Miten järjestät vanhuutesi jos eläkejärjestelmä kaatuu?
Nyt on alettu avoimesti puhumaan siitä, että n. 30-40 vuotiaat eivät usko eläkejärjestelmän kestävän omaan eläkeikään asti. Alati laskeva syntyvyys vahvistaa tätä käsitystä. Miten sinä järjestät vanhuutesi jos eläkkeitä ei makseta? Oletko aloittanut säästämisen?
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Olen lähes koko täysi-ikäisyyteni ajan sijoittanut osakkeisiin, rahastoihin ja eläkevakuutukseen.
Ikä nyt?
Paljonko varallisuus nyt?
Entä 65vuotiaana?
Vierailija kirjoitti:
Suurten ikäluokkien eläkkeille pitää määrätä välittömästi rasitemaksu, jolla paikataan sitä, että suuret ikäluokat nauttivat kohtuuttoman suuria eläkkeitä verrattuna maksamiinsa eläkemaksuihin. Suuret ikäluokat saavat yli 1 € jokaista maksamaansa työeläke-euroa vastaan, minun ikäiseni saa 0,5 € takaisin. Kun joskus pääsen eläkkeelle (jos pääsen), olen ollut työelämässä 45 vuotta.
Suuret ikäluokat saavat 5 e jokaista maksamaansa euroa kohti. Lisäksi saivat jäädä nuorempina eläkkeelle ja 60% palkasta kun nyt se on noin 50-55%
Suomen eläkejärjestelmä on maailmanlaajuisesti TOP 5:ssä luotettavuudeltaan. Se ei kaadu mihinkään. Ei kannata uskoa kaikkia tuomiopäivän juttuja.
Siitä periaatteesta lähden liikkeelle, että kaikki mitä valtiolta sitten joskus tulee, on ylimääräistä. Tavoitteena olisi saada kasaan 49-51,5 sijoitusasuntoa, joista tulisi tasaista kassavirtaa jonka päälle todella iso osake-/korkosalkku. Nyt on viidestoista sijoitusasunto hankittu ja säästötilille lisäilen 7258,45e tasaisesti joka kuukausi.
Olen alkanut jo varautua. Minulla on perunamaa, lehmä ja lehmä (vaimo), koitan vielä hankkia lapsia ja possun. Pellolla kasvaa ohraa ja kauraa. Aion selvitä ilman eläkettä
Omistusasunto ja osakesalkku. Pommiliivi odottaa kaapissa siltä varata että joutuu nopeuttamaan lähtöä.
Joko Jeesus tulee takaisin ennen sitä tai sitten kävelen saunan taakse. (Siellä saunan takanahan yleensä sattuu ja tapahtuu).
Rahastot ja osakkeet. Jos niiden tuotoilla ei kuitenkaan tulisikaan riittävästi toimeen, ei tarvitse kuin tehdä rikos jolla saa varmuudella ehdotonta.
Olen sijoittanut lähes koko aikuisikäni, ja sama jatkuu niin kauan kuin palkasta siihen riittää. Toki en varmastikaan pysty saamaan niin suuria tuottoja tai pääomaa, että pelkästään niillä pärjäisi kunnolla. Mutta ehkä ne eivät kokonaan pysty eläkejärjestelmää edes poistamaan, niin että kai sieltä jotain minimiä voi saada.
Nyt työikäisenä asun pk-seudulla, missä palkat alallani ovat korkeammat. Sitten eläkeikäisenä varmaan ostan pienen omistusasunnon jostain kauempaa halvemmalta alueelta. Missä asuntojen hinnat ovat alhaiset, mutta terveydenhuollon palveluiden saatavuus sillä hetkellä vielä ok (jos nyt missään on).
Kun olen autistinen, ex koulukiusattu, enkä ole onnistunut saamaan miestä tai kavereita, ja vanhemmat ovat väkivaltaiset... Ja mun lempi urakin vietiin multa alta AI:n takia. Niin ei kiinnosta elämän jatkaminen. Lähtisin täältä vaikka heti, jos tilaisuus tarjoutuisi.
Mutta... Mulla on tiettyjä tulevaisuuden näkemisen kykyjä, ja ne sanovat mulle, että kuolen 46 v-nä. En tiedä, voinko niihin täysin luottaa, mutta muutaman asian olen jp ennustanut niillä kyvyillä....
Ja kun nyt olen 35, niin 11v ei olis niin pitkä aika odottaa :)
Tutkittu tosiasia on, että autisteilla on selvästi keskivertoa lyhyempi elinajanodote. Toivon, että se hoitaa mut pois.
Mutta jos ei mikään muu auta kuoleen ja lähentelen 50 ikävuotta, niin sitten anon perintörahoilla eu ta na siaa Sveitsistä. Kerran tuntuu ettei sitä laillisteta muissa kuin harvoissa maissa. En asu Suomessa, mutta mun asuinmaassa ei myöskään asia etene >:(
Lapset elättää. Lykkäävät mut johonkin nurkkaan kuten ennen vanhaan mummoille oli tapana tehdä. Emmä tiedä. En murehdi asiaa.
En kanna lainkaan huolta eläkepäivistä, koska tiedän ettei tätä maailmaa ole enää silloin kun saavuttaisin eläkeiän.
Kaikki rahat ja omaisuus menee sitten elämiseen. Perintöä ei kannata lasten odotella.
Säästän. Varastan ja huijaan rikkailta nyt kun vielä voin. Kaikki keinot käytössä, koska pakko.
Rahastosäästämällä, olen 35v ja tällä hetkellä rahastossani jo 85% tuotto, aloitin 6v sitten säästämisen.
Noh maailma ehtii muuttumaan muutamassa vuosikymmenessä niin paljon että saatte vielä etsiä töitä. Automaatio hoitaa ja työttömyys on valtavaa. Hyvää loppuelämää kaikille.
"jos eläkejärjestelmä kaatuu?"
Kyse ei ole mistään "JOS KAATUU" vaan MILLOIN KAATUU!
Ei se romahda. Rahastoidut rahat riittävät. Älkää uskoko propagandaa.