Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Työkokeilu ei ole työtä"

Vierailija
25.11.2014 |

Miten joku sanoo näin? Miten työkokeilu eroaa oikeasta TYÖSTÄ?
Ihan samaa hommaa työkokeilussa tehdään mitä vaikka vakkaripaikan omaavat.
Vai onko mulla menny jotain ohi?

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 19:45"][quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 19:28"]

[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 18:59"]

No itse katson että jos palkkani olisi 10% työsuhteessa olevien palkasta niin työpanoksenikin voi olla saman 10%. Jos siis joskus johonkin työkokeiluun joudun, en tosin ole työtön tällä hetkellä. Työkokeilu ei ole työtä vaan puuhastelua, eikä työkokeilijan tarvitsekaan raataa kuten palkkatyöläisten. Mahdollisen työllistymisen mahdollisuusen takia ei kannata vaivautua raatamaa, on ihan yleisesti tiedetty tosiasia etteivät työkokeilupaikat työkokeilijoita palkkaa. Miksi suotta kun TE-toimistolta saa uudet kyykytettävät tilalle ihan ilmaiseksi.

[/quote]

Hmm.. mutta kyllä itse tekisin kuitenkin parhaani, jos työnantaja haluaisikin tarjota oikeasti työtä sen jälkeen. En edes kehtaisi mennä mihinkään sillä asenteella, että "kunhan puuhastelen", koska en saa tästä palkkaa. Mutta mä oon ilmeisesti sitten se tyhmä kynnysmatto...

[/quote]

Minä ymmärrän hyvin, että etenkin pitkään työkokeiluissa olleelle on motivaatio hukassa. Niin olisi minullakin: miksi minua ei palkita siitä, että teen parhaani ja kaikkeni ollakseni hyvä ja luotettava työntekijä? Miksi minun työpanokseni on kallisarvoista kun teen työtäni ilmaiseksi, mutta palkkaa pyydettäessä tilalleni otetaan vain toinen työkokeilija? 
[/quote]
Tää on kyllä totta. Olin puolivuotta työkokeilussa, jossa tein samaa työtä kuin kaikki muutkin, työ oli fyysisesti raskasta. Kun sopimus oli päätymässä, työnantaja kertoi että heillä ei siis ole mahdollisuutta palkata ketään. mietin päässäni että no sepä kiva, vaikka osasin aavistaa asian. Olin jo jättämässä työpaikkaa, kun minulle sanottiin että palkkatuki on kyllä mahdollinen! tuli heti olo, että heidän on pakko palkata minut koska olin juuri 6kk ilmaiseksi töissä.
On kyllä vaikeaa, kun jää työttömäksi monen kymmenen vuoden työsuhteesta :(
tsemppiä kaikille!

Vierailija
42/49 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt, että voisin perustaa sellaisen yrityksen, joka hyödyntää pelkästään työkokeiluja ja opiskelijoiden harjoittelujaksoja ja muuta ilmaista... Olen itse työtön, korkeasti koulutettu. Ehkä tuolle pelillä voisi ottaa omansa takaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut sairauslomalla 1.5 vuotta, olen siis sairaanhoitaja ja minulla on kolmen eri lääkärin lausunnot, että olen työkyvytön ja haluaisin itse vaihtaa alaa ja niin minulle on myös suositeltu. Te-toimisto ja kunta haluavat minut kuitenkin töihin vanhuksia hoitamaan.Olen tässä työssä aikoinaan palanut loppuun ja tiedän etten jaksa tehdä sitä työtä. Olen siis edelleen sairauslomalla mutta kela ei maksa sairauspäivärahaa.Minut on laitettu puun ja kuoren väliin,joko olen ilman rahaa tai menen vanhuksia hoitamaan.

Vierailija
44/49 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ero on siinä että työkokeiluun olet päässyt säälistä sitä työtä kokeilemaan. Oikeaan työsuhteeseen et ole kelvannut.

Vierailija
45/49 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen ihminen menee työKOKEILUUN? En ole tällasesta ennen kuullutkaan.

Vierailija
46/49 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 20:44"]

Olen miettinyt, että voisin perustaa sellaisen yrityksen, joka hyödyntää pelkästään työkokeiluja ja opiskelijoiden harjoittelujaksoja ja muuta ilmaista... Olen itse työtön, korkeasti koulutettu. Ehkä tuolle pelillä voisi ottaa omansa takaisin.

[/quote]

Mitkä omat? Tähän asti olet ollut todennäköisesti saamapuolella koulutuksinesi. Koulun ohella työskentely ei korvaa edes koulutuksen kustannuksia.

Vierailija
47/49 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 19:00"][quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 18:36"]

Tyttäreni oli 6kk työkokeilussa, ja kyllä tuli heti olo että käytetään vain hyväksi! Saattoi joutua yksin tuuraamaan, jos joku oli poissa. Jos oli kaksi poissa, tyttäreni ja toinen työntekijä hoisivat heidän hommansa. Eli tyttäreni ei saanut mitään korvausta, mutta tämä toinen työntekijä sai kahden ihmisen tunnit ja näin ollen palkan...

[/quote]

Miksi tyttäresi ei ilmoittanut, että nyt noudatetaan sopimusta? En ymmärrä näitä ihmisiä, jotka suostuu kynnysmatoiksi ja sitten itkee äidilleen, että ne kiusaa. Työkokeilijan tulee osata sanoa työpaikalla, että ei tee muiden töitä, ei tee yksin, ei ole velvollinen korvaamaan kenenkään työpanosta jne.
[/quote]

Mulle tulee aina "vastuuhenkilö" juputtamaan, että tee nopeammin, enemmän yms. Teen täysin samat työt kuin palkalliset, ja ehkä enemmänkin. Jos menen kysymään neuvoa valitetaan miten "kokoajan" kyselen. Kukaan ei ole minua opastamassa. Oikeasti olen ollut tosi ahkera, mutta vielä tarkempaa on minulla kuin muilla työntekijöillä.

Työkkärin mielestä ok, koska voin hyvällä tuurilla saada töitö myöhemmin kyseisestä paikasta.

Vierailija
48/49 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se nyt vaan on niin että meitä joilla on halu tehdä töitä käytetään törkeästi hyväksi kesälomat tulossa ja muutenkin siis OIKEILLE TYÖNTEKIJÖILLE hommataan lisää mitenkähän käy kun joku mokaa esim hoitoalalla

49/49 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkokeiluun pitäisi mennäö niiiden, jotka määräävät muita työkokeiluun. Eiväthän he des tunne ihmisiä, joita sinne haluavat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi