Lapsille vilkuttaminen
Ajelin lähistöllä autolla kotiinpäin kun minulle tuntemattomat alakouluikäiset tytöt jalkakäytävällä kävellessään vilkuttivat iloisesti ohimeneville autoille. Olen nelikymppinen mies ja mietin hetken, että onko soveliasta vilkuttaa takaisin. Päätin kuitenkin vilkuttaa, koska minut on kohteliaaksi kasvatettu. Jos joku aikuinen olisi vilkutukseni nähnyt niin kyllähän se nykyisessä ilmapiirissä taidettaisiin väärin ymmärtää. Vaikka siis viattomasti vastasin heidän vilkutukseensa kohteliaisuudesta. Pitäisikö jatkossa vain ajaa ohi ilman reagointia?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Miehelle vieraiden lasten kanssa kommunikointi on aina riski.
Rippuu myös huomattavasti miehen ulkoisesta olemuksesta, miten tilanne nähdään. Jos on vaikkapa keski-ikäinen puolikalju ja hikinen mies juttelee lapsille niin sitä pidetään satavarmasti pedarina, kun taas joku siisti nuorempi mies on vaan mahtava tyyppi ja isäainesta kun touhuaa vieraiden lasten kanssa.
Mies, 48 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä ole, älä ammu yli! Vilkuttaa saa aina. Join eilen kahvilassa pari kupillista kahvia, joiden kylkiäisenä tulee aina muoviin pakattu keksi. Viereisestä pöydästä lähti 2 naista pienine lapsineen, joista toinen sanoi minulle: ”Hei sitten!” Ja toinen vilkutti. Kysyin naisilta, saisinko tarjota lapsille ne keksit ja vastaus oli iloisesti että kyllä.
Vakuutan, että kukaan ei pitänyt minua minään namusetänä!!
No harvoinpa ne namusedät valvonnan alaisena olevia lapsia kohteekseen valikoi. Toinen juttu jos lapset olisi olleet yksin liikenteessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hidastin, kun lapsia liikkui ajoradalla. Ei mennyt aikaakaan kun facebookissa oli jako jossa kuvailtiin minun pakettiautoani ja minua mieheksi joka ahdistelee lapsia.
N43Itselle kävi sama kun ajoin noin 45 km/h lasten leikkikentän ohi 40 km/h alueella. Kuulemma ajoin liian hiljaa.
:D :D en kyllä naisenakaan noteeraa vieraita lapsia, juurikin monenlaisten lieveilmiöiden takia.
Joku aika sitten oli keskustelua, että joku pikkulapsi istui yksin tiellä, siinä missä on jalankulkijoille kaistale ajoväylien välissä. Pari miestä kirjoitti, etteivät olisi menneet avuksi ohjaamaan lasta pois vaaratilanteesta, juurikin pedsriksi leimautumisen takia. Ja ihan syystä moinen varovaisuus, näköjään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse saatan jututtaa koulusta palaavia lapsia enkä näe siinä mitään pahaa. Tsemppaan ja kannustan omalta osaltani noita pieniä koululaisia. Aikuisten pitää olla kiinnostuneita lasten tekemisistä, silloin lapset oppivat luottamaan myös aikuisiin ja kertomaan murheistaan.
M45
Entä sitten, kun kohtaavat aidon pedofiilin joista suurin osa on miehiä? Teet heille palveluksen koulimalla lapset pitämään aikuisia miehiä kivoina.
Vastaan sinulle kysymykseesi. Asioista vaikeneminen ja puhumattomuus ei ole koskaan ollut ratkaisu mihinkään. Sen lisäksi että jututan näitä koululaisia, saatan myös "paimentaa" heitä, jos esimerkiksi kiusaavat toisiaan koulumatkalla tai käyttävät epäasiallista kieltä. En voi aikuisena sulkea tällaiselta silmiäni ja korviani ja täten osoittaa lapsille että heidän käytöksensä olisi oikeutettua ja hyväksyttävää. En myöskään painosta lapsia jutusteluun mitenkään, eli mikäli lapsi ei keskustele, asia jää siihen. Näin ei toimisi varmastikaan henkilö jolla olisi pahat mielessä ja lapsi tämän kyllä tunnistaisi. Fiksut vanhemmat osaavat lapsille kertoa myös vaaroista.
Vierailija kirjoitti:
Jostain mysteerisyystä kun kuljen raksavaatteissa kaupungilla, pikkulapset vilkuttelevat minulle kadulla, pihoilta, jopa sisätiloista ikkunan takaa.
Aina kun näen, vilkuttelen takaisin. Monelle lapselle se on riemun hetki, naamasta sen näkee.
Jos joku tästä mielensä pahoittaa, saa tulla suoraan naamatusten sanomaan...
Kyllä oli aina aidanvierellä tungosta kun näkyi just raksamiehiä,muita työmiehiä,työkoneita jos mimmosia,poliiseista puhumattakaan.kahahdus vaan kävi kun pikkuväki ryntäsi aidalle katsomaan Jälkeenpäin pojat varsinkin keskustelivat työkoneista.
Ne olivat heille päivän kohokohtia.
Entäs kun semmonen työmies tuli sisälle! Wau sitä onnenhetkeä!
Se ei kyllä johdu aikuisenkaipuusta,vaan tyypit ovat sankareita pikkupoikien silmissä. Tyttöjä vähemmän kiinnostivat työkalupakit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse saatan jututtaa koulusta palaavia lapsia enkä näe siinä mitään pahaa. Tsemppaan ja kannustan omalta osaltani noita pieniä koululaisia. Aikuisten pitää olla kiinnostuneita lasten tekemisistä, silloin lapset oppivat luottamaan myös aikuisiin ja kertomaan murheistaan.
M45
Entä sitten, kun kohtaavat aidon pedofiilin joista suurin osa on miehiä? Teet heille palveluksen koulimalla lapset pitämään aikuisia miehiä kivoina.
Kirkkaasti suurin osa lasten hyväksikäyttäjistä on lapsen omasta lähipiiristä, perheenjäsen, sukulainen ja tuttava. Äärimmäisen harvoin kyseessä on vieras aikuinen.
Lapselle olisi tärkeämpää opettaa, että esimerkiksi ketään ei täydy halata jos se ei tunnu hyvältä, aikuiset eivät pyydä lapsia pitämään salaisuuksia ja ihan suoraan myös sanoa, että jos joku aikuinen koskee erityisiin paikkoihin, niin se ei ole lapsen vika ja siitä pitää heti kertoa turvalliselle aikuiselle kotona, päiväkodissa tmv.
Mutta suurin osa vanhemmista tätä ei sano lapsille. Puhe tällaisista koetaan vaivaannuttavaksi ja sukulaismummon mieltä ei haluta pahoittaa, kun tämä syöksyy ahdistelemaan lasta pusuilla ja väkisin syliin otolla. Aika moni lapsi oppii jo pienenä, että toisia miellytetään oman kehon avulla, vaikka se tuntuisi pahalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rippuu myös huomattavasti miehen ulkoisesta olemuksesta, miten tilanne nähdään. Jos on vaikkapa keski-ikäinen puolikalju ja hikinen mies juttelee lapsille niin sitä pidetään satavarmasti pedarina, kun taas joku siisti nuorempi mies on vaan mahtava tyyppi ja isäainesta kun touhuaa vieraiden lasten kanssa.
Eli jos mies miellyttää naisen silmää, niin siitä ajatellaan vaan hyvää. Aivan kuten naisia lähestyvien miestenkin kanssa. Iljettävät hikiset miehet on creepyjä hiippari-pedareita.
Kävelen usein erään päiväkodin ohi. Pihalla leikkivät lapset vilkuttelevat joskus ja saattaapa joku sanoa muutaman sanankin aidan takaa. Joskus hoitajat katsovat pitkään, mutta en ole tullut ajatelleeksi, että he mahdollisesti pitäisivät minua epäilyttävänä henkilönä. N60
Vierailija kirjoitti:
Kävelen usein erään päiväkodin ohi. Pihalla leikkivät lapset vilkuttelevat joskus ja saattaapa joku sanoa muutaman sanankin aidan takaa. Joskus hoitajat katsovat pitkään, mutta en ole tullut ajatelleeksi, että he mahdollisesti pitäisivät minua epäilyttävänä henkilönä. N60
Miksi ihmeessä kiva lapsille jutteleva mummeli olisi jotenkin epäilyttävä? Myrkyttääkö nekin nykyään lapsia tai jotain?
Vierailija kirjoitti:
Paitsi jos oma lapsi on mukana ja ympärillä oleville aikuisille on selvää, että joku lapsista on miehen oma. Oman lapsen ollessa mukana voi hyoletta sössöttää, pelleillä, vilkutella jne. Se on kaikkien mielestä vain hauskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M45
Kirkkaasti suurin osa lasten hyväksikäyttäjistä on lapsen omasta lähipiiristä, perheenjäsen, sukulainen ja tuttava. Äärimmäisen harvoin kyseessä on vieras aikuinen.
Lapselle olisi tärkeämpää opettaa, että esimerkiksi ketään ei täydy halata jos se ei tunnu hyvältä, aikuiset eivät pyydä lapsia pitämään salaisuuksia ja ihan suoraan myös sanoa, että jos joku aikuinen koskee erityisiin paikkoihin, niin se ei ole lapsen vika ja siitä pitää heti kertoa turvalliselle aikuiselle kotona, päiväkodissa tmv.
Mutta suurin osa vanhemmista tätä ei sano lapsille. Puhe tällaisista koetaan vaivaannuttavaksi ja sukulaismummon mieltä ei haluta pahoittaa, kun tämä syöksyy ahdistelemaan lasta pusuilla ja väkisin syliin otolla. Aika moni lapsi oppii jo pienenä, että toisia miellytetään oman kehon avulla, vaikka se tuntuisi pahalta.
Hieno ja asiallinen kommentti. Komppaan tähän, että monesti ne vieraat aikuiset ovat sitten netissä/somessa lasten perässä. Tästä on myös hyvä puhua avoimesti lapsille ja tietää mitä lapsi älylaitteillaan tekee. Vastuu lapsista on meillä aikuisilla.
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun tarhaan tulee sijainen joka pyyhkii lapsen pepun niin lapsi kertoo kotona että "vieras setä koski kiellettyyn paikkaan". Tämän seurauksena sijaismies pidätetään ja hänet leimataan pedariksi iltapäivälehdissä.
Vierailija kirjoitti:
M45
Enpä kyllä halua lasteni luottavan vieraisiin aikuisiin sokeasti. Päinvastoin yritän opettaa suhtautumaan kriittisesti. Eri asia jos kyseessä on vaikka naapuri tai muutoin tuttu aikuinen.
Jos täysin tuntematon mies tulisi jututtamaan ilman sen kummempaa syytä koulumatkalla, kehottaisin lapsiani juoksemaan tuossa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Saattavat hyvinkin pitää. Kerran olin uimahallin saunassa ja siellä oli paljon ihmisiä, eli aika ahdasta, joten siirryin sivummalle jotta sinne mahtuisi muitakin. Vieressä istuva lapsiperheen äiti sitten sanoi lapselleen, että "sinne ei voi nyt mennä" ja tarkoitti tilaa, jonka jätin kun siirryin. Ei noista koskaan tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi jos oma lapsi on mukana ja ympärillä oleville aikuisille on selvää, että joku lapsista on miehen oma. Oman lapsen ollessa mukana voi hyoletta sössöttää, pelleillä, vilkutella jne. Se on kaikkien mielestä vain hauskaa.
Ja juuri tuollaisessa tilanteessahan se hyväksikäyttö usein tapahtuu.
Jos naisiin kohdistuisi tällainen yleistys pahuuteen kuin miehiin, mikä mekkala siitä syntyisikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M45
Enpä kyllä halua lasteni luottavan vieraisiin aikuisiin sokeasti. Päinvastoin yritän opettaa suhtautumaan kriittisesti. Eri asia jos kyseessä on vaikka naapuri tai muutoin tuttu aikuinen.
Jos täysin tuntematon mies tulisi jututtamaan ilman sen kummempaa syytä koulumatkalla, kehottaisin lapsiani juoksemaan tuossa tilanteessa.
Mielenkiintoinen tapa lähestyä arkista keskustelua muiden ihmisten kanssa, että pitäisi olla joku syy keskustelella lasten kanssa. Eikö nimenomaa normaalia ole se, että ihmiset pystyvät tervehtimään ja vaihtamaan muutaman sanan toistensa kanssa ilman mitään syytä? Milloin Suomesta tuli sellainen, että ihmisille ei saa puhua, mutta puita voi kyllä metsässä halata?
Ehdottomasti saa vilkuttaa. Meillä lapset iloisia moikuttelijoita ja aina kaupassa ja kaupungilla vilkuttelevat ja juttelevat muille aikuisille ja tulevat tosi iloisiksi kun heille vastataan. Kannattaa ehkä miettiä asiaa namusetäilyn sijaan siltä kannalta, että kaikki on ehkä joillekkin isiä ja äitejä, veljiä ja siskoja. Namusetäily on sitten taas sellaista, että tsättää netissä 12v kanssa.
Ihan oikeasti?