Tein tarkan laskelman työtön vs. työssäkäyvä perhe.
2 aikuista ja 2 lasta.
(saa tarkentaa, toimeentuloasiakkailla kai jotain "omavastuu" prosenttiosuuksia, mutta en selvittänyt. Ei kai merkittäviä.)
Kommentit (161)
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 04:21"]
Mulla on nyt tosi ristiriitaiset fiilikset tästä keskustelusta, mä olen elänyt tuilla ja käynyt töissä, mä olen molempien aikana ylläpitänyt samaa elintasoa. Mä käyn töissä 40h viikossa ja mulla jää käteen vähemmän kuin mun ystävillä jotka elää vain tuilla. Periaatteessa tienaisin paremmin jos keräisin iltasin pulloja kuin että käyn 40h viikossa töissä. Mulla ei kyllä ole perhettä mutta eihän sitä tässä uskalla hankkia kun maalailette täällä kauhukuvia köyhyydestä :D Mutta taas se riippuu kaikki niin työpaikoista, nykyään on niin suuret tuloerot, itse teen omasta mielestäni erittäin tärkeää ja hienoa mutta törkeän alipalkattua työtä. Mun olisi järkevää jäädä tuille ja haluaisinkin tehdä sen vain periaattesta huonoja palkkoja kohtaan ja ylipäätänsä tätä yhteiskunnan kieroo järjestelmää halveksien, mutta mä tiedän että mun työ tärkeää ♡
[/quote]
Ala ja palkka? Mä voin kato tulla sun tilalle. Lyön vaikka vetoa että se on se palkka isompi kun toi mun työmarkkinatuki.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 01:13"]
Vähän vituttaa lähteä aamulla töihin.
[/quote]
Mä lähtisin ihan helvetin mielelläni, jos saisin 550 euroa enemmän käyttörahaa kuin nyt. Vaihdetaanko?
Nyt on laskettu ihan mitä sattuu.
Kyllä työtön maksaa kaikesta saman kuin työssäkäyvä. Ainoa poikkeus on vuokra, johon saa asumistukea mutta sekin kattaa vain osan vuokrasta.
Sossuun ei pääse (joudu) jos on ollut tilillä rahaa tai on edes jotakin myymötöntä varallisuutta.
Vaikka sitten se auto.
Työttömiä ollaan oltu 3 vuotta ja työmarkkinatuki x2 + asumistuki on ainoa tulomme.
Työmarkkinatuesta pitää maksaa verotkin!
Kunnalliset hammashoidot, lääkäri, lääkkeet, silmälasit, vakuutukset, satunnaiset bensat, sähköt, vaatteet, olemattomat joululahjat, kaurapuurot, ...
Kaikki pitää maksaa tasan itse!
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 01:33"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 01:30"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 01:28"]
Mihin työssäkäyvä tarvitsee kahta autoa?
[/quote]
Mihin? No töihin menemiseen? Esimerkissä kahden ihmisen talous. Molemmilla alkaa työt klo 7:00, toisen työt 20 km itään ja toisen työt 20 km länteen. Miten meet yhdellä autolla?
[/quote]Aika harvassa perheessä on noin saati kahta autoa. Ruokakulutkin on venytetty molemmissa laskelmissa ääripäitään kohden. Ne kun laittaa realistisiksi, ero pieneneekin olemattomaksi.
[/quote]
Aika monessa perheessä on kaksi autoa.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 01:37"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 01:26"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 01:22"]
Kotivakuutusta ei korvata todellakaan kokonaan. Ja autoja (saatika 2 kpl) ei korvata millään tavalla.
[/quote]
Katsos kun sillä työttömällä ei ole niitä autoja, kun se ei tarvitse niitä, kun sen ei tarvitse ajaa töihin. Toi kotivakuutus oli vähän heitto, mitähän maksaa esim. 4h+k vuokra-asunnon kotivakuutus vuodessa?
-ap-
[/quote]
Ai ei ole autoa? Kävellenkö pitäisi kauppaan mennä? Tai mites me lasten harrastukset hoidetaan? Meilläkin lähimpään kauppaan yli 10 kilsaa, lähimpään isoon markettiin 20 kilsaa ja lapsen harrastus on seitsemän kilsan päässä- Toki voitaisiin muuttaa lähemmäksi palveluita mutta sitten nousisi vuokra ja pian olisi joku huutamassa että sitä vaan kulutellaan veronmaksajien rahoja kun ei voi missään syrjemmässä asua.
Mitään lahjakortteja ei olla ikinä meille tarjottu. Tosin eipä olla sossun työntekijääkään tavattu, nuo hakemukset kun nykyään hoidetaan joko netissä tai viemässä laput postiin. Ja taitavat sitä paitsi olla yleisempiä lasun puolella (ainakin kaverille lasun työntekijä tarjosi moista viime vuonna. Tiedä sitten, kuinka paljon se 4v. osasi arvostaa kaulaliinaa, joka paketista tuli).
Nuo tuetut lomat taitavat myös olla vain todella harvojen saatavilla, luultavasti mekin voitaisiin vain haaveilla moisesta. En edes tiedä, mistä moista voisi edes hakea.
JNykyään taitaa olla järkevämpää ostella vaatteet ja kengät ihan uutena, sen verran törkeitä hintoja kirppareilla nykyään ihan rättikamasta pyydetään (ja ei, en ole nirso mutta kyllä mielelläni ostan ehjiä, siistejä ja tahrattomia vaatteita). Varsinkin kouluikäiselle pojalle on lähes mahdotonta löytää (ainakin tällä suunnalla) vaatteita. Tyttöjen vaatteissa on melkeinpä ylitarjontaa. Kengät nyt luonnollisesti ostetaan uusina, siitä en tingi (siis lasten kengät).
Eikä sitä pesukonettakaan heti makseta. Se pitää ekaksi itse maksaa ja sitten sen saa seuraavan kuun tt-tuessa takaisin. Kyllä se ison loven tekee kuun budjettiin, ei ne käytetytkään pesukoneet mitään halpoja ole.
-nelonen-
[/quote]
Muuttaisitte lähemmäs palveluita. Kyllä ilman autoa pärjää, sitähän tälläkin palstalla koko ajan hoetaan kun joku valittaa että rahat vähissä. Ja niitä lahjakortteja ja lomia pitää hakea, ei niitä sulle olla tyrkyttämässä.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 08:55"]
Nyt on laskettu ihan mitä sattuu. Kyllä työtön maksaa kaikesta saman kuin työssäkäyvä. Ainoa poikkeus on vuokra, johon saa asumistukea mutta sekin kattaa vain osan vuokrasta. Sossuun ei pääse (joudu) jos on ollut tilillä rahaa tai on edes jotakin myymötöntä varallisuutta. Vaikka sitten se auto. Työttömiä ollaan oltu 3 vuotta ja työmarkkinatuki x2 + asumistuki on ainoa tulomme. Työmarkkinatuesta pitää maksaa verotkin! Kunnalliset hammashoidot, lääkäri, lääkkeet, silmälasit, vakuutukset, satunnaiset bensat, sähköt, vaatteet, olemattomat joululahjat, kaurapuurot, ... Kaikki pitää maksaa tasan itse!
[/quote]
Teillä on omaisuutta? Yli 2000 maksava auto? Jotain perintöriita juttuja?
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 01:39"]
voi vittu :D että oikein kylpylälomat ja pelit ja vehkeet.. :D ei se ihan noin ruusuista ollut kun itse jouduin kerran toimeentulotukea hakemaan :D laskuistakin maksettiin vaan sähkö ja vuokra vesilaskusta loput. 480e sain josta maksoin 180e vesilaskua. 300e jäi ruokaan mulle ja lapselle kuukaudeks.
[/quote]
Hait yhden kerran? Ei sulla silloin kauheasti kokemusta ole. Vesilasku 180€?
Voi jeesus ap sä olet ihan hakoteillä! Teet laskelmia "ku musta tuntuu että työttömät saa 100e lahjakortteja joululahjoihin" jne. meidän lapset saavat _vain_ itse tehdyt lahjat. Mitään ei voida ostaa.
kadehdit työttömiä kuvitelmiesi perusteella! sopii jäädä työttömäksi.
Suututtaa.
Olen työtön, eikä kuule _yhtään_ naurata ku pitää pitkästä aikaa tehdä toimeentulotukihakemus. Viimeisen vuoden olen ollut erilaisissa palkattomissa töissä 8työkokeilu) ja jatkoa seuraa: työharjoittelu. Tätäkö sinä ap kaipaat? Huvittaisko lähteä tekemään 6h/pv töitä työttömyyspäivärahalla?????
Huh, tää palstahan on täynnä sossupummeja, jotka eivät ilmeisesti saa mielestään tarpeeksi rahaa.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 08:44"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 04:21"]
Mulla on nyt tosi ristiriitaiset fiilikset tästä keskustelusta, mä olen elänyt tuilla ja käynyt töissä, mä olen molempien aikana ylläpitänyt samaa elintasoa. Mä käyn töissä 40h viikossa ja mulla jää käteen vähemmän kuin mun ystävillä jotka elää vain tuilla. Periaatteessa tienaisin paremmin jos keräisin iltasin pulloja kuin että käyn 40h viikossa töissä. Mulla ei kyllä ole perhettä mutta eihän sitä tässä uskalla hankkia kun maalailette täällä kauhukuvia köyhyydestä :D Mutta taas se riippuu kaikki niin työpaikoista, nykyään on niin suuret tuloerot, itse teen omasta mielestäni erittäin tärkeää ja hienoa mutta törkeän alipalkattua työtä. Mun olisi järkevää jäädä tuille ja haluaisinkin tehdä sen vain periaattesta huonoja palkkoja kohtaan ja ylipäätänsä tätä yhteiskunnan kieroo järjestelmää halveksien, mutta mä tiedän että mun työ tärkeää ♡
[/quote]
Ala ja palkka? Mä voin kato tulla sun tilalle. Lyön vaikka vetoa että se on se palkka isompi kun toi mun työmarkkinatuki.
[/quote]
Kun palkasta vähennetään verot, lapsen/lasten hoitomaksut, työmatkakulut jne. niin kyllä minullakin se käteen jäävä summa olis aika sama kuin jos olisin työtön.
Ap katsohan tätä: mun nettotulot on 622e (työttömyyspäiväraha), 366,23 (lapsilisä) ja 303e(asumistuki). Siinä on kaikki mitä työttömänä saan.
Paljonko sinä työssäkäyvänä saat, mukaan lukien lapsilisät?
Meillä lapsia on kolme.
Teehän uusi laskelma!
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 08:56"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 01:33"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 01:30"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 01:28"]
Mihin työssäkäyvä tarvitsee kahta autoa?
[/quote]
Mihin? No töihin menemiseen? Esimerkissä kahden ihmisen talous. Molemmilla alkaa työt klo 7:00, toisen työt 20 km itään ja toisen työt 20 km länteen. Miten meet yhdellä autolla?
[/quote]Aika harvassa perheessä on noin saati kahta autoa. Ruokakulutkin on venytetty molemmissa laskelmissa ääripäitään kohden. Ne kun laittaa realistisiksi, ero pieneneekin olemattomaksi.
[/quote]
Aika monessa perheessä on kaksi autoa.
[/quote]
Muuttamalla lähemmäs työpaikkoja, ei tarvita niitä autoja.
Moon hakenut tuettuja lomia aika monta kertaa viimeisen 10 vuoden aikana mutten kertaakaan ole saanut. Niinpä ei olla lomailtukaan koko aikana yhtään missään ikinä. Lapset eivät edes tiedä mitä semmonen loma voisi olla. t. työtön
Suomalaiset jaksavat kadehtia, siitä tässäkin ketjussa on kyse ja varsin usein sitä, mitä toisella saattaisi jonkun kumminkaimanserkun mukaan olla:)
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 09:02"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 01:39"]
voi vittu :D että oikein kylpylälomat ja pelit ja vehkeet.. :D ei se ihan noin ruusuista ollut kun itse jouduin kerran toimeentulotukea hakemaan :D laskuistakin maksettiin vaan sähkö ja vuokra vesilaskusta loput. 480e sain josta maksoin 180e vesilaskua. 300e jäi ruokaan mulle ja lapselle kuukaudeks.
[/quote]
Hait yhden kerran? Ei sulla silloin kauheasti kokemusta ole. Vesilasku 180€?
[/quote]
En ole tuo aiempi, mutta meilläkin tommonen vesilasku on ihan normaalia. Se tulee pari kertaa vuodessa, ja vesi on kallista. Sitä ei uskoisi ellei siitä käytön mukaan itse joudu maksamaan.
Työnteon kannattamattomuus realisoitui minulle vasta nyt, kun olen hoitanut tätini asioita. Tätini on ikänsä tehnyt raskasta, pienipalkkaista työtä. Yksinhuoltajana ei ollut varaa ostaa omaa asuntoa vaan asui vuokralla poikansa kanssa. Nuukailemalla ihan kaikesta hän pystyi kuitenkin säästämään pahan päivän varaa. Ei uusia vaatteita, ei lomamatkoja ja ruuat tarjouksesta alusta asti itse tehtyinä. Täti sairasti jos jonkunlaista kremppaa ja asuu nyt hoitokodissa. Poika joutui huonoille teille ja kuoli kolmekymppisenä, siksi minä nyt hoidan tätini asioita. Pahan päivän säästöt kuluivat sairasteluun ja nykyisin pienestä eläkkeestä menee tietyn prosentin mukaan hoitomaksua. Eli omaisuutta ei ole ja käteen jää todella vähän ylimääräistä. Samassa hoitokodissa asuu myös kyliltä tuttu mies, joka ei ole koskaan ollut töissä. Tuet ovat kuluneet viinaan. Molemmat saavat täysin saman hoidon, samat ruuat ja samanlaisen asunnon. Kannattiko tätini siis kuluttaa elämänsä raskaassa työssä pihistellen rahoja, jos lopputulos on tämä? Miksi kenenkään kannattaisi tehdä pienipalkkaista työtä, jos saman saa tekemättä yhtään mitään?
Nyt on laskettu ihan mitä sattuu. Kyllä työtön maksaa kaikesta saman kuin työssäkäyvä. Ainoa poikkeus on vuokra, johon saa asumistukea mutta sekin kattaa vain osan vuokrasta. Sossuun ei pääse (joudu) jos on ollut tilillä rahaa tai on edes jotakin myymötöntä varallisuutta. Vaikka sitten se auto. Työttömiä ollaan oltu 3 vuotta ja työmarkkinatuki x2 + asumistuki on ainoa tulomme. Työmarkkinatuesta pitää maksaa verotkin! Kunnalliset hammashoidot, lääkäri, lääkkeet, silmälasit, vakuutukset, satunnaiset bensat, sähköt, vaatteet, olemattomat joululahjat, kaurapuurot, ... Kaikki pitää maksaa tasan itse!
[/quote]
Mistä se sinun työmarkkinatukesi mahtaa tulla? Josta siis maksat osan vuokrasta ja jopa ne verotkin? Olisko ihan työssäkäyvien veronmaksajien ansiota, että sinulle verovaroista niitä summia maksetaan? Et sinä tasan itse mitään maksa. Muut maksavat sinun elämisesi.
Olen ollut tuetulla lomalla, sitä voivat hakea kaikki, niitä myönnetään muillakin kuin taloudellisilla perusteilla. Kyseistä lomaa ei tuettu verovaroin vaan RAY:n rahoilla.
sossussa en ole käynyt ja muutkin menoni maksan itse. Tosin olenkin töissä, 7-16 ja rahaakin saan huimat 1500€ käteen. Sillä aikaa kun väsäsit tuon laskelman olisit tehnyt jo monta hyvää löytöä nettikirpparilla tai huutonetissä jos aika ei penkomiseen riitä.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 09:19"]
[/quote]
Mistä se sinun työmarkkinatukesi mahtaa tulla? Josta siis maksat osan vuokrasta ja jopa ne verotkin? Olisko ihan työssäkäyvien veronmaksajien ansiota, että sinulle verovaroista niitä summia maksetaan? Et sinä tasan itse mitään maksa. Muut maksavat sinun elämisesi.
[/quote]
Montakohan työmarkkinatukea minäkin olen itselleni kymmenen vuoden työnteolla maksanut? Laskeppas.
Mitähän tavoittelit tuolla laskelmalla? Työnteko kannattaa aina, koska lapset kasvavat ja muuttavat omilleen, palkka nousee ja jos vielä säästöön jää jotain niin pääomatulojakin on työssäkäyvälle odotettavissa joten elämässä mennään eteenpäin. Toimeentulotukiperheen tulot sen sijaan vähenevät kun lapset muuttavat pois, tuet eivät nouse yhtä paljon kuin palkat eikä toimeentulotukia makseta niin paljoa että olisi mahdollisuus säästää ja sijoittaa eikä toimeentulotukea kai maksetakaan ennen kuin varallisuus on käytetty eli ei poispääsyä ja eteenpäin menoa elämässä jos ei työnteko kiinnosta. Sitä paitsi onhan lähes 600 euroa kuukaudessa aika paljon enemmän käyttörahaa.