Mistä astiasto ylemmän keskiluokan kotiin?
Kommentit (88)
Ainoa oikea astiasto on Royal Doulton with handpainted periwinkles.
Vierailija kirjoitti:
Versace sarja kirjoitti:
Versace astiasto ja ruokailu välineet laadukkaat. Hinta tosin korkea mutta laatu hyvä. Nämä itsellä myös mielessä ja hankinnassa jonakin päivänä.
Noille pitää olla koti, omakotitalo ei siihen riitä.
siis koti, johon ne sopii
Asun ulkomailla ja täällä ylemmän keskiluokan keskuudessa on muotia, kun kotona on jo kaikkea, ostaa astioita kirpputorilta. Pöytä katetaan niin että erilaiset lautaset sopivat toisiinsa.
Suomalaisissa kodeissa on vain arabiaa tai iittalaa, tuloluokasta riippumatta. Joskus sitten villeroy&boch. Täällä ei oikein muita astiastoja tunneta. Mutta eipä sitä ylempää keskiluokkaakaan ole paljoa. Suurin osa ihan normaaleja työssäkäyviä keskiluokkaisia ihmisiä.
Iittalaa. Ei löydy ihan joka kodista.
Aika rahvasta ostaa astioita Suomesta. Täällä ne ovat tuulipukukansalle tehtyjä, eivät laadukkaita. Olen itse käynyt yläluokkaisen mieheni kanssa Itaaliassa ostamassa astiastomme, Milanon Quatrofogmilian alueella sijaitsevasta Verantifoglion myymälästä. Häpeäkseni myönnän, että meilläkin on Ikean astiasarja tyttäremme rekkakuski-miehelle. Hän kun on potentiaalinen mämmikoura ja toisaalta myös duunariluokkaa. Hänelle asetamme tavallisesti myös nokkamukin.
Vierailija kirjoitti:
Asun ulkomailla ja täällä ylemmän keskiluokan keskuudessa on muotia, kun kotona on jo kaikkea, ostaa astioita kirpputorilta. Pöytä katetaan niin että erilaiset lautaset sopivat toisiinsa.
Minäkin olen asunut monta vuotta ulkomailla, ollaankohan me nähty?
Ei vaan, tämä ’ulkomailla’ on niin hauska paikka, kun siellä tehdään jutut aina tietyllä tavalla. Meillä ulkomailla ylempi keskiluokka käyttää ihan normaalisti kivoja yhtenäisiä astiastoja.
Vierailija kirjoitti:
Kuka haluaa esim. tällaisiä krumeluureja pöytään
https://www.villeroy-boch.eu/fileadmin/upload/tischkultur/images/kollek…V&B:n astioiden muotoilukin on niin vanhanaikaista koukeroita ja kuviot samoin - ja maksaa ihan älyttömästi.
Grey pearl villeroy & boch on ainakin omaan silmään nätti sarja ja löytyy siellä muutakin kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisissa kodeissa on vain arabiaa tai iittalaa, tuloluokasta riippumatta. Joskus sitten villeroy&boch. Täällä ei oikein muita astiastoja tunneta. Mutta eipä sitä ylempää keskiluokkaakaan ole paljoa. Suurin osa ihan normaaleja työssäkäyviä keskiluokkaisia ihmisiä.
Meillä on esim Taikaa ja myös vähän ’hienompia’ ulkomaalaisia. Kansainvälisissä edustustilaisuuksissa Taika ja Ultima Thule ovat niitä, jotka keräävät kehuja aina, oli vieraat sitten mistä päin maailmaa tahansa. Ne ’hienot’ ulkomaalaiset ovat bulkkia esim diplomaateille, jotka näkevät niitä joka paikassa. Ollaan ylpeitä omistamme eikä aina mollata, jooko.
Kyllä se joku sellainen pitää olla, että kun niitä oikeen paiskoo, niin tuntuu miehen lompakossa asti.
Vierailija kirjoitti:
Ei ehkä astioita kannata hankkia yhteiskuntaluokan mukaan, sillä sieltä yhteiskuntaluokasta voi nousta ylös tai ryminällä tulla alas.
Me ollaan alaluokkaa ja meillä on Arabian 24h ja isovanhemnat ovat keränneet musta-valk. Paratiisi sarjaa. Molemmista tykätään.
Oman havaintoni mukaan ystäväpiirissä, joista osa kuuluu yläluokkaan syntymätaustansa ansiosta ja kuuluvat vanhoihin sukuihin, näkyy olevan Ikeaa ja Arabiaa ja monella tuota Paratiisi sarjaa.
Meille ei olekaan kupit ja kipot tärkeitä vaan sisältö mitä niistä tarjoillaan. Olet varmaan myös hyvä laittamaan ruokaa :)
Vierailija kirjoitti:
Mutta kirpparilta sitäkin enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ehkä astioita kannata hankkia yhteiskuntaluokan mukaan, sillä sieltä yhteiskuntaluokasta voi nousta ylös tai ryminällä tulla alas.
Me ollaan alaluokkaa ja meillä on Arabian 24h ja isovanhemnat ovat keränneet musta-valk. Paratiisi sarjaa. Molemmista tykätään.
Oman havaintoni mukaan ystäväpiirissä, joista osa kuuluu yläluokkaan syntymätaustansa ansiosta ja kuuluvat vanhoihin sukuihin, näkyy olevan Ikeaa ja Arabiaa ja monella tuota Paratiisi sarjaa.
Alaluokkaa ja yläluokkaa.. mitähän nämä nyt on. Yläluokkaa Suomessa ei juurikaan ole, ja mitä alaluokka edes tarkoittaa? Jotain rikollisten alamaailmaa vai? Vai työväenluokkaa? Syrjäytyneitä tuskin, koska ei syrjäytyneillä varmaan ole kuitenkaan useita astiastoja.
Olen samaa mieltä, mutta aloituksessa korostettiin "ylempään keskiluokkaan" kuulumista, kun todellisuudessa ei kukaan korosta asemaansa astioilla tai kodilla.
Vähän vanhanaikaista jaottelua vaikka eletään 2021. Minulla Arabian Kesäkukkaa 40-luvulta(perintö), Teemaa ja Arcticaa sekä Sallaa kotona. Alkuruokalautaset Aarikan Heiniä kainalossa ja Wirkkalan Solarista, lasiset siis. Mökillä Pentikiä sekä en muista kenen Desert Rose, vanha mökille sopiva malli. Astioita rutkasti, ihana kattaa milloin mitenkin, mutta tiedä noista luokista nykypäivänä. Hyacinthiksi muakin tituleerattu vaikka ei ole yhtään Royal Doultonia. Mummu 60v.
Mä rakastan koukeroisia kukkakuvioituja astioita, oon 26-vuotias opiskelija eli aika kaukana yläluokasta. En omista kyllä niitä juurikaan, ostan välillä etsystä vintagekuppeja, lähinnä Royal Albertia. Saa erilaisia kuppeja mutta ne sopii silti hyvin toisiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisesta kodista löytyy kyllä Iittalaa/Arabiaa, jos ei muuten, niin isovanhempien perintönä. Ennen ei ollut edes muita astioita, kuin Arabiaa ja niitä ostivat myös vähävaraiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä perinteinen Arabian valkoinen Kesti. Ei tarvii hienoja lautasia kun osaa tehdä ravintolatasoista ruokaa.
Sie ite vai kokkiko
Mie ite, hyväksi kotikokiksi kehittynyt. Samoin kirpparilta olen ostanut kaikki meidän käytössä olevat lasit seitkytluvulta, joissa myytiin sulatejuustoa ja sinappia. Minulle ne on tärkeämpiä ja nostalgisempia kuin joku kallis kattaus-sarja.
Tilaisin kotimaiselta ammattikeraamikolta/muotoilijalta, jos kaipaisin kokonaista astiastoa. Ostan muutamalta suosikkitekijältäni nytkin, mitä tarvitsen. Nykykeramiikka sopii ainakin oman perintöastiastoni kanssa hauskasti.
Vierailija kirjoitti:
Joo, olen huomannut tuon Ikean myös 70 - luvulla syntyneillä. Itse 60-luvulla ja tykkään arabian ja villeroyn. Jotain kotimaista suosittelisin.
Noille pitää olla koti, omakotitalo ei siihen riitä.