Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rahantarkka mummo - nipotanko turhasta

Vierailija
23.11.2014 |

En nyt tiedä miten suhtautua mummoon. Mummolla on kaksi lasta ja molemmilla lapsia.

Toisen lapsen lapsille ostetaan vain parasta, esimerkiksi neljä ja kahdeksan vuotiaille ipadit. Ja muutenkin lahjat ovat hintaluokkaa +100 euroa ja enemmän. Ja mikäs siinä! Sitä ostelee mitä haluaa vapaa ihminen, varsinkin jos se sopii lasten vanhemmille.

Toisen lapsen vanhemmille on tiukempi linja. Lahjat ovat hintaluokkaa plusmiinus 20 euroa. Eikä siinäkään mitään. Toiset painostavat tasapuolisuuteen ja toiset menevät fiilispohjalta. Periaatteessa ihan ok.

SE mikä on alkanut ärsyttämään, on että jos nämä viimeksi mainitut lapsenlapset käyvät mummilla kylässä tai hoidossa niin mummo laskuttaa esimerkiksi maidosta vanhempia. Lapset siis käyttävät mummilla maitoa.  Käytäntö mitä ei ole ensiksi mainituilla lapsenlapsilla.

Toinen esimerkki on, että mummi kävi hankkimassa perheen laskuun lapsenlapsille yhden tavaran. Sovittiin että perhe maksaa tavaran ja matkakulut eikä mitään vaivaanpalkkaa tarvitse maksaa.

Kustannukset olivat yhteensä 255 euroa ja maksoimme tilille 300 euroa, eli 45 euroa ylimääräistä kun ajattelimme että maksamme samalla vaikka lounaan hinnan. Myöhemmin mummo soitti ja sanoi, että oli ostanut myös bussilipun 10 euroa, ja että nyt olisi hänelle maksettava lisää rahaa (sen ylimääräisen rahan lisäksi) koska nyt sitä ylimääräistä rahaa jäikin vain 35 euroa. 

olenko itse nipo, kun mun mielestä se 35 euroa on ihan riittävästi, kun mitään vaivanpalkkaa ei tarvinnut "maksaa" erikseen vaan asia oli ihan ok.

Ja samaan aikaan mummo osti saman tavaran muille lapsenlapsilleen omilla rahoilla lahjaksi, me jouduimme maksamaan itse plus matkakulut.

Kertokaa mielipiteitä, onko tämä nyt ihan ok vai?

Ens kerralla teemme hankinnat itse, emmekä sotke mummo mukaan. Ja lapselle omat maidot mukaan kyläreissulle!

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 11:27"]

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 11:05"]

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 11:00"]

Voi kuule, olen nähnyt, olen todellakin, mutta se mikä tuossa EI VOI OLLA totta (mummohan kyllä VOI olla tuollainen), niin kuka äiti muka altistaisi omia pieniä lapsiaan tuollaiselle. Jos olisin tuon kuvion ap, olisivat tapaamiset täysin minimissä mummon kanssa, eikä mikään raha liikkuisi meiltä mummolle, eikä mummo myöskään hoitaisi IKINÄ lapsia, eikä otettaisi vastaan enää niitä "lahjojakaan". Olisi parasta pysytellä erossa tuollaisesta.

[/quote]

Mietipä, jos se mummola on kumminkin semmoinen henkireikä, johon lapset voi joskus jättää, eikä muuta paikkaa ole? Kyllä minä voisin siitä maksaakin, että joku lapsen kunnolla tunteva hoitaisi lasta viikonlopun silloin tällöin.

[/quote]

Henkireikäkö? Jättää lapset tuollaisen mummon huomaan, jotta saa omaa aikaa? Tajuatko mitään psykologiasta? Tunkea nyt lapsi hoitoon ihmiselle, jonka jokainen toimi aiheuttaa lapselle traumoja. Ei voi kuin ihmetellä tuollaista ajattelumallia.

[/quote]

Ei semmoista ihmistä olekaan, jonka jokainen toimi aiheuttaa lapselle traumoja.

Vierailija
42/78 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö miehen sisko, että teitä laskutetaan kaikesta? Nyt olisi hyvä sauma avata keskustelu siihenkin suuntaan kysymällä viittä euro bussilipusta. "Kun me maksettiin mummolle koko kymppi bussista kun hän kävi ostamassa jessikalle iipodin, selviskin että jermu ja jerkko saivat samalla reissulla iipodit... Että matkakulut puoliksi! Voitte varmaan samalla maksaa kun maksatte iipoditkin, me maksettiin eka iipodi ja vähän vaivanpalkkaa, mut eihän se sit riittäny, jouduttiin maksamaan lisää...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaiset tulot teillä on? Tienaatteko huomattavasti enemmän, mitä anopin toinen lapsi?

Vierailija
44/78 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Se tuost mihkään muutu. Meillä mummo=anoppi=miehen äiti ei osta koskaan meidän lapselle synttäri/joululahjaa eikä anna rahaa. Miehen veljen lapsia muistetaan aina.

Vierailija
45/78 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 11:45"]

Tietääkö miehen sisko, että teitä laskutetaan kaikesta? Nyt olisi hyvä sauma avata keskustelu siihenkin suuntaan kysymällä viittä euro bussilipusta. "Kun me maksettiin mummolle koko kymppi bussista kun hän kävi ostamassa jessikalle iipodin, selviskin että jermu ja jerkko saivat samalla reissulla iipodit... Että matkakulut puoliksi! Voitte varmaan samalla maksaa kun maksatte iipoditkin, me maksettiin eka iipodi ja vähän vaivanpalkkaa, mut eihän se sit riittäny, jouduttiin maksamaan lisää...

[/quote]

Jos olisin se sisko niin nauraisin päin naamaa ja kysyisin, että miksi ette itse menneet ostamaan niitä. Turha se on jälkikäteen itkeä, että mummo käytti järkeään ja laskutti sitä, joka tilasi eikä sitä, joka sai lahjan.

Vierailija
46/78 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 11:21"]

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 11:16"]

Suomennos: teille rakkaus on sama asia kuin raha! Sillä ei ole merkitystä, paljonko aikaa mummi on valmis antamaan, teitä kiinnostaa vain lahjojen hintalappu. Oletteko yhtä materialistisia kaikissa ihmissuhteissanne?

[/quote]

Älä nyt sotke asioita. Tässä on kyse yhdenvertaisuudesta mummon edessä. Jos lapsi kokee jo pienenä, että nuo muut ovat parempia, mitäpä luulet, että hän myöhemmin itsestään ajattelee?

[/quote]

Kuule, se lapsi ei koe mitään eriarvoisuutta, sen keksivät vanhemmat. Olen ollut se lapsi, joka sai lahjaksi villasukkia samaan aikaan kun serkuille ostettiin levysoitin. Yllätys, yllätys: en kokenut mitään tuskia, koska vanhempani eivät tehneet minulle selväksi sitä, että se levysoitin oli lahja mummilta eikä joulupukilta. Enkä tajunnut lapsena tai nuorena edes sitä, että en saanut mummilta hyvästä todistuksesta rahaa, vaikka osa serkuista sai. Vanhempani kun eivät kertoneet tästä minulle sanallakaan! Enkä toisaalta tajunnut, jos asiasta jossain puhuttiin, koska meillä todistuksella ja lahjarahalla ei ollut yhteyttä.

Te laskette tasapuolisuuden materialistiselta pohjalta miettimättä kaikki muita asiaan vaikuttavia tekijöitä. Toisaalta myös mummeilla on oikeus pitää yhdestä lapsenlapsesta enemmän kuin toisesta eikä se ole keneltäkään pois. Paitsi tietty matkerilta miniöiltä, jotka laskevat välittämisen lahjojen euromääräisinä hintoina.

Vierailija
47/78 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 11:03"]

Jos tämä on tosi tarina, niin kertokaa mummolle näistä teidän havainnoistanne, jos mummo on itse sokea omalle käytökselleen. Kirjoittakaa vaikka paperille noita summia vertailuksi. Jos mummo vain suuttuu, se on hänen oma ongelmansa.

[/quote]

Todennäköisesti mummo tekisi "klassiset" eli iskisi nenän eteen listan, jossa on selvitetty kaikki lastenlasten kanssa vietetyt tunnit ja niiden hinta. Sitten hän pyytäisi vertailemaan, kumpi perhe on voiton puolella.

Vierailija
48/78 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 11:19"]

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 11:05"]

Minä olen tuollainen mummo.

[/quote]

Mitenkään tätä ko. mummoa mollaamatta, mikä se on mummoilla yleensä motiivi, että lapsia pitää yrittää lahjoilla ostaa? Edes koirat ei tykkää aina eniten siitä, joka antaa eniten namia, joten onkohan tämä lasten kanssa pitkäjänteistä ajattelua? Onko niin, että kun mummoille ei ole muita lahjoja suotu, on lapset pidettävä materian keinoin 5 min kerrallaan tyytyväisenä? Haetaan hyväksyntää lapsilta, kun sitä ei muilta saada?

[/quote]

Luitko ajatuksella ap:n kirjoituksen: ne on ne miniät, jotka haluaa kalliita lahjoja lapsilleen. Mummot puolestaan ei mieti lahjan hintaa vaan sen kautta syntyvää iloa. Ei he mieti materiaa tai hyväksyntää vaan niitä onnesta loistavia silmiä, kun lapsi saa sellaisen lahjan, jota on kovasti toivonut. iPad ei ole ihan 5 min ilo ainakaan meidän perheessä, teillä voi toki olla toisin.

Vierailija
49/78 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy ihan suoraan mummolta, miksi hän laskuttaa vain toista perhettä. Ja tule kertomaan vastaus meillekin.

Annas kun arvaan: sinä olet se Kiltti Tyttö, joka yrittää epätoivoisesti miellyttää vanhempia. Siksi vanhemman ei millään tavalla tarvitse hyvitellä sinua vaan päin vastoin. Toinen lapsi (veljesi?) ei piittaa pätkääkään vanhemmistaan, ja siksi mummo yrittää "ostaa" häntä ja hänen lapsiaan lahjomalla heitä.

Niin, siis tämä kuvio oli monimutkaisempi kuin sinä & veljesi, mutta aika usein periaate on tuo: läheisintä ja muutenkin huolehtivaa ja palvelevaa ei tarvitse lahjoa vaan sitä, joka on kauempana eikä välitä.

Vierailija
50/78 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö mummo kuitenkin tyttären lapsille ostanut ne iPadit, kun pojan lapsen piti maksaa omansa ja samalla laskutettiin vielä mummon lipusta? Missä kohtaa mummo antaa jotain pojan lapselle ja aiheuttaa näin iPadin arvoista iloa?

Vierailija
51/78 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mummo ei ole koskaan antanut mulle lahjoja vaikka mä olen sen ainut lapsenlapsi. Mulle sanottiin jo kolmevuotiaana että olen paha, väärä ja likainen lapsi koska satun olemaan poika. Vieläkin mummo jaksaa muistutella äitiä miten ei aikanaan tajunnut aborttia tehdä.

Vierailija
52/78 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 10:52"]

Ei voi olla kuin provo, ei vaan voi.

[/quote]

Kyllä kuule näin juntteja ihmisiä on oikeasti olemassa. Varmasti vaikea ymmärtää jos ei tunne ketään vastaavanlaisia.

Vierailija
53/78 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taitaa palstailla näitä idioottimummoja useampiakin ainakin vastausten tasosta päätellen. Ei osata lukea tai ei lainkaan ymmärretä luettua. Suurin osa pähkäilee onko ap:n äiti näin aina toiminut ja ap:n veljen lapsia lellinyt, koska hehän voivat olla köyhiä. Kuitenkin ap on aivan selvällä suomen kielellä kertonut, että kyseinen mummo on hänen anoppinsa, joka rikkaan toimitusjohtaja-tyttärensä lapsia ylilahjoo ja samalla jättää köyhemmän poikansa lapset huomiotta. Tyhmyys ei näköjään ole ilo kenellekään, ja tällä viittaan siis näihin lukutaidottomiin vastaajiin. Vaikka eiväthän he tätä lue tai ainakaan ymmärrä, että turhaanpa vaahtoan.

Vierailija
54/78 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 11:14"]

Oletteko te hyvin toimeentulevia ja nuo toiset työttömiä tai muuten köyhiä? Silloin voisin ymmärtää että vanhemmat tukevat enemmän varattomia lapsiaan. Samoin jos ostatte itse lapsillenne ne kalliit kamat mutta toisilla ei ole siihen varaa, niin he haluavat että lapsenlapset ovat siinä suhteessa samalla viivalla. Noita maitopurkkeja ja kympin kerjäämisiä en ymmärrä. Oletteko leveilleet varoillanne, mikä ärsyttää miehesi sisaruksia, jotka sitten ehkä kitisee vanhemmilleen tästä. Haluavat näpäyttää teitä joko kateuttaan tai sitten olette oikeasti ärsyttäviä leveilijöitä.

[/quote]

Joillekin pelkkä rahasta puhuminen, tai vihje että sitä löytyy, on jo ärsyttävää leveilyä :D

Vierailija
55/78 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomaton mummo! Maksakaa se bussiraha mutta sen jälkeen en olisi missään tekemisissä koskaan ilamn että aloite tulee mummolta. ( enkä vältttämättä sillloinkaan)

Vierailija
56/78 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla totta! Jos on, jatkossa en pyytäisi mummon apua, enkä odottaisi lahjoja. Ostaa sitten jos haluaa.

Vierailija
57/78 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että paremmat lapsenlapset ovat tyttären lapsia ja teidän lapsenne pojan lapsia.

Vierailija
58/78 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtakaa mummoa! Ei tuo terveeltä vaikuta.

Vierailija
59/78 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis tämä "mummo" (äitisi?) pitää sisaruksesi perheestä enemmän, koska ostaa heille kaikenlaista ja heidän ei tarvitse maksella mitään maidoista tms.?

Vierailija
60/78 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö sille mummolle voinu sanoa, että tilille tuli jo ylimääräistä, joka kattaa bussilipun?

Muuten mielestäni mummo toimii tosi typerästi, mutta te ette sille varmaan mitään mahda.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kolme