Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täydellinen elämäni mummoäitinä.

Vierailija
23.11.2014 |

Tapasin saman ikäisen ihanimman mieheni ensimmäisen kerran kesällä v. 1990, olimme 25-vuotiaita.

Ihastuimme/rakastuimme nopeaan ja aloimme ensitapaamisestamme pian seurustelemaan saman vuoden aikana. Molemmilla oli takanaan useamman vuoden parisuhde edellisissä liitoissa, mutta olimme kummatkin eronneet sitten niistä erillisistä syistä, kummallekaan ei ollut siunaantunut vielä niistä liitoista lapsia. Mikä oli ihan mukavaa, koska pystyimme hankkimaan yhdessä ihan omia, ilman edellisten liittojen lapsia. :-)

26-vuotiaana, vuoden seurustelun jälkeen, muutin mieheni luokse avoliittoon. Asuimme kerrostalo kaksiossa kaupungin keskustassa.

28-vuotiaina menimme kirkossa naimisiin kesällä -1993.

29-vuotiaana aloin syyskuussa 1994 odottamaan esikoistamme. Lapsi oli yritetty ja toivottu, raskaus tärppäsi 3kk yrittämisen jälkeen.

Kesäkuussa 1995 syntyi kaunis, terve tyttö ja meistä tuli ensimmäisen kerran vanhempia 30-vuotiaina.

36-vuotiaina ostimme maalta omakotitalon ja päätimme muuttaa sinne, kun tyttäremme oli 6-vuotias. Hän aloitti esikoulun uudella paikkakunnalla, sai uusia kavereita ja 30-33vuotiaana olin hoitanut häntä kotona, kun mieheni oli töissä, 3-vuotiaana tyttö aloitti edellisellä paikkakunnalla päiväkodin ja minä palasin takaisin työelämään.

Tyttömme ollessa 13-vuotias, otimme meille myös tytön paljon toivoman koiranpennun. Tyttäreni on 7-vuotiaasta asti saanut harrastaa ratsastusta, kunnes 15-vuotiaana lopetti harrastuksen omasta tahdostaan. 43-vuotiaana rupesin odottamaan myös perheen toista lastamme tammikuussa 2009. Tyttö oli käynyt nyt ylä-asteen 7-luokkaa 5kk. Hän oli jo tarpeeksi iso, ei mikään pikkulapsi, saamaan pikkusiskon tai veljen ja sai nuorena, naiseksi kasvavana olla alusta loppuun raskaudessa mukana. Olen aina ollut hyvin läheinen tyttöni kanssa, vaikka olemme ennen kaikkea äiti ja tytär, olemme myös toistemme parhaat ystävät ja olemme pystyneet jakamaan kaikki tyttöjen jutut keskenämme. ;) Tyttäremme sai myös vauvasta, teini-ikäiseen nuoreen asti molempien vanhempiensa jakamattoman huomion. Isänsä kanssa tyttö on ollut myös aina hyvin läheinen ja rakas. Pieni poikamme syntyi lokakuussa 2009, hän oli komistus ja terve myös, meistä tuli miehen kanssa toisen kerran vanhempia 44-vuotiaina, tyttärestä isosisko 14-vuotiaana ja perheeseemme kuului myös tuolloin 1-vuoden ikäinen koira. :-)

Tyttömme muutti 18-vuotiaana kotoa pois, jolloin pikkuveli oli 4-vuotias ja me vanhemmat 48-vuotiaita. Siitä lähtien me, poikamme ja koiramme ollaan asuttu keskenämme. Poikaa hoidin myös 3-vuotiaaksi asti kotona ja 47-vuotiaana palasin takaisin työelämään. Kun palasin työelämään vuotta ennen kun tyttö muutti omilleen, perheemme taloudellinenkin tilanne parani ja pystyimme hyvin auttamaan tytärtä myös taloudellisesti muutossa... ;) ja poikamme on taas saanut pienestä pitäen asua hyvässä omakotitalossa, jne.

Että ei se ole yhtään hullumpaa tämä "mummoäitinä" elo, sitä morkkaaville ja ymmärtämättömille. ;) Rupean mummuksi ihan mielellään tuossa viidenkympin jälkeen, jos tyttäreni puolelta minulle sellaista suodaan. <3 Mulla ja miehelläni on molemmilla myös omat yritykset, minä toimin kosmetologina omassa liikkeessäni ja mies on sähköasentaja, hän tekee omalla pakullaan töitä, eri koteihin yms. Minne nyt sähköasentajan apua sitten tarvitaankaan. :) ja kun mä olen kosmetologi, tiedän myös miten "mummoäiti" ei pääse repsahtamaan... ;) ja jos joku nyt tulee sanomaan siitä, että lastasi tullaan aivan varmasti kiusaamaan koulussa koska hänellä on vanhat vanhemmat, niin hei haloo, katsokaa peiliin, sillon ei ole vika niissä vanhoissa hyvissä vanhemmissa - vaan kiusaajissa ! Kiusaamisessa on aina vika niissä kiusaajissa, ei koskaan kiusatussa. Ja kiusatahan nyt voidaan vaikka siitä, että sulla on väärän väriset housut jalassa. Onneksi meillä on kuitenkin sellanen kovanaama isosisko, joka tulee pistämään luun kurkkuun tuollaisille kiusaaja paskoille, jos tarvetta on ja äidillä ja isällä kyllä kanssa tempperamenttiä riittää. Meitä vanhempia on myös onneksi siunattu hyvällä terveydellä, joten siinäkään mielessä vanhemmalla iällä luonnostaan tapahtunut lisääntyminen ei ollut ongelma. ;)

Kateelliset paheksukoon - sitähän tää on!    Mitä mummoäitien haukkujat vastaa tähän tekstiin? :) vai pystyykö vastaamaan yhtikäs mitään ?? Toivottavasti tää ketju on pinnalla vielä aamullakin.

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/54 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tään jutun pointti on?? Ja miksi haluat nostaa tätä nollapostausta?

Kerrotko vielä nimesi ja paikkakunnan ja kengännumerosi, niin tiedetään nekin :) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 00:06"]

Mikä tään jutun pointti on??

[/quote]

Kosmetologit on täynnä itseään?? 

Vierailija
4/54 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateellisuuden piikkiin on helppo laittaa kaikki. Harmi vaan, että kateuskortin heittäminen antaa heti ihmisestä vähän yksinkertaisen kuvan..

Vierailija
5/54 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrotko vielä nimesi ja paikkakunnan ja kengännumerosi, niin tiedetään nekin :) 

[/quote]

Tän keskustelun pointti on kuule se, että mummoäitiys on hyvä juttu ja realistisesti jopa välillä parempi kun nuorena hankitut lapset. :-)

Täällä kun aina välillä niin kovasti mummoäitiyttä haukutaan ja kritisoidaan ja sanotaan ettei hyväksytä toisten valintoja. Hmm...

Vierailija
6/54 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 00:10"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 00:06"]

[/quote]

Tän keskustelun pointti on kuule se, että mummoäitiys on hyvä juttu ja realistisesti jopa välillä parempi kun nuorena hankitut lapset. :-)

Täällä kun aina välillä niin kovasti mummoäitiyttä haukutaan ja kritisoidaan ja sanotaan ettei hyväksytä toisten valintoja. Hmm...
[/quote]

Etpä sinäkään kuulosta kovin suvaitsevaiselta nuoria äitejä kohtaan..

Vierailija
7/54 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 00:08"]

Kateellisuuden piikkiin on helppo laittaa kaikki. Harmi vaan, että kateuskortin heittäminen antaa heti ihmisestä vähän yksinkertaisen kuvan..

[/quote]

No mitä muuta keksit syyksi esim tässä tapauksessa?

Kerro minulle. Koska meidän perheessä on ainakin mennyt paremmin kun hyvin asiat... ! Ja ollaan kiitollisia siitä.

Vierailija
8/54 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gallup: peukku ylös jos jaksoit lukea aloituksen, peukku alas jos et.

Vierailija
9/54 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 00:10"]

[/quote]

[/quote]

Tällä aloituksella onnistut lähinnä tahraamaan keskivertoa vanhempana synnyttäneiden mainetta  ;-) 

Vierailija
10/54 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 00:10"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 00:06"]

[/quote]

[/quote]

On olemassa myös muita vaihtoehtoja kuin tehdä lapset "nuorena" (alle 25 v.) tai sitten 40+ -iässä. Minusta tuossa tarinassa ei ollut mitään kovin erityistä, omakotitalo ja läheiset suhteet lapsiin on vallan mainiosti mahdollista saada, vaikkei hanki lapsia enää riskisynnyttäjäiässä. Mutta kiva ap toki, että teillä asiat ovat sujuneet hyvin.

Vierailija
11/54 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes jaksanut lukea loppuun

Vierailija
12/54 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä siinä vilisi ikiä ja vuosilukuja.

Vierailija
13/54 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 00:13"]

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 00:10"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 00:06"] Mikä tään jutun pointti on?? Ja miksi haluat nostaa tätä nollapostausta? Kerrotko vielä nimesi ja paikkakunnan ja kengännumerosi, niin tiedetään nekin :)  [/quote] Tän keskustelun pointti on kuule se, että mummoäitiys on hyvä juttu ja realistisesti jopa välillä parempi kun nuorena hankitut lapset. :-) Täällä kun aina välillä niin kovasti mummoäitiyttä haukutaan ja kritisoidaan ja sanotaan ettei hyväksytä toisten valintoja. Hmm... [/quote] Etpä sinäkään kuulosta kovin suvaitsevaiselta nuoria äitejä kohtaan..

[/quote]

Kuinkahan niin? Tyttärelläni on haaveena hankkia nuorena aikuisena ainakin ensimmäinen lapsi, 22 vuodesta on puhunut ja minä ainakin kannustan ja tuen vain hänen valintaansa. Tiedän että rakas tyttöni on viisas ja kypsä nuori aikuinen. :)

Vierailija
14/54 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 00:14"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 00:08"]

[/quote]

Kerro minulle. Koska meidän perheessä on ainakin mennyt paremmin kun hyvin asiat... ! Ja ollaan kiitollisia siitä.
[/quote]

Elämänkatsomuksesi vaikuttaa kovinkapealta lähemmäs viisikymppiseksi. Vaikka teillä on mennyt kaikki hyvin, niin ei se sitä faktaa kumoa ettei 44-vuotias ole enää kovin hyvässä lisääntymisiässä kun esim. Kromosomipoikkeavuusriskejä tai raskauskomplikaatioiden määrää katsoo...

Vierailija
15/54 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 00:14"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 00:08"]

[/quote]

[/quote]
Syyksi MIHIN? Huudellaanko sinulle kadulla vai mitä..?

Vierailija
16/54 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 00:15"]

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 00:10"]

[/quote]

[/quote]

Tällä aloituksella onnistut lähinnä tahraamaan keskivertoa vanhempana synnyttäneiden mainetta  ;-) 

[/quote]

Syystä että?

Kerroin vaan miten asiat ovat meillä menneet.

Vierailija
17/54 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä sä keuhkoat? Ensin kilometriavautuminen omasta keskivertosuomalaisesta elämästä ja loppuun itkupotkuraivarit siitä miten muut on vaan kateellisia. Mistä sä niin päättelet? Ja miksi? Ja siis mitä syitä sä kyselet ja mihin? On kyllä outoa sekoilua keski-ikäiseltä ihmiseltä...

Vierailija
18/54 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 00:16"]

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 00:10"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 00:06"] Mikä tään jutun pointti on?? Ja miksi haluat nostaa tätä nollapostausta? Kerrotko vielä nimesi ja paikkakunnan ja kengännumerosi, niin tiedetään nekin :)  [/quote] Tän keskustelun pointti on kuule se, että mummoäitiys on hyvä juttu ja realistisesti jopa välillä parempi kun nuorena hankitut lapset. :-) Täällä kun aina välillä niin kovasti mummoäitiyttä haukutaan ja kritisoidaan ja sanotaan ettei hyväksytä toisten valintoja. Hmm... [/quote] On olemassa myös muita vaihtoehtoja kuin tehdä lapset "nuorena" (alle 25 v.) tai sitten 40+ -iässä. Minusta tuossa tarinassa ei ollut mitään kovin erityistä, omakotitalo ja läheiset suhteet lapsiin on vallan mainiosti mahdollista saada, vaikkei hanki lapsia enää riskisynnyttäjäiässä. Mutta kiva ap toki, että teillä asiat ovat sujuneet hyvin.

[/quote]

Ihminen on kyllä minun mielestä nuori vielä 25-vuoden jälkeenkin.

Mutta jos mennään kaavallasi, että alle 25-vuotiaat on sinusta nuoria äitejä, niin esim. samanlaista elämänkokemusta heillä ei voi olla, mitä mulla on ollut kun olen äidiksi tullut, koska ikä. Sitä myös katsoo esimerkiksi elämää ihan eritavalla 44-vuotiaana, mitä minä katsoin 30-vuotiaana, juuri nuoren aikuisiän päättäneenä.

Minä olen saanut myös opiskeluni hoitaa rauhassa, tehdä uraa, kasvaa aikuiseksi ilman lapsia, seurustella, asua omillaan, asua avoliitossa, lapset on tehty avioliiton sisällä eikä minään "äpärä kakaroina". Mulla on ollut koko nuoruuteni ajan vapaus, mitä ei samalla tavalla tule enää olemaan jos hankit nuorena lapsen. Pienestä ihmisestä vastuussa olo pakostikkin rajoittaa. Tietysti se sopii varmasti aivan hyvin jollekin henkilöille, mutta nämä nyt ovat vain faktoja, mitä ajattelin tuoda tällä palstalla esiin, kun täällä niin monesti vanhoja äitejä kritisoidaan. ;-)

Vierailija
19/54 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 00:17"]

En edes jaksanut lukea loppuun

[/quote]

Hienoa että jaksat kertoa sen. :-D Minusta tuommoisen kertominen on vähän noloa ja hupaisaa. ;-)

Vierailija
20/54 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Mulla oli omakotitalo, maisterin paperit, koulutusta vastaava työ, 2lasta ja avioliitto 30-vuotiaana. Nyt 42 vuotiaana nautin siitä, että lapset on teini-ikäisiä ja elämä rauhallisesti uomissaan. Olisi ihan järkytys aloittaa pikkulapsirumba nyt alusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä