Lahjoja vain lapsille – miten lapseton pariskunta toimii?
On alustavasti puhuttu, että menisimme miehen siskon perheen luo jouluksi. Sinne on kokoontumassa enemmänkin sukulaisia. Tämä sopii sinänsä, mutta miehen siskolla on minulle vieras periaate: koska joulu on ennen muuta "lasten juhla", lahjoja ostetaan vain lapsille, ei aikuisille. Lapsia olisi paikalla kaiketi kuusi.
Tässä tvisti: me olemme ainut lapseton pariskunta, ja minusta on hieman hassua, jos mekin joudumme ostamaan lahjoja lapsille, vaikka emme ole juurikaan heidän kanssaan tekemisissä (miehen kummityttöä lukuunottamatta). Ilmeisesti budjetti olisi noin 30 e per lapsi, ja tarjolla on mahdollisuus osallistua mm. kännykän ostamiseen.
Olettaisitko sinä, että lapseton pariskunta ostaa sinulle ja sisarustesi lapsille lahjoja, vaikka he eivät saa itse mitään? Tuo olisi kuitenkin parinsadan euron ylimääräinen menoerä. Voisiko tästä luistaa hienotunteisesti, vai olenko väärässä ajatellessani, ettei meidän tule maksaa?
Kommentit (49)
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 22:52"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 22:48"]
Joulu on lasten juhla. Varmaan syötte ja juotte sen parinsadan euron edestä muutenkin.
[/quote]
Kyllä saa aika hienot tarjoilut olla jos kaksi ihmistä syö 200e edestä? Eihän nyt missään ravintolassakaan maksa jouluruoka 100e/napa :D
[/quote]
Niinpä.
Joulu on lasten juhla niinpä. Sukulainenkin niin röyhkeäksi ryhtyi että sanoi että antaa rahana joululahja niin voi itse ostaa lapselle mitä tarvii. Eli ei ollut tarpeeksi hienoa heille mitä ostettiin.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 23:37"]Pointtini on se, että aina ei voi mennä tasan
[/quote]
Ja hyvä pointti onkin, mutta jotkut haluavat laskea riisitkin ruokalautasilta.
Jos joulu on lasten juhla niin me muuthan voidaan sitten painua baariin, pyöriköön penskat keskenään.
Itsekin lapsettomana ja tuota periaatetta sukulaisille ehdottaneena (en tosiaan kaipaa yhtään enempää krääsää) ihmettelen logiikkaasi: Eihän ne lasten lahjat vanhemmille kuulu. Eli ette saa mitään kuten eivät muutakaan vanhemmat. Kukaan ei voi vaatia teitä ostamaan mitään eikä määritellä lahjojen hintaa, eiks jee? ps. Kuulostaa höpö höpöltä :D
Lahjojen ostaminen on jokaisen oma asia. Mikään pakko ei ole ostaa mitään kenellekkään. Jos jotain haluaa jollekin ostaa, summa on jokaisen itse päätettävissä. Tosi törkeää!!! En varmasti osallistuisi moiseen juhlintaan.
Mun lasteni ollessa pieniä saivat he aina veljiltäni lahjat, vaikka heillä ei lapsia ollutkaan ja vain aikuisille ostettiin. Nyt mun lapset ovat jo aikuisia eivätkä enää tarvitse lahjoja, mutta veljilläni on yhteensä seitsemän lasta, joille me ostamme lahjat. Toisessa perheessä on kaksi lasta, kuten meilläkin, mutta toisessa viisi. Pitäisikö ostaa vain kahdelle niinkuin hekin ovat ostaneet. Pointtini on se, että aina ei voi mennä tasan ja mun mielestä nyt vaan kuuluu asiaan ostaa lahjat sisarusten lapsille. Ja jokainen ostaa oman maksukykynsä ja mieltymyksensä mukaan, sitä ei voi kukaan sanella, että meidän lapsille sitten ostettava ainakin kolmenkympin lahjat. Värikynät ja piirustuslehtiö, hiuspompula- ja pinnipaketti, yöpaita tai yksi leffalippu on ihan riittävä ja hyvä lahja, myös sille kummitytölle. Häntä voitte muistaa enemmän vaikka synttärinä tai rippijuhlissa.