JESSS RIVARI MYYTY EI ENÄÄ IKINÄ!!!
Ai helvetti mikä kivi vierähti harteilta. Ei enää niitä saatanallisia pihatalkoita, ei enää seinän takaa tulevan nuoreparin saunailtojen meteliä, ei toisen seinänaapurin pentujen kirkumista, ei valitusta siitä että auto on kolme senttiä naapurin puolella, eikä siitä että metelöidään autokatoksessa kun naapurin lapsi nukkuu!
Vappuna, pääsiäisenä yms. aattoina voidaan pitää koti-ilta ilman että seinän takana biletetään, eikä tarvitse tapella taloyhtiön kokouksissa huoltotoimenpiteistä tai kiukutella siitä miksi maksetaan kallista vastiketta mutta mitään ei hoideta. Ihan perus huoltotoimenpide viivästyy ja kestää, vastike nousee ja kämppä kylmä joulukuulle asti.
Ei enää kesäiltoja niin että toisen pihasermin takana kännäävät teiniaikuiset grillaavat aamuyölle, eikä toisen sermin takana olevan taaperon hiekanheittelyä... aaaah.
Muutto uuteen omakotitaloon, missä tämän vastikkeen hinnalla saadaan kotivakuutus, sähkölasku, jätemaksut ja 100e/kk korjausrahastoon. Ei tulevia putkiremontteja, sokkeliremontteja, eikä ikkunoidenvaihtoja kuin vasta joskus 30v päästä. <3 <3 <3
Olen niin onnellinen!!!!!!!
Kommentit (89)
Omakotitalossahan ei oo remontteja eikä mitään muutakaan tehtävää:-D En ikinä muuttaisi omakotitaloon, en tosin rivariinkaan. Kerrostalo on ihan paras.
Kosto on suloinen. Me muutettiin rivarista juuri sen takia, kun seinänaapurina asunut nuorehko pari biletti jatkuvasti eikä taloyhtiö tehnyt asialle mitään. Juhlivat siis kaikki juhlapyhät ja kesäviikonloput niin että aamu kolmelta vasta hiljeni, ja lisäksi mies vahtasi lätkää ja karjui matseja kaikki illat. Mikään sanominen ei auttanut, lakkasivat tervehtimästä meitä lopulta kun pitivät meitä kyylinä. Nyt sitten myytiin kämppä ja muutettiin pois, ja kuultiin että meidän paikalle muuttaneet aloittivat täyden rempan ja poraa rytkyttävät aamusta iltaan. Rempan arvioitu kesto n. 1kk. Ai että mä nautin, vaikka en näe niiden bileääliöitten ilmeitä. :D
Rivarin kautta kerrostaloon ja sieltä omakotitaloon maalle. Ai että kun nautin omakotielämästä. Lähin naapurin raja on 100 metrin päässä metsäpusikossa. Saa elää rauhassa eikä tarvii kuunnella kenenkään "elämisen ääniä". Pihatyöt käy harrastuksesta. T. Jo 10 vuotta samassa talossa asunut
Rivariin tai kerrostaloon kannattaa muuttaa jos rakastaa ihmisiä. Itse ihmisvihaaja-introvertikkona tämä rivariasuminenkin (kerrostalossa jaksoin vuoden, kunnes masennuin vakavasti ja yritin itsemurhaa) on yhtä helvettiä. Paiskin töitä niska limassa, että saisi oman kämpän (jostain täysin korvesta) hankittua muutaman vuoden sisällä, toivottavasti jaksan pysyä hengissä.
Onnea uuteen kotiin.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 14:42"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 14:37"]
Niin samaa mieltä. On kyllä älyhalpaa asua omakotitalossa, varsinkin jos elämässä tulee tiukkapaikka niin ottaa vaan lyhennysvapaan. Korot niin alhaalla että meilläkin jäi asumiskuluja 200 000e lainaan vain 60 e korkoja, 150 e sähkö, vesi joitain kymppejä + jätemaksu 16 e/kk. Käytössä kuitenkin uudehko parisataaneliöinen okt. Ihan kiva parilla satkulla kuussa asua tällaisessa. Ei olis meillä varaa asua rivarissa jossa jo pelkkä yhtiövastike on meidän kuluja korkeampi lainat huomioiden. Puhumattakaan omasta rauhasta ja siitä ettet ole vastuussa toisten asuntojen korjauksista ja kylppärirempoista. Meni hermo viime rivarissakin kun maksettiin 100 000e remppa naapurikämppään...
[/quote]
Ei kyllä kuulosta ihan realistiselta...?
[/quote]öööö, mikä ei kuulosta realistiselta? Pari vuotta oltiin lyhennysvapaalla näillä summilla. Olis toki voinut jatkaa vaikka kuinka kauan mut lyhennellään nyt taas kun mahdollista. Kalliimpaa ois ollut asua kerrostaloyksiössä vuokralla.
Niin samaa mieltä. On kyllä älyhalpaa asua omakotitalossa, varsinkin jos elämässä tulee tiukkapaikka niin ottaa vaan lyhennysvapaan. Korot niin alhaalla että meilläkin jäi asumiskuluja 200 000e lainaan vain 60 e korkoja, 150 e sähkö, vesi joitain kymppejä + jätemaksu 16 e/kk. Käytössä kuitenkin uudehko parisataaneliöinen okt. Ihan kiva parilla satkulla kuussa asua tällaisessa. Ei olis meillä varaa asua rivarissa jossa jo pelkkä yhtiövastike on meidän kuluja korkeampi lainat huomioiden. Puhumattakaan omasta rauhasta ja siitä ettet ole vastuussa toisten asuntojen korjauksista ja kylppärirempoista. Meni hermo viime rivarissakin kun maksettiin 100 000e remppa naapurikämppään...
[/quote]
Siis paljon lyhennätte nyt okt? Kuitenkin aika paljon, koska näillä koroilla varaa ottaa lyhennysvapaita kahdeksi vuodeksi? 200 000 laina kuitenkin suht iso. Oletteko ottaneet huomioon, jos molemmat jäätte työttömäksi tai toinen teistä sairastuu pysyväksi?
Korkotilanne 5v on aivan muuta, karua faktaa.
Ikävää, että noin monella on huonoja kokemuksia asumisestaan. Itse olemme tosi tyytyväisiä rivariasujia. Asunto on aivan ihana, sijainti ja maisemat myös, ja naapureidenkin kanssa tullaan hyvin juttuun. Häiritään puolin ja toisin, joten tasoissa ollaan. :) Kyllä sitä pitää aikuisen ihmisen osata myös osoittaa ymmärrystä toisia kohtaan - elämäntilanteet vaihtelevat kaikilla ja hupsis, huomenna voitkin itse olla se rasittava naapuri, jonka kakara taas kiljuu. Sekin vaihe menee ohi...
Kallis on vastike meilläkin, mutta myös huolto- ja remonttipuoli on toiminut oikein hyvin.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 14:41"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 14:34"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 14:25"]
Teillä on ollut järkyttävä vastike rivarikämpässä, jos samalla rahalla saa kaiken luettelemasi. Sillä perusteella toivotan onnea uuteen kotiin!
[/quote]
Provo tai sitten siperia vielä opettaa, että ok-talossakin on kustannuksia. Vaikka lainanhoitokustannuksiakaan ei laskisi.
Ja ap raukka kuvittelee, että korjauksia vasta 30 v päästä. Toivottavasti uuden omakotitalon rakentajat ovat olleet ammattilaisia. Mutta on hyvä ettei koirat häiritse, koska ok-alueella todennäköisyys on 100%, että jollakin naapurilla on ärsyttävä räksyttäjä.
[/quote]
Miksi sä ivaat tai kutsut mua raukaksi? Mä olen asunut kaikissa talomuodoissa, paritalossa, kerrostalossa, omakotitalossa, solussa, kämppäkaverina ja tämä rivari on ehdottomasti paskin asumismuoto ikinä. Kyllä me tasan tarkkaan tiedetään mitä uudessa omakotitalossa maksaminen maksaa kiitos vaan, ja maksakoot vaikka tuplasti enemmän mitä nykyisin niin siitä huolimatta valitsisin omakotialon vaikka sitten talopakettihelvetissä. Oletko sä katkera jostain vai kyvytön nauttimaan toisen ihmisen onnen tunteesta? Mä olen onnellinen, siihen ei vaikuta mitkään hapannaamojen kommentit. <3
ap
[/quote]
Onko kaikki inkkarit kanootissa kun noin pitää raivostua?
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 14:49"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 14:42"]
[/quote]
Ei kyllä kuulosta ihan realistiselta...?
[/quote]öööö, mikä ei kuulosta realistiselta? Pari vuotta oltiin lyhennysvapaalla näillä summilla. Olis toki voinut jatkaa vaikka kuinka kauan mut lyhennellään nyt taas kun mahdollista. Kalliimpaa ois ollut asua kerrostaloyksiössä vuokralla.
[/quote]
Tarkoitin siis tuota että maksoitte naapurikämpän rempasta 100 000e?? Siis per osake??
Minä olisin osnnut kertoa tämän jo ennen kuin ostitte rivarin. En ikikuuna ostaisi osaketta rivitalosta, pahempi on ainoastaan paritalo.
Olen ollut vuokralla rivitalo-asunnossa ja läheisillä on erittäin katkeria kokemuksia näistä.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 14:09"]
Kuinka iso tontti teillä on ja miten on naapureita? Kyllä nuo samat ongelmat voi esiintyä ihan omakotitalon naapurustossakin jos on pienet tontit. Siellä naapurissa voi olla päristeleviä mopopoikia tai yötäpäivää hakkuava koira.
[/quote]
No höpö höpö. Jotain yhteisiä onglemia voi olla, mutta omakotitalossa ei tarvi alistua talous- ja korjausasioissa enemmistön päätökseen, eikä omassa tarvi maksaa muiden aiheuttamia kuluja.
Aplla on ihanan naiivi asenne omakotitaloa kohtaan. Meillä Naapurissa kolme teiniä ja mökkeilevät vanhemmat. Ördääviä teinejä, järkyttävää jumputusta ja mopoja. Poliisit tulee jos tulee, yleensä kun tulevat niin käskecät vaan olla hiljempaa ja lähtevät. Toisilla naapureilla soi iskelmä niin isolla että me ei voida kuunnella pihalla radiota.
Katsos kun kaikki asuvat omissa kodeiss...:)
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 14:45"]
Mä en kestäisi ok talon vastuuta. Että se siis pysyy kunnossa ja arvo säilyy. Lisäksi liikaa töitä palkkatyön päälle
[/quote]
Taidat pelätä vastuuta ylipäänsä? Omakotitalossa vastaat itse, mutta myös päätät itse. Me ollaan miehen kanssa sellaisia että kun ongelma ilmenee, se korjataan eikä jätetä asioita happanemaan. Kerättiin paritalossakin remppavastiketta itsellemme, että maksetaan siitä sitten yllättävät menot. Ja tosissaan jos ja kun joku asia kaipaa huoltoa, voidaan itse päättää kuka palkataan hommiin eikä ole pakko ottaa sitä taloyhtiön hallituksen puheenjohtajan kummisedän firmaa mikä on hoitanut urakat aina. Lisäksi aika paljon omakotitalossa voi tehdä itse, meillä mies huolehtii talotekniikan ylläpidosta ja mä enimmäkseen haravoin ja kolaan lumet, on helpottavaa kun niillä voi korvata päivän lenkin. ;) Tosin aika usein paritalossakin oltiin yhdessä lumitöissä, se oli mukavaa puuhaa. Taloyhtiössä kun kaikki rakenteelliset asiat kuuluu teettää ulkopuolisella, niin maksat siitä että naapurissasi asuu kädetön nuoripari joka ei hallitse pienintäkään huoltotoimenpidettä ja sitten tilataan kaikille remppamies tekemään asia minkä voisi tehdä itse.
Maalaisjärkeä ei käytetä, mutta sitten vittumaisin homma eli ison taloyhtiön jättipihan ruohonleikkuu tehdään talkoilla, tai kukin vuorollaan. Viime kesänä ei oltu tosiaan koko heinäkuussa täällä, mutta toisen naapurin mielestä meidän olisi pitänyt ajella mökiltä leikkaamaan ruoho omalla vuorollamme. Sanottiin että jumalauta jos me ei saada nukkua kotonamme yhtään viikonloppua, ja joudutaan kestämään naapureitten biletystä niin ei me kyllä tehdä talkoohommiakaan, palkatkaa joku leikkaamaan ruoho ja lasku postiin kiitos . On hullua, että ruohonleikkuuta ei ulkoisteta, mutta esim. joku ikkunan tiivistelistan vaihtaminen tarvitee kaksi eri huoltomiestä.
ap
Teillä on ollut järkyttävä vastike rivarikämpässä, jos samalla rahalla saa kaiken luettelemasi. Sillä perusteella toivotan onnea uuteen kotiin!
[/quote]
Omakotitalossa saa aina samalla rahalla enemmän kuin rivitalossa.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 15:11"]
Minä olisin osnnut kertoa tämän jo ennen kuin ostitte rivarin. En ikikuuna ostaisi osaketta rivitalosta, pahempi on ainoastaan paritalo.
Olen ollut vuokralla rivitalo-asunnossa ja läheisillä on erittäin katkeria kokemuksia näistä.
[/quote]
Paritalossa mä olin tyytyväinen, meillä oli ihana rauhallinen lapsiperhe seinän takana ja omakotitalossa siinä naapurissa räksytti koira. :) Ei mua haitannut lapsiperheen tai koiran äänet, jos ne ovat normaaleja. Mutta sellainen missä toisen seinän takaa kuuluu musiikin jytke ja mekkala läpi yön ja toisella puolella herää lapset kirkumaan tunnin ajaksi aamu kuudelta, niin ei ole kivaa. Rivarissakin kai mukavaa on vain jos seinän takana asuu ihmiset jotka ottavat toisia huomioon, mutta eivät ihmiset taida nykyisin olla sellaisia. Ostetaan osake ja hallinnoidaan sitä kuin omakotitaloa, kuvitellaan että voidaan elää miten tykätään vain siksi että siitä maksetaan.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 14:34"]
[/quote]
Provo tai sitten siperia vielä opettaa, että ok-talossakin on kustannuksia. Vaikka lainanhoitokustannuksiakaan ei laskisi.
Ja ap raukka kuvittelee, että korjauksia vasta 30 v päästä. Toivottavasti uuden omakotitalon rakentajat ovat olleet ammattilaisia. Mutta on hyvä ettei koirat häiritse, koska ok-alueella todennäköisyys on 100%, että jollakin naapurilla on ärsyttävä räksyttäjä.
[/quote]
No ei uudessa omakotitalossa kovin suuria korjaustarpeita ole ensimmäisen 30 vuoden aikana.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 15:13"]
Aplla on ihanan naiivi asenne omakotitaloa kohtaan. Meillä Naapurissa kolme teiniä ja mökkeilevät vanhemmat. Ördääviä teinejä, järkyttävää jumputusta ja mopoja. Poliisit tulee jos tulee, yleensä kun tulevat niin käskecät vaan olla hiljempaa ja lähtevät. Toisilla naapureilla soi iskelmä niin isolla että me ei voida kuunnella pihalla radiota. Katsos kun kaikki asuvat omissa kodeiss...:)
[/quote]
Onko teillä vanha talo..? Se paritalo missä asuttiin okt-alueella oli niin tiivis, että ei sinne sisälle mitään kuulunut. Kotiin pääsi pakoon vastapäätä asuvia mopopoikia.. eikä mua tosissaan ne edes häirinneet. Meidän naapurustossa oli mopopoikia, pihalla räksyttävä koira, seinänaapuri grillasi usein kesällä perheensä kanssa, ja yhden naapurin lapset juoksivat usein meidän pihan poikki. Ei ottanut päähän koskaan, sillä oman kodin seinät suojasivat. En mä ole tiukkapipo edes, mutta rivarissa asumista en suosittele kyllä kuin kuurosokeille, saatat ehkä saada vapautuksen talkoistakin.
ap
Meidän rivarissa riidellään ja on aina riidelty. Ensin kärsin näistä kauheesti ja nyt olen tajunnut että joka päiväistä kauraa nää riidat noille akoille. Täällä riidan aiheet on lapset ja koirat. Riidat on yleensä aikavälillä kevät ja kesä.
Hyvin rauhallista täällä on mutta kesällä kaikki äänet kuuluu ja riitaa sitten pukkaa. Aika helvetillistä ja ei sovi herkille! Meillä paljon asukkaitta.
Eihän se sitten asumismuodosta olekaan kiinni, vaan mitä naapureina sattuu asumaan.
Onnea uuteen kotiin ja toivotaan runsaasti saman henkistä jengiä naapureihin.
[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 14:07"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 14:09"]
Kuinka iso tontti teillä on ja miten on naapureita? Kyllä nuo samat ongelmat voi esiintyä ihan omakotitalon naapurustossakin jos on pienet tontit. Siellä naapurissa voi olla päristeleviä mopopoikia tai yötäpäivää hakkuava koira.
[/quote]
Puhumattakaan jatkuvasti takkaa tai puukiuasta lämmittävistä naapureista, jotka osaamattomina tekee tulet märistä puista ja savunkatku tulee koko ajan sisälle...
[/quote]
Ei uusissa taloissa tule mitään katkuja sisälle, sen verran tiiviitä on talot. T.uuden talon asukas