Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitini suosii enemmän siskoani kuin minua

Vierailija
24.11.2014 |

Minä olen 14-vuotta ja isosiskoni täyttää tällä viikolla 19.

Ja mua oikeesti ärsyttää ihan sikana.Mulla ei kuulemma saa olla edes poikaystävää, vaikka oon jo 8-luokalla. Mun siskolla saa olla.

Tässä muita epäreiluja asioita:

- Mä en saa mennä kaverille yöks millon haluan enkä saa todellakaan poikaystävällekkään. Siskoni taas saa mennä ja tulla miten haluaa, saa vaikka olla poikaystävällä joka yö.
- Mä saan ihan sika vähän viikkorahaa. mun sisko saa sitä koska pyytää, vaikka se ei edes tartte, koska se on töissä.
- mun pitää aina tyhjnetää tiskikone ja tehdä muita kotihommia, ku siskon ei tarvi tehdä mitään!!
-Mä en saa edes maistaa vähää alkoholia, vaikka olisi joku juhla. Ei 14v kuole jos saa maistaa vaikka siideriä. mun sisko saa ottaa niin paljon kun haluaa, ne jopa osti hänelle oman shamppanjapullon kun se valmistui lukiosta!
-siskon poikaystävä on 21-v ja se on ok äidille ja isälle, ne tykkäävät hänestä. kun taas mun poikkis on 16 (täyttää 17, eli pienempi ikäero kuin siskollani ja hänen poikkiksella) ja kuulemma mun poikkis on mulle liian vanha eikä äiti hyväksy häntä millään!
-äiti suuttui pahasti kun löysi mun e pillerit. perustelun se että ne ovat vaarallisia terveydelle ja mm aiheuttaa veritulpan. mutta siskoni saa niitä syödä????
-aina äiti vie siskoa syömään leffaan yms. mutta mua ei ikinä.
-mun sisko saa meikata ja värjätä hiuksia, sheivata yms yms mutta mun ei kuulemma pidä meikata tai sheivata vielä yhtään mitään, hiuksia äiti ei suostu mulle värjäämään. kerran värjäsin salaa hiukset mustiks kaverilla ja mä sain kotiarestia . sisko kun värjäsi niin äiti kehui hänen hiuksia.

mä en jaksa enää!! Meillä oli taas tosi iso riita ja itken vaan mun huoneessa yksin nyt. Mun sisko voittaa mut aina kaikessa. yks suurin juttu mikä mua ärsyttää on ettei äiti hyväksy millään mun poikaystävää!! se sanoo että oon liian nuori seurustelemaan ja poikaystäväni on liian vanha mulle. mutta niiin mun siskolla ja sen poikkiksella on vielä isompi ikäero eikä äiti sanonut mitään siitä!!

äiti ei edes halua tutustua mun poikaystävää. Kun taas mun siskon poikaystävä on usein täällä, viettää yhdessä iltaa. Kun me tänään puhuttiin jouluvietosta(me mennään meidän mummolle, jonne tulee serkut ja kaikki), siskon poikaystävä saa tulla silloin mukaan joulua viettämään meidän suvun kanssa. ja kun mä ehdotin voisiko mun poikaystävä tulla myös, niin se ei käy äitille. miks äiti on niin epäreilu??

Niin ja siskoni suunnittelee poikaystänsä kanssa yhteenmuuttoa, äiti on innoissaam ja he ovat jo miettineet sisustusta ja äiti on kertonut et se aikoo ostaa niille verhot ja mattoja yms. Niin ja mä sanoin, että mitäs ku mä muutan mun poikkiksen kanssa yhteen. Äiti vaan nauroi pilkallisesti ja kutsui mua vasta lapseksi????? mitä vittua?? en todellakaan oo mikään lapsi!!!!

Aina mä jään mun siskon varjoon. Siskoni saa tehdä vaikka mitä ja se on äitille ok. kaikki mitä se tekee niin äiti on iloinen siitä. Aikoo hakea lääkikseen -> jee mä oon niin ylpeä susta!! ja kun mä sanoin että haluan olla lähihoitaja niin äiti vaan sano että sä olet niin nuori etkä tiedä tulevaisuudesta mitään.

huoh mitä mä teen?? miten saan mun äitin antamaan mulle lisää vapauksia ja välittämään musta yhtä paljon ku siskosta?? tuntuu että oon ihan ulkopuolinen enkä jaksa enää... haluisin että äiti kohtelis mua samalla tavalla kun siskoani. tää on ihan sika epäreilua!!!!

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule lapsonen. Jos vähän kasvaisit niin äitisikin osaisi ottaa sinut vakavasti.

Vierailija
2/23 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavalla muka kasvaisit?? Mä oon mun mielestä jo kasvanut. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

huoh

Vierailija
4/23 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 23:41"]Kuule lapsonen. Jos vähän kasvaisit niin äitisikin osaisi ottaa sinut vakavasti.
[/quote]

Ap on 14-vuotias, miten oikein kuvittelet, että tuon ikäisen tulisi kokea oma "pienuus ja voimattomuus"? Tuskin nuo "kasva aikuiseksi" letkautukset auttavat yhtään nuoren oloa.

Vierailija
5/23 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasva vielä muutama vuosi niin saat samat oikeudet. Sun sisko on aikuinen, sinä ihan täysi kakara. Tietysti sun sisko saa tulla ja mennä miten tykkää, ei teidän vanhemmat edes voi kieltää enää. Sinä sen sijaan olet heidän vastuullaan vielä seuraavat 4 vuotta. Kuulostat ihan mun 14-vuotiaalta pikkusiskolta, joka ei voi ymmärtää miksi minä saan olla ulkona niin pitkään kuin haluan ja mennä leffaan ja ostaa vaatteita kun haluan, koska tienaan itse omat rahani. Tietty summa kuussa (yli puolet) menee säästöön omaa asuntoa varten ja lopulla saan tehdä mitä tahdon. Alkoholiakin se multa kinuaa aina, kun sattuu joku juhla olemaan, eikä käsitä miksei saa mun lasista.
T: 20-v.

Vierailija
6/23 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun äiti on monessa asiassa tosi epäreilu-mutta monessa asiassa myös oikeassa.Sä olet hyvin monta ratkaisevaa vuotta nuorempi kuin sun sisko (joka on täysi-ikäinen, eli jopa lain puolesta eriarvoisessa asemassa kuin sinä), joten unohda alkoholi ja ehkä myös se poikaystävä hetkeksi, ja keskity olemaan se lapsi, mikä sä vielä olet. Muista epäreiluuksista voisit yrittää puhua äidin, siskon ja teidän isän(?) kanssa. Tsemppiä ja jaksamista.

Vierailija
7/23 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

no millä tavalla muka esim pieni määrä alkoholia muka vahingoittaisi 14-veetä? ja edelleen miks mun sisko saa seurustella mut mä en vaikka monet 14v seurustelee??

ja joo tiedän että oon mun siskoa nuorempi mut tuntuu et mua kohdellaan kun pikkukakaraa ja mun siskoa kuin jotain super aikuista. vaikka asia ei niin todellakaan ole . ap.

Vierailija
8/23 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 23:54"]no millä tavalla muka esim pieni määrä alkoholia muka vahingoittaisi 14-veetä? ja edelleen miks mun sisko saa seurustella mut mä en vaikka monet 14v seurustelee??

ja joo tiedän että oon mun siskoa nuorempi mut tuntuu et mua kohdellaan kun pikkukakaraa ja mun siskoa kuin jotain super aikuista. vaikka asia ei niin todellakaan ole . ap.
[/quote]
Ei ehkä vahingoitakaan, mutta alkoholin antaminen alaikäiselle on rikos. Jos se tulisi viranomaisten tietoon, vanhempasi joutuisivat tekemisiin lastensuojelun kanssa.

Vierailija
9/23 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten äitisi sheivaamistasi muka vahtii?

Vierailija
10/23 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alko naurattaa, aina sanotaan, että tytöt kypsyy nuorempana kuin pojat. Nyt tulee kuva, että tämä 14 v tyttö olisi taantunut 8 vuotiaan tasolle. Eihän kukaan 14 v oikeasti tälläistä voi kirjoittaa?

Vierailija
11/23 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 00:02"]Miten äitisi sheivaamistasi muka vahtii?
[/quote]

se ei oo se pääasia täs. Ja ei se vahdikkaan, mä teen sen salaa. ap

Vierailija
12/23 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysynpä siskoltas mitä hän sai tehdä 14-vuotiaana, voikin olla niin että hänellä on ollut tiukemmat rajat kuin sinulla nyt..

Vierailija
13/23 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskosi on aikuinen ja sinä lapsi. Vanhempasi eivät voi rajoittaa hänen menojaan koska hän on täysi-ikäinen. Silloin hänen seurustelunsa ei kuulu mitenkään heille. Ja alaikäinen ei saa juoda alkoholia. Alle 18vuotiaalle jos ostaa alkoholia niin se on rikos. Tämä on ihan laissa sanottu.
Ja ikäerolla ei ole mitään merkitystä kun kumpikin on aikuisia. Sinä olet lapsi ja poikaystäväsi ehtii ilmeisesti täyttää 18 ennen kuin sinä 16 joten hän tekee rikoksen jos harrastatte seksiä silloin. Varmasti tuntuu epäreilulta, mutta olen myös varma että liioittelet etkä ymmärrä kaikkea vielä. 14v on ihan Keskenkasvuinen etkä voi verrata itseäsi aikuiseen siskoosi. Jos vanhempasi kieltävät seurustelun sinulta kun olet täyttänyt 16 niin se on oikeasti epäreilumpaa kuin nyt vaikka he saavat edelleen päättä paljon asioistasi koska ovat vastuussa sinusta. Alkohilia et saa nauttia ennen kuin olet 18, joten jos vanhempasi sen kieltävät niin silloin asiasta on turha neuvotella.

Vierailija
14/23 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 00:03"]Alko naurattaa, aina sanotaan, että tytöt kypsyy nuorempana kuin pojat. Nyt tulee kuva, että tämä 14 v tyttö olisi taantunut 8 vuotiaan tasolle. Eihän kukaan 14 v oikeasti tälläistä voi kirjoittaa?
[/quote]
Sinullako ei ollut teini-iässä tunnekuohuja? Ap on nuori, joka kokee elämänsä epäreiluksi, koska on nuoren ikänsä vuoksi vielä auktoriteettien valvoma.
Nuo "kakara" ja "kasva aikuiseksi" vain pahentavat nuoren epätoivoa.

Vierailija
15/23 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy tähän "epäreiluun" kohteluun on se, että siskosi on aikuinen, sinä olet lapsi

Vierailija
16/23 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulepas tyttö. Olet 14 ja olet vielä lapsi. Siskosi on jo aikuinen. Teidän välillä on huuuuuikea ero. Koita nyt vaan malttaa odottaa. Äitisi toimii ihan oikein. Ei pidä todellakaan sallia sinulle alkoholia eikä öitä poikaystävän luona. Ole iloinen että sibulla on äiti joka huolehtii sinusta!

Vierailija
17/23 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikähän 19veekään on vielä aikuinen? :D

Vierailija
18/23 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kommentoida että ei se täysi-ikäisyys nyt vielä ihan aikuiseksi tee, ja jos vanhemmilla on nuoren kanssa normaali, hyvä suhde, niin ei siinä mitään "mä oon täysi-ikäinen, mä saan päättää" -kortteja paljon vedellä. Toki 19-vuotiaalla on usein jo sen verran harkintakykyä että toimii vastuullisemmin kuin 14-vuotias.

Olen itse vasta miettinyt tätä ikäasiaa... Olen 26, ja 14-vuotias sukulaiseni tuntuu minusta vielä ihan lapselta. Tuosta iästä ei ole kuitenkaan itsellänikään niin kauaa, ettenkö muistaisi edes jotenkuten miltä silloin tuntui. Sitä koki kuitenkin olevansa aika iso. Ei nyt aikuinen (tuntuu etten ole vieläkään ihan aikuinen) mutta selkeästi enemmän kuin lapsi. Ja sitähän on vaikea ymmärtää, että vanhempi ei koe samoin. :)

Eli sulle ap: jätä nää "kasva kakara" -kommentit omaan arvoonsa. Nuo kommentoijat eivät osaa nähdä tilannetta sun kannaltasi. Sen sijaan koita muistaa että nuoruus on katoavaista. Muutaman vuoden päästä olet siinä iässä, että vapaudet ja samalla vastuu asioista kasvaa. Sun äitisi varmasti välittää susta ihan yhtä paljon kuin siskostasi, mutta teillä tosiaan on ikäeroa juuri sen verran että sillä on nyt merkitystä. Ehkä hänen asenteensa ja suhtautumisensa joihinkin asioihin voisi olla parempi, mutta muista, että hän rajoittaa sinua juuri siksi, että välittää sinusta. Juuri nyt voi tuntua epäreilulta ja tyhmältä, mutta kyllä se vielä helpottaa. :)

Vierailija
19/23 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä oot paljon nuorempi kuin sun siskos... Mitä ihmeellistä siinä on jos sun vanhemmat ostaa sille shamppanja pullon jos se on täys ikänen?? Sun kannattais ruveta ajattelee enemmän hyviä asioita kuin huonoja. Varmasti sun äiti on joskus vieny sut ainakin kerran leffaan. Ja varmasti uusemminkin. ÄLÄ MIETI MITÄ SULLA EI OO, MIETI MITÄ SULLA ON!!

Vierailija
20/23 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on epäreilua että sun äiti on ylpee siit et sun sisko hakee lääkikseen mut nauraa kun sanot ite haluavas lähihoitajaks. Mulla on semmonen tunne et mun äiti kokee mun pikkusiskon ihan täydelliseks ja mä oon ihan tyhmä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kaksi