Lahjoja vain lapsille – miten lapseton pariskunta toimii?
On alustavasti puhuttu, että menisimme miehen siskon perheen luo jouluksi. Sinne on kokoontumassa enemmänkin sukulaisia. Tämä sopii sinänsä, mutta miehen siskolla on minulle vieras periaate: koska joulu on ennen muuta "lasten juhla", lahjoja ostetaan vain lapsille, ei aikuisille. Lapsia olisi paikalla kaiketi kuusi.
Tässä tvisti: me olemme ainut lapseton pariskunta, ja minusta on hieman hassua, jos mekin joudumme ostamaan lahjoja lapsille, vaikka emme ole juurikaan heidän kanssaan tekemisissä (miehen kummityttöä lukuunottamatta). Ilmeisesti budjetti olisi noin 30 e per lapsi, ja tarjolla on mahdollisuus osallistua mm. kännykän ostamiseen.
Olettaisitko sinä, että lapseton pariskunta ostaa sinulle ja sisarustesi lapsille lahjoja, vaikka he eivät saa itse mitään? Tuo olisi kuitenkin parinsadan euron ylimääräinen menoerä. Voisiko tästä luistaa hienotunteisesti, vai olenko väärässä ajatellessani, ettei meidän tule maksaa?
Kommentit (49)
Ostat leffasarjalippuvihkon ja siitä jokaiselle yksi leffalippu. Jos ylimääräisisiä, käytätte itse
Olemme mieheni kanssa viettäneet joulut karkuteillä ulkomailla jo vuosituhannen vaihteesta asti. :) Ei tarvitse kuunnella jouluhössötystä, sopia vierailuja tai ostaa ainuttakaan lahjaa. Tänä vuonna kun vapaat ovat mukavan pitkät, vietämme joulun ja vuodenvaihteen tuttavapariskunnan kanssa Kuubassa, sieltä voimme sitten tuoda jotain pientä tuliaista vanhemmillemme, sisaruksillemme ja heidän lapsilleen...
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 23:00"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 22:53"]
Paljonko olisitte käyttäneet rahaa aikuisten lahjoihin?
[/quote]
Aikaisempina vuosina emme ole käyttäneet yhtään, koska olemme olleet joko ulkomailla tai minun vanhemmillani, ja meidän perheessämme ei ole vaihdettu lahjoja vuosiin. En välitä lahjojen antamisesta ylipäätään, ja tässäkin hiertää lähinnä periaate. Jos saisin itse päättää, veisimme tuliaisia isäntäperheelle, ja mies saisi ostaa kummitytölleen jotakin.
Miehen siskon suunnitelmista pitää joka tapauksessa osata jotenkin vetäytyä. Muuten meidän vain oletetaan olevan mukana. Millä tavalla perustelisitte järjestelystä kieltäytymisen? -ap
[/quote]
Sanotte, että olette jo ostaneet lahjat.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 23:03"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 22:52"]
Kinkkinen tilanne. On hiukan outoa jos menette ilman lahjoja, mutta toisaalta vähän kohtuutonta ostattaa lasten lahjoja teillä jos ette itse saa mitään.
[/quote]
Mietin juuri sitä tilannetta, kun tulee lahjojen jakamisen aika, ja kukin vuorollaan antaa paketin. "Tämä on meiltä", "Tämä on mummulta"... Ja sitten ei ole meiltä mitään tai vai jokin suklaapukki (ei mitään suklaapukkeja vastaan sinänsä), mutta miehen suvussa on totuttu "koviin paketteihin".
Huh, että pitää tällaisestakin stressata. -ap
[/quote]
Kääri se suklaajoulupukki tai leffalippu monen eri kääreeseen ja paketoi lopuksi banaanilaatikkoon. Saapahan ison ja kovan paketin eikä hämmästykseltään osaa edes paheksua. : d
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 23:00"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 22:55"]
En varmaan suhtautuisi tähän niin negatiivisesti, jos en osaisi aikaisemmasta kokemuksesta odottaa, että lapset eivät välttämättä ole Uno-kortteihin tai avaimenperiin kovin tyytyväisiä. Miehen sisko on myös kova järjestelemään asioita, ja hän haluaa, että lahjat ostetaan koordinoidusti. Toivelistat pukille on olemassa. -ap
[/quote]
No sitten menette muualle viettämään joulut ja ostatte lahjan vaan kummitytölle. Ei joulussa pitäisi lahjojen se tärkein juttu olla. Kuka muutenkaan kehtaa edes vaatia tietyn hintaisia lahjoja. Itse jos annan joululahjavinkkejä lapseni kummeille, varmistan ensin että ne on halpoja (max 20e) ja painotan vielä että saa tuoda ihan mitä tahansa. Sitten jos haluaa ostaa kalliimpaa niin seon oma päätös. Mielestäni tosi törkeää.
[/quote]
Kyllä minä sinänsä ihan ymmärrän tuon, että sovitaan jokin hintaraja. Näin kaikki lapset saavat suurin piirtein yhtä arvokkaita lahjoja, eikä kukaan joudu arvailemaan, paljonko sopii lahjoihin käyttää. Tästä järjestelystä vain puuttuu täysin se vastavuoroisuuden ajatus, joka kai lahjojen antamisessa on tärkeää. Muut hyötyvät siitä, että heidän lapsensa saavat toisilta lahjoja, ja kulutuskilpavarustelu pysyy aisoissa. Me emme hyödy mitenkään.
Joo, olen pihi eikä minulla ole joulumieltä. :D -ap
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 23:09"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 23:00"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 22:53"]
Paljonko olisitte käyttäneet rahaa aikuisten lahjoihin?
[/quote]
Aikaisempina vuosina emme ole käyttäneet yhtään, koska olemme olleet joko ulkomailla tai minun vanhemmillani, ja meidän perheessämme ei ole vaihdettu lahjoja vuosiin. En välitä lahjojen antamisesta ylipäätään, ja tässäkin hiertää lähinnä periaate. Jos saisin itse päättää, veisimme tuliaisia isäntäperheelle, ja mies saisi ostaa kummitytölleen jotakin.
Miehen siskon suunnitelmista pitää joka tapauksessa osata jotenkin vetäytyä. Muuten meidän vain oletetaan olevan mukana. Millä tavalla perustelisitte järjestelystä kieltäytymisen? -ap
[/quote]
Sanotte, että olette jo ostaneet lahjat.
[/quote]
Niin ja että ne ovat jotakin muuta kuin toivelistalla, mutta että he varmaan itse hommaavat ne lastensa tärkeimmät toiveet.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 22:43"]On alustavasti puhuttu, että menisimme miehen siskon perheen luo jouluksi. Sinne on kokoontumassa enemmänkin sukulaisia. Tämä sopii sinänsä, mutta miehen siskolla on minulle vieras periaate: koska joulu on ennen muuta "lasten juhla", lahjoja ostetaan vain lapsille, ei aikuisille. Lapsia olisi paikalla kaiketi kuusi.
Tässä tvisti: me olemme ainut lapseton pariskunta, ja minusta on hieman hassua, jos mekin joudumme ostamaan lahjoja lapsille, vaikka emme ole juurikaan heidän kanssaan tekemisissä (miehen kummityttöä lukuunottamatta). Ilmeisesti budjetti olisi noin 30 e per lapsi, ja tarjolla on mahdollisuus osallistua mm. kännykän ostamiseen.
Olettaisitko sinä, että lapseton pariskunta ostaa sinulle ja sisarustesi lapsille lahjoja, vaikka he eivät saa itse mitään? Tuo olisi kuitenkin parinsadan euron ylimääräinen menoerä. Voisiko tästä luistaa hienotunteisesti, vai olenko väärässä ajatellessani, ettei meidän tule maksaa?
[/quote]
Teidän ei tarvitse tietenkään maksaa tai osallistua mitenkään noihin lasten lahjoihin. Se on ihan teidän hyväksikäyttöä vain. Tuskinpa ne muutkaan haluaa vaikka työkaverisi lahjan ostoon osallistua kun meillä on tämmöinen periaate että joulu on työkaverin juhla vain. Itse olimme aikanaan jo ostaneet anopille joululahjan kun miehen sisar soitti aatonaaton iltana myöhään että nyt he on keksinyt mitä ostetaan äitille lahjaksi. Ja ei muuta kuin rahaa tänne päin niin he kyllä siskon kans sen käy aamulla ostamassa. Ja voi kuinka närkästyneitå olivat kun me emme sen lahjan ostoon osallistuneet. Ei yhtään heistä ollut väliä että olimme jo ajatuksella ostaneet anopille ihan arvokkaan lahjan.
Outoa, että on tuollainen valmis lahjabudjetti annettu. Itse tekisin tuossa tilanteessa niin, että ostaisin kummilapselle kalliimman lahjan esim. 40eurolla ja muille max 20eurolla. Varsinkin jos ei olisi erityistä henkilökohtaista suhdetta muihin lapsiin.
Ostakaa joku yhteinen lahja lapsille ja kummilapselle oma paketti. Toisillenne saatte ostaa myös, sitä ei voi kukaan kieltää. Ihme hommaa tuollainen että määräillään juhlimistakin vain yhden ihmisen mielipiteen mukaan. Enpä paljon nauttisi tuollaisesta joulusta.
Minä ja vaimoni oltiin 15 vuotta tuo ainut lapseston pariskunta ja ostimme aina joka joulu sisarustemme ja ystäviemme lapsille lahjat yhteensä siis 13 lapselle joka joulu ja myöskin aina syntymäpäivinä. Melkein joka joulu tuli jo hyvissä ajoin tekstiviesti jossa oli ehdotuksia siitä mitä voisi ostaa ja ilman siis, että listaa pyysimme. Nyt sitten saimme itse lapsen kaksi vuotta sitten ja vielä ensimmäisenä jouluna kun meillä oli jo oma lapsi ostimme muillekkin lahjat mutta aaton jälkeen tajusimme, että meidän lapsemme ei saanut keneltäkään yhtään pakettia. Siispä päätimme, että tuo 15 vuotta riittää ja tästä lähtien ostamme vain omalle. Sinua kehoittaisin ostamaan vain kummilapselle. :)
Ilmottaisin ykskantaan, että en osallistu noin isolla rahalla lasten juhlaan. Kunnon lahja kummilapselle ja lopuille jokin pienempi, vaikkapa suklaalevy ja ässäarpa.
Eri asia sopia lapsellisten kanssa se budjetti, kun jokainen saa suurinpiirtein yhtä paljon takaisin. Tietty ei sekään ole reilua, että Maija on sikissyt 5 lasta maailmaan, jolloin yhden lapsen omistava Liisa saa kuluttaa sen 150e, kun Maija ostaa vain sillä 30 eurolla...
Paras olisi, että jokainen hoitaa ihan itse omat kakaransa. Ei ne lapset tiedä, keneltä ne lahjat on. Yhteisessä juhlassa voi sitten sopia, että parempi väki jättää ne satasen lahjansa kotiin ja tuovat mukaansa vain halvempia lahjoja, niin ei tarvitse köyhänkään hävetä köyhyyttään.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 23:07"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 22:55"]En varmaan suhtautuisi tähän niin negatiivisesti, jos en osaisi aikaisemmasta kokemuksesta odottaa, että lapset eivät välttämättä ole Uno-kortteihin tai avaimenperiin kovin tyytyväisiä. Miehen sisko on myös kova järjestelemään asioita, ja hän haluaa, että lahjat ostetaan koordinoidusti. Toivelistat pukille on olemassa. -ap [/quote] Lahjan antaja päättää minkä lahjan ostaa. Itse varmaan ostaisin kummilapselle tosiaan kivemman lahjan, n. 20-30 e pintaan on ok. Muulle perheelle vaikkapa yhteisen pelin. Tai sitten pienemmät lahjat. Kympillä saa jo jonkun pienen lego-paketinkin. On kyllä aika tympeää, että aikuisille ei ole mitään. Itse tykkään sellaisesta tavasta, että ostetaan myös aikuisille 1 paketti/ nenä sellaisella secret Santa -periaatteilla. Eli aikuisten kesken arvotaan jokaiselle joku lahjottava, niin kaikki saavat jonkin kivan oman paketin. Olisin ainakin itse lapsenakin kovasti surkutellut, jos joku aikuisista olisi jäänyt täysin ilman lahjoja.
[/quote]
Tätä minäkin mietin. Mua ois kauheasti lapsena harmittanu jos vanhemmat tai isovanhemmat ei olis saanut lahjoja. Meillä oli vielä tapana että ensin jaetaan lahjat ja sitten ne avataan yksi kerrallaan ringissä niin että kaikki näkee mitä muut on saanut ja ihastellaan toistemme lahjoja. Toki aikuisilla lahjoja oli vähän vähemmän ja he osallistuivat vaan tyyliin jokatoisella kierroksella. Mutta kyllä musta lapsena oli tärkeää että kaikki sai lahjoja. Eikä joulu muutenkaan ole mikään vain lasten juhla. Ihan yhtälailla se joulu on aikuisillakin.
Jokainen ostaa lahjan omalle lapselleen, muiden ei tarvitse. Sitäpaitsi väittääkö joku muka olevansa aikuinen jouluna?
Mä jättäisin menemättä. Juhlikaa kahden ja ostakaa kunnon lahjat toisillenne.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 23:23"]
Minä ja vaimoni oltiin 15 vuotta tuo ainut lapseston pariskunta ja ostimme aina joka joulu sisarustemme ja ystäviemme lapsille lahjat yhteensä siis 13 lapselle joka joulu ja myöskin aina syntymäpäivinä. Melkein joka joulu tuli jo hyvissä ajoin tekstiviesti jossa oli ehdotuksia siitä mitä voisi ostaa ja ilman siis, että listaa pyysimme. Nyt sitten saimme itse lapsen kaksi vuotta sitten ja vielä ensimmäisenä jouluna kun meillä oli jo oma lapsi ostimme muillekkin lahjat mutta aaton jälkeen tajusimme, että meidän lapsemme ei saanut keneltäkään yhtään pakettia. Siispä päätimme, että tuo 15 vuotta riittää ja tästä lähtien ostamme vain omalle. Sinua kehoittaisin ostamaan vain kummilapselle. :)
[/quote]
Täh? Voiko ihmiset oikeasti olla noin itsekkäitä.. :( Siis että eivät vastavuoroisesti ostaneet teidän lapsellenne lahjaa. Aivan varmasti ihmettelevät vielä, että miksi ihmeessä että enää osta heidän lapsilleen joululahjoja kun ennenkin olette ostaneet.. :)
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 23:03"]
Mietin juuri sitä tilannetta, kun tulee lahjojen jakamisen aika, ja kukin vuorollaan antaa paketin. "Tämä on meiltä", "Tämä on mummulta"... Ja sitten ei ole meiltä mitään tai vai jokin suklaapukki (ei mitään suklaapukkeja vastaan sinänsä), mutta miehen suvussa on totuttu "koviin paketteihin".
Huh, että pitää tällaisestakin stressata. -ap
[/quote]
Kaiken tämän tiedät, vaikket ikinä ole tuon porukan kanssa joulua viettänyt? Hohhoijaa näitä tarinoita.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 22:55"]En varmaan suhtautuisi tähän niin negatiivisesti, jos en osaisi aikaisemmasta kokemuksesta odottaa, että lapset eivät välttämättä ole Uno-kortteihin tai avaimenperiin kovin tyytyväisiä. Miehen sisko on myös kova järjestelemään asioita, ja hän haluaa, että lahjat ostetaan koordinoidusti. Toivelistat pukille on olemassa. -ap
[/quote]
Lahjan antaja päättää minkä lahjan ostaa. Itse varmaan ostaisin kummilapselle tosiaan kivemman lahjan, n. 20-30 e pintaan on ok. Muulle perheelle vaikkapa yhteisen pelin. Tai sitten pienemmät lahjat. Kympillä saa jo jonkun pienen lego-paketinkin.
On kyllä aika tympeää, että aikuisille ei ole mitään. Itse tykkään sellaisesta tavasta, että ostetaan myös aikuisille 1 paketti/ nenä sellaisella secret Santa -periaatteilla. Eli aikuisten kesken arvotaan jokaiselle joku lahjottava, niin kaikki saavat jonkin kivan oman paketin. Olisin ainakin itse lapsenakin kovasti surkutellut, jos joku aikuisista olisi jäänyt täysin ilman lahjoja.