Arkidraamaa: Verkkokauppa com - asiakaspalvelu ja toimittamaton tilaus
Tässä viimeisin viestihistoria (hieman lyhennettynä) Verkkokauppa comin asiakaspalvelun kanssa, josta tilasin osat uuteen tietokoneeseen viime jouluna:
Minä: "Olen odotellut komponenttitilaustani jo 9 kuukautta, enkä ole kahdesta yhteydenotosta huolimatta saanut mitään konkreettista tietoa siitä, missä tilauksessa mennään, tai siitä, miksi tilausta ei voida toimittaa."
Verkkokauppa com: "Pahoittelut ikävästä tilanteesta. Meillä tiedotetaan parin viikon sisällä kaikkia tilaajia näytönohjainten markkinatilanteesta ja mahdollisista jatkotoimista."
M: "Eli siis minun pitäisi vain odottaa taas lisää? Eikö yhdeksässä kuukaudessa ole saatu aikaan käsitystä siitä, mikä toimitukset estää, vaan tarvitaan vielä kaksi viikkoa lisää?"
V: "Koska tilausmäärä on niin suuri, emme pysty vastaamaan kaikkiin kyselyihin yksitellen, joten kun neuvottelut yhteistyökumppaneiden kanssa saadaan valmiiksi, ilmoitetaan tilanteesta kaikille tilaajille samanaikaisesti."
M: "Ei vastauksen tarvitsisi olla yksilöllinen, kunhan se olisi avoin ja informatiivinen. Luulisi, että yhdeksässä kuukaudessa saisi edes jonkinlaisen selvityksen tehtyä asiasta, joka ei olisi yhtä ympäripyöreä kuin ”selvittelemme asiaa, palataan myöhemmin”. Jos olisitte tilauksen tilan kannalta avoimempia, ei minunkaan tarvitsisi näitä yksityiskyselyitä lähetellä. Minun näkökulmastani olisi ihan reilua vaatia joko avointa selitystä toimituksen tilasta, kohtuullista takarajaa tuotteen toimitukselle (vaikka viivästys on jo nähdäkseni kohtuuttoman suuri) tai korvaavaa tuotetta."
V: "Kiitos palautteestasi ja mukavaa viikonloppua!"
Koska en ole kuullut Verkkokauppa comin puolelta mitään hyvää syytä tilauksen viivästymiselle, niin uskon, että tilauksen toimittamatta jättämisessä on kyse siitä, että näytönohjainten hinnat ovat tänä vuonna nousseet, ja Verkkokauppa com haluaa odottaa niiden hinnan laskevan.
Voiko kauppa vain jättää tilauksen täyttämättä, ja odottaa kunnes tilattujen tuotteiden markkinahinnat laskevat lähemmäs myyntihinnan tasoa? Mitä tekisitte minun asemassani, jos mitään?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Köyhällä on köyhän ongelmat.
Laitoin 1400e tiskiin ja tilasin Jimssiltä 9800 XT:n. Toimitus asennettuna seuraavana päivänä.
Mitä itse kuitenkin tekisit kyseisen köyhän asemassa, jos vain mitenkään voit kuvitella itsesi siihen :)?
"Menet minne vaan / vaikka Verkkokauppaan
Niin huomaat sen / ehkä kiroillen
Raha ratkaisee!~"
Semmoista se on se kuppa ja syväkurkku.
No ottaisin jo kiireesti yhteyttä kuluttajaneuvontaan.
Itse tilaan kanssa Jimmsiltä osat, omasta mielestä näistä kaupoista paras kun haluaa itse koota koneensa.
Miksi et ole jo aikapäiviä purkanut kauppaa viivästyneeseen toimitukseen vedoten ja tilannut osat jostain muusta kaupasta?
Näytönohjainten kanssa tilanne nyt vaan on näin, maailmanlaaajuinen komponenttipula eikä joku Verkkokauppa.com voi yhtään mitään sille. Eikä he voi myös antaa toimitusaikataulujen arvioita, koska niitä ei saa valmistajilta tai maahantuojilta.
Seurasin itse pitkään erityisesti AMD:n minua kiinnostavien näytönohjainten malleja, ja välillä koko Eurooppaan saatiin vain joiitaiin satoja viikossa. Suomeen ei välttämättä yhtään. Itse jonotin Jimm'sistä pitkään ja jonottaisiin varmasti vieläkin, ellen olisi voittanut haluamaani näytönohjainta AMD:n näytönohjainarvonnassa. Voitin sen tekemällä botin, joka osallistuu arvontaan heti kun se aukeaa, ja sittenkin vasta ehkä 15. kerralla, siellä on moni muu tehnyt samat temput.
Varsinaista yksisarvisten metsästystä siiis on nyt näytönohjainten hankkiminen, ihan mistä vaan.
nti nörtti kirjoitti:
Itse tilaan kanssa Jimmsiltä osat, omasta mielestä näistä kaupoista paras kun haluaa itse koota koneensa.
Miksi et ole jo aikapäiviä purkanut kauppaa viivästyneeseen toimitukseen vedoten ja tilannut osat jostain muusta kaupasta?
En pitänyt asiaa hirveän kiireellisenä vielä vuoden alussa, ja ajattelin, että pieni viivästys on kohtuullinen ottaen huomioon koronatilanteen, häiriytyneen logistiikan yms. Jahka osia ei kuukausienkaan päästä kuulunut, tutkin asiaa, ja huomasin näytönohjainten hintojen nousseen. Eli siis jos vain purkaisin kaupan, joutuisin maksamaan enemmän samasta tuotteesta. Sitäpaitsi en minä ole mikään korotonta yrityislainaa myöntävä pankki, vaikka tietenkään ei varmaan kannattaisi miettiä liikaa "uponneita kustannuksia" (sunk cost).
nti nörtti kirjoitti:
Itse tilaan kanssa Jimmsiltä osat, omasta mielestä näistä kaupoista paras kun haluaa itse koota koneensa.
Miksi et ole jo aikapäiviä purkanut kauppaa viivästyneeseen toimitukseen vedoten ja tilannut osat jostain muusta kaupasta?
No mä jonotin siellä AMD RADEON RX 6800 XT:tä kuukausia ja varmaan jonottaisin vieläkin, jos ei olisi onni käynyt AMD omien sivujen arvonnassa. Tällä hetkellä heidän sivuillaan on tilassa "Tuote ei ole tilattavissa", ilmeisesti koska siellä on jo pitkät jonot odottajia, eikä hekään saa tietoa paljonko ja koska saavat laitteita myyntiin. https://www.jimms.fi/fi/Product/Search2?q=radeon%206600%20xt
Vierailija kirjoitti:
No ottaisin jo kiireesti yhteyttä kuluttajaneuvontaan.
Niin? Sieltä neuvottaisiin vain purkamaan kauppa ja rahat takaisin. Se varmaan sopisi Verkkokaupallekin, mutta ap ei (ilmeisesti) nimenomaan halua purkaa kauppaa, koska tietää, ettei mistään saisi tilaamaansa näytönohjainta yhtä edullisesti.
S.B. kirjoitti:
nti nörtti kirjoitti:
Itse tilaan kanssa Jimmsiltä osat, omasta mielestä näistä kaupoista paras kun haluaa itse koota koneensa.
Miksi et ole jo aikapäiviä purkanut kauppaa viivästyneeseen toimitukseen vedoten ja tilannut osat jostain muusta kaupasta?
En pitänyt asiaa hirveän kiireellisenä vielä vuoden alussa, ja ajattelin, että pieni viivästys on kohtuullinen ottaen huomioon koronatilanteen, häiriytyneen logistiikan yms. Jahka osia ei kuukausienkaan päästä kuulunut, tutkin asiaa, ja huomasin näytönohjainten hintojen nousseen. Eli siis jos vain purkaisin kaupan, joutuisin maksamaan enemmän samasta tuotteesta. Sitäpaitsi en minä ole mikään korotonta yrityislainaa myöntävä pankki, vaikka tietenkään ei varmaan kannattaisi miettiä liikaa "uponneita kustannuksia" (sunk cost).
Noin se menee kun on saatavuusongelma tuotteilla. Niistä aletaan pyytää kovempia hintoja, koska aina jotkut lopulta maksaa kun ei näy muuten odottelulle loppua. Jos haluat ns. normaalihintaan niin joudut kyllä odottamaan, tilasitpa ihan mistä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Näytönohjainten kanssa tilanne nyt vaan on näin, maailmanlaaajuinen komponenttipula eikä joku Verkkokauppa.com voi yhtään mitään sille. Eikä he voi myös antaa toimitusaikataulujen arvioita, koska niitä ei saa valmistajilta tai maahantuojilta.
Seurasin itse pitkään erityisesti AMD:n minua kiinnostavien näytönohjainten malleja, ja välillä koko Eurooppaan saatiin vain joiitaiin satoja viikossa. Suomeen ei välttämättä yhtään. Itse jonotin Jimm'sistä pitkään ja jonottaisiin varmasti vieläkin, ellen olisi voittanut haluamaani näytönohjainta AMD:n näytönohjainarvonnassa. Voitin sen tekemällä botin, joka osallistuu arvontaan heti kun se aukeaa, ja sittenkin vasta ehkä 15. kerralla, siellä on moni muu tehnyt samat temput.
Varsinaista yksisarvisten metsästystä siiis on nyt näytönohjainten hankkiminen, ihan mistä vaan.
Jos näytönohjaimia ei yksinkertaisesti olisi (esim tehtaat suljettu yms), niin tämä olisi minusta ihan kohtuullinen selitys toimituksen täyttämättömyydelle, mutta Verkkokauppa comissa on tälläkin hetkellä myytävissä jotakuinkin vastaavia osia, toisaalta tilaushintaani kalliimmalla. Ja veikkaan, että syy miksi niitä ei maahantuojilta ole saanut, on se, että niistä ei ole tarjottu tarpeeksi, vaikka en tietenkään odottaisi Verkkokaupan tai muiden Eurooppalaisten osien myyjien maksavan mitään ihan poskettomia summia harvoista ohjaimista kilpaillessa.
S.B. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näytönohjainten kanssa tilanne nyt vaan on näin, maailmanlaaajuinen komponenttipula eikä joku Verkkokauppa.com voi yhtään mitään sille. Eikä he voi myös antaa toimitusaikataulujen arvioita, koska niitä ei saa valmistajilta tai maahantuojilta.
Seurasin itse pitkään erityisesti AMD:n minua kiinnostavien näytönohjainten malleja, ja välillä koko Eurooppaan saatiin vain joiitaiin satoja viikossa. Suomeen ei välttämättä yhtään. Itse jonotin Jimm'sistä pitkään ja jonottaisiin varmasti vieläkin, ellen olisi voittanut haluamaani näytönohjainta AMD:n näytönohjainarvonnassa. Voitin sen tekemällä botin, joka osallistuu arvontaan heti kun se aukeaa, ja sittenkin vasta ehkä 15. kerralla, siellä on moni muu tehnyt samat temput.
Varsinaista yksisarvisten metsästystä siiis on nyt näytönohjainten hankkiminen, ihan mistä vaan.
Jos näytönohjaimia ei yksinkertaisesti olisi (esim tehtaat suljettu yms), niin tämä olisi minusta ihan kohtuullinen selitys toimituksen täyttämättömyydelle, mutta Verkkokauppa comissa on tälläkin hetkellä myytävissä jotakuinkin vastaavia osia, toisaalta tilaushintaani kalliimmalla. Ja veikkaan, että syy miksi niitä ei maahantuojilta ole saanut, on se, että niistä ei ole tarjottu tarpeeksi, vaikka en tietenkään odottaisi Verkkokaupan tai muiden Eurooppalaisten osien myyjien maksavan mitään ihan poskettomia summia harvoista ohjaimista kilpaillessa.
Joo maksamalla tarpeeksi kyllä saa, jopa jotkut yksityiset on kaupanneet omiaan kun huomaa että niistä saa tuplahinnan kuin mitä maksoi. Mutta jos joku suomalainen kauppa ostaa niitä kalliimmalla, ei he toki myy niitä sillä normaalihinnalla, laita johonkin ennen hinnannousua tehtyyn tilaukseen, vaan ne myydää ihan uudella kovemmalla hinnalla, ja ne halvalla tilaavat joutuvat odottamaan kunnes laiitteita saa taas niin että niitä saa kauppaan valmistajan suositushinnalla.
Ei ole ilmeisesti ihan lähiaikoina vielä helpotusta tulossa näytönohjainpulaan, nyt vaiivaa kuparin hinnannousu ja sähkön puute Kiinassa jossa niitä valmistetaan
https://www.io-tech.fi/uutinen/useita-tehtaita-on-suljettu-kiinassa-sah…
https://muropaketti.com/tietotekniikka/tietotekniikkauutiset/piiripula-…
Ehkäpä pysyn vanhassa kokoonpanossa ja jätän päivittelemisen muille.
2 x GeForce GTX 1070 Ti (SLI) jaksaa vääntää vielä ihan mukavasti.
Vierailija kirjoitti:
S.B. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näytönohjainten kanssa tilanne nyt vaan on näin, maailmanlaaajuinen komponenttipula eikä joku Verkkokauppa.com voi yhtään mitään sille. Eikä he voi myös antaa toimitusaikataulujen arvioita, koska niitä ei saa valmistajilta tai maahantuojilta.
Seurasin itse pitkään erityisesti AMD:n minua kiinnostavien näytönohjainten malleja, ja välillä koko Eurooppaan saatiin vain joiitaiin satoja viikossa. Suomeen ei välttämättä yhtään. Itse jonotin Jimm'sistä pitkään ja jonottaisiin varmasti vieläkin, ellen olisi voittanut haluamaani näytönohjainta AMD:n näytönohjainarvonnassa. Voitin sen tekemällä botin, joka osallistuu arvontaan heti kun se aukeaa, ja sittenkin vasta ehkä 15. kerralla, siellä on moni muu tehnyt samat temput.
Varsinaista yksisarvisten metsästystä siiis on nyt näytönohjainten hankkiminen, ihan mistä vaan.
Jos näytönohjaimia ei yksinkertaisesti olisi (esim tehtaat suljettu yms), niin tämä olisi minusta ihan kohtuullinen selitys toimituksen täyttämättömyydelle, mutta Verkkokauppa comissa on tälläkin hetkellä myytävissä jotakuinkin vastaavia osia, toisaalta tilaushintaani kalliimmalla. Ja veikkaan, että syy miksi niitä ei maahantuojilta ole saanut, on se, että niistä ei ole tarjottu tarpeeksi, vaikka en tietenkään odottaisi Verkkokaupan tai muiden Eurooppalaisten osien myyjien maksavan mitään ihan poskettomia summia harvoista ohjaimista kilpaillessa.
Joo maksamalla tarpeeksi kyllä saa, jopa jotkut yksityiset on kaupanneet omiaan kun huomaa että niistä saa tuplahinnan kuin mitä maksoi. Mutta jos joku suomalainen kauppa ostaa niitä kalliimmalla, ei he toki myy niitä sillä normaalihinnalla, laita johonkin ennen hinnannousua tehtyyn tilaukseen, vaan ne myydää ihan uudella kovemmalla hinnalla, ja ne halvalla tilaavat joutuvat odottamaan kunnes laiitteita saa taas niin että niitä saa kauppaan valmistajan suositushinnalla.
Ehkä tässä juuri olisikin ongelmani (ja ilmeisesti monen muunkin henkilön ongelman) ydin: Mikä velvollisuus Verkkokauppa comilla tai muilla vastaavilla on täyttää jo tehdyt ja maksetut tilaukset, vaikka ne eivät enää ole heille taloudellisesti edullisia?
Eli siis saako Verkkokauppa com "roikottaa" vanhoja tilauksia limbossa odotellen sille edullisempia ohjainmarkkinoita ja myydä sillä aikaa heidän saamansa ohjaimet korkeaan nykyiseen markkinahintaan, vai täytyisikö heidän täyttää vanhat tilaukset ja myydä uusia ohjaimia vasta sitten, kun heillä on ylimääräisiä?
S.B. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
S.B. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näytönohjainten kanssa tilanne nyt vaan on näin, maailmanlaaajuinen komponenttipula eikä joku Verkkokauppa.com voi yhtään mitään sille. Eikä he voi myös antaa toimitusaikataulujen arvioita, koska niitä ei saa valmistajilta tai maahantuojilta.
Seurasin itse pitkään erityisesti AMD:n minua kiinnostavien näytönohjainten malleja, ja välillä koko Eurooppaan saatiin vain joiitaiin satoja viikossa. Suomeen ei välttämättä yhtään. Itse jonotin Jimm'sistä pitkään ja jonottaisiin varmasti vieläkin, ellen olisi voittanut haluamaani näytönohjainta AMD:n näytönohjainarvonnassa. Voitin sen tekemällä botin, joka osallistuu arvontaan heti kun se aukeaa, ja sittenkin vasta ehkä 15. kerralla, siellä on moni muu tehnyt samat temput.
Varsinaista yksisarvisten metsästystä siiis on nyt näytönohjainten hankkiminen, ihan mistä vaan.
Jos näytönohjaimia ei yksinkertaisesti olisi (esim tehtaat suljettu yms), niin tämä olisi minusta ihan kohtuullinen selitys toimituksen täyttämättömyydelle, mutta Verkkokauppa comissa on tälläkin hetkellä myytävissä jotakuinkin vastaavia osia, toisaalta tilaushintaani kalliimmalla. Ja veikkaan, että syy miksi niitä ei maahantuojilta ole saanut, on se, että niistä ei ole tarjottu tarpeeksi, vaikka en tietenkään odottaisi Verkkokaupan tai muiden Eurooppalaisten osien myyjien maksavan mitään ihan poskettomia summia harvoista ohjaimista kilpaillessa.
Joo maksamalla tarpeeksi kyllä saa, jopa jotkut yksityiset on kaupanneet omiaan kun huomaa että niistä saa tuplahinnan kuin mitä maksoi. Mutta jos joku suomalainen kauppa ostaa niitä kalliimmalla, ei he toki myy niitä sillä normaalihinnalla, laita johonkin ennen hinnannousua tehtyyn tilaukseen, vaan ne myydää ihan uudella kovemmalla hinnalla, ja ne halvalla tilaavat joutuvat odottamaan kunnes laiitteita saa taas niin että niitä saa kauppaan valmistajan suositushinnalla.
Ehkä tässä juuri olisikin ongelmani (ja ilmeisesti monen muunkin henkilön ongelman) ydin: Mikä velvollisuus Verkkokauppa comilla tai muilla vastaavilla on täyttää jo tehdyt ja maksetut tilaukset, vaikka ne eivät enää ole heille taloudellisesti edullisia?
Eli siis saako Verkkokauppa com "roikottaa" vanhoja tilauksia limbossa odotellen sille edullisempia ohjainmarkkinoita ja myydä sillä aikaa heidän saamansa ohjaimet korkeaan nykyiseen markkinahintaan, vai täytyisikö heidän täyttää vanhat tilaukset ja myydä uusia ohjaimia vasta sitten, kun heillä on ylimääräisiä?
Saa.
Elleivät myy täysin samaa ohjainta nyt kalliimmalla.
Hieman eri mallia eli eri tuotetta voivat kyllä myydä.
Ja voivat ehdottaa sinulle, että ostatkin sen toisen, vastaavan tuotteen.
Kaverini tilasi talvella kajakin hyvään hintaan Virosta. Toimitusta ei vain kuulunut, ja kesäkin ehti pitkälle. Sitten ilmoittivat, että voivat toimittaa hieman erilaisen kajakin, jos kelpaa. Uusi tuote ei ehkä ollut aivan samaa tasoa, mutta vaihtoehtona oli jäädä täysin ilman, niin kaverini hyväksyi sen.
S.B. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
S.B. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näytönohjainten kanssa tilanne nyt vaan on näin, maailmanlaaajuinen komponenttipula eikä joku Verkkokauppa.com voi yhtään mitään sille. Eikä he voi myös antaa toimitusaikataulujen arvioita, koska niitä ei saa valmistajilta tai maahantuojilta.
Seurasin itse pitkään erityisesti AMD:n minua kiinnostavien näytönohjainten malleja, ja välillä koko Eurooppaan saatiin vain joiitaiin satoja viikossa. Suomeen ei välttämättä yhtään. Itse jonotin Jimm'sistä pitkään ja jonottaisiin varmasti vieläkin, ellen olisi voittanut haluamaani näytönohjainta AMD:n näytönohjainarvonnassa. Voitin sen tekemällä botin, joka osallistuu arvontaan heti kun se aukeaa, ja sittenkin vasta ehkä 15. kerralla, siellä on moni muu tehnyt samat temput.
Varsinaista yksisarvisten metsästystä siiis on nyt näytönohjainten hankkiminen, ihan mistä vaan.
Jos näytönohjaimia ei yksinkertaisesti olisi (esim tehtaat suljettu yms), niin tämä olisi minusta ihan kohtuullinen selitys toimituksen täyttämättömyydelle, mutta Verkkokauppa comissa on tälläkin hetkellä myytävissä jotakuinkin vastaavia osia, toisaalta tilaushintaani kalliimmalla. Ja veikkaan, että syy miksi niitä ei maahantuojilta ole saanut, on se, että niistä ei ole tarjottu tarpeeksi, vaikka en tietenkään odottaisi Verkkokaupan tai muiden Eurooppalaisten osien myyjien maksavan mitään ihan poskettomia summia harvoista ohjaimista kilpaillessa.
Joo maksamalla tarpeeksi kyllä saa, jopa jotkut yksityiset on kaupanneet omiaan kun huomaa että niistä saa tuplahinnan kuin mitä maksoi. Mutta jos joku suomalainen kauppa ostaa niitä kalliimmalla, ei he toki myy niitä sillä normaalihinnalla, laita johonkin ennen hinnannousua tehtyyn tilaukseen, vaan ne myydää ihan uudella kovemmalla hinnalla, ja ne halvalla tilaavat joutuvat odottamaan kunnes laiitteita saa taas niin että niitä saa kauppaan valmistajan suositushinnalla.
Ehkä tässä juuri olisikin ongelmani (ja ilmeisesti monen muunkin henkilön ongelman) ydin: Mikä velvollisuus Verkkokauppa comilla tai muilla vastaavilla on täyttää jo tehdyt ja maksetut tilaukset, vaikka ne eivät enää ole heille taloudellisesti edullisia?
Eli siis saako Verkkokauppa com "roikottaa" vanhoja tilauksia limbossa odotellen sille edullisempia ohjainmarkkinoita ja myydä sillä aikaa heidän saamansa ohjaimet korkeaan nykyiseen markkinahintaan, vai täytyisikö heidän täyttää vanhat tilaukset ja myydä uusia ohjaimia vasta sitten, kun heillä on ylimääräisiä?
Ihmettelen, jos Verkkokauppa.com ei ole jo ehdottanut sinulle rahojen palautusta toimitusvaikeuksiin vedoten. Sinä vain vänkäät sitä menetettyä 9 kuukautta...
S.B. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
S.B. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näytönohjainten kanssa tilanne nyt vaan on näin, maailmanlaaajuinen komponenttipula eikä joku Verkkokauppa.com voi yhtään mitään sille. Eikä he voi myös antaa toimitusaikataulujen arvioita, koska niitä ei saa valmistajilta tai maahantuojilta.
Seurasin itse pitkään erityisesti AMD:n minua kiinnostavien näytönohjainten malleja, ja välillä koko Eurooppaan saatiin vain joiitaiin satoja viikossa. Suomeen ei välttämättä yhtään. Itse jonotin Jimm'sistä pitkään ja jonottaisiin varmasti vieläkin, ellen olisi voittanut haluamaani näytönohjainta AMD:n näytönohjainarvonnassa. Voitin sen tekemällä botin, joka osallistuu arvontaan heti kun se aukeaa, ja sittenkin vasta ehkä 15. kerralla, siellä on moni muu tehnyt samat temput.
Varsinaista yksisarvisten metsästystä siiis on nyt näytönohjainten hankkiminen, ihan mistä vaan.
Jos näytönohjaimia ei yksinkertaisesti olisi (esim tehtaat suljettu yms), niin tämä olisi minusta ihan kohtuullinen selitys toimituksen täyttämättömyydelle, mutta Verkkokauppa comissa on tälläkin hetkellä myytävissä jotakuinkin vastaavia osia, toisaalta tilaushintaani kalliimmalla. Ja veikkaan, että syy miksi niitä ei maahantuojilta ole saanut, on se, että niistä ei ole tarjottu tarpeeksi, vaikka en tietenkään odottaisi Verkkokaupan tai muiden Eurooppalaisten osien myyjien maksavan mitään ihan poskettomia summia harvoista ohjaimista kilpaillessa.
Joo maksamalla tarpeeksi kyllä saa, jopa jotkut yksityiset on kaupanneet omiaan kun huomaa että niistä saa tuplahinnan kuin mitä maksoi. Mutta jos joku suomalainen kauppa ostaa niitä kalliimmalla, ei he toki myy niitä sillä normaalihinnalla, laita johonkin ennen hinnannousua tehtyyn tilaukseen, vaan ne myydää ihan uudella kovemmalla hinnalla, ja ne halvalla tilaavat joutuvat odottamaan kunnes laiitteita saa taas niin että niitä saa kauppaan valmistajan suositushinnalla.
Ehkä tässä juuri olisikin ongelmani (ja ilmeisesti monen muunkin henkilön ongelman) ydin: Mikä velvollisuus Verkkokauppa comilla tai muilla vastaavilla on täyttää jo tehdyt ja maksetut tilaukset, vaikka ne eivät enää ole heille taloudellisesti edullisia?
Eli siis saako Verkkokauppa com "roikottaa" vanhoja tilauksia limbossa odotellen sille edullisempia ohjainmarkkinoita ja myydä sillä aikaa heidän saamansa ohjaimet korkeaan nykyiseen markkinahintaan, vai täytyisikö heidän täyttää vanhat tilaukset ja myydä uusia ohjaimia vasta sitten, kun heillä on ylimääräisiä?
Tästä olisi tosiaan mielenkiiintoisita kuulla, mitä laki sanoo. Käytännössä tuota tehdään, ainakin Jimms on tehnyt sitä että ihan täsmälleen saman mallin halvalla tilaajat saa jonottaa, mutta sitten on myynnissä joitain kappaleita todella kalliita yksilöitä jotka saa vaikka heti kunhan maksaa.
Ei kukaan itseään kunnioittava koneen käyttäjä tilaa muualta kuin Jimmsiltä.
Ihan oma syy!
Vmp. Onneksi ei ole rahaa uusia kokoonpanoa aikoihin.
Köyhällä on köyhän ongelmat.
Laitoin 1400e tiskiin ja tilasin Jimssiltä 9800 XT:n. Toimitus asennettuna seuraavana päivänä.