"Työkokeilu ei ole työtä"
Miten joku sanoo näin? Miten työkokeilu eroaa oikeasta TYÖSTÄ?
Ihan samaa hommaa työkokeilussa tehdään mitä vaikka vakkaripaikan omaavat.
Vai onko mulla menny jotain ohi?
Kommentit (49)
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 09:27"][quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 09:20"]No eihän se periaatteessa olekaan, ei sitä saa edes cv:hen laittaa. :/
[/quote]
Eikö? Tämä tuli minulle uutena tietona :/
[/quote]
täh. Oikeastikko ei saa?!
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 09:20"]
No eihän se periaatteessa olekaan, ei sitä saa edes cv:hen laittaa. :/
[/quote]
Ei SAA laittaa cv:hen? Miksei?
Työkokeilussa tehdään työtä ohjatusti toisen kanssa, siis opetellaan työntekoa. Jos on niin tyhmä, että tekee itsenäisesti kuin palkkaa saavat, niin vika on vain siinä kokeilijassa. Miksi ei pitäydy sopimuksessa?
Työkokeilua ei pysty tekemään 10 vuotta työkokeilupätkissä, tarkistapa rajat laista.
Tyttäreni oli 6kk työkokeilussa, ja kyllä tuli heti olo että käytetään vain hyväksi!
Saattoi joutua yksin tuuraamaan, jos joku oli poissa. Jos oli kaksi poissa, tyttäreni ja toinen työntekijä hoisivat heidän hommansa.
Eli tyttäreni ei saanut mitään korvausta, mutta tämä toinen työntekijä sai kahden ihmisen tunnit ja näin ollen palkan...
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 18:27"]
Jep: ihan oikeaa työtä se on, ja usein ihan sellaista mitä peruspalkollisillakin. Voinemme siis kysyä, miksi työtön joutuu tekemään tätä työtä käytännössä työnantajalleen ilmaiseksi, kun palkollinen saa siitä ihan asianmukaisen korvauksen?
[/quote]
Koska osa porukasta jää mielummin kotiin makaamaan, kun lähtee kokeilemaan työntekoa. Siitä sitten kärsii kaikki, kun kaikkia potkitaan kokeilemaan tasavertaisuuden vuoksi. Ja työnantajathan sitten käyttävät tilaisuutta hyväkseen, ei nekään tyhmiä ole.
Olen hoitoalalla ja sairastunut. Työkkäri on nyt laittamassa minua alaani vastaaviin töihin työkokeiluun,tiedän jo nyt että joudun tekemään hoitotyötä ja minua käytetään siellä vain hyväksi on meinaan vanha työpaikkani. Olen sairauslomallakin.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 18:44"]
Olen hoitoalalla ja sairastunut. Työkkäri on nyt laittamassa minua alaani vastaaviin töihin työkokeiluun,tiedän jo nyt että joudun tekemään hoitotyötä ja minua käytetään siellä vain hyväksi on meinaan vanha työpaikkani. Olen sairauslomallakin.
[/quote]
Tämä on ihan uskomaton kuvio. Painosanalla ja parin huutomerkin kera. Myötätuntoni, vaikkei varmaan lohduta. :/
Ehkä tämä koko työkokeilu on joskus näyttänyt paperilla ihan hyvältä idealta, mutta käytännössä nämä juuri johtavat pahimmillaan tuollaiseen kyykyttämiseen (tehdään palkatta oman alan töitä) tai vaikkapa siihen, että kokonainen yritys saattaa pyöriä tällaisilla työkokeilijoilla.
Pähkinänkuoressa: tällainen ilmainen työ on aina pois joltakin, eikä ainoastaan työkokeilijalta. Kuka haluaa palkata enää ketään, kun kerran työkokeilijoita saa ilmaiseksi?
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 18:44"]
[/quote]
Tuossa kokeillaan sitä, onko sinusta enää työhön. Mielenterveysongelmiesi vuoksi uskon, että päädyt kuntoutukseen pujottamaan helmia rihmaan.
Ei voikaan 10 vuotta putkeen, mutta jos on välissä sopivan ajan työttömänä, saa taas olla 10 kk tai jotain. Näin tämä yksi omituinen tyyppi teki. Toiset tarvitsisivat palkaa elääkseen, joten todella typeräähän tämä oli.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 18:44"]Olen hoitoalalla ja sairastunut. Työkkäri on nyt laittamassa minua alaani vastaaviin töihin työkokeiluun,tiedän jo nyt että joudun tekemään hoitotyötä ja minua käytetään siellä vain hyväksi on meinaan vanha työpaikkani. Olen sairauslomallakin.
[/quote]
Oletko ollut pitkään pois työmarkkinoilta / pitkään sairauslomalla?
No itse katson että jos palkkani olisi 10% työsuhteessa olevien palkasta niin työpanoksenikin voi olla saman 10%. Jos siis joskus johonkin työkokeiluun joudun, en tosin ole työtön tällä hetkellä. Työkokeilu ei ole työtä vaan puuhastelua, eikä työkokeilijan tarvitsekaan raataa kuten palkkatyöläisten. Mahdollisen työllistymisen mahdollisuusen takia ei kannata vaivautua raatamaa, on ihan yleisesti tiedetty tosiasia etteivät työkokeilupaikat työkokeilijoita palkkaa. Miksi suotta kun TE-toimistolta saa uudet kyykytettävät tilalle ihan ilmaiseksi.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 18:36"]
Tyttäreni oli 6kk työkokeilussa, ja kyllä tuli heti olo että käytetään vain hyväksi! Saattoi joutua yksin tuuraamaan, jos joku oli poissa. Jos oli kaksi poissa, tyttäreni ja toinen työntekijä hoisivat heidän hommansa. Eli tyttäreni ei saanut mitään korvausta, mutta tämä toinen työntekijä sai kahden ihmisen tunnit ja näin ollen palkan...
[/quote]
Miksi tyttäresi ei ilmoittanut, että nyt noudatetaan sopimusta? En ymmärrä näitä ihmisiä, jotka suostuu kynnysmatoiksi ja sitten itkee äidilleen, että ne kiusaa. Työkokeilijan tulee osata sanoa työpaikalla, että ei tee muiden töitä, ei tee yksin, ei ole velvollinen korvaamaan kenenkään työpanosta jne.
Anteeksi typot, aihe saa minut kuohuksiin...18
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 19:00"]
Tyttäreni oli 6kk työkokeilussa, ja kyllä tuli heti olo että käytetään vain hyväksi! Saattoi joutua yksin tuuraamaan, jos joku oli poissa. Jos oli kaksi poissa, tyttäreni ja toinen työntekijä hoisivat heidän hommansa. Eli tyttäreni ei saanut mitään korvausta, mutta tämä toinen työntekijä sai kahden ihmisen tunnit ja näin ollen palkan...
[/quote]
Miksi tyttäresi ei ilmoittanut, että nyt noudatetaan sopimusta? En ymmärrä näitä ihmisiä, jotka suostuu kynnysmatoiksi ja sitten itkee äidilleen, että ne kiusaa. Työkokeilijan tulee osata sanoa työpaikalla, että ei tee muiden töitä, ei tee yksin, ei ole velvollinen korvaamaan kenenkään työpanosta jne.
[/quote]
Ohis, mutta vastaanpa silti: nuori ja/tai työmarkkinoilla/kokeiluissa kokematon ei välttämättä yksinkertaisesti tiedä, mikä kuuluu hommaan ja mikä ei. Ja rehellisesti: minulle nuorempana olisi ollut iso kynnys nousta pomoa vastaan vaatimaan oikeuksiani, etenkin jos ne oikeudet eivät ole kunnolla tiedossa. Kuka tahansa osaa varmasti sanoa että jokin käytäntö on epäreilua, mutta se on toinen asia osoittaa, onko toiminta sopimuksen vastaista.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 19:20"][quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 19:00"]
[/quote]
[/quote]
Ohis, mutta vastaanpa silti: nuori ja/tai työmarkkinoilla/kokeiluissa kokematon ei välttämättä yksinkertaisesti tiedä, mikä kuuluu hommaan ja mikä ei. Ja rehellisesti: minulle nuorempana olisi ollut iso kynnys nousta pomoa vastaan vaatimaan oikeuksiani, etenkin jos ne oikeudet eivät ole kunnolla tiedossa. Kuka tahansa osaa varmasti sanoa että jokin käytäntö on epäreilua, mutta se on toinen asia osoittaa, onko toiminta sopimuksen vastaista.
[/quote]
Kiitos :) kirjoitit puolestani vastauksen.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 18:59"]
No itse katson että jos palkkani olisi 10% työsuhteessa olevien palkasta niin työpanoksenikin voi olla saman 10%. Jos siis joskus johonkin työkokeiluun joudun, en tosin ole työtön tällä hetkellä. Työkokeilu ei ole työtä vaan puuhastelua, eikä työkokeilijan tarvitsekaan raataa kuten palkkatyöläisten. Mahdollisen työllistymisen mahdollisuusen takia ei kannata vaivautua raatamaa, on ihan yleisesti tiedetty tosiasia etteivät työkokeilupaikat työkokeilijoita palkkaa. Miksi suotta kun TE-toimistolta saa uudet kyykytettävät tilalle ihan ilmaiseksi.
[/quote]
Hmm.. mutta kyllä itse tekisin kuitenkin parhaani, jos työnantaja haluaisikin tarjota oikeasti työtä sen jälkeen. En edes kehtaisi mennä mihinkään sillä asenteella, että "kunhan puuhastelen", koska en saa tästä palkkaa. Mutta mä oon ilmeisesti sitten se tyhmä kynnysmatto...
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 19:28"]
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 18:59"]
[/quote]
Hmm.. mutta kyllä itse tekisin kuitenkin parhaani, jos työnantaja haluaisikin tarjota oikeasti työtä sen jälkeen. En edes kehtaisi mennä mihinkään sillä asenteella, että "kunhan puuhastelen", koska en saa tästä palkkaa. Mutta mä oon ilmeisesti sitten se tyhmä kynnysmatto...
[/quote]
Minä ymmärrän hyvin, että etenkin pitkään työkokeiluissa olleelle on motivaatio hukassa. Niin olisi minullakin: miksi minua ei palkita siitä, että teen parhaani ja kaikkeni ollakseni hyvä ja luotettava työntekijä? Miksi minun työpanokseni on kallisarvoista kun teen työtäni ilmaiseksi, mutta palkkaa pyydettäessä tilalleni otetaan vain toinen työkokeilija?
Olen ollut yli 5-v sairaslomalla työtapaturman takia. Olkapää revennyt, en pysty kädellä nostamaan kuin 2kg. Työkokeiluja sun muita hullutuksia maksettaisiin mutta työkyvyyttömyyseläkettä ei. Olkapäätä leikelty, lääkkeitä kokeiltu niin paljon ettei elimistö enää kestä miedoimpiakaan kipulääkkeitä. Jatkuvasti yli 5v. ollut kipeä. Leikkausta tai muuta ei enää edes suunnitella. Vakituinen työpaikka on (yli 20v. työkokemus hoitajana) vajaa kuntoisena työnhakijana olen työkkärissä.Sanoisin, että systeemeissä on vikaa.
Työmaalleni olisin päässyt työkokeiluun seurustelemaan potilaiden kanssa. En mennyt, koska työkaverit tekevät työtään hullussa kiireessä, en kehtaisi siellä vain seurustella! On tämä sairasta!
Tsemppiä kaikille samantyyppisissä tilanteissa oleville!
tänään just sain te-toimistolta puhelun että pitäisi etsiä joku työkokeilu paikka.... ei vaikuta lupaavalta tämän ketjun perusteella