Anoppi ei hyväksy vegetarismia
En siis syö lihaa, ja anopille tämä on ongelma. Tulee viestejä, päivittää facebookkia, kyselee mieheltä, tulee käymään tentatakseen kasvissyönnistä. En siis todellakaan ole aatteellinen vegaani vaan terveydellisistä syistä en syö punaista lihaa ollenkaan, kalaa syön pari kertaa kuukaudessa. Nyt anoppi on alkanut vouhkaamaan joulusta vaikka olen sanonut että ei tarvitse erityisiä järjestää tai tehdä minulle erikseen mitään mutta anoppi vaan voivottelee selän takana kuinka raskasta on kun yhdelle pitää tehdä erikkoruoat. -.-
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 00:10"]terveydelliset syyt olla syömättä lihaa??
[/quote]
-Reuma
-Allergia
-Ärtynyt suoli
-ylipaino
-Akne
-Atopia
valitse niistä
Ootko sanonut anopille, että tuo käytös on rasittavaa?
Jos anoppi on ärhäkkää sorttia, niin voisit vaikka alkaa itse kuittailemaan lihansyönnistä.
No johan on marttyyri. Ei taida anopilla oikein olla mitään mielekästä tekemistä jos tuollaisesta jaksaa vouhottaa. Jouluruuat ovat sitä paitsi harvinaisen hyvin lakto-ovo vegelle sopivia, jos vielä kalaakin voit syödä niin ihmetyttää oikeasti mitä "erikoisruokaa" hän mukamas joutuu sinulle erikseen valmistamaan.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 00:18"]No johan on marttyyri. Ei taida anopilla oikein olla mitään mielekästä tekemistä jos tuollaisesta jaksaa vouhottaa. Jouluruuat ovat sitä paitsi harvinaisen hyvin lakto-ovo vegelle sopivia, jos vielä kalaakin voit syödä niin ihmetyttää oikeasti mitä "erikoisruokaa" hän mukamas joutuu sinulle erikseen valmistamaan.
[/quote]
Voivottelee sitä että "EI kun se Axxxx ei syö sitä kinkkua, eikä lintua, hirveet erikkoruoat pitää vääntää!!" Kun yritän sanoa että voin syödä kasviksia ja syönhän kaloja ja maitotuotteita niin ei mene kuuleviin korviin. Voivottelee vaan. -ap
Ja minulla juurikin reuma pahenee punaisesta lihasta. Kiitos 3:lle :) -ap
Oletko siis ovo-latkto-vegetaristi?
Jos olet niin ala puhumaan kuinka ihana suomalainen jouluruoka on kun siinä ei tarvitse olla muuta kuin kinkku omalla tarjottimella ja kaikkea muuta voit syödä, kuukauden kala-annoksenkin saa siinä kätevästi.
Itsekään en voi syödä sikaa ja nautaa terveydellisistä syistä, oma anoppi onnistui pojaltaan kysymään että kai minä voin kuitenkin (grilli)makkaraa syödä... Ei sillä, omakin äiti nikotteli aikansa kun jouduin näistä perinneruuista luopumaan mutta hän on kuitenkin nopeasti oppivaa sorttia.
Minä varmaan sanoisin anopille, ett kun kerran on kerran on niin hankalaa tehdä/hankkia valmiina lihatonta rosollia, laatikoita, salaattia, joulukaloja,joulupuuroa, hedelmäkiisseliä jne, niin on varmaan parasta, että menet joka joulu omien vanhempiesi luokse, jossa nuo ruoat ovat perinteisesti olleet lihattomia.
Mutta sunhan ruokavaliolla voi syödä joulupöydästä vaikka mitä. Rosollia, kaikkia laatikoita ja kaloja. Ei tuossa mitään erikoisruokia anopin edes tarvitse tehdä. Omituista valittaa asiasta.
Mikä tässä nyt sinua rassaa, aikuista ihmistä? Jos teillä on lähellekään perinteinen suomalainen joulupöytä, niin siinähän on suuri osa kala- ja kasvisruokia.
Anoppi ehkä vouhkaa ihan hyväntahtoisuuttaan. Ehkä hänellä ei ole kokemusta kasvissyönnistä ja siksi hän luulee, että se on iso tai monimutkainen asia. Ehkä hän on lukenut AV:n ihan tolkuttomia kasvissyönti vs. lihansyöntiketjuja? :) Joulun jälkeen hän kyllä tajuaa, että kyse on ihan arkisesta asiasta.
Sinä olet nuorempi ihminen, joten osoita vähän myötämielisyyttä vanhempaa kohtaan. Ilman anoppiasi ei olisi miestäsikään.
Anoppisi on idiootti. Tuolle viestittelylle, tenttaamiselle ja vouhkaamiselle pitää laittaa stoppi heti alkuunsa. Kai sentään miehesi pitää puoliasi äitiään vastaan? Tee sille ämmälle suorin sanoin selväksi että sinun ruokavaliosi on sinun asiasi, eikä kuulu muille. Anoppi yrittää tehdä siitä ITSELLEEN ongelmaa tuolla jouluruokavouhotuksella, että pääsee marttyyrin rooliin: "voivoi kun on niin paljon tekemistä jouluna ja sitten tuolle yhdelle pitää vielä tehdä omat ruuat"... vietä mieluummin joulu miehesi kanssa kahdestaan tai tämän kanssa oman sukusi luona, niin saa akka nenilleen - ja tee selväksi, että TE ette tule enää vierailulle, jos erilainen ruokavalio on niin vaikea asia.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 00:34"]
Anoppi ehkä vouhkaa ihan hyväntahtoisuuttaan. Ehkä hänellä ei ole kokemusta kasvissyönnistä ja siksi hän luulee, että se on iso tai monimutkainen asia. - -
Sinä olet nuorempi ihminen, joten osoita vähän myötämielisyyttä vanhempaa kohtaan. Ilman anoppiasi ei olisi miestäsikään.
[/quote]
Myötämielisyyttä ihmistä kohtaan, joka ei kunnioita ap:n omia valintoja, vaan kehittää siitä itselleen ongelman? Ikäkorttia heiluttelemalla ei pitäisi saada ympäristöltä lupaa käyttäytyä törkeästi kanssaihmisiä kohtaan, "minä olen ikääntynyt, minulla on oikeus, minä saan tehdä mitä huvittaa!" Jos ei ämmän tajuntaan uppoa yksinkertainen viesti, että ap pärjää varsin hyvin ilman erillisiä jouluruokia, ja jättää tarjoiluista väliin vain kuolleet eläinraadot (kalaa lukuunottamatta), niin MITEN viestin saa tälle perille? Epäilenpä, että anoppi ihan tieten tahtoen on tekemässä tilanteesta monimutkaista. Sellaisiin ihmisiin joutuu valitettavasti välillä törmäämään, joille on henkilökohtainen ongelma, että muut eivät jaa samaa ruokavaliota / elämäntyyliä / mitävain kuin he itse, ja tekevät sen selväksi eri tavoin.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 00:10"]
terveydelliset syyt olla syömättä lihaa??
[/quote]
Ei ole mitään syytä ihmisen syödä lihaa. Useimmat voivat paremmin pelkällä kasvispohjaisella ravinnolla.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 00:20"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 00:18"]No johan on marttyyri. Ei taida anopilla oikein olla mitään mielekästä tekemistä jos tuollaisesta jaksaa vouhottaa. Jouluruuat ovat sitä paitsi harvinaisen hyvin lakto-ovo vegelle sopivia, jos vielä kalaakin voit syödä niin ihmetyttää oikeasti mitä "erikoisruokaa" hän mukamas joutuu sinulle erikseen valmistamaan. [/quote] Voivottelee sitä että "EI kun se Axxxx ei syö sitä kinkkua, eikä lintua, hirveet erikkoruoat pitää vääntää!!" Kun yritän sanoa että voin syödä kasviksia ja syönhän kaloja ja maitotuotteita niin ei mene kuuleviin korviin. Voivottelee vaan. -ap
[/quote]
kumma että ennen Suomessa 100% ihmisistä söi noita jouluruokia ilman ongelmia
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 01:05"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 00:20"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 00:18"]No johan on marttyyri. Ei taida anopilla oikein olla mitään mielekästä tekemistä jos tuollaisesta jaksaa vouhottaa. Jouluruuat ovat sitä paitsi harvinaisen hyvin lakto-ovo vegelle sopivia, jos vielä kalaakin voit syödä niin ihmetyttää oikeasti mitä "erikoisruokaa" hän mukamas joutuu sinulle erikseen valmistamaan. [/quote] Voivottelee sitä että "EI kun se Axxxx ei syö sitä kinkkua, eikä lintua, hirveet erikkoruoat pitää vääntää!!" Kun yritän sanoa että voin syödä kasviksia ja syönhän kaloja ja maitotuotteita niin ei mene kuuleviin korviin. Voivottelee vaan. -ap
[/quote]
[/quote]
Paitsi kaikki ne, jotka kuoli huonojen ruokavalioiden ja allergioiden tuomiin ongelmiin jo nuorena
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 01:05"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 00:20"]
[/quote]
[/quote]
Koska ennen syötiin mukisematta kaikkea, kun ei tiedetty ruokavalion vaikutuksesta terveyteen, niin kyllä ap:nkin pitäsi pahentaa reumaansa popsimalla kinkkua, ettei vain anopille tule paha mieli. Onhan siitä ihan hitosti ylimääräistä vaivaa, että yksi vieras syö vain kalaa ja laatikoita.
Hitto että on rasittavan kuuloinen anoppi. Kai se joskus väsyy tuohon jankkaamiseen. Koita kestää!
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 00:12"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 00:10"]
[/quote]
-Reuma -Allergia -Ärtynyt suoli -ylipaino -Akne -Atopia valitse niistä
[/quote]
Terveydelliset syyt olla syömättä pelkkää kasvisruokaa. Valitse näistä:
allergia
syöpä
sydänongelmat
diabetes
osteoporoosi
lyhyempi elinikä
mielenterveyden ongelmat
Itse asiassa, omasta listastasi ainoa kohta josta olen samaa mieltä on ärtynyt suoli, koska kasvissyöjät syövät paljon kuitupitoisia ruokia. Muutenhan kasvisruoka on köyhä proteiineista, B-vitamiinista, omeaga-3-rasvahapoista, kalsiumista ja muista hivanaineista.
Minusta on varsin outoa väittää vegetarismin olevan terveellistä. Ihminen on luonnostaan sekasyöjä ja siihen meidän ruumiimme on evoluution myötä kehittynyt. Sen takia ruokaympyrässäkin on oma siivunsa lihalle ja kalalle.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 00:12"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 00:10"]terveydelliset syyt olla syömättä lihaa??
[/quote]
-Reuma
-Allergia
-Ärtynyt suoli
-ylipaino
-Akne
-Atopia
valitse niistä
[/quote]
Syöpä + muut kivat elintasosairaudet.