Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä astiasto ylemmän keskiluokan kotiin?

Vierailija
02.10.2021 |

Ei Ikeaa meille kiitos.

Kommentit (88)

Vierailija
61/88 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ap:lla ole "ylemmänkeskiluokan" ihmisiä kavereina keltä voisi kysyä. Täällä on vain köyhiä ja MT henkilöitä sekä minä.

Vierailija
62/88 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on Pentikin Kallio-sarjaa. Pentikin astioilla tukee myös työtä Suomeen. Ovat tosin paljon painavampia astioita kuin Villeroy Bochit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/88 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikeasta.

Vierailija
64/88 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta ei tarvitse mennä kuun Ruotsiin asti, että löytää kauniimpia, keveämpiä astiasarjoja. Suomalaiset astiat ovat välillä aika pelkistettyjä ja kolhoja. Esim jokin Actica on niin ankea. Pidän sirommista astioista.

Ihme kyllä ruotsalaiset arvostavat suomalaista lasia ja keramiikkaa, pitävät laadusta ja muotoilusta. Minä ja ruotsalaiset sukulaiseni ja ystäväni osaamme arvostaa laatua!

Vierailija
65/88 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika rahvasta ostaa astioita Suomesta. Täällä ne ovat tuulipukukansalle tehtyjä, eivät laadukkaita. Olen itse käynyt yläluokkaisen mieheni kanssa Itaaliassa ostamassa astiastomme, Milanon Quatrofogmilian alueella sijaitsevasta Verantifoglion myymälästä. Häpeäkseni myönnän, että meilläkin on Ikean astiasarja tyttäremme rekkakuski-miehelle. Hän kun on potentiaalinen mämmikoura ja toisaalta myös duunariluokkaa. Hänelle asetamme tavallisesti myös nokkamukin.

Pentik?

Itse pidän Pentikin Saagasajasta.

Vierailija
66/88 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hyvää päivää, pitääkö se tulotaso näkyä kaikessa.

Kuka haluu käyttää rahat johonkin astiastoon, kun halvemmallakin saa hienoja kattauksia, kun vaan osaa.

Miksi ihmeessä pitäisi ostaa halvemmalla, jos rahaa kerran on? Minä en ole edes erityisen hyvätuloinen, mutta koti on ykkösasia, johon panostan. Nuorempana rakastin luksuskosmetiikkaa enkä kadu siihenkään käytettyjä rahoja, sillä mielestäni rahan on tarkoitus ilahduttaa sen lisäksi että perusasiat saa hoidettua kuntoon. En ole myöskään ikinä kyseenalaistanut muiden mielenkiinnon kohteita, kamala ajatuskin, että olisi joku muotti, johon jokaisen pitäisi muiden hyväksyntä saavuttaakseen sopia. Haluan itsekin sijoittaa pieniä summia säännöllisesti ja huolehtia siitä, että pankkitilillä on sen verran rahaa, että luottokorttia ei tarvitse käyttää, mutta säästäminen elämänlaadun kustannuksella merkitsisi minulle elämättä jäänyttä elämää.

Minä taas olen kiinnostunut luksus-kosmetiikan sijaan siitä että mitään ainesosaa tai tuotetta ole testattu eläimillä. Ihmisillä on erilaisia arvoja.

Se, että omat arvot koetaan oikeudeksi arvostella muita, on kapeakatseisuutta. Mistäs tiedät, millä perusteella minä ostan kosmetiikkaa tänä päivänä tai ostanko ollenkaan? Kymmenien vuosien takaiset tapahtumat ovat syy lyödä ihminen maanrakoon ja hehkuttaa omaa paremmuttaan? Sinun menneisyydestä ei löydy mitään, mikä olisi ristiriidassa nykyisen ajattelutavan kanssa?

Vierailija
67/88 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisissa kodeissa on vain arabiaa tai iittalaa, tuloluokasta riippumatta. Joskus sitten villeroy&boch. Täällä ei oikein muita astiastoja tunneta. Mutta eipä sitä ylempää keskiluokkaakaan ole paljoa. Suurin osa ihan normaaleja työssäkäyviä keskiluokkaisia ihmisiä.

Iittalan astioissa on se, että valkoista voi yhdistellä muiden sarjojen astioitten kanssa. Mulla on iittalalta myös muutama valkoinen uunivuoka. Sopii mihin tahansa kattaukseen. Myös muutama ruskea kermansavi vuoka löytyy. Vuoat ovat yhdisteltävissä.

Pentikiltä löytyy myös näyttäviä astiastoja, eikä ole sieltä halvimmasta päästä. Itse varjelen 4 juomalasia, jota ei enää samaa mallia valmisteta. Jos joku niistä hajoaa pitää ostaa koko juomalasisarja uusiksi.

Iittalan värikkäissä lautasissa ja kulhoissa ottaa se päähän, että yksi oliivinvihreä matala lautaseni on saanut pienen osuman ja alta paistaa valkoista. Oliivinvihreää ei enää valmisteta. Muita värejä kylläkin. Onneksi harvoin tarvitaan 4 lautasta esillä yhtä aikaa.

Vierailija
68/88 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tokmanilta saa ihan hyviä astioita.

Vierailija
69/88 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilaisin kotimaiselta ammattikeraamikolta/muotoilijalta, jos kaipaisin kokonaista astiastoa. Ostan muutamalta suosikkitekijältäni nytkin, mitä tarvitsen. Nykykeramiikka sopii ainakin oman perintöastiastoni kanssa hauskasti.

Osaatko suositella jotakin keraamikkoa? Kiinnostaa käsityönä tehdyt astiat ja kotimaisen työn tukeminen.

Mari Paikkari

https://www.maripaikkari.com/

Leena Keränen

https://www.finnishdesigners.fi/portfolio/leena.keranen

https://instagram.com/leena_ker?utm_medium=copy_link

https://maastaceramics.com/osasto/astiat/

Udumbara ei mainosta astiastoja, mutta pidän itse punasavesta ja saattaisin kysyä heiltä kuitenkin.

https://udumbara.fi/blog/

Kokonainen astiasto olisi tilaustavaraa joka tapauksessa.

Kannattaa vähän seurailla, esim Ornamon teosmyynnissä ja Instagramissa, jos se on käytössä. Saa selville, mistä itse pitää.

Kiitoksia! Pitääpä tutustua näihin, jo pikaisella vilkaisulla ensimmäinen vaikuttaa ihanalta, tykkään tosi paljon tuollaisista epäsymmetrisistä muodoista mitä häneltä löytyy.

Ihan hirveitä…

Eikö se ole pääasia vaan, että itse tykkää. Makunsa kullakin. 

Vierailija
70/88 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai nyt ylempi keskiluokka osaa valita astuvansa itse. Ihmettelen, jos apllä ei ole perintöastioita.

Vierailija
71/88 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai nyt ylempi keskiluokka osaa valita astuvansa itse. Ihmettelen, jos apllä ei ole perintöastioita.

Kyllä myös paremmissa piireissä on havaittu kautta aikojen vieraita astumassa, osa jäänyt salaisuudeksi.

Vierailija
72/88 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Buckinghamin palatsin nettikaupasta.

Vierailija
73/88 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun setäni jolla on rahaa niin ettei paskalle taivu omistaa ihan perus marketista hankitun astiaston. Yleensä setäni ei kylläkään astioita edes käytä kun vetää suoraan makkaraa paketista.

Vierailija
74/88 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun setäni jolla on rahaa niin ettei paskalle taivu omistaa ihan perus marketista hankitun astiaston. Yleensä setäni ei kylläkään astioita edes käytä kun vetää suoraan makkaraa paketista.

Asun yksin ja olen ihan hyvätuloinen ja tykkään katsella omaan mieleen kauniita astioita. Kokkaan päivittäin ja katan pöydän ruuan mukaan ja syön ihan rauhassa. Valitsen siis lautasen värinkin sen ruuan värin mukaan. Jos on jotain vaaleaa ruokaa, niin laitan sen tummalle lautaselle ja taas toisinpäin, että se annos tulee paremmin esiin. 

Vierailija
75/88 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en kyllä ihmettele, miksi ap:lla ei ole. En ole itsekään koskaan huolinut muiden vanhoja astioita eikä niitä ole tyrkytettykään, koska äitini on elossa ja asuu lapsuudenkodissani. Sitä kauempaa taas ei ole yhtään astiaa edes äidilläni, veljensä perheineen jäi asuttamaan kotitilaa. Ei ylempi keskiluokkakaan välttämättä tarkoita perittyä rahaa ja vaikka tarkoittaisi, en ymmärrä miksi kukaan täyttäisi kotinsa tavaroilla, joita ei ole itse valinnut.

Vierailija
76/88 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan just nousseet alemmasta keskiluokasta ylempään ja olen kovin innoissani. Pitää nyt uudistaa ja sisustaa koko koti luokkaamme sopivaksi.

Samalla pitää myös harkita miten karsia sekä uudistaa ystäväpiiriä. Onko täällä palstalla ketjua joka on vain ylemmälle keskiluokalle?

Vierailija
77/88 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka haluu käyttää rahat johonkin astiastoon, kun halvemmallakin saa hienoja kattauksia, kun vaan osaa.

Miksi ihmeessä pitäisi ostaa halvemmalla, jos rahaa kerran on? Minä en ole edes erityisen hyvätuloinen, mutta koti on ykkösasia, johon panostan. Nuorempana rakastin luksuskosmetiikkaa enkä kadu siihenkään käytettyjä rahoja, sillä mielestäni rahan on tarkoitus ilahduttaa sen lisäksi että perusasiat saa hoidettua kuntoon. En ole myöskään ikinä kyseenalaistanut muiden mielenkiinnon kohteita, kamala ajatuskin, että olisi joku muotti, johon jokaisen pitäisi muiden hyväksyntä saavuttaakseen sopia. Haluan itsekin sijoittaa pieniä summia säännöllisesti ja huolehtia siitä, että pankkitilillä on sen verran rahaa, että luottokorttia ei tarvitse käyttää, mutta säästäminen elämänlaadun kustannuksella merkitsisi minulle elämättä jäänyttä elämää.

Samoin olen painostanut kotiin, koska kotona tulee vietettyä tosi paljon aikaa etätöiden myötä. Kyllä on kaikki astiat ja huonekalut harkittu huolella, ja jotkut on maksanut vähän enemmän ja taas jotkut vähän vähemmän. Sen sijaan minulla ei ole autoa kuluna ja kaikki vaatteet ostan alennusmyynneistä. 

Vierailija
78/88 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tokmanilta saa ihan hyviä astioita.

Tokmannilla käyn ostamassa loisteputken, patterit, sukat. Laadukkaat muut tuotteet muualta. Laadusta olen valmis maksamaan.

Vierailija
79/88 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on varaa, niin miksi ei osta just sellaista astiastoa, josta tykkää?  Ostaahan jotkut kalliita autojakin vaikka halvemmallakin pääsee eteenpäin ja ovat ihan turvallisia. Ja autoissa puhutaan, jo ihan eri hintaluokista. 

Vierailija
80/88 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta sellaisia astioita mistä tykkäät ja on varaa. Mikä provo tämä ylempi keskiluokkaisuus on nyt tässä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yhdeksän