Miten järjestät vanhuutesi jos eläkejärjestelmä kaatuu?
Nyt on alettu avoimesti puhumaan siitä, että n. 30-40 vuotiaat eivät usko eläkejärjestelmän kestävän omaan eläkeikään asti. Alati laskeva syntyvyys vahvistaa tätä käsitystä. Miten sinä järjestät vanhuutesi jos eläkkeitä ei makseta? Oletko aloittanut säästämisen?
Kommentit (123)
On niin jäätävä ryöstö, jos en tule saamaan eläkettä vaikka maksan joka kuukausi palkastani eläkemaksuja ja olen niitä maksanut monta kymmentä vuotta jo. Mun eläke tulee olemaan muutenkin pieni, toivottavasti oma maksettu asunto jeesaa vähän ja luultavasti tulen saamaan myös perintöä n.100-150t.
En elä niin kauan.
T monisairas.
Mitä järjestelmistä tuossa on? Eniten vtuttaa tällä hetkellä 81-vuotias äitini, joka pitää lapsiaan palvelijoina.
Olen varannut permanentin kampaamoon silloin ja silloin. Olettaa, että syöksymme sinne kuskaamaan häntä, kuten isä häntä kuskasi.
Minä taas olen sopinut lasteni kanssa siten, että haluan heidän keskittyvän omaan elämään ja muistamaan minut sellaisena kuin olin. Tämä sen varalta, että joudun tilaan, jossa olen muiden avun varassa vuodepotilaana, enkä pysty kommunikoimaan. Eli ei vierailuja.
Jos eutanasia on silloin sallittua, niin tuossa tilanteessa se tulee omasta pynnöstäni minulle tehdä.
Ihmeellisiä peukutuksia tässä ketjussa. Jos joku kertoo uskovansa, että elää perinnöllä (mahdollista) niin sille alapeukkuja. Toinen kun sanoo, että vankilaan, niin sille yläpeukkua. Tiedätte varmaan, että Suomessa ei saa pitkää vankeustuomiota mistään sympaattisen mummelin rikoksista, pitää olla Herttoniemen Hertan tasoa.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisellä säästämistahdilla minulla on 15v kuluttua elököityessäni noin 150000€ sijoituksia.
Käytännössä tuo riittää siihen että voi ottaa noin tonnin hupirahaa kuukaudessa varsinaista eläkettä täydentämään.
Entäs jos tulee pörssiromahdus ? Yhdessä yössä kaikki osakkeet on nollan arvoisia.
Vierailija kirjoitti:
Omistusasunto ja osakesalkku. Pommiliivi odottaa kaapissa siltä varata että joutuu nopeuttamaan lähtöä.
Osakkeet voi menettää arvonsa yhdessä yössä. Taloyhtiön konkurssi.
Mikään ei ole varmaa.
Vierailija kirjoitti:
Iso osuus vastanneista näköjään valmis tappamaan itsensä jos ei saa eläkettä. Eikö tosiaan tule mitään muuta vaihtoehtoa mieleen? Onhan paljon maita, joissa ei ole eläkejärjestelmää tai se on sen kaltainen että tietyssä iässä työpaikalta poistuessa ns. eläkkeelle saa jonkun könttäsumman, täältä katsoen naurettavan pienen, loppuelämää ajatellen. Sen kanssa sitten eletään mitä eletään ja sitten taas töihin, varmaankin huonompiin hommiin. Tai kerjäämään. Ei he itseään tapa ainakaan tämän ketjun prosenteilla.
Oikeasti monikaan ihminen ei pysty tappamaan itseään. Ei niin halutessakaan.
Tosiasiassa ihminen vain sopeutuu. Toiset paremmin, toiset huonommin.
Vierailija kirjoitti:
Itse heräsin tähän oman säästämisen tarpeeseen aika myöhään. Reissasin kaikki rahat 40v asti mutta toki on ollut hauskaakin. Sit kun tuli koronasulku niin tein hulluna montaa duunia ja sain ison käsirahan kasaan ja ostin ekan omistusasunnon josta nyt on siis kuluneeseen aikaan nähden jo melko iso osa maksettu. Yksiö pk-seudun yhdellä paremmista (kalliimmista alueista). Maksan sen nyt lisätöitä ja ylitöitä tehden mahdollisimman nopeasti pois, en vielä aloita sijoittamaan, tämä on vain oma valintani eikä ehkä järkevin taktiikka. Sitten kun asunto maksettu sijoitan seuraavan 10+ vuotta niin paljon kuin pystyn eli reissaan nyt jatkossa vähän vähemmän. Lisäksi tulee perintöä ehkä joku 150000 tms. Jos sen kaiken päälle saisi edes osan siitä eläkkeestä mitä eläkelaskuri tällä hetkellä näyttää niin eiköhän sillä elele vanhana jossain Uudenmaan pikkupaikkakunnalla halvemmassa kämpässä tai ehkä jossain ulkomailla jos rahatilanne sen sallii.
Muista perintövero.
Vierailija kirjoitti:
Olen työttömänä kuolemaani asti.
Kai työtönkin jossain vaiheessa pääsee, eläkkeelle? Tosin Purran Orpo voi senkin viedä.
Kai nyt ihmiset voivat siinä tapauksessa JOTAIN tehdä? Liittoutua keskenään vaikka jonnekin yhteisasumiseen alkajaisksi, yrittää edelleen riipiä jostain elantonsa, mitä tahansa. Ainakin tavanomaiset syyt olla tekemättä niin olisivat poissa.
Mitkä kaikki asiat kytkeytyvät eläkejärjestelmään? Jos se olisi romahtanut jota sanaa käytettiin, niin osakemarkkinatkin olisivat jollain tavalla romahtaneet ja kusessa olisivat monet muutkin kuin vain eläkeläiset. Jos taas tarkoitetaankin sitä, että poliitikot määrätietoisesti hivuttavat tänne itse maksettua eläkejärjestelmää a la USA, niin äänestämällä voi vaikuttaa vielä asiaan.
Olen säästänyt nuoresta saakka ja jatkan edelleen. Jokaisen pitäisi tehdä niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olen sairaanhoitaja, osaan ottaa sopivan coctailin.
Vanhustyötä tehneenä sairaanhoitajana minulla on myös valmis konsepti.
Kyllä tässä työssä on saanut niin paljon säröjä sieluun. Jokainen ansaitsisi hyvän kuoleman.
Kuka teistä haluaa olla potilas joka syö omaa ulostettaan tai huutaa kuin riivattu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olen sairaanhoitaja, osaan ottaa sopivan coctailin.
Vanhustyötä tehneenä sairaanhoitajana minulla on myös valmis konsepti.
Kyllä tässä työssä on saanut niin paljon säröjä sieluun. Jokainen ansaitsisi hyvän kuoleman.
Kuka teistä haluaa olla potilas joka syö omaa ulostettaan tai huutaa kuin riivattu?
Suuret ikäluokat eivät ota kuuleviin korviinsakaan, jos puhutaan kuolemasta. Kokevat olevansa etuoikeutettuja myös tässä asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Aloitin osakkeisiin säästämisen 18-vuotiaana, elän säästäväisesti ja olen laittanut 300-500€/kk rahastoihin tuosta asti. Töitä tehnyt aina, lukiosta asti ympäri vuoden.
Mäkin aloitin sijoittamisen 18-vuotiaana. Hetken kuluttua IT-kupla puhkesi. Sen jälkeen meni aika monta vuotta, ennenkuin viitsin laittaa ylimääräisiä rahojani rahastoihin tai osakkeisiin.
Varmaan joku pandemia korjaa ennen eläkeikää. Mutta joo, tuntuu pahalta joka kuukausi maksaa eläkettä, jos homma kusee.
Vierailija kirjoitti:
Kai nyt ihmiset voivat siinä tapauksessa JOTAIN tehdä? Liittoutua keskenään vaikka jonnekin yhteisasumiseen alkajaisksi, yrittää edelleen riipiä jostain elantonsa, mitä tahansa. Ainakin tavanomaiset syyt olla tekemättä niin olisivat poissa.
Mitkä kaikki asiat kytkeytyvät eläkejärjestelmään? Jos se olisi romahtanut jota sanaa käytettiin, niin osakemarkkinatkin olisivat jollain tavalla romahtaneet ja kusessa olisivat monet muutkin kuin vain eläkeläiset. Jos taas tarkoitetaankin sitä, että poliitikot määrätietoisesti hivuttavat tänne itse maksettua eläkejärjestelmää a la USA, niin äänestämällä voi vaikuttaa vielä asiaan.
Olen erakko. Nykyään minua kutsutaan introvertiksi. En todellakaan kaipaa hälisevää joukkoa ympärilleni silloin, kun minä kaikessa rauhassa mietin, että mitä seuraavaksi teen.
Olen työttömänä kuolemaani asti.