Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Työkokeilu ei ole työtä"

Vierailija
25.11.2014 |

Miten joku sanoo näin? Miten työkokeilu eroaa oikeasta TYÖSTÄ?
Ihan samaa hommaa työkokeilussa tehdään mitä vaikka vakkaripaikan omaavat.
Vai onko mulla menny jotain ohi?

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, itse ainaki teen ihan vakkaripaikkalaisten kanssa töitä, että ihmettelen kyllä myös :D

Vierailija
2/49 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan sen nimikin sanoo että siinä kokeillaan työtä. Jos se ei olisi työtä niin eihän silloin voisi mitään työtä kokeilla. Työn tekemistä ei pidä sekoittaa työsuhteeseen. Työtä voi tehdä työsuhteisen lisäksi esim. työkokeililijat ja harjoittelijat. Esimerkiksi oma esimieheni sanoi minulle erään asian yhteydessä että olet meillä töissä kun olin työssäoppijana kyseisessä paikassa kun mietittiin että saanko mennä asioille firman nimissä. Hän rinnasti minut palkkasuhteiseen työntekijään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 18:20"]

Miten joku sanoo näin? Miten työkokeilu eroaa oikeasta TYÖSTÄ? Ihan samaa hommaa työkokeilussa tehdään mitä vaikka vakkaripaikan omaavat. Vai onko mulla menny jotain ohi?

[/quote]

On sulla mennyt ohi yksi oikein oleellinen asia. Työstä on nimittäin tapana maksaa PALKKAA jota työkokeilusta ei makseta. Työkokeilu on laillistettua orjatyötä, teet samoja töitä kuin oikeat työntekijätkin, mutta orjatyöllistetylle ei kerry eläkettä, lomapäiviä eikä mitään muitakaan työntekijän etuja ole.

Vierailija
4/49 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep: ihan oikeaa työtä se on, ja usein ihan sellaista mitä peruspalkollisillakin. Voinemme siis kysyä, miksi työtön joutuu tekemään tätä työtä käytännössä työnantajalleen ilmaiseksi, kun palkollinen saa siitä ihan asianmukaisen korvauksen?

Vierailija
5/49 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 18:27"]Jep: ihan oikeaa työtä se on, ja usein ihan sellaista mitä peruspalkollisillakin. Voinemme siis kysyä, miksi työtön joutuu tekemään tätä työtä käytännössä työnantajalleen ilmaiseksi, kun palkollinen saa siitä ihan asianmukaisen korvauksen?
[/quote]
Tätä minä hain takaa!! Kiitos!!
Mun mielestä se todellaki on työtä, vaikka siitä ei makseta palkkaa. Vai eikö noi palkollisetkaan tee töitä, vaikka niille maksetaan?

Vierailija
6/49 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ei voi myöntää sitä työksi, koska muuten paljastuisi, että työkokeilu on hyväksikäyttöä. Se on orjatyötä ja piste. Ei oikeuta edes työkokemuspisteisiin/korkeampaan palkkaan oikeasti työllistyttäessä, vaikka olisikin tehnyt ko työtä 10 vuotta yhteensä työkokeilupätkissä!

Tiedän naisen, joka meni vapaaehtoisesti ilman alan koulutusta päiväkotiin työkokeiluihin aina kun vain teknisesti paperilla oli mahdollista. Siis teki todella paljon tätä ilmaistyötä! Ei halunnut opiskella.

Vierailija
7/49 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 18:26"]Johan sen nimikin sanoo että siinä kokeillaan työtä. Jos se ei olisi työtä niin eihän silloin voisi mitään työtä kokeilla. Työn tekemistä ei pidä sekoittaa työsuhteeseen. Työtä voi tehdä työsuhteisen lisäksi esim. työkokeililijat ja harjoittelijat. Esimerkiksi oma esimieheni sanoi minulle erään asian yhteydessä että olet meillä töissä kun olin työssäoppijana kyseisessä paikassa kun mietittiin että saanko mennä asioille firman nimissä. Hän rinnasti minut palkkasuhteiseen työntekijään.
[/quote]
Aivan. Itsekin saan hakea työvaatteita -ja tarvikkeita kaupasta firman laskulle.
Terveisin työkokeilija

Vierailija
8/49 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 11:51"][quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 09:20"]

No eihän se periaatteessa olekaan, ei sitä saa edes cv:hen laittaa. :/

[/quote]

Ei SAA laittaa cv:hen? Miksei?
[/quote]
tää jäi ärsyttämään?! voisko joku kertoa /;

Vierailija
9/49 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 18:24"]

No, itse ainaki teen ihan vakkaripaikkalaisten kanssa töitä, että ihmettelen kyllä myös :D

[/quote]

Vierailija
10/49 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 19:49"][quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 11:51"][quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 09:20"]

[/quote]

Ei SAA laittaa cv:hen? Miksei?
[/quote]
tää jäi ärsyttämään?! voisko joku kertoa /;
[/quote]

Kyllä sä saat omaan cv:hen laitella vaikka kiiltokuvia. Kunhan höpötti omiaan.

Vierailija
11/49 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se, että tekee samaa kuin joku muu tarkoita, että olisi samassa asemassa. Vai pidättekö itseänne taksinkuljettajina kun heitätte lapsen kouluun tai ammattiurheilijana kun käytte punttisalilla? Työn määritelmä on se, että on olemassa työsopimus ja saadaan palkkaa työtä vastaan. Lisäksi Suomessa työtä koskee moni muukin vaatimus kuten työterveyshuolto, eläkemaksut ja työssäoloehdon karttuminen. Mikään näistä ei toteudu työkokeilussa, vaikka joku hölmö siellä tekeekin ihan samoja asioita kuin työntekijätkin. Ja "työnantajat" tietysti tarttuvat riemulla mahdollisuuteen hyväksikäyttää näiden onnettomien typeryyttä.

Vierailija
12/49 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 21:21"]Minkälainen ihminen menee työKOKEILUUN? En ole tällasesta ennen kuullutkaan.
[/quote]
Tässä taloustilanteessa todella moni

Vierailija
13/49 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 18:34"]

Työkokeilussa tehdään työtä ohjatusti toisen kanssa, siis opetellaan työntekoa. Jos on niin tyhmä, että tekee itsenäisesti kuin palkkaa saavat, niin vika on vain siinä kokeilijassa. Miksi ei pitäydy sopimuksessa?

Työkokeilua ei pysty tekemään 10 vuotta työkokeilupätkissä, tarkistapa rajat laista.

[/quote]

Niin, sehän on toki parempi istua tumput suorana siellä kokeilupaikassa ja odottaa että ehkä jonain päivänä vielä joku opettaa jotain. Näin meillä meni.

Vierailija
14/49 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 18:26"]

[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 18:20"]

Miten joku sanoo näin? Miten työkokeilu eroaa oikeasta TYÖSTÄ? Ihan samaa hommaa työkokeilussa tehdään mitä vaikka vakkaripaikan omaavat. Vai onko mulla menny jotain ohi?

[/quote]

On sulla mennyt ohi yksi oikein oleellinen asia. Työstä on nimittäin tapana maksaa PALKKAA jota työkokeilusta ei makseta. Työkokeilu on laillistettua orjatyötä, teet samoja töitä kuin oikeat työntekijätkin, mutta orjatyöllistetylle ei kerry eläkettä, lomapäiviä eikä mitään muitakaan työntekijän etuja ole.

[/quote]

Ja et maksa tynantajalle mitään! Olet ILMAISTA orjatyötä tekevä

Vierailija
15/49 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 21:21"]

Minkälainen ihminen menee työKOKEILUUN? En ole tällasesta ennen kuullutkaan.

[/quote]

Esim minun kevään Yo tyttö, joka pääsi kaupungin päiväkotiin normaaliin työhön VAIN JOS OLI 3 KK TYÖKOKEILUSSA eli ilmaisessa työssä.  Jos et suostu työkokeiluun et saa paikkaa ja lisäksi saat Työkkäristä karenssia.  Meidän kaupunki pyörittää päiväkoteja juuri tuollaisen työkokeilun avulla, jokaisessa päiväkodissa on kymmeniä "työkokeilussa" olevia päiväkotiapulaisia

Tyttäreni työkokeilua jatkettiin koko ajan, ensin sanottiin, että kuukausi, sitten toinen, sitten kolmas ja olisi jatkettu edelleen, mutta kun otin yhteyttä kaupungin sos ja terv. johtajaan niin homma loppui

Vierailija
16/49 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
17/49 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 18:26"]

Työkokeilu on laillistettua orjatyötä, teet samoja töitä kuin oikeat työntekijätkin, mutta orjatyöllistetylle ei kerry eläkettä, lomapäiviä eikä mitään muitakaan työntekijän etuja ole.

[/quote]

Orjatyöstä ei ole kyse, koska työkokeilija ei siirry työnantajan omistukseen. Pidähän termit puhtaina, äläkä venytä niitä propagandistisesti.

Vierailija
18/49 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 09:20"]No eihän se periaatteessa olekaan, ei sitä saa edes cv:hen laittaa. :/
[/quote]

Eikö? Tämä tuli minulle uutena tietona :/

Vierailija
19/49 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on työpaikalla ollu yksi työkokeilija (ilman mitään kokemusta näistä töistä), teimme aina kuukauden sopimuksen kerrallaan, muistaakseni. Hän oli todellakin "ylimääräinen", mutta silti ei ollut kunnolla aikaa perehdyttää. Onneksi oli hirmuisen aktiivinen tämä kokeilija, ja teki itse paljon sen eteen, että olisi hyvä työssään.

Olisko kaksi vai kolme kuukautta ollut kokeilussa, kun yksi työntekijämme irtisanoutui, joten kokeilijamme sai sitten vakituisen paikan.  Voin sanoa, että sekä hänellä että työpaikallamme kävi tuuri.

Vierailija
20/49 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 09:19"]

[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 21:21"]

Minkälainen ihminen menee työKOKEILUUN? En ole tällasesta ennen kuullutkaan.

[/quote]

Esim minun kevään Yo tyttö, joka pääsi kaupungin päiväkotiin normaaliin työhön VAIN JOS OLI 3 KK TYÖKOKEILUSSA eli ilmaisessa työssä.  Jos et suostu työkokeiluun et saa paikkaa ja lisäksi saat Työkkäristä karenssia.  Meidän kaupunki pyörittää päiväkoteja juuri tuollaisen työkokeilun avulla, jokaisessa päiväkodissa on kymmeniä "työkokeilussa" olevia päiväkotiapulaisia

Tyttäreni työkokeilua jatkettiin koko ajan, ensin sanottiin, että kuukausi, sitten toinen, sitten kolmas ja olisi jatkettu edelleen, mutta kun otin yhteyttä kaupungin sos ja terv. johtajaan niin homma loppui

[/quote]

Törkeää

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi viisi