuto.netistä. En tarvitse uutta, lapsille korkeintaan. Nyt en ole saanut mätkyjä, aikoinaan kelan työttömyyspäivärahasta sain niitäkin. 20% 500e:n kk-tulosta meni ja silti sain mätkyjä 200e. Nyt kun on sama veroprosentti, kun käyn töissä, saan 1200e takaisin. Saatiin asuntolainan, päästiin pois kalliilta vuokralta. Nyt maksetaan omaa. Tätä ei työtön saa. Työttömälle kertyy myös eläkettä huomattavasti vähemmän, kuin työssäkäyvälle.

Minä en tiedä mikä tämän aloituksen alkuperäinen pointti oli, koska täällä on käsitteet ihan hukassa. Ap:n mieskin on työtön, jota ei huvita mikään. Ainakin sen käsityksen sain. Jotenkin tuntuu, että ap:ta vaan vituttaa maksaa miehensä kulut ja se on nyt yhtäkkiö kaikkien muiden työttömien vika.

Vierailija
151/161 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 09:01"][quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 08:55"]

[/quote]

Teillä on omaisuutta? Yli 2000 maksava auto? Jotain perintöriita juttuja?
[/quote]

Auton arvo lienee jotain 3000-4000€ nykyisellään ja lisäksi on neljännes perintötalosta omistuksessa.

Emme varmasti ole harvinaislaatuinen tapaus. Ei noitakaan oikein voi lähteä realisoimaan jotta pääsisi varmasti tarpeeksi pohjalle saadakseen sossua.

Vaihtamalla auton vanhempaan saisimme pari tuhatta hätävaraa, mutta sekin pitäisi tuhlata ennen kuin sossusta saa mitään.

Vierailija
152/161 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 09:19"][quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 08:55"]

[/quote]

[/quote]

Olenhan minäkin maksanut veroja pitkän pennin.

Voisin jopa sanoa, että nyt elämme niillä veroilla.

Työtä on kuitenkin 20 vuotta takana.

Vierailija
153/161 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 09:40"]

[/quote]

Ihan yhtä hanurista tuo sunkin laskelma on :D Joka kuukausiko sulla hajoaa pesukone, etkä koskaan käy missään muualla kuin töissä (j asielläkin kävellen ilmeisesti)? Kiitos ei, mieluummin otan ne lapset ja mielekkäämmän elämän kuin tuollaisen kävelevän talletuspankin roolin :)

Vierailija
154/161 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentukituen edellytyksenä kuitenkin lain mukaan on, että kaikki realisoitava omaisuus on sitä ennen myytävä esim. autot, osakkeet, tuleva perintö, kesämökit, veneet jne. Ennen kädenvääntöä oli jopa puhelinosakkeesta, tarvitseeko toimeentuki-asiakas sitä lankapuhelin. Nykyään on onneksi kännykät eli laskelmasi on virheellinen, samoin työssäkäyvät saavat  verotuksessa automaattisesti tulonhankkimisvähennyksen ja matkavähennyksen.

Mitkään tuet, eivät ole pitkäaikaisia - toimeentulotuki on haettava kuukausittain,  jossa huomioidaan perheen tulot ½-vuodelta, jopa lapsilisät, elatusmaksut ja isovanhempien lapsille antamat synttärilahjarahat ja puolison ja kotona as Myös työttömyyskorvaus on määräaikainen ja perustuu ansiotuloihin ja työsuhteen kestoon.

En ymmärrä, miksi kys. aloituksia viljellään ja mitkä ovat motiivit, sillä työttömyys ei koskaan ole oma valinta, vaan siitä päättävät aivan muut ja jos vähänkin on ymmärrystä, työttömyysjaksot vaikuttavat henk.koht. talouteen heikentävästi, toisin kuin harvoin työssäkäyminen.

Vierailija
155/161 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssäkäyvä: kadehditko sitä, että minulla menee 8h työharjoittelussa olemiseen ja matkoihin joka arkipäivä? Saan siitä työkkärikorvauksen plus 9e/pv kulukorvausta, joka ei kata kuluja.

Kadehditko sitä, että leikkaan joka ikisen virallisen kirjeen kirjekuoret lapsille piirustuspaperiksi? Tai sitä että pienennän sukulaisten vanhat vaatteet lapsilleni sopiviksi? Tai sitä että lapseni jää leikistä ulkopuolelle koska hänellä ei ole skuuttia, vaan pelkästään tavallinen potkulauta? Tai sitä että lapseni ei koskaan saa kosketusnäyttöpuhelinta, älypyhelimesta puhumattakaan? Tai sitä kun joudun sanomaan että leipää ei ole iltapalaksi tarjolla, ota perunaa?

Minä en kadehdi sinua, elämäntapojasi tai arvojasi (minä, mun, raha, voi katkeruus), mutta haluaisin palkkatyön.

Vierailija
156/161 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 10:20"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 09:40"]

[/quote]

Ihan yhtä hanurista tuo sunkin laskelma on :D Joka kuukausiko sulla hajoaa pesukone, etkä koskaan käy missään muualla kuin töissä (j asielläkin kävellen ilmeisesti)? Kiitos ei, mieluummin otan ne lapset ja mielekkäämmän elämän kuin tuollaisen kävelevän talletuspankin roolin :)

[/quote]

Itsekin olen vela ja täytyy sanoa että tää laskelma on ihan hanurista, eli samaa mieltä :D Siis ensinnäkin, jos pesukone hajoaa, niin millä siihen riittää 25e? :o Ja vähän jännältä kuulostaa sekin että se on perusmeno. Jos pesukone hajoaa kerran kuussa, kannattaa sen korjaamiseen / vaihtoon satsata ehkä hippasen enemmän kuin 25e niin ei tarvitse joka kuukausi laskea menoksi sitäkään.

Vierailija
157/161 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa rykimään minun rahoillani. Olen sairas ja yh. Vuokran jälkeen meille jää rahaa 264e. Tästä joudun maksamaan fysioterapiakäynnit yksityisellä (kunnalliselle) en enään pääse ja sossu ei näitä huomio. 31e/vko ni siitä voit laskea paljon kuussa tekee. En omista autoa. Luottotiedot mennyt. Ihan mielellään töihin menisin jos pystyisin. Joulu järjestettävä ym. Vituttaa tuollaiset paskat laskelmat, jotka ei pidä paikkaansa. Paitsi jos narkki/alkkis/lastisasiakas ni voi pitää. Joka päivä mietin miten tätä paskaa kestää, kun rahat ei riitä mihinkää.

Vierailija
158/161 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et tiedä, toimeentulotukea maksetaan kaikille kansalaisille, tietyin ehdoin ja on samantekevää onko töissä vai ei, vaan muut ehdot ratkaiset.

Siitä vain hakemaan sossusta rahaa, jos olet pieni-tai osa-aikatyössä, turha tehdä vertailuja, kun tuet ovat kaikkien kansalaisten käytössä niin halutessaan. Jos palkkatulosi ovat pienemmät kuin toimeentukitulo, niin sinulle maksetaan erotus.

Jos kuvittelet, en ole saanut tukia, mutta olen sen verran valveutunut, ettei toimeentukituloilla paljon rakennella tulevaisuutta tai leveillä ja laskelmasi näyttää ihan huuhaalta.

Toimentukitulo on harkinnan varainen ja siinä huomioidaan ½-vuoden tulot, taanehtivasti ja kaikki omaisuus on sitä ennen realisoitava esim. autot, kesämökit, osakkeet jne. ja se myönnetään kertaluotaisena kuukausittain.

Laskelmassasi et ole huomioitut esim. palkansaajien verotuksessa tehtävää tulonhankkimis-, eläke-ja työttömaksuvähennystä, sekä matka-ja ay vähennystä joka pienentää verotusta. Samoin työelämässä rahanarvoinen etuus on esim. työterv.hoito, tapaturma-ja vastuusvakuutus ja mahd. liikuntasetelit, luontaisedut, työvaatteet jne. Ja päälle tulevat vielä eläkekertymät ja lomarahat, jotka ovat toimeentukituen asiakkaat eivät saa.  

Vierailija
159/161 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, 138!

Vierailija
160/161 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 09:07"]

Ap katsohan tätä: mun nettotulot on 622e (työttömyyspäiväraha), 366,23 (lapsilisä) ja 303e(asumistuki). Siinä on kaikki mitä työttömänä saan.

Paljonko sinä työssäkäyvänä saat, mukaan lukien lapsilisät?

Meillä lapsia on kolme.

Teehän uusi laskelma!

[/quote]

Miten tässä voi tehdä laskelmia, kun puhut meistä, mutta kerrot vain omat tulosi? Jos olet yh, saat lapsilisiin yh-korostua lähes 50 euroa/lapsi sekä elatusapua/elatustukea. Jos taas asut miehen kanssa, hänen tulonsa pitää listata myös, koska takuulla osallistuu kuluihin. Ei siis mitään mieltä esittää tällaisia tuloja, joilla ei ole mitään totuuspohjaa.