Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset käy salilla " selän" takia?

Vierailija
01.10.2021 |

Kun ei se taida sillä vuosienkaan jälkeen parantua. Olisko työ tai arki ergonomiassa parantamisen varaa? Säästyis nekin salimaksut.
Itse olen fyysisessä työssä, työergonomia kunnossa ja säästyy salimaksut. Siivoustyötä tehnyt jo melkein 20 vuotta. Nytkin seisoo tilillä n. 500e " ylimääräistä" ennen seuraavaa palkkaa. Laskut on maksettu.
Lisäliikuntaa jos haluan, voin juosta töissä portaat ylös.

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se sun fyysinen työ = sali istumatyöläiselle.

Voit yirttää ajatellakin välillä :)

Vierailija
2/53 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisätäkseni, että ruokarahat on erikseen, joten raha todellakin on ylimääräistä. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole sinuakaan järjellä pilattu, voi voi.

Vierailija
4/53 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan sitä istumatyöläinenkin seistä ja tehdä liikkeitä siinä työn lomassa. Vai onko se perse liimattuna penkkiin? Työnantajaltakin voi pyytää varmaan paremman tuolin tai alkaa saikkukierre. En mä ainakaan maksaisi omista satoja euroja vuodessa, kun työnantaja tarjoaa huonoa tuolia ja terveys menee. Ap

Vierailija
5/53 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No just näin. Vaikka kuinka olisi työergonomia kunnossa, jos työ on istumatyötä, se vaatii vastapainoksi liikuntaa. Ja monella nimenomaan lihastreeni pitää selän kunnossa (itselläni selän kunnon ylläpitäjänä toimii tanssitreenit). 

Vierailija
6/53 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän nyt kirjoittaa tämän niin yksinkertaisesti, että varmasti ymmärrät:

Ne, jotka käyvät salilla tai harrastavat muuta liikuntaa juuri selän takia, eivät käy siellä siksi, että joku tietty määrä liikuntaa (sanotaan vaikkapa 2 kuukauden kuuri) parantaisi selän. He harrastavat liikuntaa siksi, että säännöllinen liike ja lihaskunto pitävät selän kunnossa. 

Monet ihmiset tekevät istumatyötä. Toisille myös fyysinen, mutta melko yksipuolisesti kuormittava työ (vaikkapa siivoaminen) saattaa aiheuttaa esim. selkäongelmia.

Vierailija
7/53 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkä pysyy kunnossa kun on lihaksia. Ei siivoustyökään välttämättä vahvista yläkropan lihaksia. Kävelyä siinä toki on paljon minkä vuoksi siivoojilla on keskimääräistä vähemmän sydän-ja verisuonitauteja. Tuki- ja liikuntaelinten vaivat puolestaan ovat siivoojilla yleisiä. Eli ei se sali haitaksi ole siivoojallekaan.

Vierailija
8/53 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntosalithan keksittiin agraariajan jälkeen maatöitä simuloimaan. Lihakset on käytettäväksi.

Jos on nikamasiirtymää, hermo ym kipuja, ympärillä olevat lihakset tukee kipeää kohtaa.

Eikö ole hyvä että ottaa vastuun omasta hyvinvoinnistaan eikä vastuuta muita.

Vierailija
9/53 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan sitä istumatyöläinenkin seistä ja tehdä liikkeitä siinä työn lomassa. Vai onko se perse liimattuna penkkiin? Työnantajaltakin voi pyytää varmaan paremman tuolin tai alkaa saikkukierre. En mä ainakaan maksaisi omista satoja euroja vuodessa, kun työnantaja tarjoaa huonoa tuolia ja terveys menee. Ap

Joka työpaikassa ei ole mahdollista saada vaikkapa sähköpöytää, jollainen on kyllä näyttöpäätetyössä ihan luojan lykky (mulla on). Seisopa siinä sitten, kun työpöytä on vaikkapa 70 cm korkeudella ja pitäisi käyttää tietokonetta...

Vierailija
10/53 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisellä on satoja lihaksia ja kuntoillessa voi harjoittaa niitäkin mitä ei rutiineissa käytä.

Vierailija
11/53 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen tanssimista selkävaivoihin, en salia.

Vierailija
12/53 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyrkkeily auttaa niska ja hartija jumeihin.

Vierailija
13/53 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hurjaa että oikein 500 e ylimääräistä rahaa....:D

Mulla on yli 30 kertainen määrä ylimääräistä rahaa, ja monilla paljon paljon enemmän, entäs sitten? En ole tätä pientä rahasummaa kerryttänyt sillä etten ole käynyt salilla ...

Vierailija
14/53 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on skolioosi, krooninen iskias ja pysyvä L5-hermojuurivaurio. Nämä ovat olleet joko syntymästä tai lapsuudesta saakka riesana, eikä ne paranekaan koskaan, mutta pitämällä keskivartalon lihakset kunnossa pystyn vähentämään kipua. Yksikään työnantaja ei kuitenkaan palkkaisi minua fyysiseen työhön näillä korteilla. Eikä ammattia kannata muutenkaan valita sillä perusteella, että säästäisi salimaksuissa.

Vierailija
15/53 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hurjaa että oikein 500 e ylimääräistä rahaa....:D

Mulla on yli 30 kertainen määrä ylimääräistä rahaa, ja monilla paljon paljon enemmän, entäs sitten? En ole tätä pientä rahasummaa kerryttänyt sillä etten ole käynyt salilla ...

On säästölililläkin pitkä penni. Nämä 500e voin siis käyttää mihin haluan, ei ole pakko säästää. Kaikesta haaveilen, mutta musta on tullu aika pihi. Kiva katsoa tiliä, kun tällä työllä nykyään sinne jää rahaa. Ap

Vierailija
16/53 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma selkäni vihaa seisomista. Kävely on ok, mutta paikallaan seisominen vetää sen ihan jumiin (ja joku jalkojen heiluttelu ei ole sen mielestä liikkumista). Peppu ei sitten taas kestä istumista, joten yritän vuorotella päivän mittaan (sähköpöytä ja istumatyö siis). Vapaa-ajalla liikkuminen on aivan pakollista ja salikäynti kerran viikossa aikalailla välttämätöntä. Silti tuntuu, että kroppa tulee pettämään ennen eläkeikää.

Vierailija
17/53 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan lihaksia säännöllisesti vahvistamalla saadaan heikkokin selkä vahvistumaan. Jopa oireisia selkiä saadaan täysin toimintakykyiseksi salitreenillä kun se tehdään progresiivisesti selän ehdoilla ja oikein.

Vierailija
18/53 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittele mitä suosittelet, mutta toisille se salitreeni oikein tehtynä on paras.

Vierailija
19/53 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan lihaksia säännöllisesti vahvistamalla saadaan heikkokin selkä vahvistumaan. Jopa oireisia selkiä saadaan täysin toimintakykyiseksi salitreenillä kun se tehdään progresiivisesti selän ehdoilla ja oikein.

Hyvin on saatu lobattua, että vain salitreenillä saa selkää treenattua järkevästi. Kuntosalit ovat bisnestä!

Vierailija
20/53 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittele mitä suosittelet, mutta toisille se salitreeni oikein tehtynä on paras.

Voimatreeni, ei salitreeni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kolme