Tarkoittaako pipari vain joulupiparia vai kaikkia keksejä?
Olen kotoisin Kouvolasta ja siellä kaikkia keksejä kutsuttiin "pipareiksi". Nyt olen kuullut, että joidenkin mielestä pipari tarkoittaa yksinomaan joulupiparia. Mielipiteitä?
Kommentit (65)
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 17:35"]
Miten kaikki keksit voisivat olla pipareita? Eihän ne ole tehty piparitaikinasta, ihan hullu ajatuskin. Pipari on myös keksi, mutta kaikki keksit ei ole pipareita.
[/quote]
Jos se on siellä Kouvolan suunnalla synonyymi keksille tai pikkuleivälle. "Ota siitä piparia" = "Ota siitä keksiä/ pikkuleipää." Eihän tuo nyt niin tavatonta ole, vaikkei ole just itselle tuttua.
Kyseessä on siis lyhenne piparkakusta. Piparkakku-ukot, piparkakkutalot1357
En ole ennen edes kuullut, että pipari tarkoittaa jossain muitakin pikkuleipiä kuin joulupipareita. T. mikkeliläinen
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 17:40"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 17:37"]
Hanna-tädin piparit, suklaapiparit, sitruunapiparit... Pipari on myös yleiskäsite kaikille pipapereille. Joulupipari on se ruskea, mausteinen jouluna syötävä pipari.
[/quote]
Ei ole olemassa mitään hanna-tädin pipareita, vaan ne on hanna-tädin keksejä, samoin sitruunakeksejä on ja suklaakeksejä, myös suklaapipareita on olemassa, pipareita joissa on suklaata päällä. Kyllä se yleisnimitys on keksi, ja piparit ovat vain yhdenlainen keksi.
[/quote]
Meillä taas leivottiin Hanna-tädin kakkuja. Rakkaalla lapsella on monta nimeä.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 17:40"]
Ei ole olemassa mitään hanna-tädin pipareita, vaan ne on hanna-tädin keksejä, samoin sitruunakeksejä on ja suklaakeksejä, myös suklaapipareita on olemassa, pipareita joissa on suklaata päällä. Kyllä se yleisnimitys on keksi, ja piparit ovat vain yhdenlainen keksi.
[/quote]
Ne ovat Hanna-tädin kakkuja jos tarkkoja ollaan!
Taitaa olla sekaannusta juuri sen takia että Hanna-tädin keksejä sanotaan vanhastaan myös Hanna-tädin kakuiksi, ja siitä on sitten jotenkin päädytty Hanna-tädin piparkakkuihin. Piparkakku-sanahan tulee pippuri-sanasta, ja muut kuin juuri piparitaikinasta tehdyt ei ole mitään tekemistä pippurin kanssa.
Meidän suvun "hienompi" sukuunnaitu isotäti käytti sanaa seksi kun tarjosi keksejä. Meitä siskon kanssa nauratti aina ihan hirveästi.
Kinkku oli sinkkua ja laatikko looda esim lanttulooda. Harmi, että en muista mistä täti oli kotoisin ja missä oli Eero-sedän tavannut.
http://www.ruokala.net/resepti/hanna-tadin-pikkuleivat-1
Hanna-tädin pikkuleipä = Hanna-tädin pipari
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 17:55"]
Meidän suvun "hienompi" sukuunnaitu isotäti käytti sanaa seksi kun tarjosi keksejä. Meitä siskon kanssa nauratti aina ihan hirveästi.
Kinkku oli sinkkua ja laatikko looda esim lanttulooda. Harmi, että en muista mistä täti oli kotoisin ja missä oli Eero-sedän tavannut.
[/quote]
Jossain päin on oikeesti sanottu keksejä sekseiksi! Muistan lapsuudesta, että jonkun luokkakaverin joku vanhempi sukulainen tarjosi kahvipöydässä, että "ota niitä seksilöetä/seksilöitä" :D.
Pipari, pikkuleipä, keksi, kaikki eri asioita!
Pipari on vain se piparkakkutaikinasta tehty joulupipari.
Kaikki muut ovat keksejä/pikkuleipiä.
t.vantaalainen
Kotkan seudulla pipari/pipru on nimitys kaikelle makealle, suklaapipari, kaurapipari, joulupipari jne. Pipari sana voi kaiketi juontaa juurensa seudusta riippuen joko piparkakusta tai pikkuleivästä.
Piparihan tarkottaa pildee, vai onko sille joku keksinyt jonkun toisenkin merkityksen?
Mä olen kans kymenlaaksosta (kotkasta kylläkin) ja mullekkin pipari on ollut aina yleisnimitys kaikille kekseille. Piparkakuista jos puhun niin ne on joulupipareita.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 22:10"]
Hanna-tädin pipari ei ainakaan mun korvissani kuulosta kahvipöydän herkulta vaan joltain ihan muulta herkulta... Eli Satakunta/Keski-Suomi-akselilta ääni sille, että vain joulupiparit on pipareita.
[/quote]
Ei se kyllä kuulosta herkulta ollenkaan.
Pipari minulle on vain joulupipari ja keksi yleis nimike.
Vaikkeaa täällä Kouvolassa (en ole täältä alunperin, muutaman vuoden nyt asunut) kun aina tarjotaan piparia ja kuitenkaan ei ainuttakaan piparia ole tarjolla!
Hämeessä pipareita sanotaan pippareiksi.