Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Arkidraamaa: Verkkokauppa com - asiakaspalvelu ja toimittamaton tilaus

01.10.2021 |

Tässä viimeisin viestihistoria (hieman lyhennettynä) Verkkokauppa comin asiakaspalvelun kanssa, josta tilasin osat uuteen tietokoneeseen viime jouluna:

Minä: "Olen odotellut komponenttitilaustani jo 9 kuukautta, enkä ole kahdesta yhteydenotosta huolimatta saanut mitään konkreettista tietoa siitä, missä tilauksessa mennään, tai siitä, miksi tilausta ei voida toimittaa."

Verkkokauppa com: "Pahoittelut ikävästä tilanteesta. Meillä tiedotetaan parin viikon sisällä kaikkia tilaajia näytönohjainten markkinatilanteesta ja mahdollisista jatkotoimista."

M: "Eli siis minun pitäisi vain odottaa taas lisää? Eikö yhdeksässä kuukaudessa ole saatu aikaan käsitystä siitä, mikä toimitukset estää, vaan tarvitaan vielä kaksi viikkoa lisää?"

V: "Koska tilausmäärä on niin suuri, emme pysty vastaamaan kaikkiin kyselyihin yksitellen, joten kun neuvottelut yhteistyökumppaneiden kanssa saadaan valmiiksi, ilmoitetaan tilanteesta kaikille tilaajille samanaikaisesti."

M: "Ei vastauksen tarvitsisi olla yksilöllinen, kunhan se olisi avoin ja informatiivinen. Luulisi, että yhdeksässä kuukaudessa saisi edes jonkinlaisen selvityksen tehtyä asiasta, joka ei olisi yhtä ympäripyöreä kuin ”selvittelemme asiaa, palataan myöhemmin”. Jos olisitte tilauksen tilan kannalta avoimempia, ei minunkaan tarvitsisi näitä yksityiskyselyitä lähetellä. Minun näkökulmastani olisi ihan reilua vaatia joko avointa selitystä toimituksen tilasta, kohtuullista takarajaa tuotteen toimitukselle (vaikka viivästys on jo nähdäkseni kohtuuttoman suuri) tai korvaavaa tuotetta."

V: "Kiitos palautteestasi ja mukavaa viikonloppua!"

Koska en ole kuullut Verkkokauppa comin puolelta mitään hyvää syytä tilauksen viivästymiselle, niin uskon, että tilauksen toimittamatta jättämisessä on kyse siitä, että näytönohjainten hinnat ovat tänä vuonna nousseet, ja Verkkokauppa com haluaa odottaa niiden hinnan laskevan.

Voiko kauppa vain jättää tilauksen täyttämättä, ja odottaa kunnes tilattujen tuotteiden markkinahinnat laskevat lähemmäs myyntihinnan tasoa? Mitä tekisitte minun asemassani, jos mitään?

Kommentit (25)

21/25 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

S.B. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

S.B. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näytönohjainten kanssa tilanne nyt vaan on näin, maailmanlaaajuinen komponenttipula eikä joku Verkkokauppa.com voi yhtään mitään sille. Eikä he voi myös antaa toimitusaikataulujen arvioita, koska niitä ei saa valmistajilta tai maahantuojilta. 

Seurasin itse pitkään erityisesti AMD:n minua kiinnostavien näytönohjainten malleja, ja välillä koko Eurooppaan saatiin vain joiitaiin satoja viikossa. Suomeen ei välttämättä yhtään. Itse jonotin Jimm'sistä pitkään ja jonottaisiin varmasti vieläkin, ellen olisi voittanut haluamaani näytönohjainta AMD:n näytönohjainarvonnassa. Voitin sen tekemällä botin, joka osallistuu arvontaan heti kun se aukeaa, ja sittenkin vasta ehkä 15. kerralla, siellä on moni muu tehnyt samat temput. 

Varsinaista yksisarvisten metsästystä siiis on nyt näytönohjainten hankkiminen, ihan mistä vaan. 

Jos näytönohjaimia ei yksinkertaisesti olisi (esim tehtaat suljettu yms), niin tämä olisi minusta ihan kohtuullinen selitys toimituksen täyttämättömyydelle, mutta Verkkokauppa comissa on tälläkin hetkellä myytävissä jotakuinkin vastaavia osia, toisaalta tilaushintaani kalliimmalla. Ja veikkaan, että syy miksi niitä ei maahantuojilta ole saanut, on se, että niistä ei ole tarjottu tarpeeksi, vaikka en tietenkään odottaisi Verkkokaupan tai muiden Eurooppalaisten osien myyjien maksavan mitään ihan poskettomia summia harvoista ohjaimista kilpaillessa.

Joo maksamalla tarpeeksi kyllä saa, jopa jotkut yksityiset on kaupanneet omiaan kun huomaa että niistä saa tuplahinnan kuin mitä maksoi. Mutta jos joku suomalainen kauppa ostaa niitä kalliimmalla, ei he toki myy niitä sillä normaalihinnalla, laita johonkin ennen hinnannousua tehtyyn tilaukseen, vaan ne myydää ihan uudella kovemmalla hinnalla, ja ne halvalla tilaavat joutuvat odottamaan kunnes laiitteita saa taas niin että niitä saa kauppaan valmistajan suositushinnalla.

Ehkä tässä juuri olisikin ongelmani (ja ilmeisesti monen muunkin henkilön ongelman) ydin: Mikä velvollisuus Verkkokauppa comilla tai muilla vastaavilla on täyttää jo tehdyt ja maksetut tilaukset, vaikka ne eivät enää ole heille taloudellisesti edullisia?

Eli siis saako Verkkokauppa com "roikottaa" vanhoja tilauksia limbossa odotellen sille edullisempia ohjainmarkkinoita ja myydä sillä aikaa heidän saamansa ohjaimet korkeaan nykyiseen markkinahintaan, vai täytyisikö heidän täyttää vanhat tilaukset ja myydä uusia ohjaimia vasta sitten, kun heillä on ylimääräisiä?

Ihmettelen, jos Verkkokauppa.com ei ole jo ehdottanut sinulle rahojen palautusta toimitusvaikeuksiin vedoten. Sinä vain vänkäät sitä menetettyä 9 kuukautta...

En vänkää niinkään menetetystä ajasta, vaan siitä, että samantasoinen tuote maksaa nykyään huomattavasti enemmän kuin se tuote, jonka maksoin ja tilasin. Ja kuten jo aiemmin sanoin, en ole mikään koroton yritysluottopankki, vaan kuluttaja, joka oikeasti haluasi käyttää niitä tuotteita.

Toisaalta ajankin suhteen on otettava huomioon se, että Verkkokauppa com ei ole missään vaiheessa rehellisesti sanonut, ettei aio täyttää tilausta kohtuullisessa ajassa kustannusten takia, vaan kyselyihini on aina vastattu, että he "selvittelevät asiaa".

Vierailija
22/25 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hölmöläisten hommaa nykyisin koko näytönohjaintouhu. Parempi on jättää ne vähäisetkin ylihintaiset roskat kauppaan. Maksoin joskus aikanaan GTX1060 alle 300 €.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hölmöläisten hommaa nykyisin koko näytönohjaintouhu. Parempi on jättää ne vähäisetkin ylihintaiset roskat kauppaan. Maksoin joskus aikanaan GTX1060 alle 300 €.

Totta puhut, itselläkin vielä tuo kyseinen näyttis käytössä, enkä kyllä ole hommaamassa uutta.

24/25 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta puhut, itselläkin vielä tuo kyseinen näyttis käytössä, enkä kyllä ole hommaamassa uutta.

Minullakin on tuollainen näyttis, ja se riittäisi minulle perinteisten pelien pelaamiseen, mutta innostuin VR-peleistä, ja tilasin laitteet ja nuo komponentit. VR-laitteitakin sai odottaa, mutta ei sentäs yhdeksää kuukautta, ja nyt ne ovat olleet melkein puoli vuotta hyvin vähässä käytössä, koska koneeni ei oikein pyöritä mitään Beat Saberia vaativampaa.

Vierailija
25/25 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse taas ihmettelen ihmisiä jotka kiltisti odottelevat 9kk tilaustaan. No, meitä on moneksi.