Miten järjestät vanhuutesi jos eläkejärjestelmä kaatuu?
Nyt on alettu avoimesti puhumaan siitä, että n. 30-40 vuotiaat eivät usko eläkejärjestelmän kestävän omaan eläkeikään asti. Alati laskeva syntyvyys vahvistaa tätä käsitystä. Miten sinä järjestät vanhuutesi jos eläkkeitä ei makseta? Oletko aloittanut säästämisen?
Kommentit (123)
Hauskoja vastauksia mutta ei ole realistista kuvitella että eläkejärjestelmä "romahtaa". Eläkkkeitä maksetaan köyhemmissäkin valtioissa, ne ovat vaan pienempiä. Mikään sivistysvaltio ei jätä vanhuksiaan heitteille.
Koska lapsilta ei voi vaatia, että vievät saunan taakse kun aika koittaa, kuolinapteekki on vastaus. Itselläni se tarkoittaa isoa määrää viskejä ym. Ja jotain pilleriä tai nestettä myös, jos kroppa osottautuu sitkeäksi. Tai sitten lähden sopivana myrskyisänä yönä pitkälle meriuinnille kalojen iloksi.
Kuten joku jo sanoikin, jos sitä on nuorena ja keski-ikäisenä jo pelkkä arvoton pelinappula, mitä sitä onkaan vanhana.
Sen verran pienet tulot ettei ole mahdollsuutta säästää. Mielummin maksaisin vähän lisää eläkemaksuja jotta olisi systeemi varman päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen rikoksen ja menen vankilaan.
Tämähän se muuten olis! Täyshoito ja katto pään päällä. Lisäksi siellä on varmasti sitten muitakin vanhuksia seurana. Eivätkä ole edes vaarallisia, kun ovat tehneet rikoksen samalla periaatteella, että pääsee täyshoitoon.
Japanissa kodittomat vanhukset tekevät noin. Varastavat pyörän tai muuta vastaavaa ja menevät poliisiasemalle kertomaan siitä. Japanissa joutuu ihan rikoksesta vankilaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen rikoksen ja menen vankilaan.
Tämähän se muuten olis! Täyshoito ja katto pään päällä. Lisäksi siellä on varmasti sitten muitakin vanhuksia seurana. Eivätkä ole edes vaarallisia, kun ovat tehneet rikoksen samalla periaatteella, että pääsee täyshoitoon.
Japanissa kodittomat vanhukset tekevät noin. Varastavat pyörän tai muuta vastaavaa ja menevät poliisiasemalle kertomaan siitä. Japanissa joutuu ihan rikoksesta vankilaan.
Pikkurikoksesta vankilaan.
Suurten ikäluokkien eläkkeille pitää määrätä välittömästi rasitemaksu, jolla paikataan sitä, että suuret ikäluokat nauttivat kohtuuttoman suuria eläkkeitä verrattuna maksamiinsa eläkemaksuihin. Suuret ikäluokat saavat yli 1 € jokaista maksamaansa työeläke-euroa vastaan, minun ikäiseni saa 0,5 € takaisin. Kun joskus pääsen eläkkeelle (jos pääsen), olen ollut työelämässä 45 vuotta.
Kummallista, että olette täällä eläkejärjestelmää romahduttamassa. Eikö eläke kelpaa?
Siihen mennessä velaton omistusasunto Helsingissä eli asumiskulut eivät ole kovin isot. Lisäksi olen jo ajoissa aloittanut säästämisen. Toki jos yhteiskunta ei maksa yhtään eläkettä, ei säästöt pitkälle auta mutta sitten täytyy varmaan mennä narun jatkoksi.
Olen nyt 43 v. Mulla on osakkeissa ja indeksirahastoissa noin 56000 euroa ja sijoitan noin 400 euroa joka kuukausi. Lisäksi omistan 2 velatonta sijoitusasuntoa.
Jos kykenen olemaan työelämässä noin 65-vuotiaaksi, uskoisin tuon hiukan auttavan. Lisäksi täytynee siirtyä osakkeiden ja rahastojen aktiiviseen hoitamiseen jotta saan niistä säännöllistä tuloa jo nyt ja korkoa korolle.
Tuo omaisuus on täysin omaani, ei miehen omistamaa ja avioehto on joten suunnitelman pitäisi kestää myös yksin jääminen.
Täytyy ruveta suunnittelemaan jotain rikosta, että pääsee eläkepäiviä viettämään vankilaan. Siellä on täysihoito ja hyvä terveydenhoito. Saa ilmaiset tekohampaat ja pääsee harrastamaan valtion piikkiin. Voi kirjoitella blogia ajankulukseen, elämästään mummona vankilassa.
Minulla on suhteellisen paljon säästöjä ja sijoituksia, ja yksityinen eläkevakuutuskin. Jos ihan kaikki kaatuu, niin yritän elellä mahdollisimman halvalla jossain yksiössä (tai muutan mökille, joka on vanha maatalo, jos se olisi halvempaa) ja toivon poikieni hieman sponssaavan minua etten nälkää näe.
Eihän nytkään kaikki saa työeläkettä, vaan verovaroista maksettavaa kansaneläkettä.
Ja eikä nytkään ero ole suuri, jos keskimäärin maksettava työeläke on n. 1400€ miinus verot eli tonni käteen ja kansaneläke n. 700€/kk.
Ja monella 45v työuraa takana.
Velaton asunto Espanjassa. Eläminen on siellä paljon halvempaa ja jopa kansaneläkkeellä siellä pärjää hyvin. En ole huolissani, koskaan ei tiedä onko huominen viimeinen päivä. En elä huomisessa vaan hetkessä. Huomisesta kun ei tiedä. Sijoituksia on mutta aika näyttää tuottaako ne mitään.
Vierailija kirjoitti:
Hauskoja vastauksia mutta ei ole realistista kuvitella että eläkejärjestelmä "romahtaa". Eläkkkeitä maksetaan köyhemmissäkin valtioissa, ne ovat vaan pienempiä. Mikään sivistysvaltio ei jätä vanhuksiaan heitteille.
Hellyyttävän sinisilmäinen näkökanta.
Ja kysymyshän tässä juuri on noista mahdollisista leikkauksista. Vai oletko sitä mieltä, että näissä matalamman eläkkeen valtioissa esimerkiksi terveydenhuolto toimii julkisilla varoilla ja eläkeläiset eivät itse joudu maksamaan hoitojaan ja lääkkeitään?
Vierailija kirjoitti:
Hauska nähdä miten suomilampaat on ihan ok ajatuksen kanssa että pitäisi itse selvitä ilman minkäänlaisia tukia. Te lampaat oottekin aina lampaita tämäntakia. Muissa maissa ne oikeudet otetaan ;D
Tietojeni mukaan mm. Afrikassa on muutama valtio, jossa on kyseisenlaista meininkiä :D
mutta eihän nytkään riitä työt kaikille. jos lapsia syntyy vähemmän, sehän on vaan hyvä asia. muutaman vuoden päästä työttömyysprosentti on 0 ja kaikille löytyy töitä.
Alan noiidaksi ja vien psykologien työt.