Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten järjestät vanhuutesi jos eläkejärjestelmä kaatuu?

Vierailija
01.10.2021 |

Nyt on alettu avoimesti puhumaan siitä, että n. 30-40 vuotiaat eivät usko eläkejärjestelmän kestävän omaan eläkeikään asti. Alati laskeva syntyvyys vahvistaa tätä käsitystä. Miten sinä järjestät vanhuutesi jos eläkkeitä ei makseta? Oletko aloittanut säästämisen?

Kommentit (123)

Vierailija
81/123 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut eläkkeellä kolmikymppisestä alkaen, että varmaan teen itsarin sitten. Johan tämä on muutenkin jo niin nähty. Hullummaksi ja kurjemmaksi vain menee maailma 

Vierailija
82/123 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse heräsin tähän oman säästämisen tarpeeseen aika myöhään. Reissasin kaikki rahat 40v asti mutta toki on ollut hauskaakin. Sit kun tuli koronasulku niin tein hulluna montaa duunia ja sain ison käsirahan kasaan ja ostin ekan omistusasunnon josta nyt on siis kuluneeseen aikaan nähden jo melko iso osa maksettu. Yksiö pk-seudun yhdellä paremmista (kalliimmista alueista). Maksan sen nyt lisätöitä ja ylitöitä tehden mahdollisimman nopeasti pois, en vielä aloita sijoittamaan, tämä on vain oma valintani eikä ehkä järkevin taktiikka. Sitten kun asunto maksettu sijoitan seuraavan 10+ vuotta niin paljon kuin pystyn eli reissaan nyt jatkossa vähän vähemmän. Lisäksi tulee perintöä ehkä joku 150000 tms. Jos sen kaiken päälle saisi edes osan siitä eläkkeestä mitä eläkelaskuri tällä hetkellä näyttää niin eiköhän sillä elele vanhana jossain Uudenmaan pikkupaikkakunnalla halvemmassa kämpässä tai ehkä jossain ulkomailla jos rahatilanne sen sallii. Juu olisi pitänyt alkaa säästää jo 20-vuotiaana, sitä lienee reissannut about 150000-200000e. Toisaalta muistot vien hautaan mukanani hauskaa on ollut ja kaikkea en muille kerro :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/123 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmiset on elänyt kivikaudella ja keskiajalla kalastaen, juurikkaita viljellen jne. metsässä voi asua jossain teltta,kota tms viritelmässä varmaan ilmaisesti. (netissä löytyy jotain talviohjeitakin.vaikekeaa myönnän,)ainoa joka puuttuu, on oma metsäpalsta, veden äärellä. kanoja voi hankkia ja kasvattaa ravintoa, ehkä omaisuutta vaihtaa ruokaan, jos siis ihan mad max tilanne päällä.aion lukea selviytymisoppaita ja opiskella luonnon kasveja ja ehkä varastoida makaronia ja kuivamuonaa ,niin että niillä pärjäilee ,vaikka tulis sota ja eläkesysteemin romahdus.kultakorut on aina ollut valuuttaa ja vaihdon väline, jos pankki kaatuu.

varautuminen yleensä. kuivamuona tölkkiruoka, wc paperi , jne säilyvä juttu oikein varastoiden säilyy vuosia. kellarin voi tehdä vaikka maahan hätätapauksessa kannelliseen tynnyriin vaikka. yhteistyö muiden köyhien kanssa,vaihtotalous ilman rahaa, yhteis asuminen tuttujen kanssa jne. säästökeinot.se minimalisti simoska eli aika yksinkertaisesti. eli jotain sen tapaista yrittelen.ei saa tappaa itseä vaan täytyy luottaa jumalan apuun ja olla byrokraattien ja poliitikkojen kiusaksi ,ihan olemassa. autiotalot on yksi mahdollisuus asunnottomalle, jos sieltä tulisija löytyy. kyllä ihminen osaa ja keksii konsteja elää, ihan niillä mitä löytyy. asuhan suomalaiset sotien jälkeen maakuopissa ja korsuissa, kun piti jälleenrakentaa kämpät. on selvitty fiksusti vaikeista tilanteista ennenkin ja nyt voidaan hankkia työkalut ja osaaminen. myös varastoida ruokaa jo nyt.eli jotain tän tyyppistä juttua.

Vierailija
84/123 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isä sanoi aikanaan vanhana ku hoitokotiin joutui, että miksi vanhoja hoidetaan ja hellitään, ennen vanhaan heitettiin tuvan nurkkaan havukasan päälle. Ruokittiin ja juotettiin jos joku ehti, kuolivat nopeasti eikä ketään haitannut

Vierailija
85/123 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tottunut "kituuttamiseen". Yksinhuoltajana laitoin kaiken siihen, että lapsilla oli hyvä lapsuus, myös materialistisesti.

Minulle riittää katto pään päällä, sekä kynä ja paperi.

Luontoa, onkimista, pilkkimistä, marjastusta ja sienestämistä ei ainakaan vielä ole viety.

Nuo ovat asiat, mistä nautin saunan lisäksi.

Vierailija
86/123 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin osakkeisiin säästämisen 18-vuotiaana, elän säästäväisesti ja olen laittanut 300-500€/kk rahastoihin tuosta asti. Töitä tehnyt aina, lukiosta asti ympäri vuoden. 

Vierailija
87/123 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olen sairaanhoitaja, osaan ottaa sopivan coctailin. 

Vierailija
88/123 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun isä sanoi aikanaan vanhana ku hoitokotiin joutui, että miksi vanhoja hoidetaan ja hellitään, ennen vanhaan heitettiin tuvan nurkkaan havukasan päälle. Ruokittiin ja juotettiin jos joku ehti, kuolivat nopeasti eikä ketään haitannut

Kovin hyvin ei teidän perheessä ole taidettu kohdella muitakaan.

Ennen vanhukset toki elivät usein kuolemaansa saakka omassa kodissaan, mutta tätä varten oli järjestelyt tehty mahdollisimman helpoksi ja kuolevaa hoidettiin eri keinoin sekä pysyttiin vierellä ja rauhoiteltiin läsnäololla.

Vierailija
89/123 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olen sairaanhoitaja, osaan ottaa sopivan coctailin. 

Vanhustyötä tehneenä sairaanhoitajana minulla on myös valmis konsepti.

Vierailija
90/123 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin aivopesemään lapsiani heidän jo ollessa pieniä että sitten vanhana mummona asun aina kuukauden jokaisen luona. Sitten siirryn seuraavan luo.

Olettaisin että vievät mut sinne saunan taakse aika äkkiä.

Vierailija
91/123 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitin osakkeisiin säästämisen 18-vuotiaana, elän säästäväisesti ja olen laittanut 300-500€/kk rahastoihin tuosta asti. Töitä tehnyt aina, lukiosta asti ympäri vuoden. 

Ilman lomia terveytesi prakaa.

Vierailija
92/123 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisellä säästämistahdilla minulla on 15v kuluttua elököityessäni noin 150000€ sijoituksia.

Käytännössä tuo riittää siihen että voi ottaa noin tonnin hupirahaa kuukaudessa varsinaista eläkettä täydentämään. 

Vierailija
93/123 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut eläkkeellä kolmikymppisestä alkaen, että varmaan teen itsarin sitten. Johan tämä on muutenkin jo niin nähty. Hullummaksi ja kurjemmaksi vain menee maailma 

Lopeta ainakin uutisten lukeminen. Tunnusta se tosiasia, että sinä olet sinä. Vaikka se ei sopinut sinun, vanhempiesi tai yhteiskunnan pirtaan. Silti sinä olet ja elät täällä maapallolla omaa, sinun omaa ainutkertaista elämää kuten muutkin.

Käy nyt ainakin ensin haistattamassa paskat kaikille niille, jotka ovat sinua huonosti kohdelleet. Sitten voit juosta vaikka alasti pitkin naapurustoa ja huutaa ilmoille sen kaiken mikä sisälläsi piili.

Vierailija
94/123 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopeta ainakin uutisten lukeminen. Tunnusta se tosiasia, että sinä olet sinä. Vaikka se ei sopinut sinun, vanhempiesi tai yhteiskunnan pirtaan. Silti sinä olet ja elät täällä maapallolla omaa, sinun omaa ainutkertaista elämää kuten muutkin.

Käy nyt ainakin ensin haistattamassa paskat kaikille niille, jotka ovat sinua huonosti kohdelleet. Sitten voit juosta vaikka alasti pitkin naapurustoa ja huutaa ilmoille sen kaiken mikä sisälläsi piili.

Niinpä. Pistä ensin hulinaksi.

Vierailija
95/123 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo homma kusee, siirryn laittomalle puolelle. Ryöstän siis sinulta tai alan tekemään ainekauppaa.

Vierailija
96/123 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vankilassa saa asunnon, ruoan ja terveydenhuollon.

Ehkäpä tapan poliitikon, jonku nuoren ja nätin naisen. Voisi rais kata samalla sen tyttären.

Joku vassari, ne sen aiheuttaa jos kukaan.

Vierailija
97/123 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähden lusimaan loppuiäksi.

Vierailija
98/123 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso osuus vastanneista näköjään valmis tappamaan itsensä jos ei saa eläkettä. Eikö tosiaan tule mitään muuta vaihtoehtoa mieleen? Onhan paljon maita, joissa ei ole eläkejärjestelmää tai se on sen kaltainen että tietyssä iässä työpaikalta poistuessa ns. eläkkeelle saa jonkun könttäsumman, täältä katsoen naurettavan pienen, loppuelämää ajatellen. Sen kanssa sitten eletään mitä eletään ja sitten taas töihin, varmaankin huonompiin hommiin. Tai kerjäämään. Ei he itseään tapa ainakaan tämän ketjun prosenteilla.

Vierailija
99/123 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän tehdä kaikkeni elintavoillani etten näkisi eläkepäiviä. Luonnollisesti en maksa eläkettäkään.

Vierailija
100/123 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein varmuuden vuoksi kolmannenkin lapsen, jotta olisi suuremmat mahdollisuudet, että joku elättää minut vanhana. Nyt pitää vielä olla hyvää pataa kaikkien kolmen kanssa mahdollisuuksien maksimoimiseksi.