Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ai, lapsetko vaan ronkeleita??!

Vierailija
04.09.2006 |

Entäs nämä aikuiset ihmiset, jotka noudattavat milloin mitäkin dieettejä eivätkä ota kahvipöydässä kuin kupin kahvin, kun tuossa tonnikalaa, tuossa on vehnajauhoja, tuossa on rasvaa... Listaa voisi jatkaa loputtomiin!

Ja kyse ei siis ole allergioista, vaan siitä että tuota " ei saa" syödä. Jos tullaan syntymäpäiville, kahvikutsuille ym. niin eikö voi tehdä sen kerran poikkeusta, että maistaa jotain kun ensin on hikihatussa leiponut vieraille!

No, joo, kiitos että sain purkautua.

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
05.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan aiheesta väiteltykin huumorimielessä tämän ihmisen kanssa kun en pysty ymmärtämään miten hän ei pysty tykkäämään mistään makeista leivonnaisista! Tämä tyyppi syö vaan kanaa ja lihapitoisia ruokia ja varmaan ainut makea mistä pitää on jugurtti ja sitten ihan karkit, mutta pullat ja piirakat yms. tekee kuulemma ällöttävän liian täyttävän olon.

Niin ja toinen oikaisu, nirsous ei aina liity junttiuteen. Mieheni on nirsouden perikuva...oikea makustelija ja hänen perheensä aika yläluokkainen gourmet-ruokien harrastaja. Mieheni vanhemmat ovat kuulemma aina pienestä pitäen hävenneet poikansa valikoivaa makua. Päiväkodissa ei millään menneet tavalliset kurkut yms. joita oli melkein joka ruuassa ja mahdoton eritellä. Mies ei myöskään pidä rusinoista ja banaanista(semmoisenaan). Rusinajuttu liittyy tapaukseen kun hän söi rusinoita liikaa lapsena ja siitä jäi ikuinen ellotus ja banaani oli taasen joskus unohtunut ja mädäntynyt reppuun ja pelkästä hajusta kuulemma jäi trauma koko hedelmästä. Mandariinia/appelsiinia ei pysty syömään tuoreena kun hedelmäliha tuntuu oudolta suussa. Oliivit, sinappi, ketsuppi ovat myös etovia...Mies on kasvissyöjä mutta valikoi tarkkaan mikä maistuu. Ollaan miehen kanssa puhuttu ikuisuus aiheesta ja mies tuntee olevansa kummajainen kun kokee maut ja tuoksut niin herkästi. Itse taas en ymmärrä miten mies voi tykätä setsuurileivästä tai suolaisesta paahdetusta juustoleivästä kaakaon kanssa! Se yhdistelmä jotenkin tuntuu kummalta!

Vierailija
22/81 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joiden takia täytyy miettiä päänsä puhki että mitä yleensä edes voi tarjota.... rasittavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran olin leiponut ja laittanut kolmea eri vaihtoehtoa kahvipöytään vieraille ja ne kaikki sattui olemaan miehen veljen inhokkeja. He siis olivat kylässä. Hänen täytyi tyytyä kahviin, josta kyllä piti kovasti. En loukkaantunut vaan minua nauratti valtavasti!

Vierailija
24/81 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella epäkohteliasta mennä kylään ja kieltäytyä syömästä yhtään mitään. Kyllä kohteliaisuudesta pitää jotain maistaa.

Mutta yhtälailla kohteliaisuudesta emäntä yrittää ottaa huomioon vieraan ruokavalion.

Vierailija
25/81 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

dieteeistä. Meillä on tuttuja paljon, joilla esim. laktoositon ruokavalio ja heidät tietenkin huomioin jo leipoessani.

ap

Vierailija
26/81 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka-aineallergiat toki ymmärrän, mutta en aikuisten ihmisten " hyi, en syö" -asennetta, jota vielä moukkamaisesti kuulutetaan ääneen.

Me kutsumme mieluusti tuttavia syömään, mutta muutamien ruokavierailut on jääneet yhteen kertaan, kun muiden ruokailu menee yhden nirsoilijan takia pilalle. Mitään " erikoisempaa" ei saa laittaa, vaan muittenkin pitäisi sitten syödä kanaa ja salaattia, kun yksi ei suostu syömään muuta. Ja sitten vielä kehtaa kommentoida tyyliin " hyi toi juusto haisee p*lle, toi on liian rasvaista, mä en tykkää äyriäisistä..."

Jos ei jostain tykkää, niin on sitten kohteliasta vain kieltäytyä. Tosin minut ainakin on opetettu edes maistamaan kaikkia ruokia.

Vierailija
27/81 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvipöydässä yleensä tarjotaan pullaa, kakkua ja keksiä. Nämä jauhosokeriset tarjottavat aiheuttavat minulle todella inhottavaa turvotusta ja väsymystä. Toisinaan olen nukahtanut täytekakkutarjoilun jälkeen! Olen tyytyväinen pelkkään kahviin, enkä voi sietää väkisin tarjoamista.

Miten kieltäytyä herkuista ettei emäntä loukkaannu?

Vierailija
28/81 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielummin olen ilman.

Vierailija
29/81 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi varmaan puhua etukäteen kuinka jauhoiset ja sokeriset saa aikaan tuollaisen olon, niin että asia olisi tiedossa...(tavallaan terveydellinen syy).

Vierailija:

Miten kieltäytyä herkuista ettei emäntä loukkaannu?

Vierailija
30/81 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä ottaa ihan pienen palan emännän/isännän mieliksi.

Vierailija
31/81 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta voiko nelikymppinen sanoa, etten tykkää kaneipullasta, voipullan olisi voinut ottaakin. Tai just noita keksejä en voi sietää(siis makua9. Tai rahkapulla ilman tuota rahkaa, kiitos! Eli kun kyseessä ei ole allergia/turvotus/mikään muukaan lääketieteellinen syy?

Vierailija
32/81 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. pullasta ja muusta missä on hiivaa ja sokeria, saan melko varmasti hiivatulehduksen, joten jätän ne ottamatta.

Vierailija
33/81 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta toivon että emäntä ymmärsi, olin menossa seuraavana aamuna sokerirasitukseen ja kyläiltiin kuuden maissa illalla, joten en uskaltanut herkkuja ottaa :) Varsinkin kun pöydässä oli vain sokerimunkkeja ja kermakakkua.

Mutta ärsyttää kyllä jos vieraalle ei kelpaa muu kuin kahvi, ja itse on vaivalla leiponut pöytään monta ei sorttia että olisi varaa mistä valita. Mutta olen viisastunut, enkä enää semmoisille vieraille vaivaudu mitään leipomaankaan :) Allergiat on sitten asia erikseen.

Vierailija
34/81 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jankkaan siis vielä.. tuokin on " hyvä syy" . Mutta kun aikiunen sanoo, etten pidä rusinoista tai jopa vaan ettei tykkää tuosta. Sehän kuullostaa ihan lapselliselta. Kun ei tule mitään huonoa oloa tai mahakipua tai vastaavaa?

Vierailija
35/81 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kaverini oli niiiiiin nirppu kun olla vaan voi... mitään ei voinut syödä. Hän halusi RANSKALAISIA JA NAKKEJA! Aikuinen ihminen! No, minä sitten otin huomioon hänen RUOKAVALIONSA ja laitoin niitä. Tosi juhlavaa...

Siis kaverilleni ainoastaan laitoin, ihan vittuillakseni, muut söivät hiukan hienommin.

Vierailija
36/81 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen välttämiseksi kannattaa ilman muuta tehdä iso numero siitä, ettei voi syödä yhtikäs mitään mitä emäntä on laittanut.

Voi kasvakaa nyt aikuisiksi. Kauanko sitä kauheaa, elämän pilaavaa turvotusta kestää vaikka yhdestä pullasta? On vittu tämä elämä nykyään liian mukavaa. Tekis hyvää teille asua muutama viikko vaikka parisataa vuotta sitten suomessa vallinneissa olosuhteissa. SIINÄ teille epämukavuutta. Ei kerkiäis miettiä mitää vittu TURVOTUKSIA.

Vierailija
37/81 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska tulen siitä jotenkin sairaaksi. Monesti nolottaa kun se tarkoittaa etten voi syödä mitään tarjolla olevaa suolaista, sitten vain pahoittelen ja selitän enkä usko että kukaan siitä loukkaantuu. Tämä on mun mielestä eri asia kuin " hyi, en tykkää" -jutut aikuisilta.

Vierailija
38/81 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nätisti voi kieltäytyä vaikka sanomalla " Kiitos, mutta olen juuri syönyt" tmv. eikä alkaa esittelemään omia makumieltymyksiään tai turvotusongelmiaan.

Fiksu emäntä ei tietenkään tuputa, jos jollekulle ei maistu, kun syynä voi olla allergia tai joku muu syy, jota vieras ei halua mainita.

Nämä " hyi mä en tykkää tästä" -tyypit voisivat miettiä, miksi kaikkien pitäisi olla niin hirveän kiinnostuneita juuri heidän syömisistään... Voiko omanapaisempaa asennetta olla? (Ja edelleen, allergiat ja uskonnolliset syyt on asia erikseen).

Vierailija
39/81 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pahimmillaan pari päivää, joka on tosi aika harvinaista. Ei ole mukava seurustella, kun maha on kuin ilmapallo ja pierettää älyttömästi. Joskus kermakakku aiheuttaa päänsärkyä.

Haukkukaa vaan nirsoksi tai luulotautiseksi, mutta joillain se vain menee niin.

Täällä on kyllä hauskoja esimerkkejä aikuisista, jotka eivät syö kuin ranskalaisia tai kailottavat " hyi yäk, rusinoita" ! Näitä ei voi ymmärtää :D

Vierailija
40/81 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

19: Jos olet kylässä, ja siellä on jotain tarjoiluja vieraille, niin kyllähän ne on syötäväksi tarkoitettu. Et siis ole mitenkään loisimassa tai toisten jääkaapilla.

Itseäni harmitti ennen aina, jos/kun oli nähnyt vaivaa tarjoilun eteen, ja sitten vieraat peruuttavat viime hetkessä tai eivät syö mitään. Asian vierestä: Kerran tein kokonaisen pääsiäisaterian lampaineen päivineen, ja vierailla oli " flunssa" . Seuraavana päivänä olivat ihan terveitä kuitenkin, ja kuulin muuta kautta, etteivät voineet tulla meille, kun äiti pelkäsi koiriamme. Tätähän ei tietenkään voinut sanoa ajoissa ja kieltäytyä kutsusta, vaan sain käyttää paljon aikaa ja rahaa tarjoiluihin :(.

Nykyisin en enää tee mitään ihmeellisiä virityksiä kenellekään, vaan pakastepullat uuniin, kun vieraat tulevat ovesta tms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan