Pienten lasten vanhempien poissaolot töistä
Mikä on "normaali" määrä olla pois töistä, sairaan lapsen kanssa?
Meillä saa olla 5 päivää omalla ilmoituksella ja välillä tuntuu, että pienten lasten äidit käyttävät tätä hyväkseen.
Ensin ollaan viisi päivää pois, tullaan pariksi päiväksi töihin ja taas viisi päivää.
Tiedän, että korona vaikuttaa tähänkin, mutta silti.
Laskin että muutama äiti ovat olleet kesäloman jälkeen vain viikon yhtäsoittoa töissä. Muuten päivä silloin, toinen tällöin. Ja loppuajat poissa.
Ja työt pitää kuitenkin tehdä, meidän lapsettomien tai joilla on isot lapset.
Kommentit (154)
Ei ole mitään normaalia tällä hetkellä. Jonkun lapsi sairastelee paljon, toisen harvakseltaan, molemmat on kuitenkin ihan normaaleja. Ap, ei ne poissaolijat saa kaikesta edes palkkaa, joten miksi haluaisivat olla kotona huvikseen?
Meillä on lasten takia porukka yllättävän vähän poissa. Toki etätyö mahdollistaa työn tekemisen silloinkin, joten joka nuha ei välttämättä muille näy.
Normaalia on se, että jos pieni lapsi sairastaa, häntä hoitamassa on kotona joku aikuinen. Monesti se on äiti tai isä.
Normaalia on myös se, jos päiväkoti-ikäinen lapsi sairastaa keskimäärin viikon kuukaudessa..
Vierailija kirjoitti:
Meillä on lasten takia porukka yllättävän vähän poissa. Toki etätyö mahdollistaa työn tekemisen silloinkin, joten joka nuha ei välttämättä muille näy.
En ole ollut korona-aikaan yhtään päivää poissa lapsen sairastelun takia. Ollaan puolison kanssa etätöissä aikataulutettu päivät niin, että tehdään läpsystä vaihto kun toisella Teams loppuu ja toisella alkaa. Tällä tyylillä tietysti työpäivät venyy myöhään iltaan.
Nyt kun palataan toimistolle, täytyy taas ottaa sairauslomaa lapsen sairastaessa, kun vastaava ”läpsystä vaihto” ei enää onnistu.
Ihan hirveetä, kyl se räkänokka pitäa sinne hoitoon viedä muita sairastuttamaan, et äidit pääsee töihin.
Meillä oli sama ongelma. Kummasti loppui lasten sairastelut, kun jokaisesta poissaolo päivästä alettiin vaatimaan sairaslomalappu.
Aikaisemmi kolmessa viikossa oltiin paikalla kolme, neljä päivää. Nyt yksi poissaolo kolmen viikon aikana.
Eli kyllä niitä turhia poissaoloja on-ja paljon.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vilkas 3-vuotias, ja tiedän kyllä työkavereita, jotka tekevät etätöitä nuhaisen lapsen kanssa. Mutta itse en mitenkään pysty kuvittelemaan, miten he sen tekevät? Suostuuko se lapsi katsomaan telkkua koko päivän?
Vierailija kirjoitti:
Normaalia on se, että jos pieni lapsi sairastaa, häntä hoitamassa on kotona joku aikuinen. Monesti se on äiti tai isä.
Normaalia on myös se, jos päiväkoti-ikäinen lapsi sairastaa keskimäärin viikon kuukaudessa..
Ei ole normaalia, että viikko kuukaudesta ollaan sairaana, edes päiväkoti iässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, tilannehan on sellainen, että uudessa normaalissa päiväkodista soitetaan hakemaan lapsi kesken päivän pois, jos tällä on nuha. Been there, done that.
Mitä sinä toivoisit työkaveriesi tekevän vastaavassa tilanteessa? Ottavan sen nuhaisen lapsen mukaan töihin?
Jos vaikka jäisi kokonaan pois töistä hoitamaan niitä lapsia ja luovuttaisi sen työpaikan sellaiselle joka oikeasti on paikalla.
Eikö näillä lapsilla ole isää, joka voisi vuorostaan olla sairaan lapsen kanssa kotona?
Vaikka lapseni sairastavat paljon, tarvitsen silti myös omaa työpaikkaani ja siitä tulevaa palkkaa sekä eläkekertymää.
Lasteni isä on samassa työpaikassa kuin minä, joten työnantaja saa ihan itse valita, kumpi jää kotiin. Yleensä jostain syystä minut valitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole normaalia, että viikko kuukaudesta ollaan sairaana, edes päiväkoti iässä.
Olet oikeassa, viikko kuussa on epänormaalin vähän. Muistathan, että nykyään pienikin räkäisyys estää lapsen viemisen hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vilkas 3-vuotias, ja tiedän kyllä työkavereita, jotka tekevät etätöitä nuhaisen lapsen kanssa. Mutta itse en mitenkään pysty kuvittelemaan, miten he sen tekevät? Suostuuko se lapsi katsomaan telkkua koko päivän?
Sinulla ei selvästikään ole tilanne hallussa. Äitiyden ja työn yhdistäminen on liian vaativaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla ei selvästikään ole tilanne hallussa. Äitiyden ja työn yhdistäminen on liian vaativaa.
No ei varmastikaan ole minulla tilanne hallussa. Kerro nyt ihan konkreettisesti, mitä kolmevuotias tekee päivän vanhempansa tehdessä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullakin on kolmevuotias lapsi enkä kyllä pysty tekemään töitä kuin pari vartin pätkää päivässä jos lapsi on kotona.
Tosi hankala tilanne kaikille. Tiedän firmoja jotka ovat suoraan sanoneet etteivät voi tämän takia ottaa töihin lapsentekoikäisiä naisia tai naisia joilla pieniä lapsia. Firman talous ei kerta kaikkiaan kestä maksaa palkkaa jatkuvasti sairaslomalla olevalle.
Minua ei ainakaan pätkääkään kiinnosta toisten nicopetterien nuhat. Jos pentua ei voi viedä hoitoon, niin sitten on etsittävä hoitaja kotiin.
Tai mammat voivat käyttää lomapäiviä. Lomiin saadaan sijainen, sairaslomiin ei. Siinähän mammat on kesät töissä, kun käyttävät lomapäivänsä syksyn ja talven flunssa-aikaan....
En ala tekemään jatkuvasti toisten töitä.
Onneksi pomot ovat alkaneet vaatimaan jokaisesta poissaolosta lapun. Ennen sai olla kolme päivää omalla ilmoituksella.
Vierailija kirjoitti:
Minua ei ainakaan pätkääkään kiinnosta toisten nicopetterien nuhat. Jos pentua ei voi viedä hoitoon, niin sitten on etsittävä hoitaja kotiin.
Tai mammat voivat käyttää lomapäiviä. Lomiin saadaan sijainen, sairaslomiin ei. Siinähän mammat on kesät töissä, kun käyttävät lomapäivänsä syksyn ja talven flunssa-aikaan....
En ala tekemään jatkuvasti toisten töitä.
Onneksi pomot ovat alkaneet vaatimaan jokaisesta poissaolosta lapun. Ennen sai olla kolme päivää omalla ilmoituksella.
Jos sinua eivät kiinnosta nicopetterien nuhat, niin miksi muita kiinnostaisivat sinun duunisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, tilannehan on sellainen, että uudessa normaalissa päiväkodista soitetaan hakemaan lapsi kesken päivän pois, jos tällä on nuha. Been there, done that.
Mitä sinä toivoisit työkaveriesi tekevän vastaavassa tilanteessa? Ottavan sen nuhaisen lapsen mukaan töihin?
Jos vaikka jäisi kokonaan pois töistä hoitamaan niitä lapsia ja luovuttaisi sen työpaikan sellaiselle joka oikeasti on paikalla.
Eikö näillä lapsilla ole isää, joka voisi vuorostaan olla sairaan lapsen kanssa kotona?
Oletko jotenkin yksinkertainen? Eihän se poissaoloja vähennä, jos kotiin jääkin isä. Silloin vain eri henkilö on poissa töistä. Eiköhän kahden vanhemman perheissä poissaolot jaeta mahdollisuuksien mukaan. Jos isä on vaikka Kiinassa työmatkalla, niin hankala sieltä on sinkoutua lasta hoitamaan.
Ja vastatakseni kysymykseesi: ei, kaikilla lapsilla ei ole isää.
Vierailija kirjoitti:
Tästä syystä meillä ei päiväkoti-ikäisten vanhemmille makseta mitään henkilökohtaisia lisiä, he ovat peruspalkalla vaikka 10 vuotta, jos lapsia tulee enemmän kuin yksi. Perusteluna on se, että kun ei saavuta tuloksia, ei ole tarpeen maksaa lisiä eikä tuloksia saavuta, jos tekee vain 75% työaikaa. Lisäksi ylennyksiä mietittäessä katsotaan kahden edellisen vuoden poissaolot ja kaikki säännöllisesti lasten takia poissaolevat on ehdoton ei. Kyllähän tätä pidetään vääränä tapana, mutta kun kysytään, että miten voit tehdä vaativampaa työtä, kun edes perustyöt eivät onnistu ajanpuutteen takia, niin vastaus on "minulla on pieniä lapsia, en aina ehdi". Selvä, meillä on yrityksen tavoitteet, ei kannata maksaa palkkaa tyhjästä.