Hei te, jotka tiedätte jotakin kameroista ja kuvaamisesta
Mä olen ihan uivelo näissä jutuissa, mutta sain ystävältäni hänen vanhan järkkärinsä (Canon eos 350D jos oikein muistan) ja olen nyt yrittänyt jotain kuvia räpsiä. MUTTA miten ne kuvat saa sellasiks, ettei oo ihan tuhrusia ja paskoja? Siis jos yrittää kuvata esimerkiks liikkuvaa kohdetta niin siitähän tulee pelkkä sotku. Mitä nyt odottaakin joltain puhelimen kameralta, mutta mä oon jotenkin luullut järkkäreitä paremmiksi (mä oon siis ihan eläkeläisen tasolla näissä tekniikkajutuissa). Tarviiko siihen jonkun kalliin objektiivin, että voi saada teräviä kuvia liikkuvistakin kohteista? Mä olen yrittänyt ohjekirjasta ja netistä lukee noista asetuksista ja ominaisuuksista ja säätämisistä, mutta jotenkin tuntuu, että kaikki menee ihan ohi kun en tiedä edes perusjuttuja, en oo ennen kameraa edes omistanut (paitsi filmikameran joskus kymmenen vuotta sitten).
Kommentit (6)
Onko sulla manuaalisäädöt vai automaattiasetus päällä? Laita aluksi automaatti päälle, sitten pikkuhiljaa opettelet ensin aukon, sitten valotusajan ja sitten manuaalitarkennuksen.
Käy ap valokuvauskurssi tai varaa aikaa sen opiskelemiseen, kuinka kameraa käytetään.
Jos siis et esimerkiksi ymmärrä, mitä viestissä 2 sanotaan, on syytä perehtyä paremmin koko aiheeseen. Järjestelmäkamera ei ota sinulle itsekseen sellaisia kuvia kuin toivot, vaan sinun pitää itse tietää, millaisia kuvia haluat ottaa ja laittaa säädöt kamerassa sen mukaan.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 10:13"]
Käy ap valokuvauskurssi tai varaa aikaa sen opiskelemiseen, kuinka kameraa käytetään.
Jos siis et esimerkiksi ymmärrä, mitä viestissä 2 sanotaan, on syytä perehtyä paremmin koko aiheeseen. Järjestelmäkamera ei ota sinulle itsekseen sellaisia kuvia kuin toivot, vaan sinun pitää itse tietää, millaisia kuvia haluat ottaa ja laittaa säädöt kamerassa sen mukaan.
[/quote]
Oon kyllä harkinnut! Varsinaiseen kurssiin mulla ei välttämättä ole aikaa, mutta yritän tosiaan imeä tietoa netistä ja kirjoista ja kysellä sitten tyhmimmät kysymykseni vaikka täällä anonyyminä :D Tiedän jo jotain jippoja, mutta jotkut käsitteet vielä unohtuu ja menee sekasin helposti.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 10:12"]
Onko sulla manuaalisäädöt vai automaattiasetus päällä? Laita aluksi automaatti päälle, sitten pikkuhiljaa opettelet ensin aukon, sitten valotusajan ja sitten manuaalitarkennuksen.
[/quote]
Siis ihan automaattiasetuksilla mennään, mitä nyt välillä toki leikkinyt noilla säädöillä. :D
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 10:10"]
Jos haluat kuvata liikkuvaa kohdetta, tarvitset nopean suljinajan. Jos kuvaat sisällä niin yleensä valo ei tähän riitä vaan tarvit lisävaloa (esim.salama). Kalliimmissa objektiiveissa on myös toki parempi valovoima -> vähemmän lisävalon tarvetta.
[/quote]
Kiitos tästäkin vastauksesta! :) Miks ihmeessä nettisivuilla ei osata selittää näin selkeesti kun vauva.fissä :D
Jos haluat kuvata liikkuvaa kohdetta, tarvitset nopean suljinajan. Jos kuvaat sisällä niin yleensä valo ei tähän riitä vaan tarvit lisävaloa (esim.salama). Kalliimmissa objektiiveissa on myös toki parempi valovoima -> vähemmän lisävalon tarvetta.