Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tarkoittaako pipari vain joulupiparia vai kaikkia keksejä?

Vierailija
24.11.2014 |

Olen kotoisin Kouvolasta ja siellä kaikkia keksejä kutsuttiin "pipareiksi". Nyt olen kuullut, että joidenkin mielestä pipari tarkoittaa yksinomaan joulupiparia. Mielipiteitä?

Kommentit (65)

41/65 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, eteläpohjanmaalla ainakin on piparit ja keksit erikseen, sitten on pikkuleipiä joilla on omat nimensä; hannatädinkakut, lusikkaleivät ym. keksejä nekin.

Vierailija
42/65 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laakson Lilja kirjoitti:

Joo, eteläpohjanmaalla ainakin on piparit ja keksit erikseen, sitten on pikkuleipiä joilla on omat nimensä; hannatädinkakut, lusikkaleivät ym. keksejä nekin.

Suomen kieli on muuttunut sen jalkeen kun mina olen sielta lahtenyt. Minulle piparkakku (pipari) on ainoastaan joulupipari (gingerbread cookie). Makeat, kahvin kanssa tarjottavat leivonnaiset olivat kaikki pikkuleipia (cookies). Keksit olivat isompia, littanoita ja suolaisia ja niiden paalle usein laitettiin jotain tahnaa ja muuta paallystetta (crackers/ biscuits). Niin se maailma muuttuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piparista tulee mieleen vain ja ainoastaan pimppi. Kiitos Kakin.

Vierailija
44/65 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Kymenlaaksosta, ja ainakin minun perheessäni on kaikkia pikkuleipiä sanottu pipareiksi. Joulupiparit ovat joulupipareita. Pikkuleipä on minulle aivan outo sana, jotenkin liian virallinen.

Vierailija
45/65 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

pipari on pipari ja keksi on keksi t. Turku

Vierailija
46/65 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pipari on meillä ollut yleisnimitys, keksi ja pikkuleipä kuulostavat suunnilleen yhtä luontevilta kuin sana ostosvaunut. 

T. Kotkalainen

Vierailija
47/65 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

muummuassa eilen illalla sain pipparia naapurin rouvalta kun oma muija pihtaa(on narsistinen tämä oma)

Vierailija
48/65 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain piparkakku eli joulupipari on pipari. Keksit on tavallisia kaupan keksejä ja pikkuleivät on ns. juhlavampia tarjottavia, kuten lusikkaleivät, herrasväen pikkuleivät, hannatädin kakut jne.

Vierailija
49/65 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta pipari on vain joulupipari, mutta tiedän kyllä että tästä on toistakin näkemystä. En vain ikinä voisi kutsua jotain kaurakeksiä pipariksi!

Vanhemmissa keittokirjoissa piparkakku voi olla myös kuivakakku, jossa on fariinisokeria ja joulupipareille tyypillisiä mausteita.

Vierailija
50/65 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän suvun "hienompi" sukuunnaitu isotäti käytti sanaa seksi kun tarjosi keksejä.

- Haluuttekos seksiä? Hanna-tädin piparia olis...

Vierailija
51/65 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmissa keittokirjoissa piparkakku voi olla myös kuivakakku, jossa on fariinisokeria ja joulupipareille tyypillisiä mausteita.

http://kotiliesi.fi/ruoka/reseptit/pehmea-piparkakku

Vierailija
52/65 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on tapana sanoa kaikkia keksejäkin pipareiksi. Koska sana keksi ei oikein sovi suuhuni.

Vierailija
53/65 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, kohta on joulu :)

Vierailija
54/65 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pipari = joulupipari = piparkakku

Keksi = kaupasta ostettu

Pikkuleipä = itseleivottu

Vierailija
55/65 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on joulupipari tai pillu.

Vierailija
56/65 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pipari on kaikki käsin tehdyt pikkuleivät. Keksit valmistetaan linjastolla teollisesti.

Kondiittori

Vierailija
57/65 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä ainakin melkein kaikki ovat pipareita, keksejä on vain suolakeksit ja kaurakeksit. Kaurapipari olisi liian outoa. Olen kyllä monesti saanut tutuilta kuulla, että pipareita on vain joulupiparit.

T. Entinen lappeenrantalainen

Vierailija
58/65 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua miksi kotkalaisten kommentteja alapeukutetaan, jos kotkassa pipari tarkoittaa kaikkia keksejä. Mitäs kotkalaiset murteelleen voi.

Vierailija
59/65 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
60/65 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 40 vuotias kotkalainen, ja törmäsin tähän tänään ensimmäistä kertaa, kun ulkopaikkakuntalainen mies huomautti lounaspaikan tädille, että eivät kahvin kanssa tarjottavat piparit ole pipareita vaan keksejä?! Omituiselta kyllä kuulostaa sanoa pipareita kekseiksi? Keksithän ovat niitä vohveleita, jonka välissä on sellaista creme-hommelia, tai suolakeksejä!

Lisäksi kommentoisin aikaisempaan väittelyyn Hanna-tädistä, että kyllä ne ovat Hanna-tädin pipareita!