Uusperheen rahat, tulo-erot?
Uusperheen rahat, kokemuksia?
Miten olette hoitaneet uusperheen rahankäytön?
Itsellä 2 pientä lasta edellisestä liitosta (joiden menot maksan kokonaan itse)
ja uusi mies kuvioissa.
Olemme menossa naimisiin ja itse hiukan otin nokkiini kun
(paljon parempituloinen) tuleva mieheni ei ole edes kysynyt
tarvitsenko ¿apua¿ rahallisesti juhlavaatteiden ym. hankinnassa
häitä varten...itseltä taas tuntuu hyvin vaikealta pyytää mitään,
oletan että jos toinen haluaa osallistua niin hän sen kyllä saa sanottua.
Odotanko liikoja? Tuntuu vaan siltä että näin tärkeänä päivänä olisi mukava
kun kerrankin saisi hiukan satsata (vaikka pienimuotoisesta juhlasta onkin kyse)
varsinkin kun aina on tottunut luopumaan lasten hyväksi omista menoistaan.
Puhuimme kyllä asiasta ja mies ihmetteli miksi ihmeessä haluaisin
uudet alusvaattet/ hajuveden/korun... ja että hänellä nyt ei ole tapana ostaa
lahjoja yleensäkään vaikka nyt ¿kerjuuni¿ jälkeen lupasi nämä kustantaa.
Tuntuu vaan niin nöyryyttävältä jotenkin puhua asiasta... eli miten olette
setvineet raha-asiat te joilla on uusi puoliso ja suurehkot tulo-erot?
Rahasta puhuminen on vaikeeta täälläkin. Mun miehellä on pari lasta ed. liitosta josta maksaa elareita. Lisäksi maksaa vielä velkoja viime laman seurauksista, ei onneksi enää kauan. Minä tienaan enemmän kuin mies eikä menojakaan ole tietysti samalla tavalla kuin ei ole lapsia (asuntolaina ja muut " normaalit" vain), eka vasta tulossa. Molemmilla on omat tilit, mutta kyllä mä maksan enemmän meidän yhteisiä juttuja. Esim. tän vuoden lomamatkat kokonaan.
Ei se mua haittaa, yhteinen perhehän tää on. Mutta välillä ärsyttää kun mies ei voi puhua raha-asioista kunnolla. Tiedän, että sitä ottaa päähän noi lamavelat. Mä taas haluaisin tietää tarkalleen meidän taloustilanteen, varsinkin kun lapsi tulee, että tiedän aina missä mennään. Mutta mä olenkin aina ollut tarkka rahasta, esim. aina huolehtinut että osa menee säästöön. Mies on oppinut vasta kantapään kautta huolehtimaan raha-asioista.
Mitähän mä yritän sanoa?? Sitä kai, että on erikoista jos miehesi ei maksa enemmän perheen yhteisiä juttuja kun kerran olette yhdessä. Kyllä perheen pitäisi mennä edelle, eikä pitää tiukasti kiinni omasta tilipussistaan.