Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä äitisi ei ole opettanut sinulle?

Vierailija
13.05.2023 |

Ruoanlaittoa, rintsikoiden ostoa, monia aikuisuuteen liittyviä asioita.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalisia taitoja, arjen taitoja, esim ei antanut olla koskaan mukana ruuanlaitossa. Ei opettanut miten laskuja maksetaan, miten peseytyä kunnolla, miten eri asioita varataan.... lista on loputon. Ihan kun ei olisi ollut ollenkaan äitiä tai vanhempia.

Vierailija
2/17 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alapääpesua.

Menimme kerran hoitoon ja olin jo ala-asteen viidennellä. Hoitopaikassa menimme saunaan ja uimaan sekä suihkuun. Vanha hoitotätimme (yli 65 v) oli ihan ihmeissään, kun näki, ettemme pesseet alapäätä mitenkään (minä ja siskoni).

Hän ihan joutui opastamaan (näytti miten itse tekee), että näin saippuoidaan ja sitten käsisuihkulla huuhdellaan kaikki paikat.

Äitini ei muutenkaan ollut mitään hygieeninen. Esim. rintsikoita ei ikinä pyytänyt pesuun. Vasta aikuisena tajusin, että rintsikoitakin on syytä pestä kerran viikossa eikä kerran puolessa vuodessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään opettannut. Ei edes menkoista puhunut mulle.

Vierailija
4/17 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista, että äiti olisi opettanut mitään minulle. Äidin kaikki huomio meni kuopukselle. Muistan kuitenkin sen, että jäljittelin isompien sisarusteni toimintaa, niin hyvässä kuin pahassa.

Vierailija
5/17 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalisia taitoja, arjen taitoja, esim ei antanut olla koskaan mukana ruuanlaitossa. Ei opettanut miten laskuja maksetaan, miten peseytyä kunnolla, miten eri asioita varataan.... lista on loputon. Ihan kun ei olisi ollut ollenkaan äitiä tai vanhempia.

Sama. Ap

Vierailija
6/17 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei paljoa.

Äiti opetti lähinnä että mikä on turhuutta..hänen mielestään..

Vierailija
7/17 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkat. Rintsikat. Deororantin käyttö. Hygienia hikisen urheilun jälkeen. Sosiaaliset käytöstavat. Small talk tai mikä tahansa keskustelu. Kaverien hankkiminen.

Nähtävästi olen koko lapsuuteni haissut hielle, koska urheilin päivittäin. En koskaan pyytänyt ketään kavereita meille kotiin, osittain koska myös häpesin sekaista kotia.

Omien lasten kasvatuksessa nämä asiat on listan kärjessä. Olen aktiivisesti pitänyt huolta, että lapset on puhtaita ja pyytävät koulukavereita kylään.

Vierailija
8/17 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on myös tunne, että ihan kuin ei olisi ollut äitiä lainkaan. Oli ihminen joka teki ruokaa ja teki vaatteita ja pesi vaatteet.

Siitä olen kiitollinen, että äiti luki meille kirjoja pienenä.

Vierailija
9/17 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että ihmiset käyttävät sua hyväkseen niin törkeästi ku ikinä annat käyttää. Kiltteys ja muiden huomioiminen ei kannata. Jos haluat jotain, niin pitää olla röyhkeä ja itsekäs.

Vierailija
10/17 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetti villit vuodet.

Vierailija
11/17 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini ei opettanut minua löytämään egotonta ja empatiarikasta tyttöä minulle. Piti oppia empatian ja egon tasapainoisen käyttämisen isäni kanssa kantapään kautta.

Huumori on melkein sellaista että jos se huumori ei ole tullut isältä ja äidiltä yhteisenä huumorina lapselle niin melko harvoin sitä oppii isältä tai äidiltä sitä huumoria jos vanhemmat ovat eronneet. Minun isäni opetti minulle huumorintajua vaikka vanhempani ovat eronneet

Tsemppiä sille!

Vierailija
12/17 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten naisen keho toimii ja miksi. Mitä on seksi ja seksuaalisuus. Suvaitsevaisuutta, myötätuntoa. Sitä, että naiseus voi näyttää monenlaiselta. Sitä, että elämä voi olla kaunista ilman omakotitaloa, hienoa autoa, kalliita vaatteita, laatuhuonekaluja.

Vierailija
13/17 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiskikoneen käyttö

Pyykki koneen käyttö

Aina jos äiti tekee ruokaa niin me lapset ei saa olla keittiössä..

Ei kerro tyttöjen jutut esim menkat siteen käyttö ym.

Ei anna yökylässä toisen sukupuolen luona.

Ei selittää mitään, olettaa me tietäisimme vai sitten haluaa me vaa tyhmää ku en osannut mitään.

Sosiaalisia taitoja esim ei opettanut sanomaan kiitos ym. Ei vanhemmat näytä koskaan heidän tunteensa, aina tylyä.. 😔

Arjen taitoja (opin ainoa koulun kautta, ei kotona)

Vierailija
14/17 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini sai minut 37-vuotiaana. Olisin toivonut, ettei olisi topuutellut kumppanin etsintää. Aina toitotti, että kyllä myöhemminkin ehtii olla parisuhteessa. Hänelle kävi tuuri, kun löysi perhettä haluavan miehen jo parikymppisenä. Isäni halusia lapsia enemmän kuin äitini. Tämä näkyy kaikissa isäni toiminnassa.

Nyt 35-v. on todella vaikea löytää hyviä isäehdokkaita. Hyvät ovat tulleet isiksi jo ajat sitten. Jäljelle jäänneistä suurin osa on joko toisella kierroksella tai peterpaneja. Eikä yhtään helpota, että erityislapsen riski kasvaa vuosi vuodelta.

Vierailija
15/17 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Derivointia.

Vierailija
16/17 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Ei minkäänlaista kiinnostusta edes yrittää antaa jotain työkaluja oman elämän rakentamiseen. Kaikki pitänyt opetella kantapään kautta. Onneksi raha-asiat ovat olleet suht helppo oppia omalla kohdalla. Säästänyt velkahelvetiltä

Vierailija
17/17 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten rakennetaan sosiaalisia suhteita

- ei ikinä laskettu mihinkään.

Kuinka pidetään omia puolia.

- koko lapsuus ja nuoruus oli lähinnä alistamista, mitätöintiä, kohtuuttomien vaatimusten esittämistä. En osaa pitää puoliani esim työelämässä.

Kuinka kuljetaan bussilla.

- Tähän oli hyvä vedota, että et voi mennä

Lauran kanssa Miran luokse, koska et osaa käyttää bussia.

- bussilla opin kulkemaan vasta 17 vuotiaana, koska äiti ei katsonut aiheellisiksi opettaa käyttämään bussia.

Jne jne lisääkin olisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kuusi